Letectví

Kvůli 737 MAX je Boeing poprvé od roku 1997 ve ztrátě. Účet za problémová letadla přesáhne 18 miliard dolarů

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Výrobce letecké techniky Boeing loni skončil ve ztrátě 636 milionů dolarů. Výsledek mohl být ještě výrazně horší, hospodaření zachraňoval především vojenský a kosmický byznys. Jde o první ztrátu Boeingu od roku 1997.

Vyplývá to z dnes zveřejněných hospodářských výsledků za poslední čtvrtletí a celý rok. Tržby firmy klesly ze 101 miliard na 76 miliard dolarů. V roce 2018 firma vydělala 10,465 miliard dolarů.

„Máme před sebou hodně práce. Zaměřujeme se plně na bezpečný návrat provozu letadel 737 MAX do provozu a obnovení dlouhodobé důvěry, kterou značka Boeing představovala u cestujících,“ řekl prezident Boeingu David Calhoun, který převzal řízení firmy letos na počátku roku.

Boeing největší krizi ve své historii přežívá především díky tomu, že není zaměřen jen na komerční letadla. Ztráta této divize loni dosáhla 6,65 miliardy dolarů, právě kvůli uzemnění letadel 737 MAX. Počet dodaných letadel klesl z 806 na 380 strojů. Od uzemnění v březnu firma už nepředala žádný 737 MAX, jejich výroba je zastavena.

Firma očekává, že uzemnění letadel si vyžádá další vícenáklady v letošním roce v hodnotě nejméně 4 miliard dolarů. Kromě nákladů na obnovení výroby firma zvýšila odhad plateb kompenzací leteckým dopravcům za nemožnost létat s jejich stroji na 8,3 miliardy dolarů, oproti původním odhadům jde o navýšení o téměř tři miliardy. Ztráty z loňského roku z uzemnění dosáhly 6,3 miliard dolarů. V součtu tak bude Boeing stát problém s letadly 737 MAX nejméně 18,6 miliard dolarů.

Společnost má v záloze objednávky na 5 400 letadel. Boeing minulý rok držely nad vodou především armádní a kosmická divize společně s divizí Global Services, pod kterou spadá například údržba letadel. Obě divize vydělaly v součtu přes pět miliard dolarů.

6
Diskuze

avatar
2 Komentáře
4 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
Captain777Y.K.PřemekAdam Hpave69 Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Všem ctěným přispěvatelům doporučuji nastudovat, co je to ztráta podle US-GAAP standardu, jímž se Boeing řídí. Zadluženost krytá dostatkem aktiv ji negeneruje.

pave69
Host
pave69

No, tak se ještě uvidí, jaký dopad bude mít nepovedený let Starlineru na kosmickou divizi – zatím se nic neděje, ale jestli od března začne létat Dragon od SpaceX s lidmi a Boeingu se nepovede nějaký další test (to už jen sýčkuji), tak je může NASA když ne zaříznout, tak hodně utlumit.

Adam H
Host
Adam H

NASA je nezařízne. Chtějí dvě nezávislé lodě aby nemohlo dojít k tomu, že nebude kvůli jedné závadě létat nic. A ten let Starlineru nebyl až tak nepovedený. V případě letu s posádkou by to problém nebyl a posádka by manuálně provedla pokyn k orbitaci. Mimo to Boeing má jistý kšeft při stavbě SLS.

Přemek
Host
Přemek

Pochopitelně že NASAsi hlídá a bude hlídat ještě více průběžný vývoj spolehlivosti konstrukcí Boeingu. Již dnes klíčoví lidé z NASA vědí, že MAX je konstrukční chybou zakládající nespolehlivost nutností elektronického řízení místo aerodynamického.

Y.K.
Host
Y.K.

To jsou strašné nesmysly. 737(Max) nemá elektronické řízení, má řízení mechanicko-hydraulické. Airbusy, B777, 787, Embraery atp, ty mají elektronické řízení skrz počítačový mozek a hydrauliku. Všechno to má aerodynamické řízení, jiné ani není možné, nebereme-li v úvahu přenášení váhy.

Captain777
Host
Captain777

nesmysl vubec nic nevite o letadlech