Silniční nákladní doprava

Kamionovým dopravcům ubývají zakázky, pětina propouští

Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD
Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD

Současná koronavirová krize dostává do velkých problémů kamionové dopravce. Některé firmy zaznamenaly pokles počtu zakázek až o 50 procent, problémy jsou také s platbami od zákazníků. Některé podniky proto začaly odstavovat část vozidel, pětina firem začala propouštět. ČTK to dnes řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj bude propad dále pokračovat, většina firem bude schopná financovat provoz bez pomoci státu už pouze pár týdnů.

„Podle naší ankety z konce minulého týdne zaznamenali pokles zakázek všichni dopravci, více než polovina z nich zaznamenala pokles v rozmezí 11 až 50 procent. Je opodstatněný předpoklad i obecné očekávání mezi dopravci, že toto číslo se bude dále zvyšovat,“ uvedl Felix.

Největší část rušených zakázek je z automobilového průmyslu, což je způsobeno zastaveních výroby velkých automobilek v ČR. Nákladní dopravci jsou klíčovým dodavatelem dílů a příslušenství pro všechny tuzemské značky.

Kromě úbytku zakázek dostává dopravce do problémů i situace jejich zákazníků, kteří plat opožděně nebo přestávají platit. „Dopravce musí platit hned, ale na zákazníkovy peníze čeká. A ty pak nepřijdou,“ podotkl Felix. Negativní vliv mají i fronty u hranic, které dopravu zdržují. Největší potíže má přeprava rychle se kazícího zboží a živých zvířat. Tyto dodávky sice mají u hranic přednost, kvůli zmatkům se však často dostávají přes hranice složitě.

To se projevuje na kondici dopravních firem, některé z nich už nyní podle Felixe odstavují auta. Zaměstnance většina firem zatím nechává doma, zhruba pětina podniků však už začala propouštět.

Podle sdružení jsou přibližně dvě třetiny dopravců schopny dále své podniky financovat po dobu následujících dvou až čtyř týdnů, nutná proto bude státní pomoc.

Řada velkých i malých firem omezila kvůli šíření koronaviru a vládních opatření svůj provoz. Výrobu přerušila Škoda Auto, označovaná za motor českého hospodářství, stejně jako automobilka TPCA u Kolína či závod Hyundai v Nošovicích. Odstávku postupně zavádějí i další velké firmy z celé řady průmyslových odvětví.

ČTK

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Proč jim nedají neplacené volno? Až se to zase rozjede, nebudou je muset shánět.

Josef

Neplaceny volno porad znamena naklad, musis za ty lidi platit socialni a zdravotni. Zase na druhou stranu pri vypovedi by melo byt odstupny, takze je otazka co je vyhodnejsi, muze tam hrat i roli nejaky cash flow, kdy ted ty prachy na odstupny mas, ale za dva mesice jsi v prdeli, nez se to rozjede chvili potrva a nez ti nekdo zaplati fakturu, tak to je dalsi minimalne mesic.

Alda

Tak logičtější by bylo jezdit ve dvou, když klesají zakázky na 50%. Zrychlili by přepravu o pauzy.

Radim

Ale jezdit ve dvou je zase větší riziko nákazy, ve Francii to teď zakázali.

noerf

robert: pokud se provoz obnoví po velikonocích lze i možná i kamionů využít nařízen, kdy jeden řidič dostane nařízené volno 14 dní za 100 % a druhý jezdí a po 14 dnech se prohodí. Stát to platí 80 % nákladů a při pravidelném rozvozu například potravin pro obchody toto lze využít.
Na druhou stranu se dopravcům nabízí možnost, vyházet nespolehlivé řidiče a nechat si pouze ty splehlivé, které přinášejí společnosti vyšší přidanou hodnotu.
Alda: cesty do zahraničí jsou omzené a po ČR se jízdy ve dvou nevyplatí.

Eduard

Pozitivní zpráva pro dopravce, konečně přestanou mít problémy se sháněním personálu. Aspoň se nějakou dobu nebudou muset shánět řidiči bůhví odkud.

Gejza

„Negativní vliv mají i fronty u hranic, které dopravu zdržují. Největší potíže má přeprava rychle se kazícího zboží a živých zvířat. “
Třeba by to mohlo přispět k ukončení nesmyslné praxe vývozu mléka ke zpracování do Bavorska a dobytka na jatka do Itálie.

kakov

a což potom výrobek (sušená šunka): produkováno v itálii, zpracováno a baleno v bulharsku, pro německý trh, odkud to větnamec přivezl do své večerky v čr 🙂

Radim

A co ten pověstný jahodový jogurt, kolik tisíců km musí po Evropě najezdit než se dostane na pult obchodu? Víčko se dělá jinde než kelímek, potisk kelímku také jinde. Jahodová náplň z Polských jahod rozmixovaná v Rakousku, mléko z Českých krav zpracované v Německu. To vše zabaleno v Holandsku. Pokud se nezefektivní materiálové toky např. vytvořením shodných podmínek pro podnikání v celé EU hustota nákladní dopravy neklesne.

Roce deep

Když začne Teplý z Madety platit za mléko stejně nebo víc než mlékárny v Německu, tak ho do Německa vozit nebudou. Sedláci nejsou charita a musí se uživit. Nebýt Mueller a Cham, tak by v Česku dojnice vymřely. Dobytek do Itálie a Turecka dtto.

Eduard

Tak nějak. Ty kamiony jezdí ne proto, že by to ty řidiče tak bavilo, že nemůžou sedět doma na zadku, ale proto, že jim za to někdo zaplatil. Jinými slovy pokud se to ekonomicky vyplatí, tak bude jezdit zboží přes celou Evropu. Ruku na srdce kolik z nás si koupí dražší, regionální produkt místo levnějšího bůh ví odkud? Až se lidé začnou zajímat o to co jí, kde a jak jídlo, které konzumují vzniklo, tak ubude dle některých zbytečné představy.

Eduard

dopravy 🙂

Radim

Mnoho majitelů firem v autodopravě má nasysleno a jenom dělá, že nemá peníze. Když řidič chce navýšit mzdu, tak si hraje na chudáka ,ale když se mu podíváte do garáže tak tam stojí vedle sebe Lamborghini,Ferrari, Maserati atd.

Jiří Kocurek

Někoho s takovým myšlením by majitel Lamba do garáže sotva pustil. Ještě by mu tam ten dotyčný udělal něco.

Radim

Jenže tito „podnikatelé“ se s těmito luxusními auty nijak netají. Jeden takový z Brna se s novým Lamborghini klidně chlubil svým zaměstnancům (řidičům kamiónů) se slovy “ podívejte co jsem si koupil za Vaše peníze“ a takovýto vyčůránek teď bude chtít po státu aby mu zaplatil náhrady za C19.

MiChviPRD

S platbami se nejspíš čeká, až se peníze začnou sypat ze státního. Bude to zřejmě dosud nevídaný run na veřejný rozpočet:(

Jiří Kocurek

„Zlí kapitalisté“ čekají s platbami. Přece není problém zaplatit za odebrané boty, ikdyž je obchod zavřený a neprodává se.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast