Dopravci Železnice Zprávy

Leo Express získal německou licenci, chce na regionální tratě

Alstom Lint v barvách Leo Express v Ústí nad Orlicí. Foto: Leo Express
Alstom Lint v barvách Leo Express v Ústí nad Orlicí. Foto: Leo Express
O licence v sousedních státech začínají usilovat i České dráhy

Tuzemská dopravní společnost Leo Express Global získala licenci pro provozování osobní železniční dopravy v Německu. Řízení u německého drážního úřadu trvalo zhruba rok a vyšlo na stovky tisíc eur, uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Podle něj tak firma potvrzuje, že po nedobrovolném ukončení spolupráce s FlixTrainem německý trh neopouští. „Máme zájem především o regionální tratě, ale také o dálkovou či mimořádnou dopravu, jako je výluková, či zajištění charterů,“ uvedl Sedlařík. Vozidla je prý firma schopná zajistit velmi rychle formou pronájmu. „Stejně tak se nebráníme spolupráci s dalšími firmami, pro které bude výhodou, že vlastníme příslušné osvědčení,“ doplnil mluvčí.

Leo Express může jezdit na vlastní licenci vedle České republiky a Německa ještě v Polsku a na Slovensku.

Pokud jde o Německo, byl Leo Express nedávno nucen opustit trasu mezi Berlínem a Stuttgartem, kde jezdil na objednávku FlixTrainu. FlixTrain ale na trase ukončil provoz s poukazem na koronavirus 19. března a už jej neobnovil. Následně Leo Expressu ukončil smlouvu, což česká firma považuje za neoprávněné. Leo Express využíval při službě pro FlixTrain licenci UEF (Ulmer Eisenbahnfreunde).

O licence v sousedních státech začínají usilovat i České dráhy, které zatím mohou jezdit na vlastní jméno jen na Slovensku. V ostatních zemích využívají partnerství s místními dopravci. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz to nedávno zmínil člen představenstva Jiří Ješeta.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel Štancl

Pokud by to jezdilo třeba z Budyšína do Čech tak by to nebylo marné. Od ČD nebo DB se zajímavé dopravy nedočkáme.

Jakub P

Dobrá zpráva je na tom pro mě hlavně to, že chtěj licenci v Německu i ČD. Kéž by na železnici fakt odeznívala doba, kdy maj jednotliví státem vlastněný dopravci svoje rajóny rozdělený, navzájem si do nich nelezou, nekonkurujou a na spojích přes hranice spolupracujou tak, že primárně to musí být výhodný pro obě spolupracující společnosti a když to čirou náhodou tak vyjde, tak i pro nějakého toho cestujícího…

_Pavel_

Souhlasím, ale proti spolupráci dopravců nic nemám, v soukromém sektoru to funguje třeba mezi Westbahn a Regiojeten. 🙂

Leinad

Jedna věc je rozumná spolupráce, druhá věc kraviny.
NTR s cenou takovou, že se najdou spořiví studenti chodící „z Česka do Polska“ v Těšíně pěšky. (Spoje LE Praha – Krakow ukázali že tarif může být i hezčí)
Vlak mezi Dresden a Děčínem fyzicky nezastaví, ale je potřeba víc jízdenek.

Olda

Má někdo se zdejších, dopravy více znalých borců představu čím a kým?! Když už jsme u toho chrochtání si do rukávu, tak asi svět vnímám v kapánek jiných souvislostech. Nejde o to, něco někomu přát, či ne, jen bych chtěl pragmatickou představu, jak se dají právě nepravidelnosti, jak byli tiskovým mluvčím vyzdviženy jako možná podnikatelská nika pro uchycení se (vedle závazkové regionálky, kdo tu by nechtěl) – tedy mimořádná doprava (výluková, či charterů). Tady jsem totiž nějak žil v domnění, že na tu srandu musíš mít ve „strožoku“ mašinky a lidi do foroty, aby jsi pak nabídl tomu v nouzi… Číst vice »

Mandy

Problém bude v personálu. Německé strojvůdce nesežene navíc asi za český plat a české s německou licencí nezaplatí. Ale třeba se mýlím i když to zatím tak nevypadá.

Jiří 24

Takže je v podstatě lepší vše nechat DB a DB Regio bez boje?

Miloš

Pokud fungují jak mají, tak proč ne.

Kubrt

A německé za německý plat? Proč by strojvedoucím v Německu dával český plat?

David

Očividně vůbec nevědí co dělají a měli nejdřív zaměstnat vás, abyste jim poradil.

Mandy

Zcela náhodou o tom jak to tam funguje a jaký mají nápady něco vím. Tak ,že vím o čem píši. Máš li však jiné informace , vyvracet Ti je rozhodně nebudu.

Gajda

Kdyby jezdil v Německu, cestující mu budou platit německý jízdný, pokud to bude v závazku, dostane i německej dosyp, a z toho pak není problém platit zaměstnancům i ten německej plat

Jiří Kocurek

Já Vám teda nevím, ale když jezdil pro Flixtrain, tak v kabině strojvedoucího taky někdo seděl. A je vcelku jedno, jestli se jmenoval Schulz, Novák nebo Szekeres.

