Železnice Železniční průmysl

Kellnerova Škoda Transportation navrhla Českým drahám společnou firmu na opravy vlaků

Oprava Regionovy z produkce Pars nova v DPOV. Foto: DPOV
Oprava Regionovy z produkce Pars nova v DPOV. Foto: DPOV

Na české železnici může v příštích měsících až letech dojít k nečekanému spojení mezi dvěma firmami, které ještě nedávno dělila arbitráž za více než miliardu korun. Škoda Transportation patřící do skupiny PPF Petra Kellnera navrhla Českým drahám, aby zástupci obou firem začali jednat o společném podniku působícím v opravárenství.

Vyplývá to z dopisu odeslaném v druhé polovině srpna, pod kterým je podepsaný generální ředitel Škody Transportation Petr Brzezina. Redakce Zdopravy.cz má dopis k dispozici. „Nebudeme se bránit úvahám o vytvoření společného podniku pro zajištění efektivní služby pro vaše podnikání. Jsem přesvědčen, že kombinací technického a organizačního know-how Škody Transportation a opravárenských kapacit Českých drah lze významně zvýšit konkurenceschopnost národního dopravce v rostoucí konkurenci poskytování spolehlivého provozu vozidel a služeb cestujícím,“ napsal Brzezina a navrhuje rychlé jmenování pracovní skupiny pro zahájení jednání, aby k případnému vzniku nové firmy došlo na přelomu roku.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil existenci dopisu. „Dopis jsme obdrželi a jednání se Škodou v této věci se teprve uskuteční,“ řekl Joklík. Předseda dozorčí rady Petr Moos uvedl, že o návrhu se ještě na dozorčí radě nejednalo, dál nechtěl nabídku komentovat. Podobně se vyjádřila i Škoda Transportation. „Obchodní vztahy nekomentujeme,“ řekla mluvčí Lubomíra Černá.

České dráhy původně řešily jiný plán: na červnovém zasedání představenstva přednesl současný generální ředitel Miroslav Kupec informaci, že PPF nabízí k prodeji společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation, a doporučil projevit zájem o koupi. Výsledkem projevení zájmu byl nakonec dopis od Škody s nabídkou na společný podnik.

Plán na první pohled zapadá do strategií obou firem: ČD se chtějí zaměřit na investice do opravárenství, Škoda také. Proto se mluví o možném společném podniku, který by tvořil Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation a DPOV, dceřiná opravárenská firma Českých drah. Nová firma by získala výrazně většinový podíl na trhu železničního opravárenství.

Spolupráce Českých drah a Pars nova přitom zdaleka není bezproblémová. Zřejmě nejviditelnějším problémem jsou následky modernizace vagónů pro vlaky Praha – Berlín – Hamburk, kde České dráhy dostávají pokuty za nedodržování kvality. Kvůli poruchám vagónů jezdí do Německa stále vozy s palubním mechanikem, který odstraňuje drobné závady za jízdy.

Pro Škodu jsou České dráhy dlouhodobě klíčový zákazník, většinu zakázek od Českých drah získala firma v soutěžích, kdy přišla jediná nabídka. Proti podmínkám soutěží na nové vlaky se letos už ozvaly dvě velké firmy v oboru: Alstom a Bombardier. Ani jedna ale zatím neuspěla. Stížnost Alstomu antimonopolní úřad odmítl, kritiku šéfa Bombardieru na zadávací podmínky soutěže na elektrické jednotky rovněž vedení společnosti odmítlo. Současný generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec dříve ve skupině Škoda Transportation pracoval. 

PPF má s Českými drahami i jiný byznys: letos v květnu koupila 29 % ve společnosti ČD-Telematika, ve které mají většinu České dráhy.

English version is available at CEE Transport.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějak tomu nerozumím …. není to nedávno, co se České dráhy svých opraven zbavovaly???

  • Vypada to na snahu udelat dalsi tunel, tentokrat do CD. Taky cesta Skodovky, jak na CD hodit vsechny problemy s kvalitou jejich produkce. Nic novyho…..:-(, bohuzel.

  • Chytrý tah.

    Doufám, že do ČD zas nenahlasují dalšího pašalíka, který to schválí viz. Žaluda !

  • Ještě není nic dohodnuto, podepsáno natož realizováno a už je to předem všem jasné … fantazie. 🙂

  • Taktéž souhlas, žádný bratříčkování. Pokud to chtějí prodat, tak koupit 100%. Jinak myslím, že DPOV má dostatečné kapacity pro vlastní vozidla ČD.

  • Osobně to vidím následovně – Škodovce začíná docházet, že prodejů bude mít méně a méně, tak jedinou možností, z čeho by mohly perspektivně téci peníze, jsou modernizace a opravy jejich výrobků u ČD. Strategie to je dobrá až mazaná, ale předpokládám, že jen z jejich pohledu. Jak již bylo uvedeno níže – nebrat! Je to jen další věc, kvůli které by ČD byly zaháčkovány do pro ně v minulosti tak nevýhodných obchodních vztahů se Škodou. Myslím, že ČD mají dostatečnou kapacitu a kvalifikaci, aby si mohly takové služby zajišťovat sami bez nějaké pijavice a navíc volné kapacity mohou výhodně nabízet v komerčním režimu. Obávám se, že podobnou strategii by mohli představitelé Škody navrhnout i po dodání všech tramvají do Prahy pražskému DPP, protože pak budou mít další výrazný propad výroby kolejových vozidel a opravovat a modernizovat v horizontu několika desítek let několik set tramvají bude terno.

  • Nebrat. Buď ať si ČD obnoví vlastní opravárenské kapacity pod svojí 100% kontrolou nebo ať to plně kontrahují. Společný podnik bude znamenat privatizaci zisků a socializaci ztrát, to si Škoda ohlídá.

  • Bammer Trade (dceřiná společnost Škody Transportation zajišťující servis vozů MHD v Plzni) má problémy s termíny a k výpravě přistavuje méně vozů, než určuje smlouva, za což dostává od PMDP pokuty. Máme očekávat, že snad v tomto případě by to bylo jiné? Zvláště přihlédneme-li ke stavu vozového parku Českých drah. Toto je začátek konce a odpůrci Českých drah budou mít další munici.

    Tento kontrakt je výhodný, bohužel však jen pro jednu stranu, kterou bohužel nejsou ČD nýbrž Škoda Transportation. Sami nestíhají vyrábět (viz např. opožděné dodávky RegioPanterů pro Plzeňský kraj), tímto získají prostory i kvalifikovaný personál. A pokud bude smlouva podle jejich gusta, jistě tam bude zakotveno něco o případném penále ze strany dopravce, takže navíc budou nepostižitelní (protože to nebude vina Škody ale personálu ČD). A ještě nelze nepochybovat o zvýhodnění v tendrech na nová vozidla / modernizace stávajících, když to bude společný podnik, takže zahraniční i tuzemští dodavatelé budou mít nelehkou pozici. Zkrátka tunel století a podnik snů zároveň.

  • Proc mi to pripomina zakázku Skody na plzenske depo tramvají?

    • Vyrocni zprava BIS 2012: Konkrétním příkladem problematického PPP je spolupráce města Plzeň a společností kolem
      Škoda Transportation, a.s., při výstavbě nového depa pro Plzeňské městské dopravní podniky a servis
      jejich vozidel. Jde o mimořádně závažný projekt přesahující cenou (cca 12 mld. korun), dobou trvání
      (29 let) a mírou rizik jiné srovnatelné projekty. Provází jej řada pochybností, mj. o finanční výhodnosti
      pro město Plzeň.

      Zopakujeme si toto ve vetsim meritku s CD?

      • „Zopakujeme si toto ve vetsim meritku s CD?“
        Možná je právě to „politickým“ úkolem pro nového „generála“ ČD – ještě uvidíme, kam se to vše nakonec zvrtne (nebo spíše zvrhne?) …

        • Politickým úkolem by bylo dostat to pod křídla ANOfertu, nikoliv do konkurenční PPF, ehm.
          Překvapuje mě, jak už tady maj všichni jasno, že je to všechno špatně, aniž by o tom cokoli věděli 🙁

          ČD jsou příšerný podnik, tam stále budují rozvinutý socializmus, téměř nic se tam nezměnilo. Dělala jsem tam spoustu let a dost lidí tam ještě znám. Chápu, že výdělečné to nebude nikdy, železnice se dotují i na západě.

          • Hmm, jakmile někdo začne větou, že je něco třeba na politickou objednávku dostat pod „ANOfert“, tak je zcela na místě obezřetnost. A nemýlil jsem se. A Putina všude také nevidíte?

            Jo a ještě jedna věc – jak se liší socializmus od rozvinutého socializmu. On je i nějaký rozvinutý kapitalismus nebo rozvinutá diktatura? Nikde jsem se s takovým termínem nesetkal – můžete mi jej podrobněji vysvětlit?

          • PPF není konkurenční, pokud by bylo, nedalo by ANO politické krytí předražené dodávce tramvají ŠT do Ostravy. Stejně tak postupně začali hájit mýto, vypsané PPF na míru.

Newsletter

Partneři


Výběr editora