Ministerstvo zamítlo protest Nových Heřminov proti silnici u budoucí přehrady

Pro stavbu přehrady je v okolí Nových Heřminov potřeba vybudovat také novou komunikaci. Foto: ŘSD - videoPro stavbu přehrady je v okolí Nových Heřminov potřeba vybudovat také novou komunikaci. Foto: ŘSD - video

Nové Heřminovy nesouhlasí se stavbou přehrady ani silnice, která s ní souvisí.

Ministerstvo pro místní rozvoj zamítlo odvolání obce Nové Heřminovy proti stavbě první etapy silnice I/45 Nové Heřminovy –⁠ Zátor. Obec si stěžovala na systémovou podjatost Městského úřadu v Bruntále. Ta byla ale v zamítnutém odvolání ministerstvem uznána jako neodůvodněná, a spis se tak teď vrací na úřad do Bruntálu. „Tam bude pokračování územního řízení stavby pro celou stavbu,“ popsal Miroslav Mazal, mluvčí Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD).

Stavba silnice je totiž důležitá pro vybudování přehrady Nové Heřminovy, se kterou stejnojmenná obec nesouhlasí. Po jejím dokončení má dojít k zaplavení části obce i současné komunikaci směrem na Zátor.

„Z našeho pohledu se jedná o letitý spor, který se táhne už 25 let s Povodím Odry. My nesouhlasíme se způsobem protipovodňové ochrany. Tvrdíme, že absolutně ignorovali náš názor a nějak se nepokoušeli vyvrátit naše námitky,“ řekl starosta Ludvík Drobný.

V obci už v minulosti proběhlo referendum, ve kterém občané vyjádřili nesouhlas se stavbou přehrady. Stejně pak vyšla i anketa na webových stránkách obce. Podle všeho se tak obec snaží zabránit stavbě přehrady právě skrze odvolání proti stavbě potřebné silnice I/45. Bez té se totiž budoucí přehrada neobejde.

Na obchvatu vzniknou také tunely a přemostění. Zdroj: ŘSD

Na obchvatu vzniknou také tunely a přemostění. Zdroj: ŘSD

První etapa nové komunikace potřebuje také závazné stanovisko EIA, které bylo původně vydáno už před deseti lety, v únoru roku 2012. O pět let později pak bylo prodlouženo do letošního února. Teď ŘSD čeká na třetí potvrzení.

„Momentálně je podána žádost o jeho další prodloužení.  Další stanoviska k ověření souladu, vyhodnocení či ověření změn projektové dokumentace pro územní řízení byla vydávána v průběhu zpracování, naposledy pak v listopadu 2021,“ řekl Mazal.

Pokud vše půjde podle plánů státu, zahájení stavby silnice začne zároveň se stavbou přehrady. Předpokládáme, že souběžně s výstavbou přeložky silnice Nové Heřminovy –⁠ Zátor budou probíhat přípravné práce pro vodní nádrž Nové Heřminovy jak v profilu budoucí přehradní hráze, tak v prostoru zátopy,“ sdělila mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková. Příprava obou stavebních projektů je tak v přibližně stejném stupni rozpracovanosti.

Stavba silnice vyjde na miliardu

Budování první etapy silnice Nové Heřminovy –⁠ Zátor by mělo podle současných odhadů vyjít na 1 miliardu korun. Silničáři stavbu označují jako technicky náročný projekt, při kterém bude muset být vzhledem k typu terénu a oblasti vybudována řada opěrných zdí a zahloubení.

Budoucí silnice měří v celé své délce okolo pěti kilometrů. Start stavebních prací je naplánován na rok 2026, hotovo by mělo být o dva roky později. V roce 2024 chce ŘSD žádat o vydání stavebního povolení.

Hlavním účelem samotné přehrady je ochrana obyvatel. V dosahu stoleté vody žije aktuálně na řece Opavě, pod připravovanou přehradou, 16 tisíc obyvatel. Vodní dílo má také řešit problém se suchem a pomoc turistickému rozvoji celé oblasti. Plány na vybudování hráze sahají na počátek minulého století.

Vizualizace obou etap silnic kolem Nových Heřminov. Zdroj: ŘSD

Vizualizace obou etap silnic kolem Nových Heřminov. Zdroj: ŘSD

 

Plán první etapy výstavby. Zdroj: ŘSD

Plán první etapy výstavby. Zdroj: ŘSD

Tagy I/45 Nové Heřminovy
23 komentářů