lot
Letecké společnosti Letectví

IATA vyzvala českou vládu, aby pomohla ČSA či Smartwings

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý rok dopravci výrazně tato letadla výrazně chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý loňský rok dopravci výrazně tato letadla chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA vyzvalo českou vládu, aby pomohla českému letectví finanční podporou. I když v dokumentu neuvádí jména firem, je jasné, že má jít o podporu dopravců ze skupiny Smartwings Group.

Jde o první případ, kdy se silná letecká organizace obrátila na vládu dopisem s žádostí o podporu aerolinek. Podle dokumentu letos klesne počet cestujících v Česku o 54 % a příjmy aerolinek o 1,2 miliardy dolarů. V ohrožení je podle IATA 30 tisíc pracovních míst.

„Česká republika potřebuje dobré letecké spojení a zdravé letectví, aby poskytovalo potřebnou podporu zaměstnanosti a prosperitě. Ohroženo je 30 tisíc pracovních míst a ekonomický rozvoj. Cílená vládní pomoc by usnadnila řešení této situace,“ uvedl viceprezident IATA pro Evropu Rafael Schvartzman.

Ve zprávě IATA uvedla příklady zemí, které už aerolinkám pomohly. „Toto je nejnebezpečnější chvíle pro aerolinky v České republice. Cash flow a provoz jsou téměř nulové. Vládní podpora je v tuto chvíli nezbytností pro přežití,“ uvedl Schvartzman.

IATA je největší organizací v letectví, sdružuje celkem 290 aerolinek.

249 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr 5

Páně Šimáněho nářky vyvolaly v IATA soucit a solidaritu?
Navrhuji sbírku celého národa. Když naši předkové mohli na divadlo, my na SW musíme, jinak zůstaneme v hanbě před celým světem.

David

Komu by sát měl pomoci, tak je značka ČSA, ať se to spojí zase s technickou divizí (czech airlines technics) a bude klid – akcionářem může být letiště Praha.
Smartwings je naprosto bez cenná firma, která nemá na českém nebi co dělat a to zejména díky své kvalitě služeb.
Chápu, že zaměstnanci SW mají strach o místo…

Jindra

Milí zastánci TS – SW váš šéf p. Šimáně, možná i díky vám, zásadně nevyplácí náhrady za zpožděné lety atd. i když mu to legislativa nařizuje. Čeká/čekáte až na odsuzující rozsudek. Vyplacení náhrad klientům se táhne roky. Příbuzný má v ruce odsuzující rozsudek v neprospěch Travel Servise a přesto marně čekám na těch pár set €.

Vaše společnost tedy pro mě nemůže být solidním partnerem, který by si zasloužil státní pomoc nebo přežití. Své závazky cíleně neplníte již řadu let!

Roman

Mam stejny problém s LH

Axel

Pro Roman – prosím spisovou značku, že společnost LH byla odsouzena Vám zaplatit. Vzhledem k rozsáhlé míře oblbování veřejnosti, které předvádí lidé milující/placení společností Smartwings bych si rád ověřil, že jste napsal pravdu. Děkuji.

Frantisek

Jaké ma prosím SW dluhy? Neustále píšete že SW má dluhy v řádech miliard z minula. O jakých dluzích z minula prosím tedy mluvíte a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv? Sám dobře víte, že o dluzích v řádech miliard se v účetní závěrce nepíše

Vzhledem k rozsáhlé míře oblbování veřejnosti, které předvádí lidé nesnášející společnost Smartwings bych si rád ověřil, že jste napsal pravdu. Děkuji.

