cargo

Kellnerova Škoda Transportation navrhla Českým drahám společnou firmu na opravy vlaků

Oprava Regionovy z produkce Pars nova v DPOV. Foto: DPOVOprava Regionovy z produkce Pars nova v DPOV. Foto: DPOV

Na české železnici může v příštích měsících až letech dojít k nečekanému spojení mezi dvěma firmami, které ještě nedávno dělila

Na české železnici může v příštích měsících až letech dojít k nečekanému spojení mezi dvěma firmami, které ještě nedávno dělila arbitráž za více než miliardu korun. Škoda Transportation patřící do skupiny PPF Petra Kellnera navrhla Českým drahám, aby zástupci obou firem začali jednat o společném podniku působícím v opravárenství.

Vyplývá to z dopisu odeslaném v druhé polovině srpna, pod kterým je podepsaný generální ředitel Škody Transportation Petr Brzezina. Redakce Zdopravy.cz má dopis k dispozici. „Nebudeme se bránit úvahám o vytvoření společného podniku pro zajištění efektivní služby pro vaše podnikání. Jsem přesvědčen, že kombinací technického a organizačního know-how Škody Transportation a opravárenských kapacit Českých drah lze významně zvýšit konkurenceschopnost národního dopravce v rostoucí konkurenci poskytování spolehlivého provozu vozidel a služeb cestujícím,“ napsal Brzezina a navrhuje rychlé jmenování pracovní skupiny pro zahájení jednání, aby k případnému vzniku nové firmy došlo na přelomu roku.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil existenci dopisu. „Dopis jsme obdrželi a jednání se Škodou v této věci se teprve uskuteční,“ řekl Joklík. Předseda dozorčí rady Petr Moos uvedl, že o návrhu se ještě na dozorčí radě nejednalo, dál nechtěl nabídku komentovat. Podobně se vyjádřila i Škoda Transportation. „Obchodní vztahy nekomentujeme,“ řekla mluvčí Lubomíra Černá.

České dráhy původně řešily jiný plán: na červnovém zasedání představenstva přednesl současný generální ředitel Miroslav Kupec informaci, že PPF nabízí k prodeji společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation, a doporučil projevit zájem o koupi. Výsledkem projevení zájmu byl nakonec dopis od Škody s nabídkou na společný podnik.

Plán na první pohled zapadá do strategií obou firem: ČD se chtějí zaměřit na investice do opravárenství, Škoda také. Proto se mluví o možném společném podniku, který by tvořil Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation a DPOV, dceřiná opravárenská firma Českých drah. Nová firma by získala výrazně většinový podíl na trhu železničního opravárenství.

Spolupráce Českých drah a Pars nova přitom zdaleka není bezproblémová. Zřejmě nejviditelnějším problémem jsou následky modernizace vagónů pro vlaky Praha – Berlín – Hamburk, kde České dráhy dostávají pokuty za nedodržování kvality. Kvůli poruchám vagónů jezdí do Německa stále vozy s palubním mechanikem, který odstraňuje drobné závady za jízdy.

Pro Škodu jsou České dráhy dlouhodobě klíčový zákazník, většinu zakázek od Českých drah získala firma v soutěžích, kdy přišla jediná nabídka. Proti podmínkám soutěží na nové vlaky se letos už ozvaly dvě velké firmy v oboru: Alstom a Bombardier. Ani jedna ale zatím neuspěla. Stížnost Alstomu antimonopolní úřad odmítl, kritiku šéfa Bombardieru na zadávací podmínky soutěže na elektrické jednotky rovněž vedení společnosti odmítlo. Současný generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec dříve ve skupině Škoda Transportation pracoval. 

PPF má s Českými drahami i jiný byznys: letos v květnu koupila 29 % ve společnosti ČD-Telematika, ve které mají většinu České dráhy.

English version is available at CEE Transport.

Tagy České dráhy DPOV Pars nova Škoda Transportation společný podnik České dráhy Škoda Transportation
16 komentářů