Dopravci Železnice

Koridor Praha – Plzeň stál přes dvě hodiny. Vlaky od srážky dělilo 34 metrů

Nedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek Šafránek
Nedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek Šafránek

Třicet čtyři metrů od sebe dělilo  dva vlaky na novém úseku koridoru z Prahy do Plzně. U Ejpovic projel strojvedoucí Západního expresu návěst Stůj. Kvůli vyšetřování mimořádné události byl provoz zastaven na více než dvě hodiny.

Událost potvrdil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. K události došlo v 19:20, kdy Západní expres do Mnichova projel návěstí Stůj. „Vjel do trasy osobního vlaku Plzeň – Radnice, vlaky zastavily asi 50 metrů od sebe. Provoz na koridoru je zastaven,“ řekl Kučera. Drážní inspekce později upřesnila, že šlo přesně o 34 metrů. V expresu cestovalo kolem 300 lidí, v osobním vlaku 17.

České dráhy o přerušení provozu na své stránce informují jako o dopravní závadě.

Drážní úřad upozornil minulý týden, že případů projetí návěsti Stůj dlouhodobě přibývá. Loni takových případů bylo 142, o 16 více než o rok dříve.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mikoláš

podle https://www.krimi-plzen.cz/a/k-obrovske-tragedii-zbyvalo-33-metru/ cituju „se v zastávce Ejpovice střídali v rychlíku EX 350 strojvedoucí“
Je to reálné? Já tomu nerozumím, jsem obyčejnej cestující, ale EX v Ejpovicích rozhodně nestaví.. Strojvedoucí se můžou střídat za jízdy?

Medvěd

Jednomu končila směna a předal řízení (lokomotivu) druhému. Ten ale zazmatkoval a projel návěstidlo. Inu chvátáme a děláme chyby. Víte , že fíra jede i 1,5 hod. za mašinou na šichtu. Kolik mají hodin přesčasů? Tak se nedivte, že se střídali na trati (v Ejpovicích). Až bude Den železnice, tak si zkuste sednout do křesla strojvedoucího a sám uvidíte, co vše fíra musí mačkat a sledovat. Je léto , +35 ve stínu a Vy se tam potíte, chcete na WC, máte 20 minut zpoždění…………… a po takové práci určitě toužíte!

Jirka

Dobře. Ale jsem také normální cestující a vůbec tomu nerozumím:
Tj. ten střídající strojvůdce musel jet v kabině se strojvůdcem, kterého střídal už z Prahy, ne? Vždyť to nikde nestaví. Proto také nechápu, proč se nevystřídali až za cca 7 min. v Plzni. Ale tam vlastně tato lokomotiva končí, na Domažlice pokračuje dieselová, tak proč nějaké střídání?
Tak proto tomu střídání prostě nerozumím. Leda že by Ex někde cestou zastavil a nový strojvůdce nastoupil do lokomotivy, ale to se mi nezdá pravděpodobné.

Vbb

No zastavil právě v těch Ejpovicích. Co je na tom nepochopitelného?

Jirka

Tak to potom vše vysvětluje. Ale to nikde myslím nepsali, že Ex kvůli výměně strojvedoucích zastavil v Ejpovicích. To potom naštěstí kousek za Ejpovicemi neměl asi takovou rychlost (běžně se zde asi jezdí 120km/h), takže to stihl zabrzdit.

bob

Abych se aspon trochu zastal strojvedoucich,uvedu nejake poznatky ktere vedeni vlaku ponekud komplikuji.treba pocet displeju na stanovisti,treba vehikl 814-914-ctyri displeje(informacní system,diagnostika,vysilacka,rychlomer).takze proste nelze koukat jen na trat.dalsi problem je i nevhodne umistovani neprenosnich ci prenosnich navestidel na trati.treba pokud je par metru pred vjezdovim navestidlem umisten radiovnik tak proste se fira sere s vysilackou a projede klacek jen to fikne .pak je taky smutne ze bezpecnostni doporuceni D.Ú. neni pravne zavazne(spatna legislativa),to by v letecke doprave bylo neprijatelne.nadale je spatne ze D.I. nemuze provadet namatkove a neohlasene kontroly.proste mnoho faktoru a cinitelu vyusti v M.U.