Roman

Vzhledem ke stále probíhajícímu sporu vám mohu říct jen že se jedná o, nyní už, soudní spor o vyplacení náhrad za zpoždění letu kdy přepravce (Eurowings, ve sporu zastupován LH) zrušil odložil let o 7 hodin z důvodu norem posádky. LH argumentuje neočekávanými okolnostmi (stávka personálu). My argumentujeme tím, že o stávce věděli dostatečně dopředu aby mohli provést nezbytná opatření. Přes agenturu jsme od nic vymáhali kompenzaci nicméně obě LH zamítla. Agentura zastupující 18 cestujících (včetně mě) podala stížnost k soudu ve Frankufurtu. Zároveň situaci nijak nemedializovali. Chci tím říct, že nevyplácení náhrad není bolest jen SW, ale táhne se… Číst vice »

Axel

Prosím o identifikaci toho Vámi zmíněného řízení na jehož konci je rozhodnutí že aerolinka xyz má povinnost platit náhradu škody pro cestujícího. Spisovou značku toho rozhodnutí. Děkuji

Frantisek

Můžete prosím poskytnout podklady k Vašemu tvrzení, že SW dluží miliardy korun? Máte nějaký zdroj těchto informací? Můžu poprosit o kontakt, případně rovnou o zaslání dokumentů potvrzující Vaši informaci?
Děkuji

Axel

Sbírka listin Obchodního rejstříku vedeného Ministerstvem spravedlnosti ČR (přístup je zdarma).
Veřejná vyjádření členů představenstva Smartwings a.s. dostupné veřejně.

Axel

Pro Jindra – pokud společnost XY je pravomocně odsouzena Vám zaplatit, tak co Vám brání, aby pro Vás dluh vymohl exekutor? Další možnost bylo podat návrh na prohlášení insolvence.

Díky za upřesnění

Jindra

Zeptal jsem se. Příbuzného zastupuje právní kancelář. Vlastní postup prit Šimáněmu a jeho partě vzdal po dvou letech snažení – dopisy, mejly, urgence, volání do Travel Servisu. Jenže tam si sním max. otřeli boty. Ještě dovětek: jde o jednu z kanceláří co na vás vylezou z reklam na vymáhání náhrad. A za žalobu namnoženou na kopírkce si vezmou čtvrtinu z dluhu v případě spěchu. Právník volí postup proti TS. Proč vyčkává s exekutorem nevím. Asi se nechce dělit. 🙂 Jo, před pár týdny mu prý volali, že když je to TS nahnuté, odkoupí dluh za 20% hodnoty a nějak si… Číst vice »

Axel

Pro JIndra – psal jste, že aerolinky SW byly odsouzeny … takže předpokládám,že soud přiznal Vašemu příbuznému nejen samotnou pohledávku, ale taky náhradu nákladů na advokáta (dle advokátního tarifu). Takže Vašemu příbuznému nezaplatitl Smartwings ani pohledávku a ani náhradu za advokáta za zastupování u soudu?

P.S. Tomu s exekutorem nerozumím. Přece náklady exekuce by měl platit ten kdo neplatil, tj. Smartwings.

Petra

Takovych spolecnosti je mnohem vice. Z flydubai jsem vytahovala odskodneni rok a pul. Musela jsem se spojit s civilnim letectvim. Jinak bych z nich ty prachy nikdy nedostala.

beija

ÚCL se zapojil do řešení náhrad škody: (citace z https://www.caa.cz/news/online-formular-zadosti-o-nahradu-skody-pro-cestujici-v-letecke-doprave/) Úřad pro civilní letectví zpracoval online formulář žádosti o náhradu škody pro cestující v letecké dopravě v případě zpožděného nebo zrušeného letu, a z důvodu odepření nástupu na palubu proti vůli cestujícího. Vážení cestující, pro uplatnění svého nároku na náhradu škody z důvodu zpožděného nebo zrušeného letu, stejně jako z důvodu odepření nástupu na palubu proti své vůli se nově můžete obrátit se svoji stížností na Úřad pro civilní letectví prostřednictvím online formuláře dostupného na následujícím odkazu: https://kompenzace.caa.cz/ (česky i anglicky) Svoji žádost u Úřadu pro civilní letectví můžete uplatnit… Číst vice »

beija

Tomu říkám lobbing..Tak schválně, kdo přijde na nějakou silnější lobovací (nejen PR) aktivitu, která ještě nebyla Šimáněm a spol. v posledních týdnech použita?
Stále jde !jen! o 900 000 000Kč z našich daní. Ty neleží na chodníku a že je to amorální (třeba medidi nedostali odměny za práci během koronakrize) je lidem typu Šimáně naprosto jedno. byznys je byznys.

