egoe-plus
Automobily Informační technologie Infrastruktura

Jednodušší pravidla pro přepisy aut v registru. Zápisy půjdou i bez evidenční kontroly, prodlouží se její platnost

Kontrola vozidla. Ilustrační foto: srovnator.cz
Kontrola vozidla. Ilustrační foto: srovnator.cz
Novela zákona počítá i s možností rezervace registrační značky, žádost o přepis v registru bude možná elektronicky.

Poslanci hospodářského výboru dnes začnou projednávat novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která by měla ulehčit zbytečnou administrativu všem, kteří prodávají či kupují ojetý automobil.

Podle novely, která reaguje na změnu evropských směrnic, bude takzvaná evidenční kontrola platit dva roky. Dosud je to jen jeden měsíc. Návrh znění novely zákona je na stránkách Sněmovny. Evidenční kontrola slouží k ověření skutečného stavu vozidla se záznamy v technickém průkazu, stojí řádově stokoruny. Jde především o zjištění, zda souhlasí výrobní číslo VIN.

Novela počítá s tím, že při žádosti o zápis vozidla do registru či zápisu změny vlastníka už nebude potřeba ani protokol o evidenční kontrole předkládat. Ministerstvo dopravy v důvodové zprávě vysvětluje, že evidenční kontrola je součástí každé technické prohlídky, která většinou probíhá jednou za dva roky. „K protokolu o evidenční kontrole mají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, které tato řízení vedou, přístup prostřednictvím informačního systému technických prohlídek,“ uvádí ministerstvo v materiálu.

Velkou změnou je i prodloužení doby, po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných řízeních. Namísto 30 dnů bude platit dva roky. Takovou změnu výrazně vítají zejména autobazary.

Zjednodušení pro autobazary

„Při prodeji vozu nese autobazar plnou odpovědnost za převod vozidla. Pravidelná technická prohlídka je nastavena ve dvouletých intervalech. Tato doba se v celé Evropě ustálila a sjednotila jako optimální. Evidenční kontrola by tak měla mít stejný časový interval,“ řekl Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA. Podle něj je zákazník autobazaru chráněn prodejci, kteří garantují právní původ vozu, případně jeho servisní historii i kontrolu stavu ujetých kilometrů.

„Nemalou výhodou by byl také fakt, že původní vlastník vozidla se již nebude muset spoléhat na součinnost nového vlastníka při řešení nové evidenční kontroly nutné pro převod vozu. Odpadne tak problematické řešení například dopravních přestupků, které musel řešit původní vlastník, jestliže ten nový neprojevil součinnost při převodu vozu,“ dodal Přikryl.

Nově půjde také podat žádosti o změny v registru vozidel elektronicky. Půjde konkrétně o změnu vlastníka nebo změnu provozovatele.

Novinkou je i možnost rezervace registrační značky na jeden měsíc. Úřad za stokorunový poplatek sdělí žadateli registrační značku, která bude konkrétnímu vozidlu přidělena.  Díky tomu si budou moct dopravci vyřizovat povolení potřebná ke své činnosti v předstihu, tedy ještě před samotným zápisem. Budou ho moci plně využívat hned po zápisu. Ocenit by tento systém mohli zejména nákladní dopravci pro registrace do různých mýtných systémů.

Novela do českého zákona zavádí čtyři přímo použitelné předpisy EU, které upravují hlavně schvalování vozidel a jejich komponentů. Ministerstvo dopravy tak bude moci vykonávat dozor nad trhem s vybranými vozidly a jejich součástmi. Návrh mění i úpravu schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobených vozidel, kde se zcela opouští povolování výroby vozidla. Schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného vozidla tak již nebude probíhat ve dvou navazujících fázích, ale pouze v jednom řízení, uvedlo ministerstvo dopravy.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
coolio

Nejásejte. Žádost o převod auta sice podáte elektronicky, ale poplatek pak půjdete zaplatit do fronty na DI. Toto vyřešené nemají, asi až po dalších volbách. Snad.

Jan Sova

Zákon nemůže úplně řešit neschopnost jednotlivých měst přijímat platby různým způsobem a tyto konsolidovat s konkrétním poplatkem.

