lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Konečně: Strojům v tunelu Deboreč zbývají poslední metry, k prorážce dojde v úterý

Stavbařům v tunelu Deboreč zbývají poslední metry. Pramen: Správa železnic
Stavbařům v tunelu Deboreč zbývají poslední metry. Pramen: Správa železnic

Na stavbě tunelu Deboreč na 4. koridoru u Ješetic bude příští týden důvod k oslavě. Po těžkém zápasu s nestabilním podložím stavbaři s několikaměsíčním zpožděním dospějí k prorážce tunelu pod stejnojmenným kopcem. Oznámil to generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na Twitteru.

„Zbývají poslední metry a 11. února bude 660 metrů dlouhý tunel Deboreč proražen. Je to kratší ze dvou tunelů, které nově budou součástí tratě Sudoměřice – Votice na čtvrtém tranzitním koridoru. Po dokončení se zkrátí jízdní doba mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu,“ uvedl Svoboda.

Tunel Deboreč se začal razit v prosinci 2018. Tehdy se jako termín prorážky zmiňoval dokonce červen 2019, harmonogram se ale několikrát upravoval. Podloží totiž stavbaře nemile překvapilo. „Část podloží byla natolik sypká, že nepomáhala ani chemická a ani betonová injektáž,“ uvedl nedávno mluvčí SŽ Marek Illiaš. Celková délka tunelu bude 660 metrů, z toho na raženou část připadá 562 metrů. Zbytek tvoří hloubené části u obou portálů tunelu. Ostění tunelu by mělo být hotovo letos v listopadu.

Se zpožděním několika měsíců se loni v září začal razit i druhý tunel na úseku Sudoměřice – Votice, kterým je Mezno. Jeho délka dosáhne 840 metrů. Oba tunely jsou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním.

Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC
Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC

Kromě obou tunelů na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd. Dokončení celé modernizace se předpokládá koncem roku 2022, původní termín byl srpen 2021. Správa železnic počítá s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

Ejpovický tunel se také stavěl mnohem déle. Hlavní je bezpečnost a kvalita.

liberal shark

Hlavně v klidu, ať vám to nespadne na hlavu :-).

David

Trasování trati Votice – Sudoměřice je nejlepší jaké mohlo být. Zvýšení rychlosti ze 70/80 na 160/200 km/h je naprosto luxusní. Největším přínosem pro všechny dopravce bude ale hlavně druhá kolej.

Luděk S.

Nojo, malinko si zaškodit. To umíme, na to jsme dobří. Ta 160 tady, potom jak nevycházely tunely u Budějic.

Krušnohorec

Není to dávno co ekonomisté tvrdili, že tunel je drahý a levnější bude objíždět i když sníženou rychlostí. Ekonomisty je nutno prohlásit za „zemské škůdce“.

Jiří Kocurek

Áno, proč nakupovat hliník za 1 Kčs, když si ho můžeme vyrobit za 9 Kčs totéž množství. Ekomomisti do toho nemají co kecat. A tak plánované hospodářství zkrachovalo v celé RVHP.

Krušnohorec

Lepší je z rychlosti 200 km/hod zpomalit na rychlost 80 km/hod, kopec objet a zase zrychlit na 200 km/hod, že? A peníze se budou jenom sypat, není-liž pravda?

Elb

Probuďte se z těch mokrých snů o nějaké využitelné dvoustovce na této trati. Mimo plánovaná hospodářství se občas i stává, že se vyvinou nové technologie, které danou práci dokáží výrazně zlevnit, případně že je později více peněz, než předtím.

...

Jak kdy. V některých případech ano, v jiných případech ne. Kalkulace něčeho takového je netriviální, rozhodně to nelze říci jen tak na základě pocitu.

Haha

To spíš tvrdili ti, co všude uměle zmenšují vstupy. Už jim naštěstí tolik pšenka nekvete…

liberal shark

Stejně nechápu, jak může někdo spočítat efektivitu u dopravní infrastruktury s životností nad 100 let, když se vlastně neví, co bude za rok ?

Elb

No za několik let, nebo desítek let se bude dát čekat mnohem větší daňové zatížení méně ekologických alternativ ve prospěch těch více, takže bych se prázdností páteřních komunikací moc nebál.

Martin S.

Je to fajn, jestli bude Tábor – Praha za 1 h, tak budou Budějovice z Prahy dostupné za 1,5 h. To už je fajnový čas, který dost konkuruje autům a autobusům. Super.

Jihočeský velkoměšťan

A centrum – centrum i letadlům 😀

Jiří Kocurek

Chlapi: Zdař Bůh!