Roman Svačina

V drtivé většině diskutujících bych doporučil, aby si vyzkoušeli byť jen strávit se strojvedoucím třeba jen týden. Nástupy na směnu v cca 2:30 konec v cca 13:39 a druhý den to samé, nebo nástup ve 21:39 a přerušení od cca 0:45 do 3:45 a konec v 11:34. Po tomto týdnu bych chtěl 95% diskutujících osobně vidět…

ThLic. MUDr. Josef Pagren

A nutí je to někdo dělat? Však věděli do čeho jdou…

E.M.

A kolik to dělá měsíčně hodin?

PeMIČ

Za 31dni to dělá 159h17m,ale reálně s přesčasy mnohém více.
Lepší je otázka,kolik toho doma reálně naspí od 22h do 6h?

Tronda

Záchvat na téma ohrožení životů dětí tentokrát nebude?

železničář v důchodu

To jako že by vás někdo předběhl?

lOL

Však jelo jen 320 kaštanů… To nic není… 😉 Teď tady hájí nějaký trouba, jaké mají strojvedoucí nástupy.

Riki

Po bitvě je každý generál, prostě člověk je tvor chybující a ani technika není všemocná.
Reakce fíry byla sice zpožděná, důvodů může být mnoho, ale nic se nestalo bohudík a tak z toho nedělejme třetí světovou. HOWG

Kadlos

Toho naděláte s barvičkovačem. Zkušenej fíra prostě udělal chybu. Nicméně zareagoval úplně stejně, jako by to zachránil i chybějící nebarvičkovač. Dodržel prokluz. 🙂

Hans-Jurgen

Tak v titulku 34 metrů a v článku 50 metrů tak teda kolik to bylo ve skutečnosti?

Hans-Jurgen

Tak si také odpovím 34 stačí jen číst dál 🙂

Do&Co

42 metrů a 27 centimetrů.

bob

3m

Jiří Podolský

Provoz přerušen, neboť odborníci z Drážní inspekce usoudili, že zastaví pro jistotu provoz i v první traťové koleji. V pátek dobrý dárek cestujícícm.

josephfrompilsen

Pokud nelze vyloučit selhání zabezpečovače, tak je to jediné možné řešení, jak pak obhájíte, že pojedou proti sobě třeba vlaky i v druhé koleji?

Leiah

Pokud vím, tak lokálka v daném místě přejíždí obě traťové koleje.

ThLic. MUDr. Josef Pagren

Proč u RegioJetu to jde (1 projeté), ale u ČD to nejde?

JarynJarin

To jsou zase žvásty, že ani nevím proč reaguju.

Naivní režijkáři

Když to řídí dědci, jěště k tomu s brýlemi, tak se pak není čemu divit, souhlásím s Váma.

MichalT

Není to třeba tím, že se eventuální projeta návěstidla počítají agentuře, která pro ně jezdí?

Petr Šimral

Nikoliv. Agentura je mimo, rozhodujícím je dopravce. alarmujícím je hlavně nárůst průjezdů vjezdových návěstidel. U cestových a odjezdových je docela slušný pokles.

Zdenda

Je to fakt že cd jde do prdele. Přijímají lidi jen na kusy a odbornost nikde. A několikrát se mě stalo že stojím před tunelem na stůj a nic se neděje,až když se ozvu vysílačkou výpravčí se v Rokycanach probudí a postaví. Bez udání důvodu.

Ilona Zelenáková

to není záležitost ČD, ale společnosti jako celku, vemte si kamioňáky jak to vypadá, dnešní mládež neváhá říct učiteli ve škole: „to je přeci moje věc jestli ty povinnosti chci dodržovat“…..

JarynJarin

Já vím kolik mu bylo a kdo to je a můžu říct, že jde o zkušeného fíru v top turnusu.

Miloň

A svojí zkušenost včera prokázal …

petr.r

mně by zajímalo, jak se pozná zkušený od nezkušenýho.

petr.r

to je zajímávé, že nehody způsobují jen zkušení lidé a ti co jsou nezkušení nemají problémy. Není nejlepší aby čd se těch zkušených zbavily?

