Ministerstva dopravy a životního prostředí budou společně řešit jez u Děčína

Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRemorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po Labi se má podle ministra dopravy v budoucnu dopravovat ropa, plyn nebo součásti jaderné elektrárny.

Ministerstva dopravy a životního prostředí se dohodla na zřízení pracovní skupiny, která bude řešit takzvaná kompenzační opatření k plánované stavbě labského jezu u Děčína. Jde především o to, zda, jak a kam lze přemístit z místa stavby ohrožené druhy. Názory obou rezortů se dosud výrazně lišily, nyní se poprvé dohodly na společném postupu.

Ministerstvo dopravy usiluje o stavbu jezu s vodní elektrárnou a rybím přechodem dlouhá léta. Plavební stupeň má zajistit celoroční splavnost Labe u hranic, a to na úrovni ponoru alespoň 140 centimetrů. Stejně tak se dlouhá léta hledají možnosti, jak zachránit některé vzácné druhy, v první řadě drobnokvět pobřežní z bahenních náplav.

Zatímco posudek národního parku České Švýcarsko z roku 2018 konstatoval, že žádná kompenzace není možná (což by fakticky stavbu znemožnilo), Ředitelství vodních cest je přesvědčeno o opaku. Za pravdu mu letos dal výzkum Technologické agentury České republiky (TAČR), který potvrdil názor, že kompenzační opatření za ztrátu bahnité náplavy při výstavbě jsou proveditelná.

Vedení rezortů dopravy a životního prostředí chce v rámci nové pracovní skupiny do konce října „detailněji prodiskutovat analýzu Technologické agentury, která stanovila možnosti kompenzačních opatření za ztrátu bahnité náplavy při výstavbě Plavebního stupně Děčín“. Následně má začít proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Úsek Labe pod Děčínem je posledním od soutoku s Vltavou, kde je plavba závislá pouze na přírodních podmínkách. Kvůli nedostatku vody tak často stojí.

„Plavební stupeň Děčín je podle našeho názoru realistickým, ekologicky obhajitelným projektem, jehož význam spočívá nejen v možnosti přemístit část nákladní dopravy na vodu, ale i ve významném zlepšení parametrů této dopravní cesty, po které tak budeme v budoucnu moci dopravovat do České republiky ropu, zkapalněný plyn, ale třeba i velké součástky, mimo jiné pro rozšiřování jaderných elektráren,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Česká republika má od loňska smlouvu s Německem, která má zaručit splavnost Labe i na německé straně.

Tagy jez Děčín Ministerstvo dopravy Ministerstvo životního prostředí Plavební stupeň Děčín
54 komentářů