Kamionem, lodí, vlakem. Na Čiernohronskou železnici dorazilo sedmnáct vozů ze Švýcarska

Elektrické jednotky ze Švýcarska pro Čiernohronskou železnici. Foto: ČHŽElektrické jednotky ze Švýcarska pro Čiernohronskou železnici. Foto: ČHŽ

Vlaky mají být součástí expanze Čiernohronské železnice včetně nového spojení pod Chopok.

Logisticky náročná operace, která má zajistit velký rozvoj Čiernohronské železnice na Slovensku, je u konce. Do cílové stanice dorazilo sedmnáct elektrických hnacích a řídících vozů od Baselland Transport (BLT), které mají sloužit k rozvoji úzkokolejky v oblasti Horehroní.

Dokončení přepravy oznámila Čiernohronská železnice na svých facebookových stránkách. Samotný přesun byl složitou operací: vlaky putovaly po kamionu, lodi a železnici. Kamion je odvezly do basilejského přístavu na Rýnu, odkud lodí pluly přes průplav Rýn – Mohan – Dunaj až do Bratislavy. Ve zdejším přístavu absolvovaly přeložení na vagóny, odkud putovaly do Horehroní.

Úzkorozchodné soupravy dosud jezdily na místní dráze Waldenburgerbahn na severu Švýcarska. Její provozovatel se ale rozhodl ke změně rozchodu a soupravy tak už nepotřebuje. Podle stránek Čiernohronské železnice je právě doprava nejdražší částí celé transakce, vyjde na zhruba čtvrt milionu eur. Samotné soupravy prodal jejich majitel za symbolickou cenu celkem 80 tisíc švýcarských franků.

Sedmnáct jednotek má pomoci k expanzi Čiernohronské železnice a zavedení pravidelné veřejné linkové dopravy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, jsou stále v dobrém stavu.

Čiernohronská železnice chce nové soupravy využít na sedmnáct kilometrů dlouhou trať z Čierneho Balogu do Podbrezové, kterou chtějí elektrifikovat a začít na ní s pravidelnou linkovou dopravou. „Pevně věřím, že projekt dotáhneme do úspěšného konce. Musíme zabezpečit dokončení projektové dokumentace, schválení vozidel a začít s obnovou tratě,“ řekl ředitel Čiernohronské železnice Aleš Bílek. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok. Kompletně jsou plány popsány na stránkách ČHŽ.

Waldenburgerbahn prochází proměnou na metrový rozchod, dosud zde jezdily soupravy s rozchodem 750 mm. Umožní to zapojení do celé tramvajové sítě v Basileji. První nové soupravy od Stadleru mají na trať vyjet příští rok.

 

Tagy Čiernohronská železnice Top Waldenburgerbahn
161 komentářů