Jednotka Pesa Elf.Eu pro RegioJet vyjela poprvé v rámci testů na otevřenou trať

Jednotka Pesa Elf.Eu při testech na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.czJednotka Pesa Elf.Eu při testech na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Zkoušky budou probíhat zhruba měsíc na různých tratích, například ve středních Čechách, na Vysočině, na Ostravsku nebo Plzeňsku.

Cestující v Ústeckém kraji mohou chovat naději, že se ještě před koncem roku svezou novou elektrickou jednotkou Pesa Elf.Eu určenou pro dopravce RegioJet. Vlak postoupil do finální fáze testování a poprvé vyjel na otevřenou infrastrukturu; konkrétně jde o úsek IV. koridoru Benešov – Olbramovice.

Informaci potvrdil šéf Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík. „Zkoušky jednotky PESA Elf byly zahájeny v neděli večer,“ sdělil na dotaz deníku Zdopravy.cz Bělčík.

Technici VUZ s vlakem provádějí takzvané jízdně-technické zkoušky, což je součást schvalovacího procesu, která následuje po úspěšném absolvování základní sady zkoušek na testovacím okruhu VUZ v Cerhenicích u Velimi. „Zkoušky na infrastruktuře Správy železnic budou probíhat zhruba měsíc na různých tratích, například ve středních Čechách, na Vysočině, na Ostravsku nebo Plzeňsku,“ doplnil Bělčík.

Souprava s testovanou jednotkou Pesa Elf.Eu na pražském hlavním nádraží. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Souprava s testovanou jednotkou Pesa Elf.Eu na pražském hlavním nádraží. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Obvykle poté následuje zkušební provoz bez cestujících a zkušební provoz s cestujícími. Ten by zřejmě bylo možné v případě hladkého průběhu testování stihnout k začátku nového jízdního řádu v prosinci.

RegioJet si u polské Pesy Bydgoszcz objednal celkem sedm dvousystémových elektrických jednotek. Počítá s nimi na linky U5, U7 a U13 a na doplňkové výkony v rámci aglomerace Ústí nad Labem. Jednotka označená jako řada 654 je vybavena pouze sedačkami druhé třídy, pojme celkem 154 sedících cestujících, maximální rychlost je 160 km/h. Nová jednotka je vybavena klimatizací, wifi a zásuvkami. Je také osazena systémem ETCS.

Výroba nabrala zpoždění kvůli pandemii koronaviru. Kraj dal proto dopravci o rok delší čas na nasazení těchto vlaků. RegioJet do nákupu jednotek investuje více než půl miliardy korun.

Souprava s testovanou jednotkou Pesa Elf.Eu na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Souprava s testovanou jednotkou Pesa Elf.Eu na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Tagy Pesa Elf.eu RegioJet Ústecký kraj vúž Výzkumný ústav železniční
104 komentářů