Cestovatel

Jisté kosmetické narovnání tam je – velmi důležitá je ta druhá kolej – ale stejně je to klikatý až hrůza…
Když už se to konečně modernizuje a cpou se do toho ty strašný miliardy za tunely – proč se to nepostavilo (více) ROVNĚ??? a vede to pořád kolem naprosto bezvýznamnejch p-r-d-e-l-í typu Heřmaničky ?????

Jiří Kocurek

Protože tam mají jezdit zastávkové osobní vlaky. Pak taky nákladní vlaky. Klikaté až hrůza to je, ale umožní to 200 km/h namísto dnešních 80−100 km/h. Mno zrychlení na více než dvojnásobek stále některým nestačí. Pokud to není na 350, ta to nemá smysl stavět, rekonstruovat ani opravovat.
A tramvaje? No ty jsou k ničemu, 50 km/h je prostě málo. Jo kdyby to jezdilo přes Václavák aspoň 80 km/h, to by šotouši jásali − konečně má tramvaj smysl.

Cestovatel

JiKo- řeším efektivitu vynaložených prostředků – rovné – celkově kratší úsek, patrně více tunelů (neznám místní krajinný ráz), méně kolejí, méně kabelů, méně trolejí atd – anebo děsivě klikaté obsluhující o 3 (slovy tři)naprosto bezvýznamné vesnice více na cca 160 a pendolina která tam nejezdí na 200… Takže mě jde o to, že když už se to dělá, tak ať se to dělá pořádně a podle soudobých standardů – nákladově se —rovně— postavený úsek na rychlost 200 a 300/350 nijak zásadně neliší. A ještě si rejpnu – za Husáka se na Slovensku stavěly dvojkolejné tratě (za české peníze) ve velehorách… Číst vice »

Honza D.

Cestovatel: Kde se na Slovensku ve velehorách za Husáka stavěly dvojkolejné tratě? Košicko-Bohumínská dráha se zdvojkolejnila někdy snad v padesátáchých letech a drát tam natáhli někdy v šedesátých letech. Snad jedině za časů Husáka když bručel v Iĺavě. 🙂

Jiří Kocurek

Takže 80 >> 180 je kosmetické zrychlení. Aha. To zkuste říct policajtovi, až pojedete autem 120 ve městě. Že to je jenom kosmetické překročení rychlosti.
A na té VRT s rychlostí 350 km raději vyloučíte nákladní dopravu a složíte to na kamion, že? Aby ten nákladní vlak nezavazel 2 vlakům za hodinu každým směrem.

Elb

Na takhle krátkých úsecích dokáže větší zrychlení vykouzlit zkrácení, než nějaká nevyužitelná maximální rychlost.

Jiří Kocurek

Jak krátkých? Z Bystřice u Benešova do Tábora je to nějakých 34 km, kde maximálka neklesne pod 160 km/h, až to bude hotové.
Devět žen porodí dítě za jeden měsíc! No neporodí. Ani v Sovětském svazu.

Radek Janata

Srovnání s MHD není moc na místě. Zde se vlak snaží konkurovat autu po dálnici. Po městě auto zdaleka nejezdí tak rychle jako po dálnici, o problémech s parkováním nemluvě.

dopravák

Žádný vlak se tam žádné dálnici (N.B. stále ne zcela hotové) nesnaží: jen se realizuje to, o čem se neúspěšně jednalo už dávno v dobách „hlubokého bolševika“ v rámci elektrizace a PEÚ té trati – jenže „bolševik“ tehdy neměl žádné příspěvky z EU a podobné finanční zdroje, takže musel šetřit (a občas to udělal i zbytečně hloupě), a tak tam dosud jezdíme aspoň po tom a tak, jak tam jezdíme (v intencích císaře pána + následných „modernizací“ /byť tehdy se tomu tak vznešeně a vzletně neříkalo/ m.j. právě i z dob „bolševika“) jak se tam jezdí dosud!

