Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Letišti Praha v pololetí přibylo pět procent cestujících, za okolní konkurencí zaostává

Přílet Boeingu 767-300 United Airlines z Newarku do Prahy. Foto: Michal Holeček
Přílet Boeingu 767-300 United Airlines z Newarku do Prahy. Foto: Michal Holeček

Letišti Praha přibývají i letos cestující, i když už se to neděje takovým tempem jako loni a v minulých letech. Za pololetí letiště odbavilo celkem 7,84 milionu cestujících, což je o pět procent meziročně více. Loni v pololetí byl meziroční růst desetiprocentní. Praha navíc stále nestačí na okolní velká letiště, například Vídni za pololetí přibylo 24 procent cestujících (celkem 14,7 milionu), Varšavě 7,4 procenta (8,6 milionu) a zhruba stejně Budapešti (7,3 milionu).

Nejvytíženější destinací na letech z/do Prahy podle počtu odbavených cestujících byl i letos Londýn, nejvyšší absolutní nárůst zaznamenal Amsterdam. Oproti stejnému období loňského roku významně narostl také počet odbavených cestujících na dálkových linkách, a to o deset procent.

Podle šéfa Letiště Praha Václava Řehoře se letošní přírůstky cestujících pohybují na horní hranici odhadů z počátku roku. „K tak dobrému výsledku přispělo zahájení přímých spojení do celkem devíti nových destinací, příchod tří nových dopravců a navýšení frekvencí na deseti linkách, z toho jedné dálkové,“ uvedl Řehoř. Podle něj výsledky ukazují, že se ruzyňského provozu doposud nijak zásadně nedotklo uzemnění letadel Boeing 737 MAX.

Cestující letos v pololetí nejvíce využívali leteckých spojení z Prahy do Londýna. V žebříčku nejvytíženějších destinací následuje Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Mezi Prahou a Londýnem se v prvním pololetí 2019 uskutečnilo také nejvíce letů, konkrétně až 95 letů týdně. Do Moskvy směřovalo až 63 letů týdně, do Paříže až 58 letů týdně, do Amsterdamu až 54 letů týdně a do Varšavy až 51 letů za týden.

Největší nárůst cestujících zaznamenala přímá letecká spojení do Amsterdamu (meziroční nárůst přibližně 30 tisíc cestujících), Antalye (26 tisíc), Dauhá (25 tisíc), Rigy (18 tisíc) a Kodaně (16 tisíc).

Počty odbavených cestujících rostly také na dálkových linkách. V meziročním srovnání bylo v prvních šesti měsících letošního roku na celkem patnácti přímých dálkových linkách z Prahy odbaveno o 10 % cestujících více. „Síť krátkých leteckých spojení po Evropě máme již velmi dobře pokrytou. Rozšiřování dálkových linek je proto důležitým bodem naší strategie rozvoje přímých leteckých spojení z Prahy. Další nárůst počtu odbavených cestujících na dálkových linkách nám potvrzuje, že tato strategie je správná a že rozšiřování dálkových leteckých spojení má značný potenciál,“ doplnil Řehoř. Nejvytíženější dálkovou destinací byla v prvním pololetí 2019 Dubaj s celkem 224 tisíci odbavenými cestujícími.

TOP země podle počtu odbavených cestujících:

1. Velká Británie

1 030 327 cestujících

2. Itálie

675 681 cestujících

3. Rusko

588 285 cestujících

4. Francie

567 988 cestujících

5. Německo

560 010 cestujících

TOP destinace (všechna operovaná letiště) podle odbavených cestujících:

1. Londýn

661 289 cestujících

2. Paříž

439 455 cestujících

3. Moskva

409 546 cestujících

4. Amsterdam

357 254 cestujících

5. Frankfurt

261 172 cestujících

TOP destinace podle počtu týdenních frekvencí:

1. Londýn

až 95 letů/týden

2. Moskva

až 63 letů/týden

3. Paříž

až 58 letů/týden

4. Amsterdam

až 54 letů/týden

5. Varšava

až 51 letů/týden

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Myslím si, že pokud by KLM nasazovaly do Prahy víc Boeingů 737 namísto Embraerů KLM Cityhooper, pak by Amstr šel v žebříčku ještě víc nahoru, takto doplácí na menší letadla.

Jarda

Mě tak napadá, jestli je to vlastně špatně? Nemůže přeci vše do nekonečna stoupat. A jestli dojde k poklesu, pohne s kvůli tomu vesmír? Alespoň bude méně hluku i exhalací. Myslím, že Praha frčí slušně. Jako vzdušný přístav neznám lepší. Kdekoli jsem přistával, vždy to letiště bylo ušmudlanější, smradlavější. A kolik kde projde lidí je vlastně jedno. Pokud to samozřejmě není jako naše skomírající regionální letiště a pak se to snaží samospráva dotovat. Takže z mého pohledu, pokud bude od sousedů létat více letadel, je to vlastně dobře.

Prngr

Hodilo by se tabulky prodloužit – minimálně na 10, ideálně na 20 řádků
Že je první Londýn a Británie, ví asi každý a i celé pětimístné žebříčky by dost lidí tipovalo úspěšně

Martin V.

Letiště měsíčně prezentuje TOP 15 DESTINATIONS (Total by PAX) https://www.prg.aero/en/node/5162 , ale poslední tam vidím tabulku za květen, tak musíme počkat až zveřejní červen.

Zdeněk

Podle mého laického názoru brzdí větší rozvoj ruzyňského letiště a tím pádem větší nárůst počtu cestujících i absence druhé, paralelní VPD a absence vlakového spojení s centrem Prahy potažmo s dalšími městy. Spojení autobusy honosně nazvané Airport Express je pro hodně otrlé, jízda bývá obvykle dost děsivým zážitkem (neskutečné, doslova apokalyptické tlačenice, jízda brzda-plyn, stání snad na všech semoforech po cestě, uvíznutí v zácpách…ale to jen tak na okraj) Faktický zánik ČSA nemá v tomto směru vliv, kapacity ČSA velmi rychle nahradily jiné společnosti. Pokud se nevytvoří lepší podmínky pro tranzitující, přestupující cestující, mnoho se toho nezmění. Češi to nevytrhnou.

a8n

Kdo by kam přestupoval. Přívěšek TS už síť nemá a nikdo jiný tu hub budovat nebude.

Apex

Trošku bulvární titulek, a myslím, že zbytečně, jen zbytečně evokuje negativní vnímání PRG. Opravdu je třeba vždy najít důvod, proč naše výsledky shodit a snažit se dokázat, jak u nás vše děláme špatně? WAW a VIE jsou zcela odlišné trhy (PL 40 mil. obyvatel, AT násobně větší kupní sila), hlavní rozdil ale je v tom, že obě tato letiště mají značný podil transferů. To je obrovská výhoda, kterou diky tomu, jaké máme domácí dopravce, PRG nemá a proto ani v tomto segmentu nemůže konkurovat, což se odráží v narůstech a statistikách o celkových počtech cestujících, ale těžko z toho vinit… Číst vice »

Jan Sůra

BUD není konkurence, ale vývoj v Budapešti je mimořádně zajímavé. Když se na Ruzyni vyhazovaly miliardy do záchrany ČSA, argumentovalo se mimo jiné tím, že by pádem ČSA zkolabovalo letiště. V Maďarsku šli jiným vývojem, Malév nechali padnout. A stačí porovnat čísla před deseti lety, jaká metoda byla lepší. Rozhodně bych nepodceňoval smysl transferových cestujících.

Jen tak

Jen si dovolím poopravit .. Malév nenechali padnout. Naopak – do Malévu lili hromady peněz, stejně jako u nás do ČSA.

Jen narozdíl od nás to dělali .. blbě .. a EU to zhledala jako nezákonnou podporu, a nařídíla, aby malév peníze vrátil. V zápěti ukončil činnost.

Jan Sůra

OK, souhlas. Nicméně tady se nenechaly ČSA padnout s vysvětlením, že by padlo letiště. To byla hlavní pointa.

Nekdo

BUD ale je konkurence pro PRG, minimalne pro nas moravaky. jelikoz z BRQ se prakticky neda letet nikam (o parodii na letiste OSR ani nemluve), tak nam v zasade zbyva nutnost nekam jet. idealne nekam, kde je na letiste dobre dopravni spojeni (bud dalnice+rozumne parkovani, nebo vlak), nejbliz (z Brna) jsou VIE a BTS, kdy prvni z nich ma i kolejove spojeni (cili nezavisle na zacpach na silnici) a to druhe zase velmi rychle odbaveni. PRG ma sice dobre dostupny hl.n. (2:23), ale pak je docela tragicke spojeni pres mesto, BUD je dale (3:56), ale spojeni z nadrazi je pak… Číst vice »

Jen tak

Tu konkurenci ve forme DRS a LEJ bych neviděl tak žhavou. DRS nenabízi oproti praze nic navíc, množství destinací je poměrně malé, totéž i lipsko. takže se vyplatí jen pro pár destinací. MUC je něco jiného, ale ten už je opravdu daleko , takže ta oblast zase není tak velká. ad šílené ceny parkování – ony tak šílené nejsou. už jsme holt západní evropa a ceny v západní evropě jsou 2x – 3x větší (na letištních parkovištích – např. týden v praze .. cca 1200, týden v norimberku – přes 2tis CZK). a co víc – i přes šílené ceny… Číst vice »

Apex

Pane redaktore, tohle snad opravdu nemůžete myslet vážně… na Ruzyni se vyhazovaly miliardy na záchranu ČSA? Nebylo to náhodou rozhodnutí akcionáře? A která metoda byla lepší? Tak to vezměme popořádku… jaká metoda byla lepší se ukazuje přesně na těch číslech, na která odkazujete. Před 10 lety dělala BUD cca 8 mil cestujících, PRG 11,5 mil. Ale… za posledních 10 let prošlo Prahou celkem o nějakých 24 miliónů cestujících víc, než v Budapešti, tj. v průměru každoročně prošlo Ruzyní o zhruba 2,4 milionů cestujících více! To mi nějak říká, že metoda zvolená u nás asi nebyla úplně špatná, BUD po celé… Číst vice »

Jan Sůra

1. Ano, vyhazování miliard. Je úplně jedno, kdo o něm rozhodl, nicméně koupit například Holiday Czech Airlines za půl miliardy a za rok ukončit jejich provoz byl podle vás dobrý kauf? 2. Infrastruktura PRG začíná těžce zaostávat též. Zeptejte se zejména aerolinek na T1, jak jsou spokojeny s tím, že například po příletu EK se běžně čeká přes hodinu na pasovku (ve stavu, kdy jsou všechny přepážky otevřené). Zeptejte se cestujících, kteří se například loni nevešli na parkoviště, protože prostě nebylo místo. 3. Rozvoj BUD nestál daňového poplatníka také ani korunu. 4. Podívejte se, jak dlouho trvalo obsazení kapacity po… Číst vice »

Apex

Ad1) S tím má letiště něco společného?? Jasně, že to byla zcestná transakce, ale bylo to rozhodnutí MF v čele tehdy s Kalouskem, které souviselo s vytvořením Aeroholdingu a krok, který šel na ruku zejména TVS. Ad2) To opravdu není problém letiště a jeho infrastruktury. To je problém ministerstva vnitra, které není personálně schopné zajistit provoz svých přepážek a automatických turniketů které zejí prázdnotou, resp. nejsou zprovozněny. Prosím, rozlišujte tyto věci! Co se parkovišť týče, v letní sezóně to není jen problém Prahy a já v žádnéím případě netrvdím, že není co zlepšovat. Na druhou stranu je v okolí letiště… Číst vice »

Jan Sůra

Ad 1) Ano, má s tím hodně letiště společného. Český aeroholding vznikl v hlavě Miroslava Dvořáka, tehdejšího šéfa letiště. To je ten pán, co bydlí vedle Janouška a nechal si za 70 mega přestavět jedno patro v APC. Travel Servis celou transakci s aeroholdingem napadal. Ad 2) Mluvíme o T1. Přepážky jsou všechny plné, chybí další. To je problém Letiště Praha. Argumentace „není problém jen Prahy“ mě zcela neuspokojuje. Vyprodány byly loni i parkovací plochy v okolí, například Go Parking. Ad 3) zkuste porovnat také turistický potenciál BUD a PRG AD 4) významné zaostávání – rozdíl 7 % v celkových… Číst vice »

Apex

Ad1) Jasně, ale pořád tento nápad a jiné jeho aktivity musel někdo schválit. Působení pana Dvořáka v LP a ČSA rozhodně nemám důvod obhajovat… Dnes asi nelze posoudit, jaký by byl dopad na letiště, pokud by ČSA dopadlo jako Malev, ale rozumím tomu, že to bylo vyhodnoceno jako riziko a byla snaha tomu zabránit. O provedení jistě lze diskutovat a najít tam mnohé podivnosti, ale stále si myslím, že nelze házet primárně na letiště, že někdo odsouhlasil jeho využití jako kasičky. Ostatně, stejný problém mám se současným přístupem MF, které si zase díky letišti vylepšuje rozpočet místo toho, aby zisk… Číst vice »

Jan Sůra

ad 1) ano, na současném přístupu MF a jeho kritice se shodneme, to opravdu není dobře.
ad 2) vidíte, mám od aerolinek pro změnu zcela opačné informace
ad 3) úplně nestíhám se ponořit do statistik
ad 4) tak se podívejme trošku do historie: 2007 BUD 8,5 milionů pax, PRG 12 milionů PAX.

Jen tak

nikde jsem nezaregistroval, ze by letosni bysledky byly propagovan jako nejaka tragedie.

jinak ruzyne zaostava – tezce zaostava. resp usnula na vavrinech, a nyni ji ujizdi vlak (comse infrastruktury tyka).

zajimava obhajoba podvodu na EU (a obejiti pravidel o nedotovani leteckch spolecnosti statem) jako “rozhodnuti akcionare”…velmi kreativni oznaceni 🙂

Apex

Na rozdíl od BUD je PRG schopna odbavovat pravidelně všechny typy letadel vč. A380. V čem konkrétně zaostává a v čem jim ujíždí vlak? Tedy kromě toho, že na letiště ten vlak nejezdí, ale to zase není tak úplně problém letiště, že?
Jaký podvod na EU? Plán restrukturalizace byl EU schválen, takže ne zcela rozumím tomu, v čem ten podvod spočíval? A navíc jsem si nevšiml, že bych to obhajoval, jen jsem to konstatoval jako fakt, který se odehrál.

Y.K.

Možnosti odbavení velkých typů jsou Praze značně omezené, nic moc k chlubení. Potřebovalo by to značné modernizace a rozšíření s přibývajícími počty záoceánských letů. Také jsem viděl stát B747-8 Koreanu po přistání hodinu (bez přehánění) s nahozenými motory na vyčkávací pozici, protože se cosi stalo s A380 Emirates, nemohla odletět na čas a tak blokovala použitelnou stojánku. Nakonec ji museli tugem odtáhnout na stojánku mimo mosty, aby se mohl odbavit let z/do Soulu. Tohle brutálně brzdí rozvoj přímých dálkových letů z Prahy.

Apex

Úplně bych to nehrotil, běžné widebody do velikosti 777-300 lze odbavit na více stojánkách a nemyslím, že by zrovna toto byl zásadní problém pro rozvoj dálkových letů. Že se kvůli provozní nepravidelnosti výjimečně stane, že je nutné přesunout odbavení mimo terminál je pochopitelně nepříjemné, ale na druhou stranu to není nic, s čím byste se nesetkal i jinde. Trošku objektivity prosím… On rozvoj a výstavba letiště není úplně levná a krátkodobá záležitost a mnohdy by byla potřeba křišťálová koule, aby se dal dobře odhadnout budoucí vývoj, poptávka, jaká letadlová technika se bude v horizontu 10 – 20 let používat atd.… Číst vice »

Y.K.

Jenže je problém i v tom jak funguje odbavení na T1. Na jiných letištích změníte gate, zahuhláte do rozhlasu a konec. Lidi si prostě přejdou o kus vedle. Tady jsou bezpečnostní prohlídky podle gatů, takže změnit gate, znamená totální chaos, „čisté“ cestujíc vyhnat zpět do „špinavé“ zóny, znovu jim vyházet pití, znovu je rentgenovat… T1 je fakticky dost na prd, potřeboval by zásadně zmodernizovat a posunout na současné standardy odbavení.

Jen tak

Nedostačující kapacita terminálu (zejména 1, ale i kapacita 2 je na hranici). Nedostačující kapacita stání, opět týkající se zejména terminálu 1 a wide-body Naprosti tristní „support“ na terminálu 1 (zrušení informačních přepážek) Naprosto nedostačující kapacita pasovky na terminálu 1 … mám pokračovat? Naprosto příšerné salonky (kvalitou služeb, kapacitou) – tady to sice nejde tak úplně za letištěm, nicméně je spoluviníkem situace Naprosto tristní způsob informování cestujících o gejtech k odletu (to, že gejt je zobrazen na televizích 10 minut před začátkem boardingu … to považuji za naprostou neschopnost) a mohl bych pokračovat. /a to jinak mám letiště v Praze rád… Číst vice »

Jen tak

jo .. a zapomel bych na Nedostatečné parkování (nemyslím ceny, ale málo míst, navíc místa jsou – zejména na Psmart – nalajnována na auto velikosti trabanta, nikoli dnešního průměrného auta)

Adrian

V nějakém pořadu jsem slyšel vyjádření ředitele nějakého velkého letiště (tuším FRA nebo ORD, ale nejsem si jistý), že pokud se na letišti stálé něco nestaví, tak letiště zaostává. Řekněte mi, co se v PRG za posledních 10 let postavilo nového pro rozšíření kapacity. 2 patrový most pro A380 a přeorganizování stojánek nepočítám, maximálně nová bezpečnostní kontrola na T2.

Marek

Bohužel dokud nebude dostavěna čistička odpadních vod, tak nelze rozšiřovat/stavět něco nového. Jen modernizovat. Předpokládal jsem že to víte.

Ulafme

To sice ano, jenže v té době rozhodně netušili, že i z toho aeroklubu, kterým už tehdy ČSA téměř byly, se stane jen marketingová značka nějakých pofiderných Smartwings.
Kdyby tímto způsobem ubyl „jen“ milion cestujících ročně, tak by ta čísla vypadala úplně jinak…

Jan Cernicky

Dobry den, mam otazku. Je zde napsano, ze pred 10 lety Varšava nebyla brána jako konkurence. Co se u nasich sousedů stalo tak zásadního, ze dnes je to naopak? Ano, vím poláků je 40 mil. To bylo i tenkrat 😀. Dekuji za odpověď. Jan

PeFa

No i když se jedna o bulvární titulek, tak bohužel je naprosto pravdivý 🙁 a negativní vnímání letiště z pohledu rozvoje, nevyužití potenciálu je zcela na místě. Doba je letecké dopravě nakloněna, potenciál je obrovský, ale letiště narazilo na svá kapacitní maxima…… je vyčerpáno prakticky ve všech oblastech (doprava na letiště, MHD, parkování, odbavení, pasová kontrola na vstupu i výstupu). Na infrastruktuře pro 15 mil. cestujících se děla 17 mil. Rozvoj nové infrastruktury ustal před 13 lety v roce 2006. Od té doby se udržuje provoz, provádějí opravy a dělají pouze drobné akce (bezpečnostní kontrola na T2, zaměstnanecké parkování za… Číst vice »

Janina

Co je za růstem Amsterdamu? Předpokládám nárůst individuální poptávky po destinacích s přestupem v AMS, ale spíš směrem ven (Češi)nebo dovnitř (zahr. turisté)?

Martin V.

Nevím, ale trvá to už delší dobu. Třeba Frankfurt během posledních 4 let klesá nebo stagnuje, Amsterdam vytrvale roste. Nemohly třeba KLM přetáhnout klienty Lufthanse?

Co mě zaujalo nejvíc je Varšava v TOP 5 týdenních frekvencí (až 51 letů týdně). V posledních letech se přitom nikdy neobjevila v měsíčních přehledech TOP 15 podle počtu cestujících (kde se dá v létě najít třeba i Burgas a Heraklion). To tam lítají jenom poloprázdné vrtuláky? Jinak si nedokážu ten rozpor vysvětlit.

Jakub

Souvisí to podle mě s rozšiřováním sítě LOTu díky nákupu 787. Sám znám celkem dost lidí, kteří do USA lítají velmi často právě s LOTem a pokud se nepletu, tak nedávno LOT přidal i jednu denní frekvenci do Prahy.

Janina

Jo, do Varšavy lítaj z naprosté většiny vrtule ATRka a Dashe, jen občas něco lehce většího.

Jen tak

Lot do varsavy posila Dashe a malý Embraery, csa tam posila ATRa … takze sice letí 7x denne, ale celkova kapacita je jak dva boeingy. Jsou to feedery na síť LOTu, lidi ho mají docla rádi, a začíná mít fakt dobrou síť.

co se amstru týká .. tam těžko říct. určo to nebude nějaký super tropper převzetí lidí Lufthanse – Skyteam je obecně dražší, než StarAlliance, a KLM je ještě v rámci Skyteamu ten dražší … takže tam si netroufám říct, čím to je. Možná „organický“ nárůst.

Jen tak

nicméně jo, je pravda, jak píše petr, že asii má KLM fakt levnou . Amerika je taky relativně levná, nicméně kombinace Lufthansa / Swiss a další jsou často levnější.

a po evropě je často KLM úplně mimo mísu.

Pavel

Do WAW posílá ČSA pouze ATRky. LOT provozuje mix Q400 a Embraerů 170, jenom jednou jsem letěl E190. Sedačková kapacita je tak na každém spoji omezená, ale frekvence je příznivě nastavená pro feeding jejich dálkovek.

Martin V.

Jo, to vysvětluje situaci. Podle FR24 bude Varšava se 60 lety během 8 následujících dní v Praze dokonce na třetím místě v pořadí nejčastěji létaných destinací (LOT 5x denně, ČSA 3x), ale zajímavé je, že Praha se s těmi stejnými 60 lety za týden umístila ve Varšavě dokonce na prvním místě (druhý Krakow, třetí Vídeň, čtvrtý Frankfurt, pátá Budapešť). Tak to bych fakt nečekal.

Petr

To že poslední rok vychází většinou cenové nejlíp Leteneky do asie právě s klm, takže řekl bych že přesně tohle to dost ovlivní.

Bob

Poslední rok nabízí KLM celkem dobře naceněné lety do Asie i Ameriky, třeba jižní Ameriku u nich koupíte i za 12 tisíc. Navíc KLM jsou lepší a spolehlivější než sesterské Air France se stejnými cenami a Schiphol je daleko příjemnější letiště s rychlejším přestupem než CDG v Paříži.

Nekdo

no to hlavne proto, ze CDG je snad nejhorsi letiste v civilizovane casti Evropy. snad jenom LHR se muze rovnat (s vyjimkou prestupu T5-T5). uz pred mnoha lety jsem se zaprisahl, ze pokud neni letenka pres CDG nejmene o 200 eur levnejsi, tak pres CDG proste nechci letet…

Jen tak

Asi jsem fakt exot, ale v CDG přestupuju celkem rád, resp. mi nevadí … přestup v rámci 2F je bezproblémový, přestupy 2F-2E (a naopak) je taky v pohodě.

tragédie je jen 2D (odkud lítá čsa).

nicméně souhlasím, schiphol je fajn, neb je vše „v jednom“ a odpadá tam přebíhání.

Ondřej

Francie že je civilizovaná část Evropy?
😀