Konec salámové metody. Ministr nařídil Správě železnic vysoutěžit ETCS podél Labe v jednom balíku

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Tendr za 13 miliard má přilákat i zahraniční hráče. Instalace ETCS nabírá zpoždění.

Správa železnic chystá jednu ze svých největších soutěží podle odhadovaných nákladů. Půjde o instalaci evropského zabezpečovače ETCS a další úpravy koridorové trati z Kralup nad Vltavou do Děčína a Dolního Žlebu. Zatímco v minulosti Správa železnic uvažovala o tom, že celou stavbu rozdělí na více zakázek nebo provede jen menší úpravy, nyní padlo zásadní rozhodnutí. Zakázka se bude soutěžit jako jeden balík s odhadovanou cenou 13 miliard korun.

Správě železnic to nařídil ministr dopravy Martin Kupka. Sjednocení do jednoho tendru má přilákat i zahraniční dodavatele ETCS, pro které nebyly dosud zakázky rozdělované do menších tendrů atraktivní, a soutěže tak končily pravidelně pouze jen účastí AŽD Praha.

Zvažovala se možnost dělat jen menší úpravy s instalací ETCS, rozhodli jsme se pro komplexní modernizaci technologií v souladu s nejnovějšími trendy digitalizace na železnici. Jde o rozhodnutí, které musí Správa železnic respektovat,“ uvedl Kupka. Věří, že soutěž přiláká více zájemců a tím nakonec i cena v tendru klesne.

ETCS s výjimkou

Správa železnic dlouhodobě uvádí, že na hlavních koridorech bude požadovat po dopravcích od 1. ledna 2025 výhradní provoz pod ETCS, v případě trati do Německa je ale jasné, že termín sama nestihne. „Správa železnic má na dokončení celé stavby v tomto konkrétním úseku udělenou od Evropské unie výjimku do roku 2026. Výhradní provoz ETCS se však bude zavádět již se zprovozněním ETCS v dílčích úsecích. Vzhledem ke specifickému charakteru stavby nebude možné s výhradním provozem čekat na ukončení prací v celém úseku od Kralup nad Vltavou až po státní hranici,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Správa železnic kvůli soutěži na jaře vypsala tržní předběžné konzultace, které proběhly za účasti zhruba dvacítky firem. „Správa železnic obdržela
důležitou zpětnou vazbu, kterou zohlední v rámci zpracování zadávací dokumentace na zakázku v režimu Design and Build. Zpracování zadávací dokumentace v tuto chvíli běží,“ upřesnila mluvčí Nela Eberl Friebová.

Tagy ETCS Správa železnic Trať 090
66 komentářů