Letecké společnosti Letectví

Konec prázdných letů. Úřady v USA zrušily pravidlo pro udržení místa na letišti pro aerolinky

Ekonomická třída v A350-1000 Qatar Airways. Foto: Airbus
Ekonomická třída v A350-1000 Qatar Airways. Foto: Airbus

Aerolinky v USA a brzy zřejmě i v Evropě nebudou muset létat s prázdnými letadly na některá vytížená letiště jen proto, aby si na nich udržely místo a nenahradil je někdo jiný.

Americký federální úřad pro civilní letectví (FAA) oznámil, že dočasně ruší pravidlo, podle kterého dopravci mohou přijít o takzvaný slot, tedy v podstatě místo na letišti v určitý čas, pokud za určité období neuskuteční nejméně 80 % plánovaných letů. Někteří dopravci už přiznali, že vypravují prakticky prázdné lety jen kvůli tomu, aby o sloty nepřišli.

Podle FAA jde o přechodné nařízení, které bude platit zatím do konce května letošního roku. FAA vyjádřil naději, že toto opatření učiní i ostatní úřady v jiných zemích.

V Evropě se očekává podobné nařízení během příštích dní. V tiskové zprávě Evropská komise uvedla, že chystá legislativní opatření, které zruší podmínku 80 % uskutečněných letů. To za běžných okolností slouží k tomu, aby aerolinky na letištích zbytečně neblokovaly provoz jiným dopravcům, kteří chtějí létat. Komisařka pro dopravu Adina Vălean uvedla, že opatření umožní aerolinkám upravit jejich kapacitu v reakci na propad poptávky způsobený pandemií koronaviru.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA ve své zprávě minulý týden vyzvalo, aby se stávající pravidla okamžitě zrušila. Nejde o malé peníze: za jeden slot po Air New Zealand na londýnském letišti Heathrow zaplatil podle časopisu Forbes neznámý kupec 27 milionů dolarů.

Podle IATA odlétá z 200 letišť s takzvanou „slotovou koordinací“ (zjednodušeně řečeno taková letiště, kde je celkově nebo v určitých časech převis poptávky po letech nad kapacitou) 43 % všech cestujících na světě. „Až polovina cestujících s platnými letenkami se v těchto dnech ani nedostaví k odletu,“ uvedla IATA, podle které je stávající opatření nevhodné a musí být zrušeno. Určité úlevy už nastaly u asijských letišť, IATA je chce ale i celosvětově. „Úprava pravidel umožní aerolinkám vhodně reagovat na stávající situaci redukcí kapacity,“ vysvětluje IATA, proč chce pravidla zrušit. K podobné situaci došlo už po 11. září 2001 a při nástupu světové finanční krize.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Janata

„za jeden slot po Air New Zealand na londýnském letišti Heathrow zaplatil podle časopisu Forbes neznámý kupec 27 milionů dolarů.“
——-
Jak může být kupec slotu neznámý? Však musí být vidět, kdo v tom slotu nyní létá. Tedy možná neznáme nějakého „překupníka slotů“, ale konečného kupce ano.

v.sp

AirNZ zatím na LHR létá, končí až v říjnu 2020. Takže slot už je prodán, ale nová linka ještě oznámena (asi) nebyla.

Anonymus

Tak je to správně rozhodnutí. Aerolinie i ekologie utrácely zbytečně prostředky.uz si snad lidstvo uvědomí,ze na všem se peníze vydělávat nemůžou….