Petr

Autor článku buď má zkreslené informace a nebo evidenční kontrola provádí kontroly nad rámec poviností (třeba jaký mám rozměr pneu, tady nemáte zapojený konektor to vám nepodepíši a podobné)

Kupka

Na STK čekáme hodiny, systém SPZ měníme snad každým rok, převody trvají taky věčnost, na přihlášení auta dovozeneho ze zahraničí je ze zákona měsíc?!?!? Zkuste se zeptat na západ od nás jak to tam funguje….. Stk tam například má každý velký autoservis, dovoz trvá 20 minut a stojí jako u nás a další a další, nevím proč u nás pořád někdo tvrdosijne vymýšlí to na co už jinde přišli.

hans

Takže se vlastně vracíme do doby socialismu. Převod v okrese byl jen formalita a v případě převodu z jineho okresu technik vyběhnul ven. Toto by chtělo také vrátit a byl by klid. Vše odsejpalo a dokonce bez čísličkového systému.

Petr

No nevím, bylo to vždycky na půl dne. Navíc při převodu z jiného okresu v České Lípě vždy omezili platnost STK na měsíc.

Láďa

Pokud z toho nakonec nevyleze po úpravách zase nějaký paskvil. Uz vidím jak si na evidenci vozidel budou opět někteří vykládat veci po svém. A hlavně kdy se tím budou ti darmožrouti v PS zabývcat když už jim to tam leží od 7.10.2020 . . . .

miztli

To je samozřejmě velmi dobrá zpráva.

Lofas

3x hurá!

Josef Král

Škoda, že si nelze ponechat SPZ. Tu normální, ne tu zvláštní, na přání. V loňském roce jsem prodával Favorita a měnil ho za Felicii. Původní SPZ mi nenechali a já tak musel provést řadu zbytečných změn.

ABC

Zase jste dostal tu původní co byla na té Felicii, ne 🙂 Nebo v čem je problém a ty zbytečné změny?

Jan Sova

Třeba by si nemusel měnit údaje v pojistce a v hlavě. Někdo má třeba na RZ vymezeno parkovací stání atd.

MartinS.

To už jste měl na tom Favoritu Véčko, ne? 🙂 Ale Felicie je na něj ještě příliš mladá 😉

Josef Král

Neměl V, normální SPZ. Ještě okresní.

Janek

Vzpomínám na dobu, kdy přepis řešila policie. Tam šel technik auto prohlédnout a dokončil přepis. Vše za jeden správní poplatek. Dnešní úředník by musel ven z vyhřáté kanceláře a mohl by se umazat. Tak Vás pošlou na evidenční kontrolu, kde dokonce někdy ani úkon nejsou schopni udělat s odůvodněním, že to co hledají je pod krytem a ten oni nemůžou demontovat. Tak to potvrdí, vy zaplatíte za nic a jedete na přepis. Inu, když si prolobujete v poslanecké sněmovně blbost můžete dobře vydělávat.

ABC

a taky vzpomínám na ty hodinové fronty na dopravním inspektorátu….

tomáš marný

Hmm takový technik ,který neumí najít VIN a typ-kód motoru, na TK nemá co dělat !! Navíc není to jen toto je jen jeden z vícero úkonů při EK! Jinak nepamatuji, že by technik z DI šel a kontroloval vozidlo při převodu. Dnes na evidenci MV nejsou technici co by to kontrolovali, byť vedoucí agendy u nás je zkušený technik, toto za ně provádí technici na STK

Petr

No u motorky Kawasaki by to bylo jí celou rozmontovat,než by jste se dopídil Vin ,takže to taky není pravda.

Petr

To by šlo taky vrátit, policii dodnes řídí esenbaci, viz plukovník Husák.

Jan Sova

Nevím kde byl pan mluvčí autobazarů na to, že autobazary ručí za převod vozidla. Opak je pravdou, dokončení toho převodu je jim těžce u zadele. Prodloužení platnosti evidenčky je vcelku dobrá věc, čas ukáže, jak v té evidenci vozidel zase určití šíbři budou dělat zmatky.

Diesel

Mě se vždycky líbil ten německý model. Kdykoliv mění vlastník okres či koupi nový vůz je povinen na něj obstarat značku příslušného okresu kde je evidován. Jestli tam mají podobné ,,vymoženosti,, jako je evidenční kontrola tak to už netuším.

Kalanis

To tu bylo i po zavedení krajských RZ. Zachovávání RZ není tak staré.

Petr

a značka na přání tam stojí dostupných 20 Eček

Jerry

A nebylo by jednodušší kdyby člověk vyfotil vin a SPZ a pak to ukázal na dopravce. Evidencka je jen zbytečný .. papírování a tahání peněz z lidí.