beija

Omlouvám se za překlep – medici – pomáhající v době koronakrize nic nedostanou..:-(

Dan

Je to pořád a pořád dokola. Všichni na SW nadávají, ale proč? Proč by neměli dostat pomoc? Vždyť nemůžou za to, že se najednou poptávka po létání dostala prakticky na nulu. – SW moc nemusím a kdybych si měl vybrat mezi SW a např. Ryanairem, tak bych nejspíš volil RYR. To, že to není moje oblíbená aerolinka není důvod jí přát to nejhorší. – Spousta lidí se ohání tím, že 49,9% vlastní Číňané. Ano, ale to pořád není většina. Navíc jestli by Číňané měli většinu a pomoc odpískali, tak by stát měl i tak pomoct. To, že se na ně… Číst vice »

Axel

Proč prozatím hlasuji pro STOP provozní dotaci pro Smartwings? Důvodem je patrně enormní zadlužení Smartwings které vzniklo před čínskou epidemií (virem).

Laco

Mozes konecne postnut zdroj tychto tvojich dezinformacii?

Axel

Pro Laco – zdrojem toho co cituji je Konsolidovaná účetní závěrky skupiny Smartwings a.s. (ta poslední zveřejněná tj. k 1.1:2019), plus vyjádření členů představenstva Smartwings, a.s. např. pana JUDr. Šimáně v rozhovoru před pár dny.

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula v radech miliard. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

Frantisek

Jaké ma prosím SW dluhy? Neustále píšete že SW má dluhy v řádech miliard z minula. O jakých dluzích z minula prosím tedy mluvíte a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv? Sám dobře víte, že o dluzích v řádech miliard se v účetní závěrce nepíše

Vzhledem k rozsáhlé míře oblbování veřejnosti, které předvádí lidé nesnášející společnost Smartwings bych si rád ověřil, že jste napsal pravdu. Děkuji.

Jirka

Prosím napřed se trošku nauč účetnictví a pak řikej tyto nesmysly. Změnila se metodika a i budoucí splátky operativního leasingu (čti pronájmu) letadla se počítají jakožto dluh. Tj. pokud sis PRONAJAL letadlo aby si s nim létal a průběžně platil nájem řekněme na 7 let, tak se nájem do konce období počítá do dluhu.

To ale vůbec neznamená že Ti někdo dal nějaký peníze, který mu někdy budeš vracet!!!

Pokud vim, tak jedinné reálné zasadní dluhy má Smartwings pouze vůči svým akcionářům, kteří společnosti pomohli při loňském problému s MAXy a doufají že dostanou peníze zpět z kompenzace od Boeingu.

Axel

Pro Jirka – jsi si jistý, že pokud Smartwings zruší nájem např. 15-ti letadel B-737/A-319 z celkových cca 45, tak součet dluhu na nájemném klesne o třetinu tj. tj.na cca 12 miliard?
(beru údaje dle poslední zveřejněné účetní závěrky skupiny Smartwings a.s.).

Tj. jsi si jistý, že nájemní smlouvy/smlouvy o operativním leasingu umožňují bez sankce předčasné ukončení nájmu? Bez odtajnění detailů o aktuálním ekonomické situaci skupiny Smartwings a.s. se domnívám, že na tuto otázku nelze odpovědět.

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy v radech miliard z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Původní Pražák

Sorry jako, ale u stovek milionu z daní nas všech opravdu očekávám argumenty proc ano, a ne recnickou otazku proc ne. Budete se stejně brát za kdejakou fabriku, kterou tohle položí?

Tswq1

SW je soukromá firma, vlastní jí bohatí miliardář a bezedný Číňan, nevidím důvod pro pomoc.

Axel

Otázka totožnosti vlastníků Smartwings je pro mě podružná. Klíčová otázka je jestli dotace xyz z našich daní zajistí přežití Smartwings (přežití ve zmenšené podobě např. na polovinu).

