Dopravci Železnice

Lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou už ubývá, ukazují poslední statistiky

Pendolino Českých drah u Chocně. Jednotky řady 680 by mohly po zvýšení rychlosti mezi Chocní a Uherskem jezdit rychleji, maximální rychlost je 230 km/h. Foto: České dráhy
Pendolino Českých drah u Chocně. Jednotky řady 680 by mohly po zvýšení rychlosti mezi Chocní a Uherskem jezdit rychleji, maximální rychlost je 230 km/h. Foto: České dráhy

Mnoho let byla přeprava lidí mezi Prahou a Moravou jedním z hlavních tahounů růstu osobní železniční dopravy. Loni došlo ale k překvapivé změně trendu: lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou ubylo. Přibývá jich jen ve spojení mezi Jižní Moravou a Prahou, největší pokles nastal ve vlacích z Moravskoslezského kraje.

Ukazují to data zveřejněná v nově vydané ročence dopravy za loňský rok. Podle nich loni vlaky ve směru z Moravy do Prahy přepravily 3,891 milionu cestujících, což je meziroční pokles o třináct procent.

Jedinou relací, kde cestujících stále přibývá, je spojení Praha – Jihomoravský kraj, což je dáno především efektem D1, kdy řada cestujících i po rozšíření nabídky spojů začíná pro cesty mezi Prahou a Brnem raději využívat vlaku než dálnice s řadou omezení.

RegioJet a Leo Express tvrdí, že cestujících v relaci Praha – Morava stále přibývá, České dráhy nechtějí detaily za jednotlivé trasy zveřejnit.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové může být mírné snížení přepravy do a z Prahy a středních Čech z krajů podél hlavního koridoru z Prahy na severní Moravu určitým výkyvem, který bude možné vyhodnotit až v delším časovém horizontu, kdy bude možné odvodit, zda se jednalo o krátkodobý výkyv, nebo začátek nového trendu.

Z údajů z linek, které jsou státem objednávány, vyplývá, že k poklesu na těchto linkách nedošlo, nicméně větší část služeb na tomto koridoru je v režimu otevřeného trhu. V tomto případě by se mohlo jednat o známku toho, že došlo k saturaci poptávky po těchto službách. V takovém případě by se ale dalo očekávat postupné snižování růstového trendu, a to i v segmentu objednávaných služeb, kde k poklesu nedošlo,“ řekla Rezková. Podle ní spíše data ukazují, že se systém v části otevřeného trhu již kapacitně vyčerpal.

Jedná se o kapacitně velmi vytížený koridor, kde rozsah služeb nelze významně rozšiřovat novými spoji. Dopravci toto nemusí přímo zaznamenat, protože služby v rámci otevřeného trhu jsou zajišťovány z rozhodující části v režimu povinně místenkových vlaků, takže v případě vyprodání kapacity vlaků již nelze následně zjistit, jaká by byla případná další poptávka po službách v případě, že by další dodatečná kapacita byla ještě k dispozici,“ dodala.

Přeprava cestujících mezi Prahou a Moravou (údaje v tis. osob, pouze příjezdy z moravských krajů do Prahy)

2010 2014 2015 2016 2017 2018
Jihomoravský kraj 237 458 542,9 654,7 1081,2 1131,8
Olomoucký kraj 423 843,1 977,6 1088,2 1441,7 1198,3
Zlínský kraj 178 226,8 256 288,2 414,6 357,2
Moravskoslezský kraj 452 923,6 1035,7 1117,1 1577,1 1204,6

Ročenka ukazuje nárůstu dopravy v jiných relacích: výrazně přibylo lidí například ve vlacích mezi Prahou a Plzeňským, Královéhradeckým a Jihočeským krajem.

Osobní železniční doprava v Česku loni dál rostla. Vlaky přepravily za rok celkem 189 milionů lidí, o 3,5 % více než před rokem.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek Zv.

