egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Maďarům s novým motorákem pro lokálky pomohou Číňané. Nahradí československý „autobus“

Ikona maďarských lokálek pochází z Československa. Pramen: Taurus1047.5 a(z) magyar Wikipédia
Ikona maďarských lokálek pochází z Československa. Pramen: Taurus1047.5 a(z) magyar Wikipédia
Stejný problém jako maďarský dopravce řeší i České dráhy, nemají nástupce motoráků řady 810

Maďaři se rozhodli řešit fakticky nulovou nabídku lehkých motoráků pro lokálky na evropském trhu společně s Číňany. Maďarský státní dopravce MÁV podepsal s čínským výrobcem CRRC společný záměr vyvinout a vyrobit malé motorové vozy (DMU) pro vedlejší tratě.

Takzvaný letter of intent následoval po předběžných tržních konzultacích. „Strany vyvinou úsilí s cílem prosadit udržitelnou a k přírodě ohleduplnou mobilitu tak, aby byla dodržena očekávání a pravidla Evropské unie,“ píše se v memorandu. Nové DMU mají být mimo jiné nízkopodlažní.

Nové motoráky by se měly vyrábět z větší části v opravnách společnosti MÁV-Start v Szolnoku, aby byli maximálně využiti maďarští technici a dělníci. Primárním cílem je zajistit budoucnost provozu na vedlejších tratích (cca 2 300 km), kde dosluhují staré československé motoráky z první poloviny 80. let. Jde o mutaci ikonické české řady 810, do Maďarska bylo dodáno přes 200 kusů.

Stejný problém jako maďarský dopravce řeší i České dráhy. Do tendru na motorové jednotky pro zhruba 70 cestujících (DMU70) se nikdo nepřihlásil a z tržních konzultací vyplynulo, že ani žádný evropský výrobce je neplánuje zařadit do výrobního programu. Na českých lokálkách přitom rovněž dosluhují stovky lehkých motoráků 810 a jejich upravených verzí. Podle náměstka šéfa Českých drah Jiřího Ješety se už nepočítá s jejich provozem po roce 2030.

Interiér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397
Interiér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397

České dráhy proto uvažují o maďarské cestě. „Pokud se sami na vývoji nebudeme podílet, nikdo ho vyvíjet nezačne,“ řekl v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz Ješeta, který má na starost osobní dopravu.

Naděje přišla nedávno i z Velké Británie, kde konsorcium Revolution VLR (Very Light Rail) pracuje na prototypu lehkého motoráku, který by kombinoval naftový a bateriový pohon. Sdružení počítá s tím, že prototyp bude hotov v prvním pololetí a začne jeho testování. Jeho kapacita má být 56 sedících cestujících, což odpovídá řadě 810.

534 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
šotoušek

Možná by nebylo od věci, kdyby ČD zajely má nákup do Němec. Sice tam není kdoví co k sehnání, ale takové 845 by mohly být vhodné alternativy dnešních 810. Pak se nabízí možnost jiných jednotek jako Regisprinter apod. Nebo jít cestou ZSSK a z 810 postavit moderní jednotky.

ABC

z 810 postavit moderní jednotky

… jako Bagetu nebo tu slovenskou verzi regionovy?

Avlaky

Ačkoli mám arrivu rád, tak 628 je blbost kupovat, spíše ty RS1 dávají smysl

ViliamS

Akákoľvek reko 810 na 81x nezmení základné charakteristiky. Vždy to bude šukafón … Takže Bagety, Regionovy, Mravce sú dočasným riešením. V dlhodobom horizonte je treba uvažovať o nových vozidlách nezávislej trakcie alebo hybridných …. A nielen viacdielnych jednotkách ale aj ľahkých.

ldx

Tak pokud vím, tak v Česku se z nich vyrábí(vyráběly) nové Regionovy…

Pavel

Důvodem proč nikdo ve světě nevyrábí velikostně „něco jako 810“ je ten, že všechny tratě na kterých jezdí tak málo lidí, že stačí „něco jako 810“, byly nerentabilní a jsou zrušeny. A pokud ještě takové tratě slouží, a je třeba nových vozidel, tak je tak velký tlak na pořizovací a provozní náklady, že se to výrobcům nevyplatí dělat. A při současném hladu po nových vozidlech dělají radši ty vozidla, kde jsou vyšší marže.

Jiří Kocurek

Na železnici z Blažovic do Mokré hory nejezdí ani ta 810. Přesto ta trať smysl má, vede totiž do největšího vápencového lomu na Moravě. Podobně Tovačov, ale už ne do Zbýšova, tamní hlubinné doly na černé uhlí jsou již dávno zavřené.
A lokálku do Zlína nikdo rušit nechce, tam je provoz jak blázen. Hlavně vedle na silnici…

pkajetan

čili – neviditelná ruka trhu – – – – NEVYPLATÍ … protože vše se musí NĚKOMU vyplatit

Chronosphere

Tak to jste objevil Ameriku. Neviditelnou ruku trhu nemusí brát v úvahu ten,kdo má doma vlastní tiskárnu na peníze.

Pavel

Jestliže v 810 umístí v příčném profilu od okna k oknu 5 sedaček, když trend jsou 3-4 sedačky, může to vypadat, že takový vlak není plně obsazen. Ovšem spoustu potenciálních cestujících to odradí a přesednou raději na auto.

jan

Tak stejně jako je kategorie suburban. By měla být Regional. Nebo tam kde je regional prohlásit jako suburban. Ať se brusel po.. Hlavně ty malé tratě by vůběc neměly být negativně poviiné z tsi. Pouze dobrovolně. To co tam je k čemu.

Leinad

Jenže ohledně TSI takový šukafon nejezdí na tratích sám (kdyby jezdil, trať se buď neuživí nebo naopak není problém z toho udělat tramvajovou dráhu).
Jde o tratě s provozem nákladních vlaků, kde se bere možnost protáhnout šukafon jako cosi navíc – a když tam jede, hodí se aby se snesl s nákladními vlaky.

Vapch

A je to. LE protlačuje el.jednotky CRRC, v čele státu je čínský lokaj 5G sítě nám udělají soudruzi z Číny….
Čekám, kdy se na školách začne vyučovat čínština a na fabrikách objevovat nápisy typu „S Lidovou Čínou na věčné časy“…
Češi jsou prostě nepoučitelní..

Xaver

Neviděl bych to zase tak černě, lidem se začínají ohledně Číny dost otvírat oči. Genocida Ujgurů, kreditní systém alias Velký bratr, vyhrožování Taiwanu válkou, zpacifikování Hong Kongu, pronásledování Falungongu, uklizení Jacka Ma a jeho „převýchova“, vyhrožování Indii za to, že si Indický premiér dovoluje navštívit indický stát Arunáčalpradéš, na který si dělá Čína nárok a dalo by se dlouze pokračovat. Minulý rok hodně odkryl, co je čínský režim zač a že začíná být arogantní, extrémně šovinistický a agresivní.
Číňani jsou naštěstí z dostavby Dukovan vyřazení.

mocanita

ČLR – NEJZRŮDNĚJŠÍ REŽIM VŠECH DOB !!! Od roku 1949 systematické vraždění a asimilace všech nechanských národů nechtěně vtažených do systému čínské rudé komunistické říše O roku 1949 okupace tradičních nečínských území Mongolů, Ujgurů a Kazachů, jejich systematická asimilace, vraždění až na hranici genocidy. 1950 – začátek kruté a bezprávné okupace Tibetu, ničení, vraždění, genocida, asimilace 1962 – vojenské napadení Indie 60.-70.léta vojenské přepady a zákeřné útoky na SSSR a další sousední země 50.-60.léta v celé čínské rudé říši maoistické šílené experimenty Velký Skok a Kulturní Revoluce které mají na svědomí desítky milionů mrtvých 70.léta – podpora šíleného bestiálního maoistického… Číst vice »

kpl

A jéje tady je to zas samej maoista a sinocentrista uchvácenej čínským budovatelským zázrakem. Mocanita má pravdu o naprosto šíleném čínském režimu. ČLR je takové nacistické Německo 21.století. Podobní lidé obdivovali ve třicátých letech budovatelský hitlerovský zázrak a dnes stejně tak obdivují ten maoistický. Lidstvo se nikdy v tomto nepoučí a vždy to bude stát miliony zbytečně zmařených životů.

czhunter

Zásadní otázka zní:

Je nákup lokálkových vláčků z Číny potenciální bezpečnostní hrozba?

Pokud ANO, pak je okamžitě vyřadit z úvah (jak se to v mnoha oborech stalo).
Pokud NE, pak není důvod jim zavírat dveře (jak se to v mnoha oborech stalo).

Pražák

Každým eurem, které jim zaplatíte v konečném důsledku podporujete tamní režim, takže ano, je to bezpečnostní hrozba, ne snad vlaky, ale majitel jejich výrobce ano.

Jiří Kocurek

A teď si vemte, že komunistiscká ČSSR prodávala na západ Škodu 120…

Xaver

Tak komunistická ČSSR pokud vím nikoho nenapadla, nikomu nevyhrožovala válkou, nepáchala na nikom genocidu, nevyvíjela jaderné zbraně, nesnažila se si podmanit celý svět atd. Naopak sama byla pouze vazalem jiné světové mocnosti.

Jmfjv

A taky jak komunistická ČSSR dopadla:-)

ngthrn

To byste ale nemohl kupovat vůbec nic. V první aproximaci např. veškerá elektronika je z Číny. Proti tomu pár vlaků nestojí za řeč.

