Doprava ve městě

Města posílí MHD, pokud jim na to přispěje stát

Nové autobusy Solaris Urbino 18 pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nové autobusy Solaris Urbino 18 pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Některá města posílí městskou hromadnou dopravu v případě, že jim na to přispěje stát. Výzvy k posílení MHD však města považují za nesystémové. Na dotaz ČTK to řekl předseda Dopravní komise Svazu měst a obcí ČR Jaroslav Paznocht. K možnému rozšíření počtu spojů vyzval v minulých dnech ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO), podle něj by se tak snížilo riziko přenosu koronaviru v přeplněných vozidlech. Dopravci to označili za nesmysl, vozy jsou podle nich bezpečné.

„Pokud by se vláda rozhodla nárazově přispět městům, jistě toho některá využijí. Ovšem nejedná se o systémový krok vedoucí ke zlepšení dostupnosti MHD,“ řekl Paznocht.

Podle něj jsou prohlášení o rizikovosti cestování v MHD nepodložená a mohou vést k nárůstu individuální dopravy na úkor hromadné, a tím i ke zhoršení životního prostředí ve městech. Podle svazu je průměrná doba strávená ve vozech MHD kratší než 15 minut.

Paznocht také připomněl, že financování veřejné dopravy tvoří významný podíl rozpočtu měst. Podle něj tuto finanční zátěž vláda dlouhodobě ignoruje a naopak ještě zvyšuje různými opatřeními. „Jízdné pro seniory a studenty města často dorovnávají ze svého. Zvýšení platů řidičů podpořila vláda krajům, na města se zapomnělo,“ podotkl.

Ministr Prymula v minulém týdnu hovořil o navyšování počtu spojů v MHD jako možném řešení přeplněnosti vozidel, ve kterých se tak podle něj může šířit vir. Zároveň dodal, že případné rozšíření kapacit by bylo finančně nákladné.

Proti informacím o rizikovosti MHD se už dříve ohradili dopravci. „Neexistuje reálně žádný důkaz, že by MHD byla z pohledu šíření viru jakkoli nebezpečná,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Martin Chval. Poukázal na mezinárodní studii z léta, podle které se s nasazenou rouškou na obličeji a s opatřeními dopravců ve vozech MHD nikdo nenakazil. „Proto považuji jakékoli úvahy o zásahu do MHD za nesmyslné,“ dodal.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

My v Liberci bychom ocenili, kdyz uz koupili nove Solarisy a na lince 25 je interval jednou za pul stoleti jednim smerem, bez ohledu na coronavirus a to, co rika pan Prymula, kdyby je zacali vyuzivat a do ranni spicky je nasazovali namisto tech kratkych busu.

Peeetr

Samozřejmě bude nakonec nejjednoduší povolit městům s obchvaty vybírat mýtné za auta jedoucí do jejich vnitřních oblastí. A může se i populisticky přidat zbytečné účetní nařízení, že vybrané peníze musí jít do MHD.

Petr

No tak spoje nenavýší, stát jen omezí počet cestujících v dopravním prostředku a pak to budou provozovatelé vysvětlovat, že nejsou schopni přepravit cestující, protože mají menší kapacitu vozidel. Stát se nikdy neptá, toho koho postihnou jeho nařízení.

Spálená tlumivka

Pak bude dopravci stačit velmi jednoduché PR: na všechny vozy vylepit dvě telefonní čísla a dva maily a k nim napsat: „Vážení cestující, zde máte telefonní čísla a maily premiéra a ministra zdravotnictví. Zeptejte se jich, proč nám zakázali dovézt vás do práce nebo k lékaři, proč nesmíme dovézt vaše děti do školy. Své dotazy můžete pokládat také na profilech obou pánů na Facebooku a Twitteru.“

Petr

A oni napíšou zas čísla na objednatele, že neposlal dostatečně kapacitní vozidla. Je to ale stejně jedno. většina lidí stejně místo VHD, použije svou čtyřkolovou „socku“.

Kalina

Co jste vymyslel za hloupost, že „stát jen omezí počet cestujících v dopravním prostředku“?! O ničem takovém se neuvažovalo ani v první vlně nákazy a neuvažuje ani teď, ani to není technicky možné. Průvodčí v městské dopravě zmizeli už před mnoha desítkami let.

Petr

Omezení byla, nebo jste si nevšiml zapáskovaných sedadel za řidičem? Jen to nebylo kvůli omezení obstavitelnosti.

Kevis

Zapalování předních sedadel není z důvodu omezení obsaditelnosti,ale z důvodu udržení bezpečné vzdálenosti pro přenos vírucestujícího od řidiče. Ono totiž pokud se nakazí několik řidičů, nastává problém se zajištěním spojů a proto zavedli alespoň tuto minimální ochranu řidiče

Kevis

Oprava: první slovo mělo být Zapáskování

Petr

Však jsem to napsal, že to nebylo z důvodu omezení kapacity vozidla.

noerf

Bohužel sběr, porovnání a vyhonocení statistických dat je pro současnou vládu vyšší dívčí.

Jiří Kocurek

Z wiki:
V září 2013 v předvolebním videorozhovoru hnutí ANO (Andrej Babiš) řekl: „Byla to lehká škola. Učili nás o dva roky starší kolegové. Říkalo se, že koho nesrazila tramvaj, udělal ekonomku.“ Nicméně některé předměty, například statistiku nebo účetnictví, udělal až na další pokus.