Konec cenového podbízení stavbařů. Slevy o třetinu skončily, práce je dost

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan SůraStavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra

Doba extrémně levného stavění silnic a dálnic se zdá být u konce. Po mnoha letech cenového podbízení, kdy některé firmy

Doba extrémně levného stavění silnic a dálnic se zdá být u konce. Po mnoha letech cenového podbízení, kdy některé firmy byly ochotné jít proti projektantské ceně s nabídkou dolů až o třetinu, se začínají ceny dostávat do normálu.

Přelom v chování stavebních firem potvrzují jak sami podnikatelé ve stavebnictví, tak i data z veřejných soutěžích. Zatímco u běžných pozemních staveb tento trend trvá už několik měsíců, teď dorazil i na dopravní stavby.

Ukazuje to poslední velká zakázka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jen jedna z devíti firem, která podala nabídku, byla levnější, než projektantská cena 405 milionů korun. Eurovia nabídla u stavby I/42 Žabovřeská, což je část brněnského Velkého městského okruhu, cenu 385 milionů korun a 66 měsíců záruku. Ostatní firmy podaly vyšší nabídku. Sdružení Žabovřeská, které vede Strabag a je v něm ještě IMOS Brno a Chládek a Tintěra Pardubice, ocenilo zakázku na 415 milionů korun, nabídlo ale 84 měsíců záruku. Metrostav požaduje 428 milionů korun při záruce 72 měsíců. Cena má v hodnocení 90 %, záruka desetinu.

„Zlepšilo se zakázkové krytí, firmy mají už více práce a nemusí tak bojovat o práci nízkou cenou. Narovnání cen muselo přijít, pro firmy to bylo likvidační,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Do vyšších cen mluví i další faktor, nedostatek lidí. I když firmy mají někdy strojní kapacitu, nemají dostatek zaměstnanců. Proto požadují vyšší cenu.

Trend vyrovnání cen s projektovými už nastal u pozemních staveb, ve věstníku veřejných zakázek přibývá soutěží, do kterých se hlásí jen jedna nebo dvě firmy a výsledná cena je vyšší, než odhadovaná.
Stavební firmy i přes změnu chování čeká ještě ale u řady velkých staveb práce za podstatně levnější cenu. Nabídky na řadu dálnic podávaly před půl rokem až rokem, ale ještě se nestaví. Například u D35 jde o nabídky z konce loňského roku, u kterých ceny spadly o třetinu proti původnímu rozpočtu.

Stát zůstává zatím ještě opatrný. „Těžko soudit z jedné zakázky, bude třeba vyčkat na cenový vývoj v dalších tendrech,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Podle něj by bylo na čase, aby firmy začaly reálněji hodnotit své cenové nabídky.

S tím souhlasí i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj prudký pokles cen v posledních měsících a letech způsobil na stavbách obrovské pnutí mezi investorem a zhotovitelem. „My nechceme dělat jakékoliv změny během výstavby, protože každá taková změna je pro nás potenciálně nebezpečná z pohledu uznatelnosti financování. Na druhé straně zhotovitel se snaží objevit jakoukoliv chybu nebo drobnou nedokonalost v zadávací dokumentaci jen proto, aby se dostal pryč z pasti jednotkových cen,“ řekl Kroupa

Podle údajů ŘSD se takzvaná projektantská cena v tendrech dostala zhruba na 70 procent cen z roku 2010, firmy navíc v tendrech cenu „podkopnou“ o dalších více než 30 procent. I proto chce Státní fond dopravní infrastruktury vyzkoušet, zda mohou v soutěžích fungovat i jiná kritéria než cena a délka záruky. Nová pravidla musí ještě schválit  centrální komise ministerstva dopravy, v pilotních tendrech by se mohla objevit příští rok. Hodnotila by se například kvalita a zkušenost týmu, technické řešení nebo využití nových technologií, které stavbu urychlí.

Tagy brno ceny hodnota nabídek na nové dálnice ŘSD SFDI tendry Žabovřeská
5 komentářů