Příprava zahájení modernizace dalších dvou úseků dálnice D1 nabrala nečekané zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) u nich má sice u obou staveb už po uzávěrce na podání nabídek stavebních firem a v jednom případě i vybráno, smlouvu ale ještě podepsat nemůže. Zakázky totiž na podnět Eurovie a Porru řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Prvoinstanční řízení u dvou zakázek na D1 potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí ÚOHS Martin Švanda. ŘSD zatím nechce předjímat, jak velké bude zdržení, stavební firmy důvody svého podání nechtějí komentovat. Jde o úseky 23 (Devět křížů – Ostrovačice) a 19 (Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ).
„Návrh směřuje proti výběru dodavatele, probíhá prvostupňové řízení,“ řekl Švanda k řízení o úseku 23. Podle původních plánů se úsek měl začít modernizovat už loni, uzávěrka nabídek byla v květnu 2018. Zahájení ale zpozdilo i napadení stavebního povolení majiteli billboardů. Ministerstvo dopravy ho zamítlo.
Antimonopolní úřad řeší i jeden z nejnáročnějších úseků na modernizaci, který zahrnuje opravu mostu u Velkého Meziříčí. Navrhovatelem u úseku 19 je stavební společnost Porr. „Stěžují si na zadávací podmínky, zejména na zadavatelem požadovanou maximální dobu omezení provozu v režimu 2+1, probíhá prvostupňové řízení,“ řekl Švanda. Porr nechtěl podání komentovat.
Jde o šestikilometrový úsek u Velkého Meziříčí, jehož součástí je i přes 400 metrů dlouhý most Vysočina, který se klene téměř 80 metrů nad údolím řeky Oslavy. Jeho opravy mají začít v březnu. Otvírání obálek proběhlo v lednu, v soutěži jsou tři firmy, Porr nabídku nepodal. V soutěži bylo kritérium doby uzavírky mostu, nejkratší i nejlevnější opravu nabídl Metrostav.
Akorat je skoda, ze se pri soucasne modernizaci nerozsiruje pocet pruhu na 3 nebo 4, ale vetsinou jen o kousicek. Ta kapacita by velmi zvysila bezpecnost…
Jestli jsem kdysi dobře pochopil argumentaci MD ČR a ŘSD, tak pro rozšíření na 3+3 pruhy by byla potřeba velká EIA a pozemky kolem dálnice, které nejsou dnes státní. A to je prý běh na dlouho trať (tak dlouhou, že současná dé-dé-dé-dé-jedna by se mezitím naprosto rozpadla).
Co mě ale udivilo, je náhrada starého betonu novým asfaltem v úseku Kývalka – Brno-západ, kde rozšíření (kvůli intenzitě od Rosic do Brna) dlouhodobě avizují. A je tam teď nově opět uspořádání 2+2. To snad odložili taky na neurčito? Kývalka – Holubice snad bylo plánováno na 3+3 už teď někdy.
U té 23 už to mělo být ve II.instanci, u Rataje, který měl rozhodout do konce února. Neví někdo, jestli se rozhoupal?
Slovní spojení „nečekané zpoždění“ u jakékoliv dopravní zakázky v ČR by se pomalu mělo nahradit „očekávané zpoždění“ :-).
ty vole, nez oni konecne doopravi ten zbytek tak nakonec zacnou zase opravovat ty useky co udelali jako prvni protoze uz budou stary. Never ending story 😀
Coz je ale vcelku ok… o silnice a dalnice bychom se meli starat prubezne, ne jednou za pul stoleti, kdyz uz se rozpada.
Tak jasne ze by to nemeli nechat rozpadnout jako to drive bylo zvykem, ale stejne – na zacatku ta predstava ze to opravi a pak se na ni bude dat nekolik let jezdit bez omezeni vypadala super. Takhle tu dalnici ale budou fakt opravovat prubezne, vzdycky jeden kousek a po nem zase dalsi.
Jenže tak to přesně má vypadat, pokud se opravy nechají „uležet“ pak se musí opravovat více úseků najednou, přesně jak to vidíme teď na D1.