Ilona Zelenáková

pane Sůro, já nepaušalizuji, já prohlásila, že to není úpadkem ČD, ale úpadkem celé společnosti, za tím si stojím, abych podpořila svá slova, uvedla jsem dva příklady, mmch. to o kamioňácích bylo bez udání let…..

Michal

Paní Zeleňáková, nevím, kolik Vám je let – asi mnoho – a tyhle kolovrátky o „dnešní mládeži“ jste zamlada jistě také slýchala od dědků okolo sebe a i ti je zase slýchali od jiných dědků atd. atd. ad nauseam.
Podobně oduševnělé závěry jako „úpadek společnosti“ je přece jen lepší si odpustit a o problémech hovořit konkrétně. Zejména když v tomto případě projetí návěstidla je takový závěr naprosto mimo…

Daniel Mach

Paní Zelenáková, vytváříte tady dojem o rozdělení „my slušní“ a „oni mladí hrozní“. Ale tak to přece není! Ti mladí jsou prakticky potomci náš všech. I když to nejsou moje nebo vaše děti, vychováváme je i my starší tím, jak se chováma na ulici, v dopravních prostředcích, v diskusích na internetu nebo ve vyjadřování v televizi (například). To nejsou oni a my, to vše jsme my. Jestliže se už předem považujete za dokonalou, tak upozorňuji, že to se důchodce z Mladoboleslavska pan Balda považoval taky, a pak kácel stromy před osobní vlaky. Ne žádnej mladej, byl to důchodce. Na začátek… Číst vice »

Ilona Zelenáková

Vážení pánové, zanechte prosím psaní o tom kolik je komu let a rozdělení společnosti, o tom to totiž není, uvedené byl jen příklad změny přístupu, opakuji příklad a byla to především reakce na tvrzení, „CD jde do prdele“. ano konkrétní příčiny, bohužel každá firma se musí vyrovnat s tím, že dokonalého zaměstnance nesežene, to jo konkrétní fakt, který nemá nic společného s věkem ani dělením společnosti, výsledkem je, že v posledním době se příliš často dějí, obrazně řečeno (!), selhání, další příklad (opakuji příklad a najdete jich mnoho) je, jak se každý týden někdo pokouší u nás ve městě jezdit… Číst vice »

petr.r

ja si myslím, že to není selhání, ale ti lidé mají svoji nadřazenost vůči jiným.

Do&Co

To není problém pouze ČR.

Josef22

„Je to fakt že cd jde do prdele. A několikrát se mě stalo že stojím před tunelem na stůj a nic se neděje,až když se ozvu vysílačkou výpravčí se v Rokycanach probudí a postaví. Bez udání důvodu.“

Jenom ze zajímavosti… Odkdy ČD řídí provoz z nějaké „centrály“?

Oldřich Sládek

Hlavní důvod, proč chceme zavést historicky první zabezpečení, ačkoliv je to brutálně drahý, složitý, administrativně šílený a snižuje to ke všemu propustnost. ETCS.

VRT

Zde s vámi 100% souhlasím. No more Krouna!

ApolloXI.

Dojímáte mne tím, že věříte, že ETCS je stoprocentně bezchybné. To byla ESA do Moravan taky 😀

Petr Šimral

ETCS není bezchybné, ale je schopné projetí vjezdových návěstidel vyřešit na 100%, cestová a odjezdová záleží na konfiguraci stanice. Dnes slyšíme, jak počty projetých návěstidel „dramaticky“ rostou, do pár let doufám budeme číst články, jak počty projetí „dramaticky“ klesají a Drážní inspekce musí snižovat stavy svých inspektorů :- )

ythomas_ct

Petře, nedávno jsem kdesi četl zprávičku, že v Dánsku se (pravda, bylo to v rámci zkušebního provozu) proti sobě vydaly dva vlaky pod plným dohledem ETCS a že se nesrazily jen a pouze díky duchapřítomnosti obou fírů. Takže ano, ETCS má obrovský potenciál zvýšit bezpečnost, ale očekávání bych raději nepřeháněl…

Petr Šimral

Nezapomeň, že ETCS L2 je plně napojeno na zabezpečovačku. Pokud chybu udělá zabezpečovačka, ETCS jako vozidlový systém není schopno nehodě zabránit. Totéž, když strojvedoucí nejede v plném dohledu…

David Votroubek

Petře, je smutné, že o ETCS píšeš zrovna ty a zrovna takhle. Víš stejně dobře jako já, že ta neustále omílaná mantra o tom, že ETCS zajistí, že se nebudou projíždět stůj a bude to kontrolovat traťovou rychlost atd., je v našich podmínkách naprostý nesmysl. Chápu, že k k ETCS jako k záchraně vzhlíží železniční laici z řad politiků aj., ale takový profík jako ty?

