Mladé Boleslavi hrozí, že přijde o část autobusů do Prahy. Nechce platit za nové standardy

Autobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná doprava

K novým standardům zatím nepřistoupily ani Kladno a Příbram.

Středočeský kraj zvažuje, že od 1. května zredukuje částečně provoz zejména expresních linek mezi Mladou Boleslaví a Prahou. Důvodem je neochota Mladé Boleslavi přistoupit na nové standardy kraje pro dopravní obslužnost i prudké zdražení poplatku za vjezd na autobusové nádraží. Podle nových pravidel by měla Mladá Boleslav do krajského rozpočtu na autobusy připlácet více než dosud.

Na dnešním setkání s novináři to uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). „Pokud se nedomluvíme v Mladé Boleslavi, tak musíme najít řešení, které nepoškodí okolní obce. Máme například expresní busy mezi Mladou Boleslaví a Prahou, které by mohl jezdit z jiných měst a obcí a Mladou Boleslav vynechat,“ uvedl Borecký.

Příkladem může být nová linka 345 z Prahy do Liberce, která by například nově zastavila po cestě z Prahy až v Kosmonosech, Bakově nad Jizerou či Mnichově Hradišti. Základní dopravní obslužnost Mladé Boleslavi by zůstala zachována. Vyjádření Mladé Boleslavi zjišťujeme.

Společně s Příbramí a Kladnem je Mladá Boleslav jedním ze tří velkých měst, které dosud na nové standardy dopravní obslužnosti nepřistoupily. Pro města a obce znamenají jednotnější pravidla, jak za regionální dopravu mají platit. Dosud v systému nebyla žádná pravidla a příspěvky v přepočtu na obyvatele se velmi lišily. „S Příbramí a Kladnem jednáme, v Mladé Boleslavi není ochota ani jednat,“ dodal Borecký.

Výrazně dražší autobusové nádraží

Důvodem pro možné omezení autobusů v Mladé Boleslavi je podle něj i skokové zdražení poplatku za vjezd na autobusové nádraží. Dosud se platilo 20 korun, nově 55 korun za běžný autobus a 65 Kč za kloubový. Podle Boreckého výběr peněz z poplatků navíc zhruba pokrývá to, co by měla Mladá Boleslav zaplatit navíc. Argumentem měst, která nová podmínky odmítají, je podle něj zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Podle něj mají rozsah dopravní obslužnosti stanovit a zajistit kraje a obec podle tohoto zákona zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec dopravní obslužnosti území kraje. Mladá Boleslav by nově měla platit zhruba tři miliony korun ročně, dosud přispívala přímo dopravcům, a to téměř jeden milion korun.

Borecký zdůraznil, že nové standardy nevedou k tomu, že se od obcí vybere na provoz autobusů více, ale došlo ke zrovnoprávnění. Řada obcí a měst si naopak s novým systémem polepšila a platí za veřejnou dopravu méně. V průměru vychází platba na obyvatele na 210 korun. Podle Boreckého není důvod od nově zavedeného systému odstupovat. Náklady na veřejnou dopravu představují téměř dvě pětiny daňových příjmů kraje. Od obcí chce kraj letos vybrat celkem 290 milionů korun, loni to bylo 254. Zhruba polovina obcí už má s krajem smlouvu na nová pravidla. Podle Boreckého je cílem uzavřít jednání s 90 procenty středočeských obcí v první čtvrtině letošního roku.

Tagy financování veřejné dopravy Mladá Boleslav standa standardy veřejné dopravy Středočeský kraj
92 komentářů