Lodní výtah na Orlíku dostane nový vozík, zvládne delší lodě

Nový vozík pro lodní výtah Orlík smontovala firma EL-VY. Pramen: MetrostavNový vozík pro lodní výtah Orlík smontovala firma EL-VY. Pramen: Metrostav

Plány ale nekončí jen u modernizace starého výtahu. Paralelně s ní se připravuje i stavba výtahu pro velké parníky.

Lodní výtah na hrázi Orlíku dostane v rámci modernizace nový vozík. Po roce práce jej začátkem prosince poprvé složili dohromady technici chrudimské společnosti EL-VY. Modernizaci výtahu má na starosti Metrostav, který také dodal projekt k novému vozíku.

Stavební práce na modernizaci výtahu, který je na hrázi od počátku 60. let, dokončil Metrostav už před rokem a půl. Došlo mimo jiné ke zvětšení kolejové dráhy výtahu na návodní straně hráze o 10 metrů do délky a o 3 metry do hloubky. To umožní provozovat výtah i za snížených stavů hladiny.

V rámci modernizace, která vyjde na sto milionů, je nyní na řadě právě výměna vozíku. Podvozek se na Orlíku už projel při nedávných technologických zkouškách, uvedení do veřejného provozu je naplánováno na jaro. Nový vozík by měl zvýšit kapacitu výtahu, a to na více než 2 000 lodí za sezonu. Dosavadní rekord výtahu je téměř 1500 lodí za sezonu 2020. Urychlení provozu má umožnit mimo jiné rychlejší systém vyvázání lodě. Nový vozík také zvládne větší loď. Zatímco maximum toho současného je délka plavidla 8,5 metru, nový zvládne i desetimetrové lodě.

Nový vozík pro lodní výtah Orlík smontovala firma EL-VY. Pramen: MetrostavNový vozík pro lodní výtah Orlík montuje firma EL-VY. Pramen: MetrostavNový vozík pro lodní výtah Orlík montuje firma EL-VY. Pramen: MetrostavNový vozík pro lodní výtah Orlík montuje firma EL-VY. Pramen: MetrostavNově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.Lodní výtah Orlík. 
Pramen: ŘVCLodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Metrostav před zahájením projektových prací na vozíku provedl průzkum flotily na českých řekách. „Zatímco původní vozík dokázal obsloužit zhruba 70 procent lodí, nový zvládne 97 procent lodí s maximální délkou 10 metrů,“ uvedl vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu.

Lodní výtah na Orlíku překonává přes 70 výškových metrů, dráha má délku 290 metrů. Přeprava plavidel v něm probíhá nasucho po kolejové dráze. Plošinový vozík zanořený ve vodě pod hrází se s připevněnou lodí pomocí elektrického navijáku vytáhne po kolejích na korunu hráze ke strojovně, tam jej točna obrátí o 180° a vozík se po kolejích spustí na hladinu přehradního jezera.

Plány Povodí Vltavy ale nekončí jen u modernizace starého výtahu. Paralelně s ní se připravuje i stavba velkého výtahu, který přes hráz dostane i lodě o délce až 44 metrů. Na stavbu má dojít po roce 2025, tedy až po dokončení doplňkového bezpečnostního přelivu, jehož budování začalo letos. Právě kvůli budování přelivu pro velkou vodu má stavbu výtahu na Orlíku na starosti Povodí.

Tagy lodní zdvihadlo Orlík metrostav Orlík Povodí Vltavy
19 komentářů