Ministerstvo nepodpořilo snahu poslance ANO o odtahový monopol na dálnicích

Odtahová služba, ilustrační foto. By Jelson25 - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7458361Odtahová služba, ilustrační foto. By Jelson25 - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7458361

Změna u odtahů aut na dálnici není podle ministerstva nutná, brojí proti ní i pojišťovny

Měnit zákon tak, aby odtahování havarovaných nebo porouchaných aut z dálnic zajišťovala služba nasmlouvaná Ředitelstvím silnic a dálnic, není podle ministerstva dopravy nutné. Ministerstvo se s ředitelstvím a policií dohodlo, jak v takových případech postupovat. Na dotaz ČTK to dnes sdělilo ministerstvo dopravy. Poslanecká sněmovna má rozhodovat o návrhu poslance ANO Josefa Kotta, který počítá právě s tím, že odtahování aut by zajistilo ŘSD prostřednictvím nasmlouvané firmy. Má to podle něj urychlit odstraňování překážek ze silnice. Pojišťovny s tím ale nesouhlasí.

Poslanec Kott předložil svůj návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se kterou přišel sociální demokrat Petr Dolínek. Novela míří do třetího čtení, dnes o ní bude jednat hospodářský výbor. Původně měla strážníkům umožnit postih nedovolené jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní by v ní poslanci měli navíc rozhodnout třeba o pravidlech pro předjíždění cyklistů.

Poslanec Kott poukazuje na to, že sice motorista projeví vůli odstranit sám vozilo, které tvoří překážku, ale jím zajištěná odtahová služba je schopná dorazit na místo později než odtahová služba zajišťovaná správcem komunikace. To je v případě dálnic a silnic první třídy Ředitelství silnic a dálnic, které má podle něj k dispozici odborně způsobilé dodavatele. Odpůrci tohoto návrhu však poukazují na to, že by mohl zvýhodnit jednu firmu, se kterou bude mít ŘSD smlouvu.

„Podle tohoto pozměňovacího návrhu by policista musel už vždy nařídit odtah správci komunikace, tedy ŘSD, bez ohledu na to, zda je odtahové vozidlo přivolané motoristou zdarma v rámci asistence pojišťovny nebo automobilky již na cestě. Zkušenosti s podobnými státními monopoly v zahraničí ukazují, že vedou k prodloužení dojezdových časů a zvýšení cen,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Návrh jde podle něj jak proti zájmům řidičů, kteří zaplatí víc, tak i proti ostatním řidičům, kterým nezkrátí čekání v koloně.

„Z pohledu ministerstva dopravy taková změna zákona není nutná,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Uvedl, že ministerstvo se už s ŘSD a policií dohodlo na tom, že každý původce překážky bude mít povinnost nahlásit tuto skutečnost policii, která zjištěné překážky obratem nahlásí ŘSD. Ředitelství pak prověří, zda už k překážce nejede odtahové vozidlo nasmlouvané pojišťovnou. Pouze v případě, že tomu tak není, nebo hrozí značné prodlení, zajistí odtah ŘSD. „Naším cílem je rychlé a efektivní odstraňování překážek v provozu na dálnicích a zároveň nechceme, aby řidičům vznikaly nedůvodné náklady za odtah,“ dodal mluvčí.

Bývalý náměstek ministra dopravy a nynější poslanec ANO Milan Feranec, který se ve Sněmovně ke Kottovu návrhu formálně přihlásil, přitom poznamenal, že pokud se najde nelegislativní řešení problému, tento návrh tak bude potom bezpředmětný.

Server Neovlivní.cz dnes napsal, že Ferancův návrh kritizují organizace, jako jsou třeba Hospodářská komora ČR, Asociace silničních a odtahových služeb nebo pojišťovny. Zástupci těchto organizací napsali poslancům dopis a naléhají v něm na to, aby pozměňovací návrh nepodpořili.

Poslanci by mohli předlohu i s pozměňovacími návrhy schvalovat v příštím týdnu. Ve středu se k návrhu před třetím čtením vyjádří sněmovní hospodářský výbor.

ČTK

Tagy dálnice Ministerstvo dopravy odtahová služba seznam
30 komentářů