Greta

Jo a pak by ses divil, že je tvý auto napsaný na někoho jinýho, kdo šel kolem a vyfotil si značku.

kulhán

Je daleko víc míst kde je VINko, ne jenom to co se falšuje. Na jednu stranu se zadal do systému aspoň stav km. Na druhou stranu to byla buzerace tam jezdit. Kor když tě nechají čekat ve stejné frontě jako na stk. Nedávno jsem byl jedné známé na evidenčce s kombíkem a že nedostanu evidenčku, že chybí zadní stěrač. 😂 Pán rádoby technik si spletl úkony. A nemusí být ani na stk. Je to o lidech.

Kalanis

Mě kdysi na evidenčce šašek vyhodil, že v papírech nemám napsanou kouli. No, byla v doplněních. Pod jeho palcem.

Johnczek

Člověk si říká, jestli by ty volby neměly být 2x do roka. Podobné kroky, nad kterými se opravdu někdo zamyslel, se začínají objevovat vždy chvíli před koncem volebního období.

Jerry

Možná že i vícekrát.. ale nebojte .. něco se zlepší, naopak něco zase zhorší.

Honza

Něco do sebe by to mělo, s dlouhodobějšími plány by to bylo ale ještě horší

Jan Sova

Tato novela (myšlenka prodloužení evidenček) nešla úplně z dílny politiků. Takže volby bych nechal 1 x 4 roky.

Václav

Konečně. Roky jsem řešil chybu při prodeji starého pojízdného auto bez STK za pár tisíc Kč, kdy jsme stáhl z internetu vzor plné moci k převodu, který mi na registru neuznali. Nový majitel přestal spolupracovat a s autem jezdil i do Rakouska, odkud mi přišla pokuta (naštěstí stačilo poslat kupní smlouvu a nemusel jsem platit). Absurdní byla rada úředníka na pražském magistrátu, který prý řeší i stovky takových případů – a radil mi, ať jedu do Olomouce, auto novému majiteli ukradnu a odvezu na vrakoviště. Jediné jiné řešení je prý počkat, až nový majitel půjde na technickou, čímž automaticky vznikne… Číst vice »

kulhán

Nene, nejrychlejší je možnost říct, že jsi ztratil spz a techničáky. Sice budou koukat jak trubky, ale co… Vydají nové a jsi zobliga. Druhá možnost, vzít mu jenom spz. Nové mu nevydají bez převodu.

tomáš marný

Nevím ale narazit na zkušeného tak by Vás oba pěkně povodil na soudech a zaplatitli byste vše!!!Stračí maličkost podepsaná Kupní smlouva-dnem podpisu ,pokud budete chtít cokoliv evidenčně na autě provést-novou RZ, nové doklady za „ztracené“=vše je protiprávní a ….

ABC

Co je na tom protiprávního, když provozovatelem vozidla který za něj zodpovídá je podle zákona i soudů ten, co je zapsán v registru vozidel? Krást značky nebo celé vozidlo, to už by protizákonné bylo.

JÁÁ

, aha a on co to nepřepsal jedná zákonně?

ABC

to jednají nezákonně oba

JÁÁ

a ihned nechat vyřadit z provozu.

kulhán

No ale pokud to chceš dát do depozita musíš mít ty značky a odevzat je.
Nebo když vyřadit z provozu, tak ekologická likvidace a mít na to papír.
A nebo udělat vývoz, převozky, pojištění a už nikdo nebude zkoumat kde ten šrot skončil.
Možností je víc než dost.

ABC

I na vývoz musí být evidenčka. To je spíš dobrý když si to chceš nechat na díly.

Lada Fuška

Konečně po x letech přišli nato, že ev. kontrola bylo jen vytahování peněz z kapsy. Problém je v tom, že teď se stanice TK nebudou chtít zbavit laciného příjmu, tak se zdraží prohlídky. Jednoduše, prostě ty peníze z nás dostanou.

Nyvlt

Naprosto souhlasím, vyberou si to od lidí zase zpátky v opakovaných kontrolách a zase zvýší poplatky, penězovod bude zase pokračovat.

bifidus

Neuvěřitelné ! Slaboučký záblesk zdravého rozumu ? Odstranění naprosto zbytečné administrativní zátěže ? Tomu nevěřím !

kulhán

No, neříkej hop, dokud……

Jan Sova

Přesně, ještě to může nějaký „namotivovaný“ poslanec nechat pozměnit. Bazarníci a STKčkaři mají všude svoje lidi, hlavně na MDČR.