Mandy

Dle LE je strojvedoucí dost přeplacený cestující, hýbá totiž jenom ,,pákou,, Jak vím tak snaha byla dosadit tam vlastní strojv. a platit je za trochu lepší zdejší plat+cest. náhrady. Domácím se to nezajídalo a kupodivu se až na výjimku doma nikdo nenašel.
A závazek bych mu tam přál, konečně by se mohlo vedení ukázat co v něm je.

Gajda

Osobně si ale myslím, že primárně je to jen jedna z dalších věcí, která by měla přilákat potencionálního kupce. Licence v několika zemích, přidělené kapacity, nějaký ty věrný cestující – to přeci jen láká víc jak 5 ojetejch jednotek ne leasing

Miloš

Pořád LE platí víc, než platí ČD

Mates

Kdyby LE platil víc než ČD, tak určitě nemá takový problém se zaměstnanci (na Ústeckoorlicku). Je pravidlem, že dopoledne tam žádný personál na prodej jízdenek není.
Tedy dnes (v pondělí) neprodával nikdo ano v 5 hodin ráno 😑, ale zase se na jízdném ušetří 😁

Miloš

ČD mají ještě větší nedostatek zaměstnanců

Miloš

Je pravidlem, že dopoledne tam žádný personál na prodej jízdenek není.
Tedy dnes (v pondělí) neprodával nikdo ano v 5 hodin ráno 😑

Jakto? Hejtman říkal, že Leo napravil chyby již v lednu tohoto roku

Jenda

Myslím si, že to je skvělá zpráva, že má česká firma takové ambice a vizi. Obzvlášť na trhu, jako je Německo.

libcha

Já ovšem z dlouhodobého hlediska subjektivně hodnotím, že LE má právě především jen ty ambice a vizi.

Sandy

Naprostá pravda. Nezapomenu na jednu z nich – LEO Space. Jistě správně tušíte o co mělo jít. Jinak jestli bude LEO Express měnit v průběhu grafikonu tak často své trasy, tak se „určitě“ uchytí. Němci zvyklí na řád a pravidla to jistě ocení.

Leinad

Něco jako Jančurův hightjet s šesti třídami, kinem,…jo můžu to vytahovat. A just nepojedu regiojetem, protože není hightjet (a že je RJ reálně lepší než ČD nevadí).

Patrik

V Česku je nechceme, tak ať jdou do Německa. V Česku nám stačí České dráhy, RegioJet a Arriva. A pak nějaký malý dopravci. Leo Express pro normálního člověka hodně drahý.

Pe.tr

Proč bychom tu neměli chtít LE ? V závazku jezdí za daný tarif a komerčně Vás nikdo nenutí . Je jiný . Mezi ČD a Arrivou kvalitativní rozdíl až tak vidět nebyl , ale i zde ujíždí ČD vlak v době , kdy s odboráři jedí na peronu chlebíčky a plácají se po zádech , jaká to tu za Ferdinanda byla dráha . Bezkonkurenčně nejdražší jsou právě ČD . Myslím si , že právě teď s ohledem na covid mají ČD ideální možnost na restruktualizaci , na změnu a zeštíhlení .

noerf

Pe.tr: zeštíhlení počtu lidí na nábřeží jen tak nenastane, šancí na to vedení ČD mělo dost.

D.U.

Já věřím že ti lidé by byly dávno odejiti, kdyby se jim nemusela vyplatit milionová odstupné.

noerf

Já bych tomu dal ještě deset až 15 let. Ono se v té době budou muset konat výběrové řízení na nové dopravce a ETCS a přechod severní části na 25 kV AC také udělá své.

Pe.tr

Jenže za 10 – 15 let mohou být ve stavu jako ČSA dnes. ČD nikdy nebudou v konkurenceschopném stavu s tím , jak to vedou nyní . Je tam mraky vší , odhadem třetina zbytných , a to je znát . I těch jejich pětadvacet odborů bez odborníků by se mělo brutátně zamyslet. Jako s cestou do pekel dlážděnou dobrými …………

Miloš

Pravda. Zeštíhlením vedení a úředníků by ČD hned stoupli. Být tam odborníci, jsou ČD perfektní a lepší vozový park (nákup lepších vozidel, lepší údržba těch starších).

Jakub (easydrink)

Když občas jedu vlakem z Prahy do Olomouce, což bývá většinou v pátek, tak LE bývá nejdražší. Zpravidla i RJ je dražší.

Luboš

ČD by se prvně měli zbavit všech 809/810, které vozí nejdražší výkony, kterými nikdo nejezdí, tím se ušetří nejvíc a výrazně se zlepší průměr vozového parku.

Jiří 24

Samozřejmě, nám tu stačí všude Šukafony, žádný Bmzety, Railjety, Pantery atd. Já bych hlavně uvítal dopravce s vozy co mají moderní interiér a vcelku pohodlný pojezd.
Šukafon do každé rodiny!

Krušnohorec

Není nad cestování pohřební tramvají s koleny u brady.

Jiří Kocurek

Jojo, už Ezop to věděl:

Liška si chtěla natrhat pár hroznů, ale byly příliš vysoko. Skákala, vrčela, ale nešlo jí to. Nakonec si řekla, že je ani nechce, jsou určitě nedobré a kyselé.

Leinad

Ale je, můžeš třeba EC s moderním B249

Lukáš

A nevadí vám, že je Arriva britsko-německá? (vlastník DB).