Jestli dotace několik miliard akorát oddálí finální řešení osudu Smartwings např. o pár měsíců, tak taková dotace jsou „vyhozené peníze z okna“.

Erik1987

Zdravim vsechny sezonni “letusky” ze Smartwings. Co ted asi delate, kdyz vas hodili pres palubu a uz nemate narok na davky? … A stejne tu lajkujou pro-firemni komentare. S hloupejma lidma se proste nejlepe manipuluje.

Honza

ubohost… tenhle tvůj příspěvek je jenom ubohost

Thomas

Ty mas dost 😂😂

Tswq1

za to ty s Honzou by jste se měli jít léčit 😀 😀

beija

Hm, tak tohle je od Smartwings „nuclear option“.

beija

Jak vidno, Šimáně a spol. lobují a žádají o podporu, kde se dá..

Axel

Všichni kdo si přejí podpořit firmu Smartwings, tak můžou, a nemusí o tom furt doširoka psát. Stačí vzít vlastní peníze ze SVÉ kapsy a poslat je do Smartwings. A všichni Ti, kdo věří že Smartwings byly, jsou a budou v dobré ekonomické kondici, tak můžou té firmě půjčit SVOJE peníze. Poté co slyším neustále opakované ujišťování od představenstva Smartwings, kdy jako důkaz uvádí: PROVOZNÍ zisk (a mlčí o celkovém zisku který se liší od provozního například tím, že je nižší o zaplacené úroky atd.), tak já mám velmi silné pochybnosti o čistých úmyslech členů představenstva Smartwings, když žebrají o peníze… Číst vice »

amey

Samozřejmě, priorotní je hezky podojit stát a kohokoliv jiného a ne dát ze své kapsy, protože návrat je zcela nereálný. Doufám, že žádná podpora multimilionářů Vik, Šmejkal a Šimáně nebude!!!

Axel

Tady nejde o ne-/podporu milionářů. Tady jde o to, aby konečně začala normální „léčba“ ekonomicky „nemocné“ firmy Smartwings.
1. Oddlužit – formou dohody s věřiteli, formou menší dotace z našich daní. Už od dubna měla probíhat insolvence formou reorganizace Smartwings, tak aby v průběhu letní sezóny byla „reorganizace“ dokončena, což by mohlo zvýšit šanci, že Smartwings přežije mimosezónní „hubené časy“
2. Zaměřit se na životaschopné linky
3. Zmenšit flotilu i když by Smartwings musel odmítnout některé kšefty – ziskovost linky je klíčové kritérium.
4. Část mzdy vyplácet zaměstnancům formou akcií Smartwings, tak aby zaměstnanci pracovali „na svém“.

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy v radech miliard z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

Honza

Člověče vy mě bavíte… ziskovost linky je klíčové kriterium. Jo, to chápu.. jenom mi to nejde dohromady s tím že tady furt nadáváte na ceny… tak má nechat 6tis do Chorvatska nebo to chcete za 900 i s jídlem?

Axel

Pro Honza – to jste se spletl. Já vůbec neřeším cenu letenky. Já řeším, že proti mé vůli chtějí politici (ministr Havlíček) začít dotovat firmu u které není odtajněno jestli dotace zajistí přežití firmy.

Protože když nyní v létě vláda rozfofruje peníze pro firmy co nejvíc křičí, tak nezbyde na další firmy, které začnou žebrat na podzim.

Frantisek

Jaké ma prosím SW dluhy? Neustále píšete že SW má dluhy v řádech miliard z minula. O jakých dluzích z minula prosím tedy mluvíte a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv? Sám dobře víte, že o dluzích v řádech miliard se v účetní závěrce nepíše

Vzhledem k rozsáhlé míře oblbování veřejnosti, které předvádí lidé nesnášející společnost Smartwings bych si rád ověřil, že jste napsal pravdu. Děkuji.