Xaver

Není pravda. Mnoho elektroniky se vyrábí mimo Čínu, např. i v ČR.
Např. můj mobil je vyroben v Korei, NB ve Vietnamu, elektronický klavír v Indonésii a pod.

Xaver

Mimochodem víte o tom, že Samsung nemá v Číně jedinou fabriku?

Xaver

Pro mínusáře je zde důkaz:
https://www.adsl.cz/clanky/samsung-uz-nebude-vyrabet-televize-v-cine
Samsung loni uzavřel svojí poslední továrnu na elektroniku. Zůstala jen továrna na domácí spotřebiče a polovodiče, které pravděpodobně zavře také.

Karl vB.

Nevíte, kdo konkrétně vyrábí čipy, kvůli jejichž nedostatku omezuje automobilový průmysl v Evropě výrobu?

Jaaa

Nejde jen o hrozbu, jde i o morálku.

Vy byste si od Hitlerova Německa v klidu kupoval motoráčky?

Xaver

Nemluvě o mnohdy otřesných pracovních podmínkách v tamních fabrikách, kašlání na ekologii, zneužívání práce dětí atd.

ldx

Jenže tohle se na začátku války nevědělo. Existence koncentráků se proflákla až ke konci války, sběrné tábory jako Terezín byly líčeny jako idylka pro lepší život ubytovaných.

Podobná propaganda jako u komunistů, když vystěhovávali lidi z vesnic, které pohlcovaly doly, do sídlišť (ale tam to aspoň byla částečně pravda – teplá voda, ústřední topení, MHD v místě atd.).

czhunter

Tak pokud jde o morálku, pak máte dost zásadní problém – že v Tibetu se vlaky nevyrábí.

A všechny státy, které vlaky opravdu vyrábějí (Anglie, Německo, Francie, Japonsko, USA, …) mají také hodně škraloupů (nechaly za sebou miliony mrtvých) na to, abyste mohl říct, že je nemorální od nich něco nakupovat.

Xaver

Nejde o to, kolik má kdo škraloupů (ty má skoro každý), ale o to, co dělá dnes a jaké hodnoty hájí nyní.

czhunter

A navíc co ropa?
Benzín a naftu nepoužíváte?
Nezapomeňte, že skoro s každým spáleným litrem podporujete teroristické režimy … což se ale týká i té 810.

czhunter

A ještě poslední poznámka:

Já Čínu v žádném případě nehájím.

Ale tady jsme poměrně jasně v situaci „Čína nebo nic“ (protože v Evropě, JV Asii a USA o to nemá buď nikdo zájem nebo schopnosti – výrobců bylo asi oslovených dost).

Samozřejmě si můžete vždycky vybrat „nic“.

A Čína ostrouhá.

A my taky.

Xaver

Já osobně zcela zásadně nic nekupuju, co pochází od čínských výrobců a pokud možno ani nic, co bylo v Číně vyrobeno. Jistě, že u některých věcí se tomu téměř nelze vyhnout, minimálně vždy nějaké komponenty v Číně vyrobené jsou, ale u většinou to lze.

Leinad

Odpověď na tu otázku je ve fuzzy logice.

Xaver

Ať žije nejdiskutovanější článek v historii Zdopravy 🙂

Karl vB.

To by jeden neřek, jakej má ta M152/ 810 u zdejších diskutérů mezinárodně – politickej záběr. 🙂

Ondřej

V momentě, kdy na silnici bude autonomní řízení a autobus bude moct jet bez řidiče a vlak na lokálce ne (a zatím to vypadá, že na silnici je tato technologi, pro mě nepochopitelně, dál) tak je s lokálkami konec.

Petr

810 je nesmysl od začátku do konce. Vždycky byl. Kdyz nikdo nedostal rozum doteď, proč myslíte, že se to stane s nástupem autonomního řízení na silnici?

Ondřej

Já věřím,m že autonomní řízení natolik změní nejen příměstskou dopravu, že nikdo neobhájí výrazně horší a méně použitelný způsob. Očekávám rozvoj autonomních taxi, které bez toho řidiče budou tak levné, že spousta lidí nebude potřebovat auto vůbec.

Ondřej

Naopak, pokud se autonomní řízení prosadí u vlaků, může to být záchrana lokálek.

czhunter

No … jenže … pokud se bavíte o „příměstské dopravě“, tak se tím zároveň tak úplně nebavíte o 810 (ale spíš o Panterech a Elefantech). Pokud se totiž bavíme o 810, tak je spíš řeč o „zapadlých venkovských oblastech“ a tam budou mít autonomní auta/busy pořád jeden dost velký problém, který ani Musk ani Bezos určitě nevyřeší (protože je zajímají při vývoji místa, kde jsou prachy – LA, NY, Peking – ne Horní Dlouhá Lhota) – extrémní závislost na údržbě infrastruktury. Pokud ta údržba nebude, nebo bude na tak nízké úrovni jak dnes, tak to autonomnímu provozu jakožto „náhradě 810“… Číst vice »

czhunter

To je nejspíš pravda – ale to je záležitost která se nestane dřív než za 20 let – takže by bylo skvělé, kdyby se toho 810 v pravidelné službě nedožily.

BND 30

Tak to ty vyřazené koupíme 👍

Vapch

Jop, to by odpovídalo logice ČD…

Ten_z_Bíliny

Jako, taky třeba nechápu, proč se o to nepřihlásila CZ Loko. Firma, která udělá pár lokomotiv za rok, tak tady by mohl vyšvihnout sérii stovek vozidel.

Já, kdo jiný

Protože tohle už není o bastlení.

PvvS

Asi proto, že jim je jasný, jakej to bude problém. Skloubit požadavek na NP vozidlo, s levným provozem, TSI normama, ETSC a to vše narvat do sólo vozidla. Navíc to musí být za pakatel, aby si s tím někdo vůbec objednal dopravu, jinak to v přepočtu na sedadlo bude daleko nejdražší vozidlo široko daleko. A aby lokálku jezdilo vozodlo dráž jak souprav na hlavní trati..

Ten_z_Bíliny

Takže tady se to nevyplatí, ale Číňanovi jo…

PvvS

Číňan klidně jednorázově prodělá. Jen pokud se dostane na místní trhy..

Ten_z_Bíliny

Prodělat u 200ks série.. Obávám se, že i Číňan umí počítat 🙂

PvvS

Hmm, nikde na maďarskejch webech jsem neviděl pevnej počet. Všude je jen záměr o vývoji vozidel..

Jan Sova

Ale taky od toho klidně v polovině uteče, protože si na něm nikdo nic nevezme. Jako v PL s tou dálnicí.

Vapch

Přesně…
Utečou, jakmile budou mít dost získaného know-how

zdeva

Budou pravděpodobně 810 udržovat až bude kolem původního výrobního postavena nová. 810není to žádná raketová věda!

Chronosphere

Ne,nemohla. Pochopte,že ekonomicky existence takových nových vozidel nedává smysl,a i vedení výrobců si to dovede spočítat. Proč tedy ztrácet peníze vývojem něčeho,co si stejně nikdo nekoupí,a ztrácet čas v soutěžích, které nikam nevedou.

Ten_z_Bíliny

Jojo, tady je poptávka po cca 400 vozech, ale nikdo si to nekoupí…

Jiří Kocurek

A mají na to výrobní kapacity?

Ten_z_Bíliny

Tak jako pokud by dostali zakázku na 200ks pro MAV a případně další pro ČD, tak věřím, že by banka poskytla finance na modernizaci či halu…. Mohl by to pro ně být menší odpich někam, kde už nikdo nic nevyrábí, ale poptávka by třeba byla. A věřím, že udělat z toho jako další vývojový stupínek i hybrida, aby se úředník nažral, tak by se to nemuselo prodávat jen na východ.

Chronosphere

Kde jste viděl vypsanou soutěž na 400 vozů kategorie neo 810 ? Byla v ní taky uvedena max.cena vozu?
Já bych měl poptávku na 400 vozů Mercedes,ale cena nesmí překročit cenu Dacie Logan. 🙂

Jiří Kocurek

Ojeté Vito by mohlo cenově sedět…

Jerry

Cz loko dělá lokomotivy..ne motorové vozy.

Ten_z_Bíliny

A taky drezíny…. Ona bude vyrábět cokoliv, co se jí vyplatí…

Vapa

Pro ty co chtějí nahradit vlaky autobusy. Budete mít ty autobusy a i řidiče? A budou ty autobusy jezdit jako vlaky i ve dnech pracovního klidu?

PvvS

Jak si to kraj objedná, tak to bude jezdit..

medical_examiner

My víme. Ale ta objednávka bude v pátek, aby se od pondělí jezdilo…😁

Miky

To může kraj objednávat, co chce, autobusy nejezdí o weekendu (§ 6), hned po §5 – Vlak je levnější než autobus.

Jiří Kocurek

Tak třeba v neděli NAD nejezdí. Proto se výluky nemůžou dělat o víkendu. (ironie)

jva

A není to naopak? Nechce se platit o víkendu („musí to být nejlevnější“), takže se v pátek trať zalátá, aby se mohla v pondělí rozdrbat, a NAD o víkendu netřeba…

Jiří Kocurek

Hmm, to bych nesměl zažít NAD v neděli odpoledne.

rejpal

Objednavatel má objem peněz a teď musí rozhodnout jestli za něj objedná denně vlaky po čtyřech hodinách nebo denně busy po hodině? Rozumný objednavatel zvolí levnější dopravní prostředek, aby mohl nabídnout spojení i do zapadlých vesnic o víkendu a v pracovní dny po 22. hod. z odpolední směny.

zdeva

45 let v provozu 810 jsou jasné 4 autobusy…možná 5.

