Maďarům s novým motorákem pro lokálky pomohou Číňané. Nahradí československý „autobus“

Ikona maďarských lokálek pochází z Československa. Pramen: Taurus1047.5 a(z) magyar WikipédiaIkona maďarských lokálek pochází z Československa. Pramen: Taurus1047.5 a(z) magyar Wikipédia

Stejný problém jako maďarský dopravce řeší i České dráhy, nemají nástupce motoráků řady 810

Maďaři se rozhodli řešit fakticky nulovou nabídku lehkých motoráků pro lokálky na evropském trhu společně s Číňany. Maďarský státní dopravce MÁV podepsal s čínským výrobcem CRRC společný záměr vyvinout a vyrobit malé motorové vozy (DMU) pro vedlejší tratě.

Takzvaný letter of intent následoval po předběžných tržních konzultacích. „Strany vyvinou úsilí s cílem prosadit udržitelnou a k přírodě ohleduplnou mobilitu tak, aby byla dodržena očekávání a pravidla Evropské unie,“ píše se v memorandu. Nové DMU mají být mimo jiné nízkopodlažní.

Nové motoráky by se měly vyrábět z větší části v opravnách společnosti MÁV-Start v Szolnoku, aby byli maximálně využiti maďarští technici a dělníci. Primárním cílem je zajistit budoucnost provozu na vedlejších tratích (cca 2 300 km), kde dosluhují staré československé motoráky z první poloviny 80. let. Jde o mutaci ikonické české řady 810, do Maďarska bylo dodáno přes 200 kusů.

Stejný problém jako maďarský dopravce řeší i České dráhy. Do tendru na motorové jednotky pro zhruba 70 cestujících (DMU70) se nikdo nepřihlásil a z tržních konzultací vyplynulo, že ani žádný evropský výrobce je neplánuje zařadit do výrobního programu. Na českých lokálkách přitom rovněž dosluhují stovky lehkých motoráků 810 a jejich upravených verzí. Podle náměstka šéfa Českých drah Jiřího Ješety se už nepočítá s jejich provozem po roce 2030.

Interiér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397

Interiér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397

České dráhy proto uvažují o maďarské cestě. „Pokud se sami na vývoji nebudeme podílet, nikdo ho vyvíjet nezačne,“ řekl v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz Ješeta, který má na starost osobní dopravu.

Naděje přišla nedávno i z Velké Británie, kde konsorcium Revolution VLR (Very Light Rail) pracuje na prototypu lehkého motoráku, který by kombinoval naftový a bateriový pohon. Sdružení počítá s tím, že prototyp bude hotov v prvním pololetí a začne jeho testování. Jeho kapacita má být 56 sedících cestujících, což odpovídá řadě 810.

Tagy České dráhy crrc DMU lokálky Maďarsko motorový vůz řady 810 Top
534 komentářů