Kladno neuspělo u další instituce se stížností na to, že nechce platit kraji za veřejnou dopravu

Autobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná doprava

ÚOHS Kladnu odpověděl, že problematika nespadá do jeho pravomocí.

Po ministerstvu vnitra neuspělo Statutární město Kladno u další instituce se svým sporem se Středočeským krajem o financování regionální veřejné dopravy. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) odmítl stížnost města, ve které se domáhá zrušení Standardů dopravní obslužnosti. Podle města jsou diskriminační, netransparentní a neobjektivní, podle kraje naopak do systému financování veřejné dopravy přinášejí spravedlnost. Celý spor nakonec bude řešit soud, vedení Kladna je nadále přesvědčeno o své pravdě.

ÚOHS doslova uvedl, že „po prošetření v podnětu uváděných skutečností ve spojitosti s relevantními podklady týkajícími se veřejné zakázky nebyly v současné době v rovině těchto skutečností shledány důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední“.

„Již od začátku tvrdíme, že zavádění standardů je nejen férové, ale i zcela v souladu se zákonem. A je to právě Kladno, kdo s námi i dalšími institucemi dlouhodobě komunikuje přes najatou advokátní kancelář a mrhá tak finančními prostředky města za právní zastupování. V tomto případě zcela zbytečném, což potvrdilo ministerstvo vnitra a nově i ÚOHS. Navíc se s námi město Kladno nadále chce soudit, a to i přes stanoviska, která argumentaci Kladna nepotvrzují,“ konstatuje Petr Borecký, náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy.

ÚOHS také upozornil, že Kladnem žádaný přezkum postupu kraje nespadá do pravomoci výkonu dozoru nad dodržováním postupu státu, krajů a obcí při uzavírání smluv při zajišťování dopravní obslužnosti, k němuž je ÚOHS příslušný. „To je samo o sobě velmi pikantní. Nejenže Kladno posílá stížnosti na všechny strany a vyplácí tak tučné odměny advokátní kanceláři, ale tyto odměny vyplácí i za zastupování u úřadů, které k tomu nejsou ani kompetentní,“ hodnotí Petr Borecký s tím, že veškeré podněty za město Kladno podala advokátní kancelář Weinhold Legal.

Kladno se žalobou domáhá návratu k rozsahu před 1. zářím

Mluvčí Kladna Vít Heral uvedl, že výsledek šetření ÚOHS považuje za nesprávný. „Postupovat proto budeme obdobně, jako v případě zamítavého stanoviska Ministerstva vnitra v minulém týdnu. Předsedovi ÚOHS zašleme žádost o přijetí opatření k odstranění nečinnosti jeho úřadu. Statutární město Kladno nadále setrvává na svém stanovisku, že jak obsah, tak způsob aplikace SDO a omezení spojů týkající se města, jsou nezákonné, domáhá se a bude se domáhat zjednání nápravy všemi dostupnými prostředky,“ uvedl Heral. Město na začátku října podalo žalobu, ve kterém požaduje návrat dopravy ke stavu před 1. září. „Teprve pravomocným soudním rozhodnutím bude celá záležitost komplexně posouzena a uzavřena,“ dodal Heral.

Kraj od 1. září omezil rozsah regionální dopravy z Kladna, poté co město odmítalo přistoupit na nové standardy dopravní obslužnosti, které schválili krajští zastupitelé. Kraj v nich stanovil jasná pravidla výpočtu příspěvků měst a obcí na regionální dopravu. Kladno dosud na meziměstské linky neplatí ani korunu a platit dál nechce. Kraj proto od 1. září provoz linek přes Kladno proškrtal.

Advokátní kancelář, které má Kladno podle smlouvy zaplatit 1,35 milionu korun, v podnětu tvrdila, že standardy zvedené krajem jsou nezákonné. Kraj chtěl po Kladnu 12 milionů korun ročně. Dosud město neplatí nic.

Tagy Kladno Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj ÚOHS
31 komentářů