Konec zbytečného přejíždění pro plyn. Liberecký dopravní podnik už nemusí pro CNG do Jablonce

Nová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Noční přejezdy do Jablonce zaměstnávaly denně dva až tři řidiče.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) ukončil jednu z nejbizarnějších smluv v tuzemské městské hromadné dopravě. Podle kontraktu z roku 2011 musel jezdit tankovat stlačený zemní plyn na plnicí stanici v Jablonci nad Nisou. Nově plyn do autobusů kompletně tankuje ve svém zázemí.

DPMLJ začal omezovat tankování v Jablonci už v průběhu roku po otevření plnící stanice ve svém zázemí, teď se mu podařilo ze smlouvy vyvázat úplně. Každou noc přitom musely do Jablonce a zpět přejíždět autobusy pro palivo, což znamenalo dva až tři řidiče navíc. Ročně má DPMLJ ušetřit kolem 53 tisíc zbytečně ujetých kilometrů ročně. Úsporu odhaduje DPMLJ na miliony korun ročně.

Současné vedení společnosti dlouhodobě usilovalo o ukončení této smlouvy, ale smluvní vztah DPMLJ zavazoval tankovat CNG až do roku 2031.

O ukončení spolupráce s provozovatelem plnící stanice v Jablonci jsme jednali dlouhodobě, jednání nebyla snadná. Až v průběhu roku 2021 se nám podařilo s druhou stranou smluvního vztahu najít společnou řeč a minulý měsíc jsme konečně schválili a podepsali písemné dohody, které tento projekt ukončily. Jsem skutečně  velmi rád, že jsme tohoto cíle dosáhli,“ řekl Michal Zděnek, předseda představenstva dopravního podniku.

Pozůstatky po spolupráci s BusLine

Dojíždění autobusy do Jablonce nad Nisou je jedním z pozůstatků éry, kdy se vedení Liberce (tehdy v čele s ODS) rozhodlo začít spolupracovat se společností BusLine. Výsledky této spolupráce několik let zaměstnávají především policii a státní zastupitelství.

Plnička vznikla v roce 2011 v Jablonci jako společný projekt DPMLJ a BusLine Real. „Plnicí stanice byla obratem a v rozporu se zájmy DPMLJ předána do podnájmu soukromé společnosti Dopravní podnik Česká Lípa,“ uvedl v roce 2019 DPMLJ v tiskové zprávě. Smlouva byla přitom na třicet let.

K podpisu smlouvy došlo v roce 2011, kdy byl předsedou představenstva Roman Šotola (tehdy člen ČSSD) a místopředsedou David Václavík (postupně několik různých menších stran v Liberci). V představenstvu byl v té době i bývalý dlouholetý primátor Liberce Jiří Kittner (ODS). DPMLJ podal kvůli plničce na policii trestní oznámení, ta po vyšetřování obvinila dvě fyzické osoby.

Vozový park dopravního podniku v současné době čítá celkem 106 autobusů, z toho na CNG jezdí 38 z nich. Jedná se o 11 vozů značky Tedom K23G 11, 17 vozidel Iveco Urbanway a 10 kloubových 18 m dlouhých vozidel Solaris Urbino.

Tagy cng Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ
5 komentářů