Kapsch pohnal mýto k antimonopolnímu úřadu

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Mnohamiliardový tendr na dodávku a provoz mýtného systému neproběhne hladce. Společnost Kapsch si na podmínky soutěže stěžuje u Úřadu pro

Mnohamiliardový tendr na dodávku a provoz mýtného systému neproběhne hladce. Společnost Kapsch si na podmínky soutěže stěžuje u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže; a ten začal konat. Deníku Zdopravy.cz to řekl ministr dopravy Dan Ťok a potvrdil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. „Lze potvrdit, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel od Kapsch Telematic Services podnět k zahájení správního řízení ve věci veřejné zakázky Systému elektronického mýtného. Úřad v něm namítané skutečnosti prověřuje,“ sdělil Švanda.

Podle Ťoka už úřad vede s ministerstvem řízení a vyžádal si příslušné doklady. Kaspch, který se stará o český mýtný systém už od roku 2007 a přihlásil se i do nové soutěže, se obrátil na ÚOHS už v polovině prázdnin. Dosud to ale nebylo známo. „Mám pocit, že jejich strategií je shození soutěže s tím, že se prodlouží stávající smlouva. Na to já nehodlám přistoupit,“ uvedl Ťok. Nicméně variantu, že by soutěž dotáhla do konce ještě tato vláda, označil i kvůli řízení ÚOHS za teoretickou.

„Obsahem podnětu bylo upozornění na fakt, že v zadání tendru není vůbec specifikováno, jaký rozsah (co a v jakém počtu) dokumentace o živém mýtném systému je zadavatelem vydáván jednotlivým zájemcům. Kvůli tomu není možné zkontrolovat, zda je všem zájemcům vydáván stejný rozsah a obsah dokumentace. To podle našeho názoru porušuje zásadu transparentnosti výběrového řízení,“ sdělil mediální zástupce Kapsche David Šimoník.

Antimonopolní zkoumání přitom není jediným zádrhelem v mýtném tendru. Ten se zároveň stal vůbec prvním případem, kterým se zabývá nově vzniklý Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Úřad rovněž jedná na podnět Kapsche, podle kterého ministerstvo spolu se zadávací dokumentací zveřejnilo i řadu citlivých informací o vnitřnostech mýtného systému. Podobné výtky má i ČSOB, která je s Kapschem v konsorciu. Ministerstvo dopravy to ale odmítá a zdůrazňuje, že systém je ve státním vlastnictví a záleží jen na majiteli, jaké informace zveřejnění.

O české mýtné se ucházejí čtyři firmy. Vedle Kapsche je to německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF.

Hodnota desetileté zakázky je 29 miliard korun. Ministerstvo chce zhruba do dvou týdnů oznámit, které firmy se kvalifikovaly. O tendr se zajímá i Nadační fond proti korupci, který se před několika dny rovněž obrátil na ÚOHS. Podle fondu jsou diskriminační některé požadavky na kvalifikaci. „Požadavky na reference a praxi zaměstnanců uchazečů jsou bezdůvodně vymezeny diskriminačním způsobem,“ napsal fond v prohlášení. Mimo jiné v tom vidí i důvod, proč se přihlásila pouze čtyři sdružení, ačkoliv očekávání hovořila o pěti až sedmi.

Tagy kapsch Ministerstvo dopravy mýto ÚOHS
Žádné komentáře