Jiří Kocurek

11 roků na autobus není nic nemožného. Mimo jiné ten motor z 810 je z autobusu.

Velda

Jo, z ŠL 11😂👌

BND 30

Noha bych a tímhle přepočítáváním byl opatrný… ohledně převodovek bychom mohli být už třeba u dvacátého autobusu…

Jiří Kocurek

Že by převodovka v autobusu (10 tun) vydržela méně, než když tahá Regionovu, tedy 18+14 tun?

Jiří Kocurek

Jinak tohle je rekordní kousek: https://foto.bmhd.cz/f/240/2393/239207.jpg
Celých 22 let ve službě. dodán: 1990, vyřazen: 2012

Michal82

To jsou furt diskuse 810 ano či ne. Ale existuje nejaká studie na kolika tratích je opravdu třeba tak malé vozidlo. Na mnoha tratích se uživí se větší vozidlo než DMU 70, ne?

Gajda

Větší a moderní vozidlo bude vyžadovat větší dosyp, s tím nemůže nikdo jezdit za cenu 810, a to bude ten největší problém následujících let. Další bude v tom, že pokud by to byl čistej diesel, tak na to Unie nedá ani euro, takže i diesel od CRRC pak vyjde možná navíc jak hybrid od západního výrobce pro toho, kdo to bude kupovat. Osobně si tedy myslím, že by se právě měly dát dohromady dopravci alespoň z V4 a poptat to společně, kdy by šlo třeba o 400 + kusů (a s jistotou na 400 a s opcí na další už… Číst vice »

Odpadlik

Možná bude lepší s poptávkou tak 5-6 let počkat ne? To bude zastavba ETCS i akumulátory levnější, takže by mohl být i vývoj takového vozidla ekonomicky zajímavější.

Gajda

Jo, třeba budou, za další 2 roky se to pak vyrobí, pokud bude kapacita, a taky schválí, ale aby pak měly ty jednotky kam jezdit, protože těch 8 let budou 810 odhánět další z pár těch zbylých cestujících a objednatelé budou dál škrtat, a aby se v tý době chtěly ještě unii podporovat nákupy. Už dnes je to ve 12, za pět dvanáct se už nestihlo.

Jakub P

Problem je v tom, ze ta jednodilna bude mit oproti dvoudilny mensi nez polovicni kapacitu za o dost vic nez polovicni cenu. Aby to neskoncilo tim, ze cena ty maly verze bude treba 80 % ceny ty vetsi, ktera bude mit i dalsi vyhody typu moznost pouziti na dalsich tratich, rezerva pro narazovy akce kolem dany trati, rezerva pro pripad, ze vylepseni opravdu nalaka do vlaku vic lidi… Zkratka vidim jako realnou moznost, ze usetrit tech treba 20 % radsi zrusenim par opravdu nevyuzivanejch a neperspektivnich trati a na ostatni koupit o neco vetsi jednotky, nez jsou tam aktualne nezbytne… Číst vice »

krteček

Pokud by hoši ze Škoda werke jen trochu chtěli, tak už dávno mají v nabídce jednovozového pantera v nezávislé trakci. Popřípadě i ve vícevozové verzi. I když to nesouvisí s lokálkami, ale když už budou v tom malování, tak by mohli namalovat Panterino stačí jen do CZ a SK.

krteček

Když němci udělali smlouvu s Pesou na žraloky tak v té smlouvě byli žraloci v jednovozové verzi i když se od nich nakonec upustilo, proč by nemohl být jednovozový panter? Panterino byla myšlena česky přemalované pendolino do Pantera. Začátkem devadesátých let Škoda spolupracovala na vývoji pendolina takže jaké také povědomí o technologii naklápění vozové skříně by mít měli. 7mi vozová středněpodlažní jednotka (oprásklé 680 ČD) v designu Pantera by mohlo nahradit InterPantera (který by měl být spíš na Sp Tábor – Praha – K. Hora) a klasické soupravy na dálkovce ve vnitru a na Slovač. Tak za co mínusy? Mínus… Číst vice »

rejpal

Železniční doprava je drahá všude na světě. Kdyby totiž bylo takové terno provozovat lokálky, kde jezdí ekvivalent poloprázdná 810 s deseti cestujícími, tak by DMU 70 nabízeli všichni velcí výrobci.

Vlk

Proč asi jezdí lokálky s deseti lidmi ? Zkus hádat !!!
Lidi potřebují obslužnost, když ti jede taková lokálka 2x za den, nemůže se nikdo divit,
že lidi jezdí vlastními vozidly nebo autobusy.

Jiří Kocurek

A že jedou autobusem je špatně? Ale jo, soustřeďme se na různé ty Mochovy, klidně ať uteče Brno – Zlín.

medical_examiner

Samozřejmě!
Zavedeme všeobecnou železniční povinnost! Do školy a práce jedině vlakem anebo tramvají!
U Mochova by stálo za zkoušku postavit tu lokálku do Poříčan, aby taky nějak vedla…jinak ji můžeme postrádat…právě proto že nikam nevede…

rejpal

Pokud někdo postaví náhradu 810, tak bude stát minimálně 50 mil., tj. cena 10 busů. Co je lepší: bus denně každou hodinu nebo vlak jednou za čtyři hodiny? Oboje totiž stojí přibližně stejně. Neboli jinak řečeno se započtením všech nákladů včetně investic do zabezpečení tratí D3 je bus čtyřikrát levnější. Co si pak kraj vybere?

Karl vB.

To je ideální otázka pro Ludvu.

Ludva

Nějaký dotaz 🙂 ? Tak vlaky z větší části zaplatí EU, jak je i v poslední době běžné. A on kraj platí zabezpečení tratí D3, od kdy ? A teď si ty peníze od kraje trochu přepočítej 🙂 .

Pražák

Nezaplatí, už jsem Vás upozorňoval, že stav kdy se staneme čistými plátci není tak daleko. Ale to je jak hrách na stěnu házet. A i kdyby, tak EU stejně tak, respektive raději zaplatí ten elektrobus než dieselový vlak o který většině zemí EU nemá nikdo zájem.

Ludva

A vezměte ještě v úvahu to, že EU bude výrazně podporovat železniční nákladní dopravu, aby se zboží více vozilo po železnici. I z toho důvodu dle mého bude většina lokálek zachována , s ohledem na nákladní dopravu. Nemůžete myslet jen na osobní dopravu.

Já, kdo jiný

Naprostá většina lokálek je k tomu nepoužitelná.

medical_examiner

Po různých „optimalizacích“ nepochybně…😭

Vašek

Kdo dává mínusy, netuší, jak lokálky vypadají… Jedna kolej na většině zastávek, ve stanicích se koleje ruší. Když už je nějaká vlečka, tak zarostlá a odhad ceny uvedení do provozu neznámý, ale co spolehlivě odradí od provozu vlečky, je papírování a běhání kolem…

ušatá

To vše se dá však řešit a po důrazné domluvě SŽ i ta koncepce těchto tratí.

PvvS

No většina nákladů na lokálkách se odveze v nákupní tašce. hromada těch tratí viděla nákladní vagon naposled při jejich stavbě..

Ludva

To je ale současný stav. A není vyloučeno, až se opravdu začne citelně zvýhodňovat železniční doprava, že se podniky k ní nevrátí a pak může být každá lokálka velikou výhodou.

PvvS

Hm, a kolik takových podniků má vlečku a mohou čekat až se dráze zlíbí jim přistavit vozy ? To už nefunguje ani ve větších městech.

Pražák

To víte “ just in time“ na dráhu ještě nedorazilo, tak to Ludva nebere v potaz.
Ale na jeho obranu, tuhle tu nějaký myslitel pod nickem „ušatá“ zcela vážně tvrdil, že když nám předci před 130 lety vybudovali lokálky, tak je nutné přizpůsobit ekonomiku a obecně celou společnost této infrastruktuře a neexistuje, aby se infrastruktura přizpůsobovala potřebám ekonomiky.😂

Jiří Kocurek

Přesně! Vlakodomíchávač a ne žo to pojede autem po silnici. A od nádraží… no přece to nepovezete po silnici!

BND 30

Jakože vezu mléko a přivezl jsem tvaroh ?

Kernteriér

Přidaná hodnota.

ABC

Na slepé koleji stojí už dva měsíce vagón plný sýra.

Pajoš

Justi in time na dráhu dorazilo už dávno – Pošťák.
Ale jak je to rozšiřitelné dále si radši netroufám odhadovat : – )

Růža

A jak se podle vás odveze tisíce vagónů naložených kůrovcovým dřevem? Po místních komunikací, to by vás místní hnali. Kolik klád se vejde do vašeho minibusů?

Jan Sova

Klády se do minibusu ale ani do 810 nevejdou.

Jézeďák

Lokálky se stavěly na přelomu nikoliv dvacátého a jedenadvacátého století, ale o sto let dříve. Takže jste buďto rozumu mdlého nebo účelově lžete.

Karl vB.

