umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Automobily Silnice Zprávy

Ministerstvo nepodpořilo snahu poslance ANO o odtahový monopol na dálnicích

Odtahová služba, ilustrační foto. By Jelson25 - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7458361
Odtahová služba, ilustrační foto. By Jelson25 - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7458361
Změna u odtahů aut na dálnici není podle ministerstva nutná, brojí proti ní i pojišťovny

Měnit zákon tak, aby odtahování havarovaných nebo porouchaných aut z dálnic zajišťovala služba nasmlouvaná Ředitelstvím silnic a dálnic, není podle ministerstva dopravy nutné. Ministerstvo se s ředitelstvím a policií dohodlo, jak v takových případech postupovat. Na dotaz ČTK to dnes sdělilo ministerstvo dopravy. Poslanecká sněmovna má rozhodovat o návrhu poslance ANO Josefa Kotta, který počítá právě s tím, že odtahování aut by zajistilo ŘSD prostřednictvím nasmlouvané firmy. Má to podle něj urychlit odstraňování překážek ze silnice. Pojišťovny s tím ale nesouhlasí.

Poslanec Kott předložil svůj návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se kterou přišel sociální demokrat Petr Dolínek. Novela míří do třetího čtení, dnes o ní bude jednat hospodářský výbor. Původně měla strážníkům umožnit postih nedovolené jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní by v ní poslanci měli navíc rozhodnout třeba o pravidlech pro předjíždění cyklistů.

Poslanec Kott poukazuje na to, že sice motorista projeví vůli odstranit sám vozilo, které tvoří překážku, ale jím zajištěná odtahová služba je schopná dorazit na místo později než odtahová služba zajišťovaná správcem komunikace. To je v případě dálnic a silnic první třídy Ředitelství silnic a dálnic, které má podle něj k dispozici odborně způsobilé dodavatele. Odpůrci tohoto návrhu však poukazují na to, že by mohl zvýhodnit jednu firmu, se kterou bude mít ŘSD smlouvu.

„Podle tohoto pozměňovacího návrhu by policista musel už vždy nařídit odtah správci komunikace, tedy ŘSD, bez ohledu na to, zda je odtahové vozidlo přivolané motoristou zdarma v rámci asistence pojišťovny nebo automobilky již na cestě. Zkušenosti s podobnými státními monopoly v zahraničí ukazují, že vedou k prodloužení dojezdových časů a zvýšení cen,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Návrh jde podle něj jak proti zájmům řidičů, kteří zaplatí víc, tak i proti ostatním řidičům, kterým nezkrátí čekání v koloně.

„Z pohledu ministerstva dopravy taková změna zákona není nutná,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Uvedl, že ministerstvo se už s ŘSD a policií dohodlo na tom, že každý původce překážky bude mít povinnost nahlásit tuto skutečnost policii, která zjištěné překážky obratem nahlásí ŘSD. Ředitelství pak prověří, zda už k překážce nejede odtahové vozidlo nasmlouvané pojišťovnou. Pouze v případě, že tomu tak není, nebo hrozí značné prodlení, zajistí odtah ŘSD. „Naším cílem je rychlé a efektivní odstraňování překážek v provozu na dálnicích a zároveň nechceme, aby řidičům vznikaly nedůvodné náklady za odtah,“ dodal mluvčí.

Bývalý náměstek ministra dopravy a nynější poslanec ANO Milan Feranec, který se ve Sněmovně ke Kottovu návrhu formálně přihlásil, přitom poznamenal, že pokud se najde nelegislativní řešení problému, tento návrh tak bude potom bezpředmětný.

Server Neovlivní.cz dnes napsal, že Ferancův návrh kritizují organizace, jako jsou třeba Hospodářská komora ČR, Asociace silničních a odtahových služeb nebo pojišťovny. Zástupci těchto organizací napsali poslancům dopis a naléhají v něm na to, aby pozměňovací návrh nepodpořili.

Poslanci by mohli předlohu i s pozměňovacími návrhy schvalovat v příštím týdnu. Ve středu se k návrhu před třetím čtením vyjádří sněmovní hospodářský výbor.

ČTK

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Jakékoliv nahrazování trhu monopolem je špatně.

Co tak za blokování komunikací dávat pokutu viníkovi nehody, odstupňovanou od délky blokování a důležitosti komunikace? Když zablokuju dálnici na 2 hodiny, měl bych nést následky, ne? S tím, že by se to standardně platilo z havarijního pojištění. A pojišťovny by byly samy motivovány vyslat na místo co nejrychleji odtahovku. Jakou, to je jejich věc..

Petr Šimral

Pokuta nebývá předmětem pojistného plnění a hlavně –> jak to může viník nehody ovlivnit? Notabene, když taky může být v nemocnici nebo i někde hůř?

Jan Sova

Spíš z povinného ručení. Havarijní poj. mnoho osob sjednáno nemá. Taky kdo by to na ty staré vraždy (čti auta) sjednával, že.

Bob

Celé je to jen jedna velká zlodějina hnutí ANO. Kott a Feranec jsou spíš figurky, celé to řídí Faltýnek. ANO má za prosazení změny prý přislíben nějaký „dar“.

Miky

Je to jen lobbying nejmenovanych firem. Uz dnes se nekteri odtahari boji vyjet na „privatni“ usek dalnice, s timhle by byl monopol tech jedine „spravnych“ dokonaly. Pojistovny to pochopitelne nechteji, protoze by jim to vyrazne zvysovalo naklady na odtahy. A kecy o delsich cekackach jsou jen kourova clona.