Já tam vidím, že dochází celkem k plynulému(!) nárůstu 2014-2018, jen rok 2017 je nějak záhadně a nepřiměřeně nadstřelen pro všechny kraje. Řekl bych, že data 2017 jsou prostě naprosto pochybná. Nic tak zásadního se snad v tom roce nezměnilo, např. aby pro Moravskoslezský kraj stoupla frekvence o +40%. Věřit se tomu dá jedině pro Jižní Moravu, kde vstoupil Regiojet (tuším; tak nějak tou dobou) a nadále se zhoršila D1. Tam se asi opravdu jednalo o skokovou změnu (jak ukazuje rok 2018) a ne o vylhaná data.

Mirek Zv.

PS: omluva Martinovi (možná i dalším) – nevšiml jsem si, že opakuji jejich názor.

Mirek Zv.

PS: Tipnul bych, že týpci z ministerstva to (že, podle tohohle článku, je poptávka za zenitem) použijou jako argument, že vlastně do budoucna není potřeba nic dělat. Zajímalo by mě, jestli taky rozjeli po r.2017 hned velké akce, jak zvýšit kapacitu koridoru, když jim přeprava vylítla o +40%.

Tomas

A musíte furt žrát v těch vlacích? Když jedu dlouhou trasu, tak si nakoupím v obchodě za třetinu ceny. A místo minibaru se hned uvolní celé kupé pro 8 lidí.

petr766

A že na nádražích těch obchodů za třetinu ceny je. Ne každý jede z Prahy a chodí na nádraží o hodinu dříve, aby vystál frontu v Bille. Jinak pokud si koupím rohlíky a nějaký salát s imitací majonézy a ostatních surovin, pak to mám za třetinu. Ti inteligentnější si koupí za úplně normální cenu teplé jídlo ve vlaku nebo celé menu. Případně u RJ něco menšího za cenu, za jakou to v žádném obchodě nedostaneš. Proč ztrácet čas nákupy nebo jídlem před odjezdem, když pak sedím ve vlaku stejně skoro 3 hodiny a najím se během cesty?

Dr.Vaclav Kulihrach

Soukromníci normální teplé jídlo ve vlacích pokud vím nenabízejí a to co koupíte u JLV bych nenazýval jídlem za normální cenu…

Medvěd

Máte něco lepšího, než jakési statistiky? Těmle nevěřím!

jan

And the winner is?.. Liberecky kraj… 83 tisíc ročně :-)))

Jedine vlaky

Ubývá, protože zhoršuje se kvalita. Lepší by bylo, kdyby těch 6 miliard ročně bylo investováno do nákupu lepších vlaků než dávat takovou slevu studentům. Na trase Praha – Brno přepraví tisíce lidí právě RJ, ne ČD. Ty mají totiž v pátek a neděli dražší jízdenky v tomhle úseku než v týdnu. A Regiojet vyprodaný.

vydra

Nesmysl, vlaky ČD ve špičkových dnech praskají ve švech. Takový rj by se bez obav zaplnil zdvojený.

Dr.Vaclav Kulihrach

Vždyť přece Jančura má nejmodernější a nejlepší vlaky na světě a přepraví na této trase nejvíce cestujících, tak jaképak zhoršení kvality?

Martin

Oproti roku 2016 je to narust, spis mi prijde podle cisel, ze rok 2017 byl velky vykyv… kdyz to hodite do grafu, …

Oldřich Sládek

Obecně – v ministerských statistikách po zkušenostech s nákladní dopravou nevěřím ničemu.

Jan Sova

No to sčítání v narvaných rychlících bych taky chtěl vidět. Průvodčí by museli levitovat uličkami.

železničář v důchodu

Naprostá většina takzvaných „sčítání“ probíhá ve skutečnosti jen odhadem, jehož „kvalifikovanost“ záleží je na schopnostech a spolehlivosti personálu, který to „sčítání“ provádí – ono to totiž v praxi vlastně většinou ani přesněji dělat nelze …

Ic540

Zazněly tady níže zajímavé a pravdivé náležitosti typu parkování na Svinově a podobně. Také si myslím, že je chyba že vše cílí na jen Praha Brno, Praha Ostrava,Praha Bratislava a zpět. Zde je právě zajímavá trasa Praha Bratislava přes Olomouc. A jsou i jiná města. Přidám ještě jeden a týká se všech za Ostravou třeba od Havířova po Návsí. Zatím co před dvěma roky jsme se dostali přímými vlaky do Prahy na 8 hodinu. Nyní je tomu na 9 hodinu. A návrhu JŘ na 10 hodinu Regiojetem. v neděli na 11 hodinu. Z ČD to jde Ostravanem trasovaným přes Karvinou… Číst vice »

železničář v důchodu

Nevím, proč pláčete (byť s logickými argumenty) tady, tedy „na úplně cizím hrobě“, když jste si tam na „kraj“ právě vy sami nechali dosadit geniálního Unucku, který veřejnosti jistě dokáže vysvětlit, že jeho pochopové v úřadu i v KODISu zajišťují pro své občany to nejlepší, co mohou, a úplně nejlépe, jak to vůbec lze dělat – a jistě dodá, že právě proto je nezbytné „rozlítat“ mošnovské letiště, neboť železnice kvalitní spojení s Prahou zajistit neumí …

Jiří

Volení zástupci a jejich loutky tady na městě/ ms kraji nic nezmůžou. Od prznění všeho možného jsou tu „odborníci“ sedící už hezkých pár let na teplých nevolených místečkách a podle jejich vlastních slov „by to nikdo na světě nedokázal udělat lépe“ … Pravda, manipulace s čísly a obhájení neobhájitelného jim jde výtečně, aby si zachránili židli (jinde by s nima vyrazili dveře), ale pro lidi neudělají nic. Furt jen dotace a jak je utratit, ale vzít rozum do hrsti a zkusit přemýšlet nehrozí, nedej bože když se objeví nápad, který nepochází od nich…

jan

A přípoje. Tam kde není rezerva půl hodiny.. Tam na to nejde moc dnes sázet. A když to ujede zrovna o 5 minut, tak pak hodina.
Já začal si poslední dobou oblíbil spíš Valmez, tam zatím nejsou takoví deb. Tak jim tam udělám i nákup.
A Mošnov.. To je jak s tou ostravskou MHD. Prostě pokud oni nepochopí, že musí jezdit když přiletí letadlo…. A ne že tam přiletíte a stejně nic nejede.. To prostě nemůže jezdit podle nějakého ročního řádu.

babilon

Když si odmyslím rok 2017, tak jde ve všech uvedených relacích po celou dobu o trvalý vzestup. Takže bych jako anomálii (a klidně i chybu dat) viděl spíš rok 2017, kdy to ustřelilo nahoru, než považovat rok 2018 jako počátek sestupu.

Martin

Napadlo me to same… 2017 je docela skok…

Gambleraalkac

Sice nemam oficialni statistiky, ale davy duchodcu, ktere se vozi skoro zadarmo pro zabavu sem a tam, nelze prehlidnout. I kdyby to odradilo cast normalnich cestujicich, poklesu o 14%. neverim. Mozna nekdo spocital pocet prodanejch papirovejch jizdenek a uz nepripocital e-tikety.

Dr.Vaclav Kulihrach

Nejvíce po zavedení slev přibylo jen tak zbůhdarma cestujících studentů, nikoli důchodců.

jan

Pak taky, když například ve Svinově šašci zavedli modré zóny.. Aby to uživatelům vlaku právě zkomplikovali. Aby je vyhnali.. V zimě je to děsně příjemné..
Tak je to pak težké, když dálkové vlaky často stojí jenom Ostrava, Hranice.. A když přijedete večer, žádné busy nejezdí. Bus odjede vždy ze zásady 5 minut před příjezdem vlaku. Další jede za hodinu. Tramvaj co půl hodiny nebo hodinu a ještě 10 minut pěšky.
A vlakové přípoje mimo Ostravu už nejezdí třeba vůbec, takže konec..
A P&R ve svinově radši zastavěli a zbytek oplotili. A Svinovská policie pokutuje nonstop. Příjem obecní kasy..

železničář v důchodu

Co si Ostravané zvolili, to mají – z toho nelze vinit nikoho z resortu dopravy.

jan

To je pravda, ale je to politika městské části.. Je to něco jako dědiny podél Berounky.. Bych jim zrušil nejradši zastávku a stál jinde.. Výhody chtějí vyžrat.. Ale..

železničář v důchodu

Tak proč to neřešíte s tou městskou částí? Tady to za vás nikdo řešit nebude (a nejen tady)!

jan

To nemá cenu. P+R jsem psal na ČD i tuším město kdysi nespočetně krát. Min už před 10 lety. Stejně ho zastavěli. A zbytek poměrně nově oplocený se zákazovou značkou vjezdu (když zapomenou náhodou zavřít bránu. Stejně hned naběhnou měšťáci) A ty modré zóny to je nějaká novinka. Potichu se to objevilo asi ve 3ch městských částech. Stylem, načmárání a současného jednoho článku v novinách.. Žádné debaty s veřejností.. Samozřejmě, že nevím o tom, že by to dobytci vůbec měli ve volebním programu. A to byly volby nedávno.. Speciálně jsem si některé četl.. Teda ne zrovna Svinov. A nikdo to… Číst vice »

jan

A si myslíte, že oni to na základě mého jednoho podmětu jako odčmárají, sundají značky a vše bude rychle happy jo:-)

železničář v důchodu

A vy snad myslíte, že čemukoli pomůžete, když to budete třeba tisíckrát omílat tady – nebo ostatně i kdekoli jinde na Internetu

jan

Ale to P+R mohli řešit. Byla a je to plocha ČD.. A md je přece defakto akcionářem. Má tam svoje lidi. Všude na západě jsou bývalé nákladní plochy jako P+R.. Jen u nás ne, to různě rozprodávali a podobně. Ale tady borci měli nejdřív nezdůvodně zákazovou značku nevím 10 let, nonstop pokutovanou měštáky a spol, pak to oplotili a částečně zastavěli. Ale se zónama již přituhuje.. Nesmyslné supermarkety mají vedle km2 vyasvaltovaných nevyužitých ploch na parkování a taky si tam nově dali nově zákazy, závory a pod.. Takže opravdu už pomalu není kde.. Jediný výsledek za 20 let je, že… Číst vice »

vydra

Vůbec si nemyslím, že by se poptávka po přepravě snižovala. Vlivem konkurence to také nebude, jediná je IAD. Železnice jednoduše začíná omezovat sama sebe, na současný nápor cestujících evidentně nestačí, jak vozovým parkem tak i infrastrukturou. Je sice fajn, že kvalitativní posun znásobil zájem o železnici, ale bohužel nad rámec toho, co dokáže pojmout. Věčně přeplňené vlaky, horšící se služby (minibar to může zabalit, uličkou plnou poházených batožin a cestujících nemá šanci projet) a dochvilnost (kapacita koridoru + delší prostoje kvůli náporu cestujících) se postarají o opačný efekt. Logický vývoj.

Pomalu a pomaleji

Je jasné, že nejslabším článkem je SŽDC. A nejslabší, jak všichni vědí, mají být vyřazeni “z kola” ven.

železničář v důchodu

Nejslabším článkem je aktuálně nedostatek kvalitních pohodlných osobních vozů, aby soupravy každého dálkového vlaku ČD mohly být o minimálně 1 – 2 vozy delší = v délce 8 – 9 vozů, s jakou jezdí Jančura: pak by byl negativní dopad přeplňování vlaků podstatně menší. Ale v takových soupravách už by také byly třeba aspoň 2 minibary, aby je stihly obsloužit v přijatelném čase a s dostatečným sortimentem …

Milan

Problém bude nejspíš v tom, že už chybí, dalo by se říci, „vagonenfutr“. Myslím, že více než devadesát procent Moraváků…pardon, Moravanů už v Praze je. Takže, česky, nebo českomoravsky řečeno, není ty vagony čím naplnit. Ale mohla by se ta volná kapacita využít třeba k posílání burčáku, nebo skvělých moravských vín, aby tady nemuseli pít ty patoky typu:“ Pro Pražáky dobrý…“.

Oiler

Vždyť ty údaje jsou totální hausnumera. V té tabulce to u některých krajů meziročně skáče o 50-100%! To se neda brát vážně.

Šťoural

Zcela nepochybně, píšu o tom o pár příspěvků níže. Pan Sůra zjevně skočil na špek na první pohled nesmyslným oficiálním údajům, a vygeneroval o tom hned článek – a ten největší nesmysl dokonce zapracoval do titulku. A většina diskutujících to baští a sáhodlouze a hlubokomyslně se rozepisuje o možných příčinách; jsou ovšem zjevně totálně vedle!

Ondrej Kucera

A teď si představte, že na základě těchto „dat“ někdo rozhoduje a plánuje.

jan

Nutno asi přiznat, že se Jančurovi a open access povedlo nalákat u Jižní Moravy a Brna další lidi do vlaku. Protože jsem se díval, že začal jezdit 12/2016. Takže podobně jako u Ostravy. Konkurence zabrala.

jan

Na každopádně jak jsem si prostudoval Bendidng call, tak cestující z těch výluk trefí. Pokud se s tím budou třeba rok sr. V době rozkopané D1 budou dělat výluky vlaků jednak před Brnem a pak ještě na dvoukolejce u Kolína. V době, kdy chtějí zároveň opravovat trať na Nymburk. To bude opravdu brutální si myslím, když dnes mají vlaky běžně 20 minut zpoždění. Nacpat republiku na jednu kolej. A to je ten blending call zase nějaká mizerná hurá akce, jsou tu dotace, pojďme utrácet na úvěr. (a dotace je nízká) A ceny těchto pseudo akcí jsou dost vysoké na km.… Číst vice »

jan

A jsou v tom započteny i komerční linky? Vždyť leoš měl 1 mil, jančura tuším 3 – 4 a čd mají taky určitě nezanedbatelný podíl. Minimálně pendolíno mělo kdysi milion a nyní jezdi dost nacpané. Tak součet by měl být víc než 4 ne.. Je pravdou, že oni v tom mají i kratší relace..

Krejžak

Jestli to není způsobeno „opačným“ efektem.

Vlaky jsou čím dál levnější a proto jezdí čím dál přeplněnější.
Cestování se stává méně kulturní, garance služeb (přijede minibar nebo nepřijede, bude zařazen vůz, do kterého jsem si vybral místenku, pojede nový/starý vůz …) je spíše náhodná. Nástupiště na hl. n. Praze naskočí 3-5 min. před odjezdem (pravilo – čím dálkovější vlak, tím později), do toho neustálé výluky způsobující NEdodržování JŘ ….

Na druhou stranu vyšší platy.
Proč bych měl tedy jezdit vlakem?

Další efekt – skončím školu a ze dne na den mám cestování 4x dražší = přesedlám na pohodlnější auto.

Frantisek

Nebo se rovnou přestěhujete, protože proč byste furt jezdil, když je v Praze pořád co zastavovat. 🙂

Dushan

Takže podle vás vlaky „jezdí čím dál přeplněnější“, ale přitom dle statistiky došlo k poklesu přepravených osob. Máte zajímavé uvažování:)

Tomáš Záruba

To může být splněno při čím dál kratších soupravách. 🙂

vydra

Častý stav R20 na spojích s 4voz. chebskou soupravou. Ve výsledku vlak sám sebe opožďuje kvůli náporu cestujících.

navratp

Mně je taky celkem jedno, co říkají statistiky. Vím ale, že ze Zlínského kraje do Prahy není dobré jezdit bez místenky. Dřív to šlo. Není se čemu divit při třech vozech co má slovácky expres mimo špičku. Ve špičce čtyři.

Jan Mahdal

A vy jezdite vlakem? Vas prispevek mi totiz prijde hodne zcestny. Vlak vzdy bude nejdrazsi zpusob cestovani. Plne vlaky byly v dobe pred 30 lety, kdy na hlavni prijel sestnactivozovy rychlik, z ktereho vystoupilo 2000 lidi. Vite, proc to zpozdeni? Protoze hlavni nadrazi neni nafukovaci, typicky vlak pri nastupu zacpe inteligent s krosnou hledajici mistenku ve voze xy nachazejici se ve voze xy-5 vozu. 5-8 minut na nastup je proste malo, ale vzhledem k poctu spoju to jinak nejde. Razeni spoju je docela konstantni, krom dnu pred prodlouzenymi vikendy a pod. No a 4x drazsi to neni, staci mit In25,… Číst vice »

navratp

Inu znáte to přísloví. Hloupý kdo dává………

Sacrebleu

Skončím školu a začnu platit běžné jízdné, které je i tak nejlevnější v EU. Tak nějak jste to chtěl napsat?

Pavel

Zlínsko part 2. Tuším, že s tím začal operovat LeoExpress, ale ví někdo jaký je důvod, proč nikdo nejezdí na trase Praha – Olomouc – Přerov – Břeclav – Bratislava…. ?

Skinheads & Punks united

A k čemu probůh?

Pavel

Možná by se lidé od Olomouce po Staré město chtěli rychleji a nekomplikovaně přesouvat do slovenské metropole. Už jen kolik je tu Slováků. A druhý efekt by mohly být alespoň nějaké lepší vlaky do Zlínského kraje.
Jen by mě zajímalo, jestli tak někdy něco jezdilo?

Tomas

No řekl bych, že potřeba Slováků, co žijí v ČR, cestovat do Bratislavy, bude prakticky stejná, jako u původního obyvatelstva ČR, tedy velmi, velmi malá.

Kubrt

Nejezdilo. Jezdil maximálně rychlík Šohaj Praha-Břeclav. Spojení střední Morava – Bratislava řeší R13 a přestup v Břeclavi. Slováků v Olomouci je dost, ale spíš to jsou lidi ze severního a východního Slovenska. Ti mají větší motivaci studovat v ČR, než lidi z okolí Bratislavy.

železničář v důchodu

„lidi ze severního a východního Slovenska. Ti mají větší motivaci studovat v ČR, než lidi z okolí Bratislavy.“
A jel jste někdy v pátek odpoledne z Brna do Bratislavy nebo v neděli večer z jižního Slovenska do Brna?

Kubrt

Ano.

železničář v důchodu

Tak proč „trolíte“ takovými hovadinami?

Jan Mahdal

Co treba druha nejvetsi dedina v republice na trase?!
Leovi nesmite verit, ten uz podle jeho tiskovych vylevu jezdi v podstate od Kodane do Solune:-)

navratp

Na trase do Zlínského kraje má LE velmi drahé jzdné a přesto plno. To špatně nebude.

Ondřej

Tak důchodci a studenti jezdí u Leo zadarmo, zaplatí pouye 25% první jízdenky, které jim LE vrátí na kreditovou jízdenku. Takže proto mají plno. Ten aktuální systém využívá totálně.

Lukáš

Tak linka na Starák byla často vyprodaná už před slevami. Teď se to jen umocnilo.
Ve Staráku se končí z důvodu, že to dál nemůže, ne že by se to někomu líbilo.

Jan Sova

No tak to by nebylo špatné od paštičkáře. Mezinárodní „odřihosttarif“ na trase Přerov-Bratislava s Č.Dráty mě totiž vloni s rodinkou stál nemalý peníz a nejpomalejší úsek byl Břeclav – Staré město u UH, páč v Hodoníně jsou všech čekaček králové….

Ondra

Tady přes Valašsko jezdí pouze ČD a jejich Valašské expresy, od vstupu Leo nebo Regiojet se mluví, že budou jezdit přes Valašsko, ale zatím nic. Vlak ze Žiliny jezdí natřískaný, že ve Valmezu není kde sednout, pokud člověk nemá místenku.

jan

Nebude. A koukněte na ceny LE. A zkuste si sehnat lístek na LE ve špičce..

Přemek

Trocha finančního uvolnění a každý jezdí autem. Tedy ne každý, ale dost mých spoluobčanů do něj z vlaků přesedla. Všeho do času, Krize se blíží, opět bude v dálkových vlacích plno.

Frantisek

Nebo se Praha zalije dalším betonem a nebude důvod jezdit. 🙂

Arimatejsky

Čím víc domů bytových i administrativních se v Praze postaví, tím více stoupnou přepravní toky v osobní i nákladní dopravě. Podívejte se na Budapešť, Vídeň, Varšavu… Praha je pořád ještě trpaslík bez dálnic a VRT, snad to tak nezůstane navždy.

xxyy

Krize se blíží? Fakt? No nepovídejte – to byste měl ekonomům poradit

Jiří Kocurek

A budou se radovat, že občané chudnou!

Ondrej Kucera

Ročenka dopravy a celý systém Sydos jsou velice zajímavé. Už samotný fakt, jak se do systému sbírají hlášení, mě naplnil bezmeznou důvěrou ve státní správu. Statistiky se na ministerstvo posílají v PDF formulářích, které si můžete stáhnout přes přihlašovací jméno a heslo, které vám pošle nějaká paní z ministerstva poté, co si o ně telefonem nebo e-mailem řeknete.

Šťoural

Ano. Je zajímavé, že každý tady v diskuzi rozvíjí nejrůznější za vlasy přitažené teorie, proč k poklesu došlo, ale jaksi zde nezaznělo (ani od autora článku) že může jít o zcela nesmyslné údaje, resp. že je to dokonce ta nejpravděpodobnější varianta. Viz třeba nápadně nepravděpodobný obrovský meziroční nárůst v řádku Olomoucký kraj 2017/2016 a vzápětí zase obrovský propad 2018/2017. No a pak na základě těchto údajů někdo napíše, že lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou už ubývá… Nevěřím na skokové změny tohoto typu!

Pavel

Zlínský kraj (přesněji Slovácko), aneb není se čemu divit: Jančura nám odpadl, Leo Express už jezdí za dost těžko uvěřitelné ceny a Slovácký expres? Po babišovsku plný důchodců (zážitek z vůně) a dětí (cirkulárka je tichoučký nástroj), což bývá poměrně často adrenalinový zážitek. Samostatnou kapitolou jsou alkoholem posilnění vágusové, kteří nevím proč si vždy vyhlédnou tento vlak (co takhle část vlaku povinně místenková?). Navíc ČD neustále ignorují potřebu dalšího servisu v podobě občerstvení „na úrovni“ na tak dlouhou trasu. Vlaky vypravují s minibarem, který si mnohdy nemá šanci proklestit cestu po plných chodbách. O zoufalé nabídce nemluvě. Co dodat? Má… Číst vice »

Jan Mahdal

Jezdím tím 2x týdně Smíchov – UB a nemám problém. Minibar by mohl být trochu lépe vybavený, nic většího se tam neuživí.

Pavel

Jezdím 4x za 14 dnů a pokud nechytím 368,369 místo 41 a 43, tak děs – myšleno pátek, neděle – tradiční problém kam s nohama pod stolkem. Nevím proč se ČD neustále drží čtyřky se stolečkem, když ve vlacích, kde jsou sedačky pěkně po dvou za sebou, se „čtyřky“ obsazují ze zoufalství jako poslední.

Dushan

Čtyřky jsou naopak ideální uspořádání, jen ten stoleček poněkud překáží. Nejvíce mi vyhovují čtyřky bez stolečků (hned po kupé), s autobusovým uspořádáním mám osobně nejhorší zkušenost, při delší jízdě už se těším na výstup.

BoH

No to rozhodně ideální není. Čtyřka je o tom se někde pod stolečkem vzájemně si šlapat na nohy. Naopak u dvojky máte jistotu svého prostoru a soukromí. I v Bdpee si vybírám místo pro dva, i když tam stojí celkem za prd. Ale nedělám to zjevně sám, protože tyto místa jsou vymístenkovaná vždy nejdříve.

petr766

Čtyřky jsou dobré třeba pro rodinu s dětmi, ale jinak taky preferuju dvojsedačku. Ale úplně nejspokojenější jsem na samostatné sedačky v Relaxu u RJ nebo ve dvou u malého stolku pro dva 😉 Samozřejmě na jiných trasách než ze Zlínska

MildaIV

Když spolu cestují 4 lidi na jednou, bývá automobil obvykle nejvýhodnější volba.

petr766

Jak se to vezme, pokud auto v Praze nepotřebuju, tak jedu raději vlakem. Po Praze s tím stejně skákat nebudu do centra a aby stálo u hotelu…

Vlastimil

Asi protože když jedete s rodinou, tak běžně chcete sedět za sebou… Zajímavé že čtyřky jsou plné jako první a zásadně jedním cestujícím. Stačí se kouknout na rezervační systémy.

Pavel

jako první jsou VŽDYCKY obsazené v Bdpee sedadla 41,43 a 58,52, byť třeba po jednom (slovácký expres), pročpak asi? Ano i s rodinou radějji po dvou (LE, RJ) nežli se okopávat ve směšně málem prostoru pod nesložitelným stolkem. No a bezvadná věc to bývá, pokud nejedete s rodinou a sedne si proti Vám někdo 180 cm a více. Čd jsou prostě zamrzlé někde v 70tých letech a nic s jejích „stratégy“ jen tak nepohne, evidentně.

petr766

S rodinou nejlíp v RJ v byznys kupé. Akorát díky nesmyslným babiš slevám se to teď s dětmi prodraží oproti dřívějšku…

Dushan

Ty vlaky jsou dosti plné hlavně v pátek, kdy vrcholí přepravní špička. ČD minibar mně naopak vyhovuje více než služby JLV. Za poklesem může být i fakt, že mnoho dříve dojíždějících Morováků se prostě přistěhovalo blíže Praze nebo díky poptávce po zaměstnancích našli práci blíže bydlišti.

petr766

Tak minibar má jedinou výhodu, že (někdy) přijede až na místo ve dvojce a není tak třeba jít do jídelního vozu JLV. Jinak nabídka je nesrovnatelná – instantní hnusná káva pokud vůbec je, pár snacků, pití ok. Ale pokud chci něco slušnějšího, tak JLV je výrazně lepší a ceny jsou víc než přijatelné. Ale samozřejmě nechte někde věci nebo se pak dohadujte, že vám někdo zasedl místo, když jste šli do jídeláku (pokud tam vůbec projdete…).

zesp

Ano, Slovácký expres se trošku držel v období, kdy se ta linka soutěžila. Teď, když už je to vysoutěženo, kvalita pomalu, ale jistě upadá… Jedu s ním jednou za čas, a je to poznat…

petr766

Na kolik se dá teď dostat pro dospělého z Leo expresem? Řekněme běžná cena, ne kupovaná aby Leo vytřískal na poslední chvíli co nejvíc? Jinak naprostý souhlas. Jinak u Jančury je to tak jako to bylo u autobusů – vyprodáno ve špičky, v týdnu obsazenost slabá, doháněli to pak stejně cestující z/do Brna či od Olomouce, takže než řešit vlak a lidi někde ve Staráku, tak se rozhodl raději točit jen Brno (příp. Bratislava/Vídeň) a nahoru raději Ovu / SK. Spíš mě mrzí, že nešlápnul víc do autobusů (kromě Zlína s přípoji do Olomouce – jak je to vytížené nevím).… Číst vice »

Jan Mahdal

Tyden dopredu 319, dva dny 439, ale uz jsem videl i 809 a stale to hlasilo cca 17 volnych mist.

Pavel

Jsou i lidé, kteří autobusy dají akorát s pytlíkem po ruce, to už je fakt řešení sebrat další 3 lidi v okolí a vrátit se na D1. Vlak beru jako pohodovou variantu, kde by mě kromě případných neukázněných spolucestujících nic nemělo trápit (sci-fi v rámci ČD)……

petr766

Tak hlavně o přímé autobusy do Prahy není zájem, i Regiojet je zrušil, pak zkoušel vlaky z toho Staráku. S velkou slávou přišlo Zelenozlo a už do Prahy taky nejezdí, okopírovalo jízdní řád jen do Brna od Regiojetu… Myslím že snad zůstal nějaký spoj Krodosu do Prahy ve špičce, možná jeden Vsetín? Všechno ostatní mám dojem je zkráceno do Brna.

železničář v důchodu

Jen blázen může chtít jako silniční dopravce provozovat po dálnici v úseku mezi Prahou a Brnem „ve velkém“ nějakou (denní) linku určenou přednostně pro přímou či „krátce tranzitní“ frekvenci, když vlakem je cestování mezi Prahou a Brnem mnohem spolehlivější a časově srovnatelné – ano, uvědomuji si, že už v relativně velmi blízké budoucnosti to už opět může být úplně jinak, ale v současnosti to platí naprosto jednoznačně, a to i při drsných výlukách v ŽUB.