Myslím, že diskuse zde ohledně budoucnosti lokálek se týká tratí, kde nákladní doprava chybí a nová náhrada M 152/ 810 bude mít podstatně dražší provozní náklady, než autobus. Asi by stálo za to, kdyby vznikl seznam těchto ohrožených tratí, aby se dalo diskutovat nejen v obecné rovině. Jinak podpora nákladní železniční dopravy v Česku, to je velmi výživné téma. Ve verbální rovině všichni souhlasně pokyvují. Realita je však bohužel značně odlišná.Fundovaný komentář na téma „podpory“ nákladní železniční dopravy v Česku mohl by poskytnout nejlépe pan Oldřich Sládek, výkonný ředitel sdružení Žesnad. Na hlavních tratích je narváno – první koridor není… Číst vice »

Gale

Ten Kolovrtník se Vám povedl :-DDD

Karl vB.

Oh, to nebyl záměr a omlouvám se za překlep-nedoklep. Můj pc je už taky staršího vydání, jako ty diskutované M152/ 810.

medical_examiner

Taky z let 1973-1982?

Karl vB.

Joo, něco jako Consul EC 2010, ale už nemá ten chromovanej Enter. 🙂

Já, kdo jiný

Pro naplnění cílů (nebo utopie) přechodu zboží ze silnice na dráhu by v Evropě musela vzniknout nová železniční síť dvoukolejných tratí.

Martin

Ale ona postupne vznika, jen my budeme obvykle mimo…

Gale

Takže lokálky zahltí resuscitovaná nákladní doprava a cestující skončí stejně v autobusech, protože jízda DMU70 bude plýtvání kapacitou..

Karl vB.

Stejné, jako tlak na elektromobilitu. Pokud by si jen část oslovených uživatelů pořídila elektroauto, tak nebude dostatek proudu a budou hrozit blackouty. V Německu měli už kompletně připravený zákon na dálkové vypínání nabíjených elektroaut v případě velkých odběrů. Kulantně to bylo zamaskováno, jako „vyhlazení odběrových špiček“.
Zdroj:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabjeni-elektromobil-nemecko-vypinani-odpojovani.A210125_161823_automoto_fdv
https://www.welt.de/wirtschaft/article224522826/Zwangs-Ladepausen-fuer-E-Autos-Altmaier-hat-es-sich-anders-ueberlegt.html

ABC

Tak vždyť to u nás funguje taky (dvoutarifové sazby) a ani na to není potřeba zákon. Jenom by mě zajímalo jak to chtějí fyzicky vynucovat – tady pokud budu chtít, ten bojler si vždycky nějak zapnu i na „denní“ proud, byť to bude dražší.

Jakub P

Tak ono to není potřeba natvrdo vynucovat. Stačí tu sazbu ve špičce nastavit tak, aby si používání těchto náročných spotřebičů ve špičce rozmýšlel kdokoli, kdo to aktuálně nepotřebuje jejich zapnutí o hodinu nebo dvě později pro něj není problém… Což zrovna u drtivý většiny majitelů elektromobilů nebude, ti chtěj, aby se jim auto po denní ježdění dobilo do rána, ale jestli se začne nabíjet v pět a bude plně dobitý ve tři ráno nebo začne v sedm a plně nabitý bude až v pět je jim dost jedno. Pokud by na to byla technologie a rozdíly v cenách byly v… Číst vice »

Karl vB.

V zákoně se jednalo o tvrdé dálkové vypnutí v případě potřeby, ne o změnu sazby.

Vapa

Nahradit vlak busem není problém, ale budete mít pro ty busy dost řidičů? Kde je záruka, že ty busy pojedou jako vlak i ve dnech pracovního klidu?

Pražák

A kde je záruka, že pojedou vlaky? Firů je též málo.

medical_examiner

Jó, a včera jsme se dozvěděli o řešení…

rejpal

Ono to totiž není jen o lokálkách, ale o celkové dopravní obslužnosti v ČR. V ČR je na spoustě míst souběžné veden bus i vlak a to i ve stejný čas. Základem by měla být kapacitní rychlá železnice doplněná příponými busy, minibusy a to tak, aby se člověk dostal i do těch zapadlých vesnic i o víkendu. Vzorem je Švýcarsko. V ČR totiž chceme vše, rychlodráhy, příměstské a městské S linky, ale i ponechání lokálky do každé prdele.

PvvS

Když si to kraj objedná a zaplatí, tak ten bus pojede. Za dráhu taky platí ..

bkv

To je nějaká unikátní vlastnost vlaku, že jezdí v neděli?

Jerry

Vlak a autobus mají dost odlišnou životnost…

Martin

Mate divne pocty, a co zivotnost a udrzba tech vozidel??

Aleš

Rejpal tvrdí, že cena vlaku je na desetinásobku autobusu. Má snad podle Vás autobus desetinovou životnost, než vlak? Padesátiletý vagón nebo motorák je s dovolením šrot. (Pominu, že pro spoustu lidí i zde na diskuzích je šrot vlak mnohem mladší, pokud ho ojetý z ciziny převeze soukromník). Je snad pětiletý autobus šrot?

Martin

40 let je bezna zivotnost kolejovych vozidel, ano, uz je to pak srot, ale to je i autobus po 7 letech…

Ondra

To je demagogie a falešné dilema. Není to rozhodně tak, že by místo jednoho vlaku jezdilo třeba deset autobusů, takhle se doprava neplánuje. Navíc vlak má obrovskou přidanou hodnotu v rozvoji místa, turistiky a návazných oblastí. Kromě toho je mnohem ekologičtější než bus.

PvvS

To je dobrý.. A teď tu o karkulce.

Karl vB.

1. Hm, takže podle vás nelze udělat výlet např. do Novohradských hor, protože tam nejezdí vlak? Zajímavá téze.
2. Zkuste se zeptat na odboru dopravy vašeho krajského úřadu, jak tam plánují dopravu.
3. Můžete konkretizovat, co je na M152/ 810 ekologičtějšího, než současný autobus?

qwertz

Možná blbej dotaz, ale proč nejde nahradit 810 řadou 843? V deklarovaném počtu míst není zas tak velký rozdíl, cestovní komfort nesrovnatelný. Nahradit díky tomu chybějící 843 na stávajících tratích novou produkcí je předpokládám mnohem jednodušší.

medical_examiner

843 by byla lepší místo 810+010 nebo 814.
A místo 814.2 nebo 810+010+010 by to chtělo i řídící vůz.
A kde vytrvale jezdí dvojice 814, chtělo by to rovnou 843+Btn+Bftn…nebo elektrifikaci.

Avlaky

Je to jednoduché 810 tu jezdí asi 200 Rakví je něco kolem 40

Martin

Moment, to nechapu, nebyl tu clanek, ze se o tendr hlasi hned nekolik uchazecu???

Vladki

Ale je zvláštní kam se svět posunul. U mnoha věcí probíhá vývoj v Evropě nebo USA, a výroba v asii, a tady to bude naopak.

Martin

Ona ta cina stejne nakupuje od Evropanu komponenty nebo vyrabi podle evropskych ci japonskych patentu… 😀

Já, kdo jiný

Až volby vyhrají ODS a Piráti se svými koaličními partnery, tak se fantasmagorie typu DMU 70 přesune do kontejneru na odpadky a začne se doufám šetřit.

Já, kdo jiný

A kdo bude volit Bábu a Hamajdu, třeba bude mít motoráček z Číny.

Martin

Taky doufam, ze se zacne setrit a stavet jen kapacitni druhy dopravy… :-p

Já, kdo jiný

D 35 například.

Martin

Ano D35 je potrebna, asi nejvic z dalnic, ale kapacitni druh dopravy to neni… 😀

Prádelník

Po I/35 projede denně víc tun nákladu než po trati Třebová – Olomouc. Tak čemu říkáme kapacitní druh dopravy?

Martin

no, a projede stejny pocet tun nakladu po soucasne silnici? Kolik kamionu a nakladnich vozu nahradi jeden vlak???

Ano, trat je mnohem kapacitnejsi, a to i o dvou kolejich oproti 4 pruhum silnice, jen musi byt kapacita, kdyz je dalnice ucpana, tak naklady stoji a popojizdeji, kdyz jsou koleje ucpane, nakladni vlaky stoji…
A prosim vas, uz to nechci rikat, ale ten vlak uveze fakt mnohem vic nez kamion, a mnohem ekologicteji a to i kdyby to tala dieslova loko… je to nesrovnatelne,…

zdeva

Soudruh komunista na počátku 70ych let hledal náhradu za M131.1,zjistil však, že na západě i v východě se koupit nedají a že si je musí vyrobit doma.Vznikla veleúspěšná 810.Skoro 700 vyrobených kusů a 45 let (a další léta jistě přibudou) v provozu!!!Možná že nakonec budeme muset kolem výrobního štítku postavit nové vozy.Dulezite slovo je…nakonec.

Karl vB.

Soudruh komunista kolejová vozidla na západě nikdy nekupoval, ani na počátku 70.let.

Já, kdo jiný

A co zubačka von Österreich?

Karl vB.

Ano, máte pravdu, zubačku jsem opomenul.
Můžete mi prosím vypočítat, kolik promile dělá toto speciální vozidlo v celkovém vozidlovém parku tehdejších ČSD? Děkuji.

Já, kdo jiný

Pak ještě posunovací lokomotivy Henschel pro práci v prostředí hrozícím výbuchem, ty byly ale mimo ČSD.

asdfg

Úplně minimum. Z ciziny se koupily jen zubačky. 3xEMU29.0 a 4xT426.0. Asi nic jiného ze západu tu nebylo. Ještě teda licence na E499.0.

