Jihomoravský kraj oznámil plán soutěží na železniční dopravce, zvažuje nasazení hybridů

Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

Na řadě tratí zvažuje kraj starší soupravy, nové jednotky plánuje i pro možné nasazení na Vlárskou dráhu v případě její elektrifikace.

Jihomoravský kraj představil detailnější plán, jak bude vybírat dopravce pro provoz na železničních tratích. České dráhy mají zatím jistotu provozu do konce roku 2023 s možností opce až do roku 2025. Stále přitom není jasné, zda provoz získá jeden dopravce pro celý region nebo se v kraji objeví více dopravců. Jižní Morava patří mezi největší objednatele regionální dopravy v Česku.

Detailnější plány oznámil kraj ve sdělení o chystaném záměru uzavřít smlouvy nabídkovým řízením, které zveřejnil na profilu zadavatele. Podle mluvčí Jihomoravského kraje Aleny Knotkové platí základní smlouva s Českými drahami do 10. prosince. Kraj již uplatnil opci, která kontrakt prodlužuje do prosince 2023, může využít prodloužení ještě o další dva roky.

Uveřejněný dokument má umožnit kraji zjistit, jaký je mezi dopravci o výkony na zajištění dopravní obslužnosti zájem. Pak kraj zahájí předběžné tržní konzultace, ve kterých chce získat informace pro zadání veřejných služeb. Zatímco v případě páteřních linek S2 a S3, pro které kraj objednal nové elektrické jednotky Moravia, proběhne otevřená soutěž, u ostatních souborů může jít i o přímé zadání.

„Zájem kraje o načerpání informací směřuje k několika provozním celkům. Z toho pak vyplývá, že na různé celky mohou být různé požadavky a podmínky. Není důvod, aby dopravce, pokud splní podmínky, nemohl zajišťovat provoz v několika či ve všech předmětných provozních celcích,“ uvedla Knotková. Samotná soutěž na provoz krajských jednotek Moravia začne nejdříve v květnu příštího roku.

Kraj počítá s tím, že rozsah udrží nejméně na stávající úrovni podle počtu objednaných vlakokilometrů. Podle podmínek v prvním materiálu bude na řadě tratí stačit nasadit ojetá vozidla. Na některé provozní soubory naopak už kraj zvažuje i nasazení hybridních (dvouzdrojových) jednotek.

Požadavky na vozidla pro jednotlivé tratě

R56+S6 Brno – Veselí nad Mor. – Staré Město u Uh. Hradiště
– ojetá vozidla motorové trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do elektrizace tratě. V případě etapizované elektrizace provozování dopravy na neelektrizovaném úseku.

S41 Brno – Mor. Bránice – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav
– ojetá vozidla motor. trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do pořízení nových hybridních vozidel (nejdříve od 12/2025)

S8 Břeclav – Znojmo
– ojetá vozidla motor. trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do pořízení nových hybridních vozidel (nejdříve od 12/2025) – maximální varianta pořízení nových hybridních vozidel Jihomoravským krajem
– ojetá vozidla motor. trakce nízkopodlažní s klimatizací, V = 120 km/h, národním zabezpečovačem a ETCS na 10 let (minimální varianta pořízení nových hybridních vozidel Jihomoravským krajem nejdříve od 12/2025)
– Jihomoravský kraj se později rozhodne pro jednu z obou výše uvedených variant

S52 Zaječí – Čejč (– Hodonín)
– ojetá vozidla motor. trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do pořízení nových hybridních vozidel (nejdříve od 12/2025) – maximální varianta pořízení nových hybridních vozidel Jihomoravským krajem
– ojetá vozidla motor. trakce nízkopodlažní s klimatizací, V a ETCS na 10 let (minimální varianta pořízení nových vozidel nejdříve od 12/2025)
– Jihomoravský kraj se později rozhodne pro jednu z obou výše uvedených variant

S61 Bzenec – Mor. Písek
– ojetá vozidla motor. trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do elektrizace tratě

S91 Hodonín – Veselí nad Mor. – Vrbovce
– ojetá vozidla motor. trakce schopná dodržet aktuální jízdní doby a další současné standardy bez dalších požadavků do pořízení nových hybridních vozidel (nejdříve od 12/2025) – maximální varianta pořízení nových hybridních vozidel Jihomoravským krajem
– ojetá vozidla motor. trakce nízkopodlažní s klimatizací, a ETCS na 10 let (minimální varianta pořízení nových vozidel nejdříve od 12/2025)
– Jihomoravský kraj se později rozhodne pro jednu z obou výše uvedených variant
– V úseku Hodonín – Rohatec bude dle záměru provozovatele dráhy v termínu 12/2024 zaveden výhradní provoz pod dohledem ETCS. Jihomoravský kraj se dotazuje na schopnost dopravců zajistit provoz pod dohledem ETCS.

Provoz nových jednotek

– nabídkové řízení na provoz nových elektrických jednotek v majetku Jihomoravského kraje (EMU 310 a EMU 140 „Moravia“ – předpoklad od 12/2023 případně od 12/2024)
S2 (Březová n. Svit. – ) Letovice – Brno hl.n. – Křenovice hor.n. ( – Vyškov)
S3 Žďár nad Sáz. – Tišnov – Brno hl.n. – Židlochovice / Hustopeče
S51 (Vranovice – ) Šakvice – Břeclav
S9 Břeclav – Hodonín (vybrané spoje)

– Dočasně do dodávky nových hybridních jednotek (nejdříve od 12/2025)
S4 Brno – Zastávka u Brna

nabídkové řízení na provoz nových elektrických jednotek pořízených dopravcem
R56+S6 Brno – Veselí nad Mor. – Staré Město u Uh. Hradiště

S61 Bzenec – Mor. Písek
– pořízení nových elektrických vozidel (předpoklad od 12/2027)

Tagy elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj
88 komentářů