Leasingové společnosti čeká stahování stovek letadel z Ruska

Letadlo Ural Airlines po přistání v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetadlo Ural Airlines po přistání v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro leasingové společnosti bude problémem dostat do Ruska i piloty, kteří letadla přesunou do jiných zemí.

Zavedení sankcí vůči ruskému režimu povede v příštích dnech a týdnech k velkým přesunům letadel. Evropské leasingové společnosti musí do konce března přestat poskytovat pronájem letadel ruským dopravcům a stáhnout je mimo Rusko.

List Financial Times odhaduje hodnotu letadel pronajatých v Rusku na 5 miliard dolarů. Agentura Bloomberg uvedla, že jen irská leasingová společnost AerCap má v Rusku letadla v hodnotě zhruba 2,5 miliardy dolarů.

Podle schválených sankcí musí být současné kontrakty ukončeny do 30 dnů. Leasingové smlouvy většinou mají ustanovení, že pokud jsou zavedeny sankce, majitel letadla si své stroje stáhne zpět.

Podle Financial Times je v Rusku celkem 515 letadel, které patří leasingovým společnostem mimo Rusko. Zhruba polovina z nich je evropská. Většina z nich patří irským firmám.

Největší letecká leasingová společnost AerCap má v Rusku celkem 154 letadel, celkem pět procent své flotily. SMBC Aviation Capital pak letadla v hodnotě 1,3 miliardy dolarů, následuje společnost Avolon s letadly v hodnotě 266 milionů dolarů.

„Pokud budou mít jen měsíc na to letadla stáhnout mimo Rusko, půjde o velkou logistickou výzvu,“ řekl Rob Morris ze společnosti Ascend by Cirium. Kvůli blokádě vzdušného prostoru totiž nebude jednoduché do Ruska přepravit piloty, kteří s letadly odlétnou.

Sankce přichází krátce poté, co se obor vzpamatovává z dopadů pandemie koronaviru.

Ruští dopravci budou kvůli sankcím potřebovat méně letadel, současně ale mohou mít problém i udržovat stávající flotilu evropských letadel. Sankce se vztahují i na dodávky náhradních dílů.

Tagy sankce vůči Rusku
28 komentářů