Václav Kyselka

Vstoupit do diskuze…“„bolševik“ tehdy neměl žádné příspěvky z EU a podobné finanční zdroje, takže musel šetřit (a občas to udělal i zbytečně hloupě)“ – TO MYSLÍTE VÁŽNĚ??? Pokud je mi známo, tak za bolševika neměl dotace ani západ. U nás komunisti projebali co mohli, o nějaké ekonomice/efektivitě neměli ani ponětí. Bylo jim naprosto jedno, že existují moderní technologie, které ochrání zdraví lidí (odsíření elektráren, čištění průmyslových odpadních vod atd., atd.) a přesto prachy lily do perpetua mobile zvaného socialistická ekonomika. A tomu vy říkáte „muset šetřit“? Železnice byla pouze záplatována (o jakékoli modernizaci nemohla být řeč) tak, aby byly tratě… Číst vice »

Jarda

Největším problémem socialistické ekonomiky bylo, že proti nám USA a jejich vazalové vedli velmi tvrdou snkční válku a například neuznávali naši měnu. Taky jsme museli vydržovat obrovskou armádu. To všechno nás dusilo mnohem víc než plánovaná ekonomika. Taky na Slovensko šly ročně stamiliardy. Že by si to dnešní „ekonomičtí chytrolínci“ neuvědomovali ?!

Jiří Kocurek

To o neuznávání měny je samozřejmě lež. Jen se nikomu nelíbil oficiální kurz vypsaný českou národní bankou. Ostatně ani kurz 1 Rubl = 1 Dolar si nevymysleli ve FEDu. Jawy na Kubu prodávaly ny kila. Za kilo motorky kilo banánů. V rámci RVHP.

A tu armádu nám nařidila držet Moskva.

Jarda

Tak tomu nesmyslu sám nemůžeš věřit. Američani přísně zakázali uznávat měny všech socialistických států. Socialismus byl pro ně smrtelně nebezpečný a tak se ho rozhodli zničit ekonomicky, když se neodhodlali ho zničit vojensky.

Cestovatel

Jiří Kocourek – řeším efektivitu vynaložených prostředků – rovné – celkově kratší úsek, patrně více tunelů (neznám místní krajinný ráz), méně kolejí, méně kabelů, méně trolejí atd – anebo děsivě klikaté obsluhující o 3 (slovy tři)naprosto bezvýznamné vesnice více na cca 160 a pendolina která tam nejezdí na 200… Takže mě jde o to, že když už se to dělá, tak ať se to dělá pořádně a podle soudobých standardů – nákladově se —rovně— postavený úsek na rychlost 200 a 300/350 nijak zásadně neliší. A ještě si rejpnu – za Husáka se na Slovensku stavěly dvojkolejné tratě (za české peníze)… Číst vice »

pozorovatel

A „řešíte“ zároveň také to, jakou skutečně smysluplnou „efektivitu“ by to vaše řešení mělo = kolik lidí toho vašeho řešení skutečně potřebuje (a výhledově bude potřebovat) opravdu nezbytně využít? Ono snad na dálnicích bude někdy v „historicky dohledné“ době povoleno jezdit rychlostí 200 km/h (N.B. v kamionové dopravě), aby ten váš názor byl aspoň trochu realistický? Čím můžete doložit, že rozdíl v nákladech na v podstatě novostavbu trati pro „smíšený“ povoz je nevýhodnější než postavit místo toho „něco jako VRT“ (neřku-li skutečnou VRT pouze pro osobní dopravu) – zejména v tom tamním terénu, který /pro místních poměrů neznalého Brňáka (jako… Číst vice »

Jiří Kocurek

Píštete: „Neznám místní krajinný ráz“

Což znamená, že jste se nepodíval ani do mapy. Takové „projektanty“, kreří se nepodívají ani do té pitomé mapy, takové fakt potřebujeme. Neznáte krajinný ráz, ale najitostu víte, že přímá trať bude levnější. To je fakt vrchol arogance.

Georg

jenze tady trat protina cosi jako horsky hreben a v ceste te vasi genialni direttissime lezi jeden z jeho nejvetsich vrcholu – vrch mezivrata, ktery by zeleznice musela prekonat pomerne dlouhym tunelem. asi proto projektanti fjb zvolili cestu pres nazdicke sedlo a dal udolim mastniku.
za husaka se ve velehorach obnovila zubacka a prelozila uzkorozchodka z jedne vesnicky u popradu na pole, jinak se tam postavilo uplne stejne hovno jako v cesku.

noerf

Jiří Kocurek: Vzhledem k tomu, že tato část koridoru je na pomezí krajů, tak je osobní doprava zanedbatelná i vzhledem k počtu cestujících.

Pitrys

A výsledkem je 200 jenom s naklápěním…

Poudy

Kdyby se pořešilo spojení Uhříněves-Benešov v novostavbě a koridor by se vyhnul opravdové klikatici co na trati přes Stránčice je, tak by spojení ČB-Praha bylo dokonalé. S ohledem na finanční situaci státu a důležitosti tohoto směru. I tak to bude celkem bohatě stačit, peníze musí jít i jinam než do tunelu z Prahy do Budějic 🙂

Jiří Kocurek

Oproti současné železnici z Brna do Olomouce/Ostravy/Zlína je to na Budějovice o dvě třídy a školu vejš. Tím chci říct, ať už je do Budějovic hotovo, a může se začít s tratí 300. Na oboje zároveň bohužel není, jak to tak vypadá.

Vladimir

Na budějovice není nic hotové. Ještě se musí dobudovat nejdelší tunel tunel v CR a musí se zrušit jednokolejka.

Jiří Kocurek

Slovní spojení „ať už je hotovo“ rozhodně neznamená, že hotovo je. Asi máte problém s chápáním textu.

Honza D.

Bohužel nevyšla VRT na Brno okolo Benešova a Vlašimi. Tajně jsem doufal, že bonus v podobě luxusního spojení z Prahy do ČB a velmi dobrého spojení mezi ČB a Brnem převáží výhody plynoucí s trasováním okolo Labe.

Hajnej

Protože je to rekonstrukce budějovické tratě a ne novostavba VRT.

Luděk S.

Přesně, nechat tam jednokolejku. Ale narvat do ní pár miliard. Ať to nic nepřinese a co nejvíc to stojí.

Jiří Kocurek

Ona je z Tábora do Veselí jedna kolej? U Sudoměřic taky jenom jedna kolej?

Honza D.

Úsek Doubí – Soběslav se teprve staví, takže se doteď jezdí tak jak jel nadporučík Lukáš již bez v Táboře vystoupivšího Švejka k regimentu do Budějc.

Hen ten oný

Zatímco Švejka mezitím co čekal na ten nejbližší vlak, stihla ta nehoda, že pil za stolem jedno pivo za druhým. 🙂

Jiří Kocurek

Takže se nemá stavět dvoukolejka, protože během stavby tam bude jedna kolej. Fakt genitální.

sledovatel webu

Hloupý žvást: i když dobře „spočítaná“ jednokolejka (třeba i se dvoukolejnými vložkami) je z pohledu výkonnosti zcela úžasnou záležitostí (a hlavním, ale vlastně jediným, jejím problémem je relativně snadná „zranitelnost“ jednokolejných úseků), což v tomto případě vzhledem ke zdvoukolejnění stejně není relevantní, tak tvrdit, že tato přestavba „nic nepřinese a co nejvíc to stojí“, to bych si rozhodně netroufl. Jistě, i tady bylo možno udělat leccos lépe, „uživatelsky příjemněji“, a dokonce asi i úsporněji a přitom přínosněji, ale „plivat na to“ jako na celek, to rozhodně nesvědčí o opravdové inteligenci toho „plivajícího“, ať se presentuje jakkoli.

Jiří Kocurek

Pardon, ale o výkonnosti jednokolejky vědí svoje všichni, kteří zažívají letmé křižování mezi Přerovem a Kojetínem.
Totiž 1 pár rychlíků za hodinu a 1 pár osobních vlaků za hodinu. A je plno. Když se pak v Nezamyslicích přidí 1 pár rychlíků po 2 hodinách, tak už letmá křižování nevycházejí. A stavět nádraží 3 kilometry od města, aby vyšlo křižování? Raději ne.

Lektor

Protože kromě směrového řešení existuje taky výškové řešení, což třeba pro náklady je mnohem důležitější.

Jiří Kocurek

Náklad patří na kamion, šotóšci chcou VRT. A nadávat na silniční lobby, že nejezdí manipulák do Kauflandu.

sledovatel webu

Osoba projevující se jako hlupák a grafoman zůstane hlupákem a grafomanem, ať se snaží sebevíc být vtipnou: opravdové inteligence zjevně mnoho nepobrala. Je to sice především jej problém, ale když svým destruktivním přístupem ve výsledku ostatním vlastně škodí, tak je to docela na pováženou – což to ta nechápavá nekonstruktivní „žvejcha“ zjevně bohužel nikdy pochopit nedokáže …

Petr Petr

Tady opravdu není potřeba stavět na 300. Z Linze směrem na Jih se žádné VRT neplánuje. Do Budějovic se koridor dodělá.

Cestovatel

to neznamená, že když to nemá, nebo prozatím neplánuje rakušák- že to nemůžeme mít my u nás..

Elb

Kde jinde v Evropě se stavěli tratě 300 pro města typu Budějovice a Linec?

liberal shark

Z Lince by měla smysl VRT ve směru Západ – Východ, tedy z Pasova do Vídně.