Oldřich Sládek

Davide, vždyť to Petr píše – vjezd stopro, ostatní je trochu problém a to nikoli na krátkou dobu kvůli infra, a máš pravdu, že zavádění ETCS zavání gigantickým průšvihem, ale přesto je potřeba už někde konečně začít. Dnešní omalovánky nejsou zabezpečení. Řekl bych, že v republice skutečně rozumí ETCS tak 10 lidí, já teda rozhodně ne, a jeden z nich je fakt P. Š. 😊

Rony

Dobrý den p. Sladku, chtěl bybych se Vás zeptat jak se Zesnad staví k zavedení ETCS? Dle informací se dá očekávat výrazné snížení propustnosti …dokonce jsem četl, že zavedení ETCS na trati 501= zastavení nákladní dopravy v denní době. Pokud je to pravda budete to nějak řešit? Děkuji za odpověď.

Oldřich Sládek

Dobrý večer, pošlete mi , prosím, e-mail 🙂

ythomas_ct

To máš sice pravdu, že ETCS L2 je napojeno na zabezpečovačku, ale i tak to znamená, že si to ETCS v daném případě klidně „namalovalo“ něco jako „dvě MA přes sebe“, aniž by mu to bylo divné (což by ovšem vzhledem k tomu, že to všechno jde přes RBC, být mělo). A i kdyby ne (nejsem zabezpečovák, tak to zas tak podrobně nezvládám), tak se hodně blbě široké veřejnosti vysvětluje, že je něco takového možné i pod dohledem „všespásného“ (a ne zrovna levného) ETCS…

Dušan

S těmi vjezdy nemáš úplně pravdu chlapče – jednak tam mohou být uvolňovací rychlosti, např. pokud do 75 metrů od vjezdu je konec zastávky a pak na instalacích SŽDC nefungujeme stejně jako třeba v Německu v degradovaných režimech jako je třeba mód SR (= odpovědnost strojvedoucího) – v Německu je v balízách u všech návěstidel nahrán paket STOP IN MODE SR ! Čili v modu SR se vlak může pohybovat pouze mezi dvojicí návěstidel, jinak je bez milosti zastaven, kdežto v ČR má v SR neomezenou autorizaci a může si jet na nekonečné vzdálenosti a třeba projet tisíc návěstidel –… Číst vice »

Vbb

Až na to, že ESA v Moravanech neselhala.

Vbb

Myslíte, že ETCS se bude montovat i do Wapek? Nebo jak by ETCS zabránilo Krouně?

Djdbdidnsi

Ale ETCS nekontroluje jazdu vlakov proti sebe. Kontroluje rýchlosť a navestné znaky v tom zmysle, či môže, alebo nemôže ďalej.

Do&Co

Výpravčí hovado, strojvedoucí Západního expresu v očekávání změny návěstního znaku, brzdíc na poslední chvíli..

Pavel

V Ejpovicích vypračí ?

Do&Co

Fyzicky určitě ne, ale někdo ty veksle ovládat musí a mohl toho fíru Západního expresu uvědomit, že nemá smysl kvůli té podbíječce kvaltovat,

Do&Co

a na mínusy se.u.

Vbb

Tož klidně se*, je to tvoje právo.
Ale se*eš sám sobě na hlavu, protože strojvedoucí nikam nebrzdil, protože v Ejpovicích stál kvůli střídání. Proti té červené se rozjížděl.
A byl to strojvedoucí-chlap, nikoliv ženská, jak píšeš …
(Nedochází ti to, že? No tak příště nepoužívej přechodníky, neuměje to :-))

Do&Co

Kdyby se každý řídil tvýma radama, tak je na diskusi prázdno a autoři článku by neměli o čem psát, troubo.

Vbb

Kdyby se každý řídil mými radami, tak v diskusi diskutují ti, co k tomu mají co říci. No a ty nemáš, s výjimkou výchozího příáspěvku vlákna, už co říct. Jenom blbě plácáš.
A jak souvisí autoři článku s tím, že ty tu píšeš blbosti?

JarynJarin

No nevim zda se vymlouvat na vypravciho… dokud nemam postaveno tak rozhodne nespoleham ze to postavi

Do&Co

A přece se tak děje. I u takové drážní elity jako SC Pendolino v Grygově 11.08.2017. Například..

Zapa

Nezlobte se na mě, ale i ta elita by snad měla jezdit podle toho co má na návěstidlech, ne podle domněnek.

Djdbdidnsi

Prosím, ospravedlňte výpravcu, že nepostavil zelenú uličku pre západní expres až po Atlantik 🙈

Franz

Rád bych věděl, proč je výpravčí hovado, když strojvedoucí projede návěst stůj. Můžete mi to vysvětlit ?

VRT

Na druhou stranu, kousek vedle na dálnici měla jízda v protisměru o dost tragičtější následky. Takže buďme rádi za to, jak je ta železnice vlastně poměrně bezpečná. Ale teda v tom žlutým krámu sedět, dobře by mi nebylo. Krouna děsí i po letech.

Pitrys

Už ať je aspoň na koridorech ETCS

Michal

No určitě někdo bude dávat ECTS do Regionovy…

petr.r

čd tam nemá posílat na koridor reginu, chápete co vůbec pitrys psal? On o žádné regíně nepsal.

Jouda

No já taky doufám že ne, ale v plánech to je dávat úplně všude, i na ty regionovy. Představa je taková, že i vozidlo které jede po lokálce 60 km a končí zaústěním do hlavní tratě, byť i posledními pěti sty metry to mít bude!!!!

Y.K.

Tak ona je to jakýsi druh chyby v matrixku, když se nám ve strojově hlídaném prostoru pohybuje kostitřas jedoucí na oči fíry. Silně to snižuje efektivitu zabezpečení.

Pako

Stačí začít brzdit jen o pár vteřin dele, nebo nedostatečně a je to. Je to blbý, ale občas se to stává a vždycky stávalo, jen to nebylo za pět minut na netu. I když to je opět zase nejspíš lidský faktor, tak věřte že zároveň i ten lidský faktor to eliminoval, neznám místní poměry, ale to projetí mohlo být třeba jen o padesát metrů, určitě to nebylo tak, že by si ten vlak dál uháněl proti stůj, prostě nedobrzdil. Nadruhou stranu je tady alespoň vidět že nelze snižovat nároky na nové strojvedoucí (znalosti, psychotesty adt. ) aby mohl jezdit kde… Číst vice »

JarynJarin

Je to tak, dřív se projelo čůro a spravila to flaška rumu 😀 nebyl internet, všude mechaniky…..

Třicátáprvní béé

Snižovat nároky? Byl to mladej blbej anebo starej okřídlenej? Ono poukazovat na mladý kluky který teprv začínaj to dostávat do rukou neni asi nejlepší způsob, poněvadš znám pár případů kdy podle jejich řečí nejlepších strojvedoucích udělali takový blbosti, co by třeba mladej neudělal. Ale zase neříkám že každej. To je potom paráda jít na mašinu po takovym ostříleným fírovi a uklízet 10 minut stanoviště a dolejvat x litrů oleje, protože vlastně on byl na vojně a mladý ví výkaly.

Pako

Sem psal nové, ne mladé… Spousta z nich nejela pořádně vlakem ani jako cestující, přijdou a povídají ,,mě sem poslali z úřadů práce, tak sem tady,,

ApolloXI.

Jasně, znalosti a psychotesty neprojedou „Stůj“ 😀

Pako

Tak chybička se muže vloudit kdykoli, ale u dementa je to riziko násobně vyšší ☺

ApolloXI.

Pořád všechno zatím řídí jen lidé. A tu techniku taky vymýšlí jen lidé.

Pako

A buďme vděční, že je tomu tak…

Vbb

„prostě nedobrzdil.“
Drobná potíž je v tom, že k tomu stůj nebrzdil, ale že se proti němu rozjížděl po zastavení v Ejpovicích.

JarynJarin

Si myslel, že je na autobloku nebo co? :/

Jirka

Pokud je to chyba strojvedouciho CD, tak ho to samozrejme nijak neomlouva. Nicmene osobne bych si klidne vsadil na to, ze udelat tohle strojvedouci Regiojetu, clanek o tom tady od pana Sury nebude… 🙂

svojsin

Spíš by chtěli někteří šotouši hnát takového strojvedoucího na šibenici….

VRT

Šibenice je málo!

AAA

Čtvrtit šukafonama!

XXXD

No jen aby se nerozčtvrtili šukafony s ohledem na stav v jakém většina z nich je.

Michal

Prohrál jste, Dougu Badmane… https://bit.ly/2GH27X9

Martin

Na nasi zeleznici mame LVZ,coz je vlastne jen opakovac barvicek.Pokud se jede proti stuj musi se macat tlacitko bdelosti,ale rychlost ci brzdna krivka se u stale vetsiny zabezpecovacu neresi.Takze kombinace tohoto,mobilu,pribyvajicich povinnosti a ubyvajiciho odpocinku vznika koktejl techto mimoradnych udalosti 😐

Jiří 2

Vy jste v ten okamžik na lokomotivě byl (nebo jste tam měl alespoň kameru), že víte, že strojvedoucí používal mobil? Nechcete raději počkat na ukončení vyšetřování nezávislého orgánu?

Martin

Nebyl a nehodnotim tuto MU,ale vseobecnou problematiku.Omlovam se,ze jsem to neuvedl.Vidite-li problem projetych navestidel jinak,diskutujme.Kazdopadne,tento problem nemame jen my.Na druhou stranu se jezdi rychleji cimz rostou pripadne nasledky pri stretech a je nutne toto resit.Nikoli upravou predpisu,ale skutecnym zabezpecovacem…

ApolloXI.
X 1

Dal bych sem odkaz na PZB a LZB, ale asi to bude zbytečny.

Blue

že by invaze nových strojvůdců v praxi?
dělám si prdel, ale připadá mi to tak 👎

Tomáš V.

Za to urcite muze Kalousek a rezijka, jak je zde zvykem… 😀

VRT

Tohle není dobrý týden!

Marek Janík

Dnes opravdu není na kolejích dobrý den, tohle mohlo skončit hodně velkým průse*em o_O

AAA

Na železnici, dějou se věci….

orobinec

Rozumím tomu jako koza petrželi, ale nemělo by v tomto rekonstruovaném úseku být nějaké zabezpečovací zařízení, které by vlak zastavilo i po projetí návěsti?

Joska

Možná právě díky tomu zařízení vlaky zastavily dřív, než se srazily?

Jouda

V tomto případě asi jo. Ale nerozumím tomu, bylo to večer, takže návěstidlo, červená musela být vidět perfektně. Navíc pro vaši informaci, není to jako na silnici, že přijedete na křižovatce rovnou k semaforu kde něco svítí. Na kolejích vám nejdříve jeden semafor ( návěstidlo) s předstihem oznámí, co bude na dalším. Aby měl vlak dostatečnou reakční dobu na to se připravit. Snížit rychlost, zastavit u dalšího návěstidla atd. Tedy nejdříve mu tam svítila žlutá a až po kilometru a více červená. A to s největší pravděpodobností mu tyto „barvy“ svítí i v kabině na takovém málem semaforku. Návěstní opakovač.… Číst vice »

T.H.

Myslíte ukazovátko barviček?

michal

Nojo, náš lidovej barvičkovač, ehm, pardon, zabezpečovač.

Eskimo Joe

Ta mašina stojí zhruba tady: https://mapy.cz/s/3pcO7
Poloha návěstidel je vidět také poměrně dobře, takže se vsadím, že reagoval přímo fýra, jen pozdě. O pár vteřin později by ta Regionoha byla zřejmě právě na té spojce, tak by to koupila rovnou ze strany.

svojsin

Andělé strážní ještě nešli na páteční nebeskou pařbu…

petr.r

on nestřihl tu vyhybku? nebo ta cesta byla postavená kde?