Jihomoravský kraj může stavět obchvat Čebína, ÚOHS zamítl rozklad Eurovie proti Metrostavu

Trasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMKTrasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

ÚOHS potvrdil, že Metrostav Infrastructure může používat reference z bývalé Divize 4 Metrostavu.

Společnost Eurovia CS neuspěla se svými námitkami proti výběru společnosti Metrostav Infrastructure na obchvat Čebína. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje tak může s Metrostavem uzavřít smlouvu.

Odmítnutí rozkladu potvrdil na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda. Zakázka na obchvat Čebína byla jednou z mnoha, která stála kvůli zpochybňování referencí Metrostav Infrastructure. Námitky podala společnost Eurovia CS, která podobným způsobem napadá vítězství Metrostavu i v dalších zakázkách.

Předseda ÚOHS Petr Mlsna rozklad zamítl a potvrdil postup zadavatele, který uznal splnění technické kvalifikace ze strany dodavatele Metrostav Infrastructure. Ten podle ÚOHS dostatečně prokázal, že na něj přešly referenční zakázky realizované Divizí 4, jež byla částí závodu společnosti Metrostav a která byla následně odprodána právě společnosti Metrostav Infrastructure. Úřad rovněž neměl výhrady proti způsobu vypořádání mimořádně nízké nabídkové ceny ze strany zadavatele.

Prvostupňové rozhodnutí  v případě Čebína odblokovalo i další velké zakázky na nové silnice, v kterých nabídl Metrostav Infrastructure nejnižší cenu. Od té doby zejména Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo tuto firmu jako vítěze zakázek za miliardy korun. „Předseda Úřadu nevyhověl rozkladovým námitkám, které se týkaly například nepřezkoumatelnosti části prvostupňového rozhodnutí, nesprávného procesního postupu, posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny ze strany zadavatele nebo nepřezkoumatelnosti rozhodnutí o námitkách,“ dodal Švanda.

Případ obchvatu Čebína ukazuje i zásadní posun v rychlosti rozhodování ÚOHS: k vypořádání rozkladu došlo dva měsíce po vydání prvoinstančního rozhodnutí. V éře předsednictví Petra Rafaje běžně trvalo řešení rozkladu rok.

Odhadovaná cena zakázky je 516 milionů korun. Jde o 3,9 kilometru dlouhý úsek, který vyvede tranzitní dopravu na silnici II/385 mimo zastavěné území Čebína.

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Tagy Eurovia CS II/385 Metrostav Infrastructure obchvat Čebína Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
26 komentářů