Tomáš Záruba

Když už ČSD, tak ještě Štrba…

Aleš

Myslíte zubačku na TEŽ? To bylo ze Švýcarska.

Aleš

Pardon, na T426.0 (jak níže uvádí asdfg) jsem zapomněl, ty byly z Rakouska.

zdeva

Koupit se to nedalo tak co měli dělat…

Alibaba

Hlavně na západě by soudruzi musely zaplatit tvrdýma valutama, a to by v takových objemech kusů neprošlo.

ABC

Uerdingen?

Dominik

Detail, 810 nemělo být původně 700 kusů, většina vyrobených 810 měla jít na export. A 810 u nás měli jezdit opravdu jen na těch nejzapadlejších lokálkách, ale pozastavení výroby 860 si vynutilo rozšíření objednávky 810.

zdeva

To ,ale na věci nic nemění.810 je excelentně vydařená konstrukce což dosvědčuje počet vyrobených kusů a 45let v provozu, výrobně levná, jezdí za kýbl nafty a trochu údržby, účetně odepsaná, vhodná a pružná přepravní kapacita… .A kdo to tam dá? Ducháček to zařídí? Odhaduji potřebu 200 kusů jen u nás.

asdfg

Jen u nás v ČR je potřeba 810 asi 100ks.

Pražák

Potřeba není a nebude, nikdo to nebud chtít platit.

Alibaba

Potřeba je, otázka je kolik to bude stát, aby to vyhovělo současným normám, pak se teprve rozhodne, jestli se to zaplatí, nebo se taky na některých lokálkách sníží nároky na TSI.

asdfg

Aktuální turnusová potřeba je asi 100 kusů vozidel 810. Zítra třeba nebude, dnes ano.

Pražák

810 je excelentní krám, něco jako Š 1000MB, Š100 -110, 105-130. To se také vyrábělo přes tři desetiletí, prostě nádherný příklad úpadku českého dopravního strojírenství za vlády Severní Asie.

Karl vB.

Zapomněl si na legendární dodávku-sanitku-pohřebák Š 1203.

zdeva

Proč jsou tedy hromadně v provozu???Z vyjmenovaných Š.. jsou jen ceněný veteráni, ale 810 je v plném nasazení a zatím ji není čím nahradit!!!

Luboš

protože tu panují bludy o tom, jak jsou 810 ,,levné,, a kraje se asi bojí místo toho objednat autobusy

medical_examiner

A oprávněně, protože by jimi jezdili jen ti, kteří opravdu nemají jinou možnost. Zbytek sedne do aut a celá ekologie jde do kytek…

Luboš

pokud se zruší šukafony, životnímu prostředí se také uleví

Karl vB.

1. Protože jsou staré, účetně odepsané – tedy levné, relativně jednoduché konstrukce, tedy i málo poruchové a mají nízké provozní náklady. Dalo by se to s nadsázkou přirovnat k vojenské Praga V3S. 2. V době jejich vzniku se nepočítalo s jejich masovým nasazením, tak, jak se později stalo, protože „Chrochtadla“ skončila u prototypů nedostala se do sériové výroby. Tím došlo k tomu, že se tato vozidla nasazovala i na výkony, na kterých neměla co dělat. Slyšel jsem, že za staré doby dokonce jezdila tato vozidla na lince Bratislava – Komárno (bez záruky). 3. Problém je i cena jízdného. Porovnejte si… Číst vice »

zdeva

Souhlas celkem.

Jaroslav

Pražskej příživníku 1000covka byla špičkovej výrobek který měl některý věci který od nás Západ opsal! Třeba hliníkovej blok motoru když jinde byly z litiny, automatickej bimetalovej sytič. A doprčic, já nevím,proč všichni chtějí v lokálce komfort jak v rychlíku!!! Já se chci dostat z boduA do bodu B spatřičně velkým zavazadlem který se mi do autobusu nevejde! K tomu žádnou debilní WIFINU a klimatizaci nepotřebuju!!!

Luboš

všechno co bylo vyrobené před rokem 1989 byl šrot

medical_examiner

Nějaký kouzelný šrot, když je provozuschopný po 40 letech.
Předměty vyrobené před r. 1989 jsou obecně lepší, festovnější…taková Tatramatka taky kolikrát funguje, Favority jezdí…

Pražák

Jo, jen se s malou obměnou vyráběla až do roku 89, vesnický burane.
Co chceš a nechceš nikoho nezajímá, tady jde o peníze. Autobusem se ostatně z toho bodu A do bodu B dostaneš též, jen to bude stát erár méně.

ABC

tak sice na svou dobu byla špičkovej výrobek, tedy v některých směrech, což zase zabíjelo celkové zpracování (1000 MB = 1000 malých bolestí) a hlavně tímto vývoj skončil takže o 30 let později jsme tu stále měli Škodu 120 s koncepcí vše vzadu a již notně zastaralým motorem této původní koncepce.

Dominik

To já nerozporuji, 810 jinak mám rád jako levná vozidla, s minimem poruch a dobrým topením.

Luboš

ale cestující v nich dosti trpí a odrazují je od cestování vlakem

Dominik

Jak koho, znám trasy, kde jezdí i 810 slušně obsazené. A pokud táhnu, jakékoli větší zavazadlo, či kolo, tak zlatá 810, Neznám jediný linkový autobus, který by normálně kola převážel. Já trpím v bude, a může být sebelepší, minimum místa na nohy, jet busem déle jak 20 minut je za trest.

Luboš

na takových vlacích má jezdit 841

Marek

A kde ji vemeš????

ABC

tak žebřiňák byl taky excelentně vydařená konstrukce

Jézeďák

Když jsem to viděl poprvé, tak jsem se zhrozil, čekali jsme pokrok v nějaké vydařenější podobě M 240 /820/. M 131 to tedy nahradilo, byly v té době v zoufalém stavu, ale že toho naflákaj tolik, to nikoho nenapadlo. Na druhou stranu o M 131 se říkávalo jaký je to držák, ale většina nevydržela v provozu ani 25 let oproti odpočátku strašně zatracovaným 810, kterým táhne na o 20 let více. O tom, že zachránily provoz na lokálkách, není, k nelibosti některých progresívních diskutujících, sporu.

czhunter

Koupit se samozřejmě dali, ale soudruh komunista byl pro zápaďáky chudej jak kostelní myš, tak za co měl asi tak nakupovat?

(nakonec to se projevilu při nákupu těch 4 zubaček – po tom, co je slavně z Rakouska dovezli, neustále nebyly peníze na nákup náhradních dílů a běžně byla pojízdná polovina lokomotiv, někdy se provoz i na několik měsíců přerušil, protože nebyla provozní žádná – to píšou v knize „Ozubnicové lokomotivy našich drah“)

Bmo

Staré, zlaté osmsetdesítky, ty už nic nenahradí! Nějaký Regiokřáp, co jezdí teda u nás, to je dost hrůza.

Martin Lihařík

Já jsem fanda do motorek, takža navrhuju tenhle nápad z Kolumbie! https://www.youtube.com/watch?v=TP1__XUJy0c Případně se vrátit o 110 let zpátky a nasadit parní motorový vůz Komarek M 124.0. A jako jednotná jízdenka by složilo 10 polínek tvrdého dřeva na 1 km jízdy. Placeno přímo u mašinfíry! Bude to železnice, jako za Karla Havlíčka (ale Borovského!!)

Alibaba

Pěkný, jako turistická atrakce. Na pravidelné jízdy za každého počasí v našem podnebí nepoužitelné.

X 1

Hmm. Inspirující.
🙂

medical_examiner

A co třeba DB 672.9?
Malé to je, nízkopodlažní taky…

ABC

Anzahl: 1 Prototyp + 23 Serienfahrzeuge …. no to i Regiosprinterů se vyrobilo víc

medical_examiner

Mě jde o ten nápad…konstrukci…

ABC

tak ta už je dneska k prdu, protože od pohledu to není TSI

Řiditel

Dacia se díky svým cenám stala úspěšnou značkou. Určitě by se s podobným úspěchem setkal výrobce levných motoráků, protože by našli uplatnění nejen u nás nebo v Maďarsku.

Swariner

Nesmysl, u Dacie se bavíme zhruba o tisícinásobnych sériích a to za jediný rok výroby versus celkový potenciál Šukafonu Neo.

Swariner

A to nemluvím o tom, že dosavadní vývoj v Dacii je velmi levný, protože přebírá spoustu již vyvinutých a zaplacených konstrukčních celků. Tady by se muselo vyvíjet prakticky skutekně od píky a to celé rozpustit do max. malých stovek (reálně desítek) ks. něčeho, co musí být apriori levné.

Avlaky

Rozhodně pojďme do toho, předpokládám že to bude levnější jak od Stadleru

Příklad
Nákupní cena flirtu: 300m/kus
Nákupní cena Siriuse: 160m/ kus

A to je Sirius o kousek delší

Bývalý vagonář

Čísla vycucaná z prstu…

Avlaky

Kontrakt 33siriusu se pohybuje mezi 5miliardami a 5,5miliardami

5flirtu stalo 1,5 miliardy

Tak si to vydělte a uvidíme jestli jsem si to vycucal z prstu

eLKá

Tak ten Flirt má zatím jednu „drobnost“ navíc.
Totiž smí vyjet v ČR. Dokud Sirius nebude schválen, tak je drahý i zadarmo.
Mimochodem – ví někdo, jak pokračuje schvalování Siria? Naposledy jsem zaregistroval, že už smí na Velký okruh a že pak šel na soustruh (nic zvláštního, stávají se horší věci). Ale je nějaký další posun?

Avlaky

Dráhy pro zákazníka (Leo) nebude, navíc nevidím důvod proč by ho neschvalili

Avlaky

Na okruhu byl 31.1. 2021

PvvS

Pro většinu takovejch tratí je výhodnější je zrušit a poslat tam normální minibus. Zbytečně vyhozený peníze za údržbu a vozidla pro tolik lidí, že by to odvezl i taxík..

Honza

Jak kdy, některé obce mají přístupové komunikace v dlouhodbě otřesném stavu bez vidiny na zlepšení. Nebo je železniční spojení mnohem kratší

Pája

Tohle dělávali soudruzi. Spousta tratí kvůli tomu zanikla a místním chybí. Od klávesnice to samozřejmě vypadá jinak.

PvvS

Ale takový tratě nemají smysl. Pokud to odveze podstatně levněji a jednodušeji minibus, tak je vlak zbytečnost. Šukafon, kterej veze 3-5 lidí bude prodělečnej.

kakov

odveze minibus 70 lidí?? (myšleno najednou) ono totiž ne na všech lokálkách jezdí 5 lidí, to je jen přesušený sen autíčkářů, mmch proč Vám tak leží v žaludku právě lokálky a nevadí Vám řada mnohem horších plýtvání?? ptám se už po x-té, ale zatím mi žádný antilokálkář neodpověděl…

PvvS

Kde jezdí 70 lidí, tam se vyplatí i větší jednotka. Kolik takovejch tratí s 810 je ?

kakov

osobně využívám dvě takové tratě, standardně tam jezdí Regína, občas 810 na záskok a je problém se do ní vejít, jen v PLK bych si tipnul budou takové tratě minimálně tři, ale spíše více,

jinak mě tu asi ukamenujete, ale regínu na takovou lokálku považuji za ideální vozidlo, vnímám u ní pouze dva nedostatky, lenost (tj. nízkou jízdní dynamiku) a třaslavý podvozek (jednonápravové), jenže to je neřešitelné, lepší podvozky a vyšší dynamika znamená cenu nahoru, a na lokálky to stačí (zatím)

medical_examiner

Os Krnov-Opava, které minimálně před covidem jezdily 810+1-2 Btax. Například.

LS-90

Treba ..Celakovice – Brandys nad Labem – Neratovice.
V necovidove dobe byla ta jedna 810 nepekne nacpana.

Karl vB.

Omyl, řekl kohout, slézaje z kachny…
Spousta tratí zanikla v 60. letech v západní Evropě díky individuálnímu motorismu.
Tebou kritizovaní soudruzi ti (až na malé výjimky) zakonzervovali lokální železniční síť z dob C.K. Rakouska, protože rozmach individuálního automobilismu v Československu nastal až tak od poloviny 70. let. a bylo ve „společenském zájmu“ mít zajištěnou dopravní obsluhu, aby se pracující lid dostali do zaměstnání a domů. Tenkrát jezdil smíšený vlak i do Jemnice a autobus i do Pohoří na Šumavě.

ABC

a o víkendu a prázdninách na chalupy, aby se pracující lid nenudil a moc nezlobil a nechtěl třeba jezdit do zahraničí

Růža

A co na těch vámi zrušenejch tratí odveze nekončící množství kůrovcového dřeva? Tisíce kamionů po místních úzkých silničkách, to by vás místní s vašim nápadem hnali. Chtěl bych vidět ty vaše naložený klády v minibusu.

Karl vB.

zrušená osobní doprava a pro náklad jako vlečkový provoz…

Martin

No, uz jsem to jednou psal, je treba zmenit nektere normy a na nektere trate pustit Lightrail, tram-train vlaky, ktere mohou byt lehkou a levnou nahradou za klasicke vlaky, je to jako tramvaj, akorat mimo mesto s dopravou do mesta, s moznosti i zajizdeni primo do mesta,… Vleckovy provoz nakladni dopravy, ktera je jen obcasna, to lze resit mimo provoz osobni dopravy nebo pri kratke vyluce… odpada ETCS, odpada vetsinou TSI, atp… lze prodlouzit i do neprizniveho terenu, apod… Tim nevylucuji, ze nektere trate i tak nebudou vhodne pro jakoukoliv dopravu… ale zachovani telesa drahy je prioritou, dnes se da… Číst vice »

Růža

A kdo odveze nekonečné množství kůrovcového dřeva? Tisíce kamionů po místních komunikací, to by vás místní hnali. Už jen vaše představa vozit klády minibusem je úsměvná.

Chleba Nakup

Množství kůrovcového dřeva ale není nekonečné.

medical_examiner

Je i není. Když nebude kůrovec, bude něco jiného.

Chronosphere

To by mě zajímalo co, když v těch lesích už žádné stromy nejsou.

PvvS

Kůrovec bude, i kdyby to dřevo tam ekoteroristi měli navozit sami ..

Jan Tuhý

Snad mě místní neukamenuji, ale přiznám se, že nerozumím tomu, kde se bere taková nenávist k 810. Není to výkřik moderní techniky, ale přijde mi pohodlnější než autobus.

Jakub P

Je samozrejme mozne, ze pro vas jo. Ale pokud srovnavate s modernim autobusem a ne autobusem stejneho roku vyroby, budete holt s timto nazorem ve velmi male mensine.

kakov

pokud srovnáváte moderní autobus s moderním vlakem, také prohraje autobus….

Karl vB.

Ano, ale diskuse je o možné náhradě motorového vozu M152/ 810 současným autobusem. Archivní retrobusy stejného stáří, jako je M152 provozuje Technické Museum Brno, zpravidla v rámci Muzejní noci.

Jakub P

Reagoval jsem na příspěvek srovnávající moderní autobus s 810. Jo, pokud by místo 810 byl moderní vlak, vyhrál by i u mě většinou ten (na adekvátních trasách).

medical_examiner

No a právě v tom je celý problém…generační výměna 810.

Pražák

Což je čistě subjektivní, já to mám například naopak. Jen sedačky v 810 jsou za trest, o nastupování nemluvě.

Ludva

A viděl jste už někdy sedačky ve zmodernizované 810 ?

Luboš

i to je pro běžného cestujícího utrpení.

Pražák

Viděl, proti novému autobusu stále nic moc

Berťa

Ono sedačky třeba v busech SOR, to taky není žádná hitparáda.

Pražák

Jinak proti 810 nemám nic, svůj úkol si splnila. Nicméně debata není o šukafonu jako takovém, ale o tom, že tu nemůže být na vždy. A jakákoliv moderní náhrada bude v poměru cena/výkon prostě obtížně financovatelná.

Jan Tuhý

Nic proti nízkopodlažním vozidlům, ale shodneme se na tom, že pro 99%obyvatelstva nejsou tři schody při nástupu do vlaku, tramvaje, trolejbusu ničím podstatným?
Jinak, sedačky myslíte které?

Pražák

To je právě omyl, nemalou část cestujících na lokálkách jsou starší lidé co nemají auto, takže ty schody problém jsou.
Sedačky obojí, jak původní lavice, tak co tam ČD cpou teď (je to sice lepší, ale ne i moc)

Jan Tuhý

Bezesporu je pohodlnější nastupovat do nízkopodlažního vozu. Potíž je asi to, že mám kolem sebe několik důchodců k 80 i přes, pro které toto zásadní problém není, proto to tak vnímám. Jsou aktivní,snaží se o sebe maximálně starat. Ale to je asi na jiné téma.

Ondřej

V 810 vždycky potkáte jen důchodce, kteří to zvládnou, ti, pro které je to problém tím samozřejmě nejedou.

kakov

tak na tom se neshodnem, si běžte potykat s panem Augustou, pro spoustu lidí je to důležité, pro staré, nemocné, maminky s kočárky….. problém je v tom, že to jsou cílové skupiny VHD (mimo jiné)

Ondřej

Vzhledem k počtů důchodců a dětí ve věku, kdy cestují s kočárkem vám ta procenta nevychází.

Štěpán

Ano, souhlasím, i když jsem si plně vědom zastaralosti 810, pohodlnější než autobus to rozhodně je. Už jen kvůli tomu, že autobus není adekvátní náhrada vlaku. Ta zdejší nenávist k 810 není ničím jiným, než nenávist k lokálkám a železniční dopravě obecně.

Gale

Žádná nenávist k lokálkám a železnici, naopak!
Provozovat železniční dopravu solo 810 je ekonomický nesmysl nebo spíš sebevražda, jakmile se najdou cestující na dvojici nebo vlek je to nesmysl technický.

Štěpán

Nesmysl je psát, že se 810 nevyplatí provozovat. Kdyby měly jezdit jen takové vlaky, které skutečně vydělávají, pak možná jezdí vlaky z Prahy do Brna a do Ostravy a to je všechno. Železnice má zajišťovat dopravní obslužnost a ne vydělávat. Ve všech druzích veřejné dopray jsou nějaké ztráty, které musí někdo doplácet.

Gale

Beru to z pohledu objednatele. Jakékoli vozidlo takové kapacity je nesmysl ve srovnání s autobusem.

Jaaa

To není pravda. 🙂
Kam vede vlak, jezdí 10x víc turistů.

PvvS

A nějakej relevantní údaj ? Nebo je to jen výkřik do tmy ?

Swariner

Pán je trochu paranoik, ne? Já mám vlak moc rád a nic proti 810. Ale vývoj nástupce pro 21.století, TSI compliant je, dámy prominou, nebetyčná chujovina.

Karl vB.

Pokud v kolejovém autobusu M 152 strávíš denně 70 min. ráno do práce a 70 min. odpoledne z práce, tak lze tu nenávist dost jednoduchým způsobem nastřádat. Myslím, že lavice v M 131 byly pohodlnější, než vínová koženka v M 152. Co do toho montují teď nevím, jezdím autem.

Vzhledem k výpadku daní 2020 a státní podpoře firem postižených Coronou se může lehce stát, že se začne uplatňovat tvrdší měření efektivity v regionální dopravě a v některých případech se kraje rozhodnou, že na stejné lokální lince za stejný peníz objednají raději 16 autobusových spojů, než 10 vlakových.

Jan Tuhý

Nerozumím první půlce příspěvku. Opravdu je tak hrozné strávit denně 70min v 810? Jako student jsem dojizdel denně hodinu tam a hodinu zpět v přeplněné tramvaji a autobuse.

Jan Tuhý

Což je běžná realita nekolika měst u nás. Proti tomu je jízda v 810 jako jízda v Orient expresu. Mám tedy začít nenávidět tramvaje?

Karl vB.

„Jízda v 810 jako jízda v Orient expresu““ – máte velice odvážná přirovnání.
Mám s jízdou v M152 jiné zkušenosti:
– pokud jsem seděl u okna, abych si mohl o sloupek opřít hlavu, měl jsem podchlazené rameno
– pokud jsem seděl na prostředním místě, nebo do uličky, nebylo o co opřít hlavu
– pokud jsem seděl v prostřední části nad topením, které topilo, mohl jsem chytit vlka
– jako exklusivní byla místa u dodatečně dodělané přepážky, kde se dala opřít hlava
Pozn.: Hodnotím klasické M152/ 810, ne Regiomause, které jsem viděl leda tak na obrázku.

medical_examiner

Já když jezdím v 810, tak se zahřeju…
Jiný kraj, jiný mrav…

medical_examiner

To by chtělo. A začít těmi nejdražšími z města piva…

LS-90

Hm,jojo a takhle aby ten kraj koupil kolik autobusu…placnu +100 ks navic..a kdo to bude ridit?? a porad to vyjde pro ten kraj levneji?? no ja ti fakt nevim…..

Ondřej

Pokud jste zdravý, pohyblivý a necestujete s kočárkem, tak to může i platit.

Ondra K.

Vývoj v Číně a výroba v Maďarsku mohou o něco snížit pořizovací náklady, ale podstata problému v podobě násobně vyšších provozních nákladů oproti 810 stejně zůstane nevyřešena.

Karl vB.

Pro Číňany je to příležitost (stejně jako u Leo, JHMD) dostat se na evropský trh. To, že budou levnější, než Švýcaři, je jasné.
Musíme vzít v potaz i to, že dnes by M152, jako nové vozidlo asi nemohla vyjet, nesplňovala by současné požadavky.

Facepalm

Když to Maďaři zkošej s Číňanama, Češi by mohli zkusit Kambodžu. A vyřešila by se nejen vozidla, ale i organizace provozu a případný investice do výhyben.

https://www.youtube.com/watch?v=ilJAczgfmHk

Facepalm

to taky není zlý, ale první vývojovej prototyp mne bavil ještě víc: https://www.youtube.com/watch?v=ULk4kR_Ih3c

ABC

Boží!

ABC

PS
– škoda že nedojel až do Slavkova
– škoda že to nevzal zpátky dolů :))))

Jaaa

Kdepak pánové, budoucnost železnice leží zde:
https://www.youtube.com/watch?v=0zeBIxI7n1I

Jel jsem tím a mazec teda. Postavit místo toho autobus, tak máte vyděláno.

A co na to TSI?

Jaaa

Jinak eště lowcost TSI může vypadat takhle:
https://www.youtube.com/watch?v=3502lHaZQIo

Miloš

,,Podle náměstka šéfa Českých drah Jiřího Ješety se už nepočítá s jejich provozem po roce 2030.,,

V tom případě nerozumím tomu, proč je tedy dodnes modernizují za ně zrovna nejmenší peníze?
Ne že by ty modernizace byly špatné, ale pokud to má jít krátce po modernizaci do šrotu, je to trochu nehospodárné, zejména v této době .

ABC

dalších 9 let je krátce?

stanik

Aby asi těch devět let vydržely jezdit. Souhlasím s madary! Železnice není jen korydor a hyperlooop. Nevěřím tomu, že ani po roce 2050 v ČR nebudou existovat regionální železniční tratě. Otázkou může být, jakou cestou jít – jako Leoexpres nákupem čínských šinkanzenů nebo naopak nákupem evropských bazarovek z vyspělejších a bohatších států EU ?? Pendolína na regionální tratě nemohou.

Pražák

Regionální tratě samozřejmě existovat budou, ty které vedou dostatečně zalidněnou krajinou, vedou někam kam lidé potřebují jezdit, zastávky jsou v obci a ne v polích a uživí se tam kapacitní vozidlo. Tratě kde dnes jezdí poloprázdný šukafon postupně zaniknou a ZDO převezme autobus/mikrobus/midibus na elektřinu, vodík.

Ludva

Chudáci lidé, kde se tak stane. Jen pro příklad. U nás na desetikilometrovém úseku, když je výluka, musí autobusy vyjíždět téměř o čtvrt hodiny dříve, aby v cílové stanici neujely přípoje. Cesta po silnici, aby byly obslouženy i zastávky je podstatně delší. To by opravdu bylo zlepšení a hlavně motivace použít hromadnou dopravu.

Pražák

Stane, můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je vše, slovy největšího klasika, co s tím můžete dělat. Někde to bude busem pomalejší, někde rychlejší, ve většině případů to budou mít lidé blíž na zastávku. Ale v každém případě to bude ekonomicky udržitelnější.

Ludva

Ani levnější to nebude. O těch výlukách jezdí dva někdy i tři autobusy. Můžete s mým názorem nesouhlasit, můžete proti němu protestovat ale to je tak všechno co můžete dělat 🙂 . To jak to dopadne ve skutečnosti ukáže čas 🙂 .

Pražák

Tam kde potřebujete 3 autobusy se pravděpodobně uživí kapacitnější vlak než je autobus na kolejích čili šukafon. A přesně o tom, tedy o drážním vozidle o kapacitě klasického autobusu, je tato debata. Tedy Váš argument je nesmyslný.

Gale

Dopravce zajištuje NAD podle objednané kapacity vlaku, takže nebývá nijak výjimečná náhrada regiokrámu třemi busy, ve kterých jedou celkem dva cestující. Pozorováno opakovaně při výlukách na Dobříšce a dolním Pacifiku.
(pozitivní je, že po skončení výluky se cestující do vlaků vrátili na obou tratích)

Karl vB.

Kde je to „u vás“ konkrétně?
Případ, který popisuješ nastává např. i u výluk na trati 199, kdy je silniční spádovost a trasování odlišné od železnice. Pokud jedeš např. z Jílovic do Č.Budějovic autem, jedeš přímo a nebudeš používat srnčí stezky vedoucí souběžně se železniční tratí. Náhradní autobusová doprava ale musí. Proto se tam NAD zpravidla rozdělí na přímé a zastávkové busy.

Jozef

A víte vůbec, proč jsou ty zastávky v polích?

Pražák

Ano, protože je kdysi v obcích nechtěli.

M H

Protože objednatel chtěl a zaplatil Regomyš na 10 let… Alternativu teď nechat 810 v původním stavu a za 3-4 roky chtít nové/zánovní jednotky nikdo neobjednal (= nezaplatil).

Knížecí rada

U nás se bastlily Regíny za 25 mega/kus. RS1 přišla na 50. Takže místo 200 Regín jsme mohli mít 100 Štádlerů navíc k těm stávajícím. Do motorové trakce se u nás neinvestovalo, jen se bastlilo (je to vidět i na motorových lokomotivách), a teď už je pozdě kvůli Grétě. Prostě se prošvih správný okamžik, a teď máme houno, takže 814 navždy nebo vymýšlíme 810 na baterky.

Vašek

810 by mohly být i patrové. Přívěšák hodit na střechu. Tou vahou by klesly dolů a byly by tím pádem nízkopodlažní. Ještě wifinu a máme vozidlo na dalších 50 let.

medical_examiner

DB 670?

Alibaba

Co to má společného s Grétou? Proč bychom se jejím názorem měli řídit, když není občanka ČR a nejní ani zvolena do EU?

Pražák

Protože uhlíkově neutrální ekonomika, ať už si o tom mohu myslet cokoliv, je jedním ze základních cílů EU? A abych Vám ušetřil práci z vymýšlením reakce, ne vystoupit z EU není řešení, pak by nebylo ani na ten šukafon.

Alibaba

A neutrální uhlíkovou ekonomiku provedeme tak, že přesuneme výrobu do Ásie, kde tuhle stupidní hru nehrajou…
Uhlíkově neutrální ekonomika je blbost, obzvlášť bez jaderných elektráren. Nechápu, jak jsme za ČR mohly takovéhle stupidní cíle schválit, ten kdo nás zastupoval (a umožnil schválení) by si zasloužil odsoudit za vlastizradu.
Já si myslím, že bez EU by v klidu mohl být i ten šukafon, protože bychom nebyli nuceni přijmout TSI.

Luboš

typický názor čecháčka.
Bez EU by naše ekonomika byla totálně v řiti. A pokud nás EU donutí šukafony odstranit, jedině dobře. I když se EU ne všechno daří, tak toto by byl kus práce hodný k mimořádnému ocenění europoslanců.

Berťa

A ty jsi odkud? Nebo ty jsi už Euroobčan?

Luboš

Ano, jsem evropan

Karl vB.

Gratuluji. Každý jsme odněkud. 🙂

Marek

Ale vygumovaný. Nebo chceš tvrdit že 810 jezdí jen bezdomovci kteří nemají nic jiného na starosti a uměle navyšují počet cestujících??? případně důchodci a děti jakožto cestující s nárokem na slevu???? Viz kompenzace dopravy

Alibaba

Jako že před vstupem do EU jsme byly v řiti? Viděl bych to opačně. Rozpadem RVHP jsme z jedné socialistické řitě vylezli a teď se do druhé socialistické řitě boříme.
EU měla být jen volný pohyb osob, zboží a služeb. Vše nad jsou už socialistické manýry.

Jinak mám pocit, že začínáte tou poslední větou trolit.

Miloš

Asi tak nějak

Marek

To namá s EU nic společného Jak říkal Klaus ruka trhu,jen Ti nějak nevychází, jak píšeš drahý provoz. Nic levnějšího z provozního hlediska není. Nebo si myslíš že maďaři ,když opomenu čechy a slováky tak jsou blbci a neumí počítat??? To bude spíš někdo jiný a zkus hádat . A že západ nic tak malého nevyrábý? To samo sebou když velkou část místních drah od 60 let zrušily.

Miloš

A to že je to cíl EU znamená že je to automaticky správně ?

medical_examiner

Po odchodu z EU by bylo peněz, že jsem se třásl když jsem to počítal.
Nejde ani tak o samotný odchod, ale o radikální změny legislativy.
Třeba o nařízení 194/2010…👿

idk123

Nevěřím tomu, že v roce 2030 nebudou už ČD provozovat řadu 810 (+809 a 811)

Luboš

nebudou, protože pokud budou mít v provozu poslední RegioMouse, prohrajou většinu soutěží

Marek

A čím jezdí GW train ????? Nějak Ti ten tvůj názor nevychází.

Luke

Já se obávám, že nedostatek lokálkových vozidel (nástupců legendární 810) se aspoň provizorně dá vyřešit odkupem Stadler RS1 ze západu. Nejsou to sice nejnovější modely, ale oproti 810 mají pár výhod (nízkopodlažnost, WC, klimu) a jezdí průměrně za 35l/100km, což je se šukafony srovnatelné.

Zrzek

Hm na dva motory za 35? A nemá se náhodou klima dodělávat do těch co se nedávno koupily z BW. Takže nám jako výhoda RS zůstala nízkopodlažnost. Jo a neoddělení dveřmi nástupního prostoru a pro cestující bylo v 810 taky. Jen se přepážky poté dodělávaly z důvodu tepelné pohody v prostoru pro cestující. Stačí pár studených zim a cestující si zase začnou stěžovat na vymrzle vlaky.

Knížecí rada

Neměl jsem nikdy problém v RS1 se zimou.

Dominik

Se Štádlerem jsem jezdil pravidelně 4 roky na Vysočině a mě teda vadilo v zimě, že tam táhne, protože lidé po nástupu neumí to tlačítko na zavření dveří zmáčknout.

Luke

Věcné poznámky!
Ta klima se někdy musí dodělávat, ale na mnoha vozech už je.
S neoddělením nástupního prostoru musím nesouhlasit. RS1 je taková 810 Německa. Bylo jich vyrobeno něco kolem 500 kusů. A je zajímavý, že se nikdo neobtěžoval ten nástupní prostor nějak napevno oddělovat. Třeba je to tím, že to není potřeba 😜 (RS1 jsem jel snad jen v zimě, a zima mi fakt nikdy nebyla)

Vašek

Na 810 bez přepážek si živě vzpomínám. Když byly motoráky nové, byly nasazovány i na výkony, na kterých neměly co dělat. Dálkové os a sp vlaky, takže v nich člověk prožil i 2-3 hodiny. Na každé zastávce, i když nikdo nenastupoval, ani nevystupoval, průvodčí spolehlivě ,,vyluftoval“ všechno teplo ven. Do příští stanice se jakž takž oteplilo a tam se opakovalo vše znovu.

Peeetr

Stačí tam nepřetápět, aby si lidé nesundávali kabáty, maximálně rozeply. Však i tramvaje a autobusy se u nás běžně zvládnou v zimě provozovat.

Dominik

Zas já mám rád tepelnou pohodu a sedět půl hodiny v zimní bundě (nebo obecně v jakékoliv bundě mi dvakrát pohodlné není). A 18 (20) stupňů mi nepřijde jako extra přetopeno, protože pokud tam bude méně, tak lidé tam budou sedět v bundě a remcat, že tam neumí zatopit.

Pražák

To má být ZDO, nikoliv orient express.

Dominik

A to tam mám skoro mrznout, jen proto, že to je ZDO? No a jelikož jsou busy často málo vytopené, že tam kolikrát člověk i v bundě mrzne, tak musí i vlaky, co kdyby byl vlak v něčem lepší, že?

medical_examiner

Hmm, mě těch 18-20°C přijde ideálních v bytě. Takže ve vlaku bych se spokojil i s 12-15°C (v zimě).

Dominik

Těch 18 – 20 uvádím, jako příklad, kdy mi nepřijde vůz přetopený, jinak osobně mě bude stačit 15 (16) stupňů, když jedu déle jak čtvrt hodiny, tak mi není příjemné sedět tam nastrojený, v bundě. A rozhodně tam nepotřebuji mrznout, což je často problém busů (alespoň v našem kraji), protože přeci šetříme naftu.

T448

35 l/100 km ale na každý motor. Takže celkem za cca 70 l/100 km.

Luke

Jo? Já jsem k tomu nemohl najít info, nakonec jsem skončil s tímhle. Je fakt otázka, kolik to žere 🤷🏼‍♂️
http://www.razyboard.com/system/morethread-regio-shuttle-1-rs-1-delegatic-400424-5706750-0.html

T448

Mezi 70 a 80 litry na 100 km. Záleží na trati, teplotě (topení) a dalších faktorech. A jsou to opravdu reálná čísla (žádný teoretický výpočet). Prostě natankovaný objem na čerpačce lomeno ujeté km. A dlouhodobě to dává tyto hodnoty.

Knížecí rada

Klidně nové RS1. Když jich ČD s MÁV objednají dostatečný počet v řádu stovek, tak jim to Štádler rád vyrobí, nebo jim prodá licenci.

V. K.

Problém RS1 je v tom, že nesplňuje TSI na pevnost konstrukce, takže se již uvádět do provozu nemůže. Musel by se vyvinout úplně nový model.

Luboš

Konečně řeší něco smysluplného. Hrozné ale je, že v šukafonech budeme trpět ještě 9 let .

Luboš

Nechápu zač ty mínusy

abc123

Asi šotouši brečící nad tím, že ty vlaky někdy dojezdí.

Ludva

Zac ty mínusy 🙂 . Zřejmě od obyčejných cestujících. Dojíždím do práce přes čtyřicet let 810 a 914 takže mám přehled o tom co si myslí ti obyčejní cestující. Můžu tě ubezpečit že rozhodně netrpí a nemají takový názor, jako ty 🙂 .

Luboš

můžete to nějak podložit?

Pražák

Třeba to, že na autobusu na kolech nic smysluplného není?

Luboš

proto by měli všechny šukafony neprodleně ihned do hutí

Pajoš

Autobus bez kol jsem v provozu ještě nikdy neviděl : – D

Pražák

Myšlenka rychlejší než ruka, pochopitelně na kolejích.

ABC

Zásadní otázka soudruzi – bude to jezdit za kýbl nafty? Jinak o tom nemá cenu ani uvažovat.

Luboš

I kdyby to žralo 200l na 100km, hlavně že to vytlačí šukafony, jinak ať si to má mouchy jaké chce

Pražák

A platit to budete na úkor čeho? Zdravotnictví nebo školství? Ať se to někomu líbí nebo ne, tak až doslouží šukafony a jejich deriváty, tak tratě kde se nic většího nevyplatí prostě postupně zaniknou.

Štěpán

Ať se vám to líbí nebo ne, není pravda, že takové tratě zaniknou. Prostě se smiře s tím, že ne všechno, co existuje a funguje, každý musí nutně používat. Jiní lidé to používají.

Pražák

To není odpověď, za co ušetříte, abyste mohl pro pár cestujících provozovat vlak, speciálně v situaci kdy ve většině případů máte adekvátní a levnější náhradu?

Ludva

Už jsem ti výše vysvětlil, že ve většině případů právě ta adekvátní náhrada v podobě autobusů prostě není.

Pražák

Ne, nevysvětlil. Zatím tu jen plácáte. Takže znovu a lépe.

Gale

Prosím o jeden jediný konkrétní případ tratě kde jezdí solo 810 a nelze ji adekvátně nahradit autobusem.

medical_examiner

172, minimálně do Bělče vede rozbitá a úzká silnice, takže než by autobus dojel do Litně, tak by lidé z 810 už ušli notný kus cesty k domovu.

Dominik

A když ta levnější varianta vychází časově déle, tak co? Nebo řekneme, to je v pohodě, že se bude jezdit déle, vždyť jsme ušetřili?

Pražák

Ano, pokud jsme ušetřili tak je o pár minut delší cesta začala akceptovatelná.

Dominik