Petr Šimral

Povím vám příběh. Dne 1.12.2017 v 17:12 v pátek jsem měl nehodu na D1 na 12 km (připojování D0 směr Brno). Jel jsem v nejlevějším pruhu rychlostí 130 km/h a na náhle vzniklou stojící kolonu jsem nestihl zareagovat a než najet do aut přede mnou, cca při rychlosti 100 km/h jsem vjel bočně do lanových svodidel. Nic se mi nestalo, auto stálo bokem v nejlevějším pruhu, nebylo moc vidět a mělo utržená obě levá kola (mimo jiné). Okamžitě volám 112, asistenční šipka asi někde čekala, protože byla za mnou asi za dvě minuty. Na 112 mi okamžitě říkají – volejte… Číst vice »

Jan Sova

S pojišťovnama komunikace, to mě vždycky mrazí v zádech. A což teprv proplácení následků nehod, to mají kecy, že než to vyšetří správní orgán, přitom po 3 měsících mají zahájit vlastní šetření ze zákona.

Dejv

Třeba já jsem proti takovým situacím pojištěn, ale je spousta lidí, kteří odmítají platit vyšší pojistné a raději si zavolají svůj levnější odtah. Myslím, že by se raději měli zaměřit na to, jak dlouho může být dopravní prostředek odstaven na dálnici a při nezajištění odtahu do určité doby, by potom zasáhla odtahová služba nasmlouvaná ŘSD.

Bifidus

Jediné když to bude provozovat ŘSD a finacovat z prodeje dálničních známek jako veřejnou službu.

Miky

RSD neprodava dalnicni znamky.

kevin

Ze zkušeností z výjezdů mohu potvrdit, že se mnohdy čeká více jak hodinu, rekord je snad asi pět hodin, než si dotyčný zajistí odtah sám. Po celou tu dobu pak musí to místo někdo zajišťovat a řídit dopravu a nebo vše jezdí po objízdných trasách, kde je opět nasazena spousta lidí. Umím si představit, že by toto mohli zajišťovat hasiči a to tak, že by vozidlo odtáhli na nějaké předem stanovené místo, odkud by si to mohly pojišťovny nebo kdokoliv řešit jak dlouho chce. Samozřejmně, pokud budou umět být na místě včas, nechť si to klidně odtáhnou přímo z místa.… Číst vice »

aaabbb

Problém je ovšem v tom, že chování těch „státních“ odtahovek je často až mafiánské, ceny předražené. Vyšel o tom nejeden článek, viz např. https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/odtah-jerex-dalnice-havarie.A200429_110919_eko-doprava_svob.

Proto je alespoň nějaké zachování možnosti výběru a konkurence nutné.
Pokud má být nějaká regulace, tak jsem za stanovení časového limitu (např. dvě hodiny), po které bude případně nařízen odtah správcem komunikace.

Edwin

Nic z toho by nebylo třeba, pokud by si Ředitelství silnic a dálnic dokázalo, resp. mělo vůli ohlídat, smluvní ceny za jednotlivé odtahy. Potíž je v tom, že pokud je realizován odtah prostřednictvím pojišťovny, tak ze svých peněz musíte nakrmit nejen odtahovku, ale i Vaší pojišťovnu, zpravidla nějaký nadnárodní konglomerát. Vše ostatní jsou jen zástupné důvody.

Jiří Kocurek

Zato nově budete platit jen ŘSD. Možná o 5.000 CZK za něco, co bylo součástí havarijní pojistky. Přičemž pojistku budte plati tak jako tak, protože ŘSD neřeší silnice II třídy, tam vás neodtáhne.

Malé stydlivé prasátko

Připojím zkušenost svou. Odtahové vozidlo dorazilo ve 100 % případů dříve než Policie ČR. Možná shoda náhod, ale opravdu si nemyslím, že je problém v odtahovkách.

Tomas

ona je odtahovka a odtahovka – tyhle odtahovky, které mají agenty přímo na centrále policajtů (resp. dostávají hlášky) jsou strašní zmetci…. a normální člověk, který nechce být v průseru, je pošle do háje, a počká si na svou odtahovku.

odtahovka už je součástí každého lepšího pojištění, a smluvní odtahovky pojištoven jsou na místě také velmi často velice brzo – není důvod, aby tam někdo trčel pět hodin.

American train

Jak to vypadá se Stadlery RS1?

Honza

Obávám se, že na odtah silničních vozidel jsou zcela nevhodné.

pepe

Pokud by to pro motoristy bylo zdarma, proč ne? Třeba v rámci současné ceny DZ..
Ale taková situace nenastane..

Zvedavec

A kdo sluzby zdarma ve vysledku plati?

Pája

Všichni

Anonymas

Oni pojišťovny moc proti nebudou, záleží jak to bude provázané, jestli nasmlouvaná firma od státu to pak stejně nechá proplatit pojišťovnu, tak to ve výsledku stejně zaplatí motorista a pojišťovny si tím krásně obhájí další zdražení ručení.

Tomas

co je to „zdarma“ ? nic takového neeixstuje.

Jen se ta cena objeví „někde jinde“.

Jiří Kocurek

Ještě by pak měl mít každý kraj odtahovku na krajské silnice. Aby nějaký Franta s tratorem nekazil kšefky krajským, tak bude muset přijet policajt, aby rozhodnul, v čí správě je daná komunikace. Řidič toto znát nemusí, žádný zákon mu takovou povinnost neukládá.

Anonymas

Kott, pro koktavé Pepa

Pája

😀😀😀

Bifidus

Ten opilec ?

jkjk

To je jinej Kott. Tenhle je z (dceřinky) Agrofertu.

Jiří Kocurek

To byl Miroslav Kott.

A. Mikulka

A pokud se nepletu, tak aktuálně bručí i s manželkou.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast