Letiště Praha udělalo další krok v přípravě staveb, které mají výrazně zvýšit kapacitu. Konkrétně jde nové parkovací domy A a B, takzvaný skywalk a plazu u Terminálu 2. Letiště aktuálně uzavřelo smlouvu na projekt se společností D3A.
Zakázka má dvě části. Nejprve firma vypracuje architektonickou studii za 9,6 milionu, následovat budou navazující stupně dokumentace za 76,9 milionu korun. Budovy mají vzniknout v prostoru před rozšířeným Terminálem 2, zhruba v místech mezi stávajícím Terminálem 2 a budovou hotelu Marriott, respektive budovou Airport Business Center. Skywalk pak má být páteřním spojovacím objektem mezi parkovišti a terminálem o délce 550 metrů.
Letiště ale nyní své plány odsouvá o několik let. Původně chtělo začít stavět první parkovací dům v roce 2021, hotov měl být v roce 2023. Plány vznikaly v létě 2018, kdy letištní parkoviště praskaly ve švech a často v nich nebylo možné najít místo. Nyní je ale situace kvůli pandemii jiná.
„Vzhledem k náročnosti následných administrativních a technických kroků vedoucích k realizaci stavby a s ohledem na měnící se poptávku nyní počítáme se zahájením stavby prvního parkovacího domu v roce 2025 a následným zprovozněním v roce 2026,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Nové parkovací domy mají zvýšit kapacitu o 3000 míst. Areál zahrne i nový autobusový terminál, bude ale připraven i na přivedení vlaků na letiště. Projekt parkovacích domů úzce souvisí s chystaným rozšířením Terminálu 2, které by mělo být hotovo do roku 2028. Celkem má výstavba spolknou 16 miliard. Samotný terminál 9 miliardy, zbytek ostatní stavby.
Kompletní prezentaci plánů Letiště Praha (z tiskové konference v listopadu 2019) si můžete stáhnout zde.
Začínalo se v roce 1998 a nic, pak tedy rok 2008 a? zas původní stav, každých deset let to podle L.P. vyjde, no a v tuto chvíli jsou tedy odhady 2025… Cooož je polovina standardního postupu pro slib na dalších deset let a tak dál a tak dále.
Manipulace jako prase
Je to chyba ty plány odsouvat. Nyní by se mělo využít toho, že budou volné kapacity a co nejvíce za co nejméně peněz toho nastavět. Škoda, že stát nemá v zásobě dost smysluplných projektů, které by mohl v dohledné době realizovat.
Nic neodkládat, to musí být připravené. Hlavně tam dotlačte ten vlak !!!
Na co vlak? 🙂 To by se místním taxikářům moc nelíbilo. Vůbec na ně nebere ohledu. Už tak mají chudáci drožkáři kvůli uberům a jim podobným hubené výdělky. Tak jim nechce to letiště.
Teď vážně. Máte pravdu. To železniční spojení tam mělo být už dávno. Třeba se nějakých těch kolejí jednou dočkáme. Třeba jednou bude možné přistát a sednout na vlak či na metro a v klidu, v pohodě dojet do centra města.
Hm, velká škoda, že to heslo, že se musíme „proinvestovat z krize“, nemyslí současná vláda vážně. Pokud existují kvalifikované odhady, že se úroveň provozu z roku 2019 vrátí nejdřív za pět let, pak je nejvyšší čas začít stavět co se dá.
Taky tak bych to viděl. Zvláště když teď firmy jsou ochotny pracovat za podstatně méně peněz než dříve. Opravdu toto otálení nechápu.
Nedal by se problém aspoň částečně vyřešit výstavbou kolejového napojení letiště? Přál bych si, aby se tento projekt dočkal realizace stavby. Vzhledem k postupu prací mi ale nepřipadá, že si to přejí rozhodující subjekty. Jinak už by to dávno bylo hotovo.
O kapacitním kolejovém napojení letiště Praha-Ruzyně formou příměstské rychlodráhy, nebo metra přednášel už v 80. letech minulého století doc. Vonka v Žilině. Od té doby uplynulo ve Vltavě hodně vody a co se za těch 30-40 let změnilo? Cestující se mohou do Ruzyně stále dopravovat buď autobusem, nebo autem (individuálně, nebo taxi).
Jedná se o dlouhodobou neschopnost realizovat racionální záměr, nebo úspěšnou sabotáž?
Pro porovnání: cestující na/z Letiště Wien-Schwechat má oproti Praze (bus, auto) navíc možnost si vybrat ze tří druhů vlaků: S-Bahn, ÖBB-Railjet a City Airport Train.
https://www.viennaairport.com/cz/cestujici/prijezd__parkovani
Nejbližších deset let si letiště Praha bohatě vystačí s tím co má a kdo si to nechce připustit je člověk žijící mimo jakoukoliv realitu.
Vidím to podobně, ale třeba se mýlíme.
naprostý souhlas, tohle regionální letiště bez jakéhokoliv významu lze klidně zavřít, dráhu rozorat a stejně si to nikdo pořádně nevšimne. nevýhodné lety s přestupy, žádné rozumné spojení (po kolejích, kde nehrozí notorické zácpy), jako někde v orientálním Bazmekistanu. pokud člověk jede na slušné letiště (třeba do Vídně, nebo do Mnichova), tak ušetří čas už jen tím, že má slušné multiple daily spojení na všechna důležité letiště ve světě a nemusí se bát, že zůstane viset v taxíku někde na okruhu, nebo na Evropské. nakonec nejen ušetří čas, ale i peníze.
docela kvalitní matroš
Bazmekistanu
„Basz még“ je maďarsky… a tam za to dostanete přes hubu.
Zahájení stavby 2025
Jinak řečeno: Nechávající si protstor, aby mohli reagovat na příapdné změny. Rozhodně to není špatně. Jenom „stádní tvor“ půjde tupě za starým rozhodnutím, když se změní podmínky.
Proč to odsouvat, krizí se musíme pro investovat a návrat do roku 2019 bude v 2024, tak hurá do práce 🙂
Také mohou přijít skutečně vážné infekce, vážná reakce na vážné infekce už je zavedená …
Cožee?😂
Prázdné parkoviště se jako investice nepočítá.
Smazáno pro urážky
Ty seš co za trolla?
To bude Petr Norris
Pod pojmem kapacita bych si u letiště spíš představil množství přilétajících a odlétajících a prolétajících letadel a cestujících, ale je pravda, že z jazykového hlediska je kapacita skutečně, kolik toho pojme (zaparkovat), a s nějakým provozem a létáním kapacita nemá nic společného.
Podle textu to fakt vypadá, že nové parkovací domy A a B mají výrazně zvýšit kapacitu letiště…:-). Aspoň, že v článku byl použit normální název „Letište Praha“.
No taková prolétající letadla o kapacitě letiště skutečně vypovídají… Vzhledem k tomu, že je to součást přípravy na rozšíření Terminálu 2, souvisí to s kapacitou letiště dost jednoznačně, i když konkrétně tato část jen s kapacitou pro parkování…