Pája

Už dejte pokoj člověče. Najděte si nějaké jiné hobby, tohle co tu předvádíte je úchylnost.
Podle frekvence, kterou tady chrlíte své výplody jste zjevně důchodce a tudíž neplatíte daně žádné. Tudíž se nemáte o co obávat.

Axel

Pro Pája… klidně pošlete do Smartwings SVOJE peníze. Peníze z daní ode mě a mé rodiny, prosím nechte na pokoji, dokud Smartwings neodkryjí karty.

Protože nechci platit vyšší daně o několik tisíc Kč navíc kvůli Smartwings, když patrně půjde o peníze které akorát oddálí finální řešení situace Smartwings.

Laco

Alex, najdi si priatelku alebo si daj aspon snickersku…

Axel

Jasně Laco, prvním krokem je zabránit, abych přišel o několik tisíc skrz zvýšení daní kvůli černé díře „zadlužených“ Smartwings.

Nekdo

Pane trolle z QS, mate nezamenitelny styl, jako Vasi kolegove, urazet vsechny, kdo maji jiny nazor a plivat na ne. O Vasi firemni kulture to vypovida hodne…

Pája

V QS jsem nikdy nepracoval a raději bych sbíral kořínky, než u nich pracoval. Na trollení je tu pan Axel, a já jen vyjadřuji své mírné znechucení nad trapností jeho příspěvků.

Axel

Pro Pája – děkuji za Váš názor, že je „trapné“ se ptát jaký by byl efekt případné dotace pro Smartwings… jestli by dotace např. 2 miliardy Kč zajistitila dlouholeté přežití Smartwings (např. zmenšené o polovinu letadel, když radikálně klesla/klesne poptávka)? Nebo jestli dotace xyz Kč znamená, že finální řešení situace Smartwings se odsune na období po letní sezoně, tj. že dotace z našich daní „budou vyhozené peníze z okna“

Poslanec

Nechtene jsem si vyslechl rozhovor v nasem poslaneckem klubu fetaku. Tak prej jsou tady zaplaceni lide co maji negativne hodnotit SW a pomlouvat SW. Pekny !

kanafasik

a ted tu o Perníkové chaloupce. Myslím, že vládu bude brnět hlava jakou sociální katasrofu bude muset v dohledné době řešit, takže krach nějakých aerolinek s 2 a půl tisíci zaměstnanciv sezoně proti tomu bude čajíček. Naděje na nějaké zásadní a rychlé vzpamatování tohoto sektoru ekonomiky je mizivá. bohužel. vyhlídky nejsou růžové. To je jen zbožné přání.

Původní Pražák

A takový blábol dostane k této chvíli 17 plusek. Asi od těch, co pro změnu platí SW.

beija

Lobing a PR ve stylu Marka Prchala je vlastní panu Šimáněmu. A kromě toho IATĚ třeba z toho kápne také nějaký milionek. Co víte?

Fresh Z

IATA: “Česká republika potřebuje dobré letecké spojení a zdravé letectví…” Jako dlouholetý zlatý zákazník ČSA bych dodal, že Smartwings tohle neprovozuje. Snad jim jdou chartery a sezónní turistické linky (nemohu posoudit, nevyužívám), ale to je málo. Šanci provozovat “dobré letecké spojení” získali akvizicí ČSA a tohle zvučné jméno a skoro stoletá tradice se jim pod rukama smrskla v marketingový kanál SW Group, jak to nedávno vyjádřil jeden z majitelů. ČSA se pod kuratelou Smartwings dle mého skromného spotřebitelského názoru staly kosteleckými uzeninami českého letectví. K naplnění vize IATA tady potřebujeme někoho jiného.

beija

Přesně tak. Jestliže s výzvou IATA nesouhlasíte a myslíte si, že se neoprávněně vměšuje do vnitřních záležitostí České republiky nejjednodušším demokratickým prostředkem je vyjádřit přímo jim svůj nesouhlas – zavolat jim a také poslat email:
tel.: +41 22 770 2967
Email: corpcomms@iata.org
Mají i Twitter.

Nekdo

Naprosty souhlas. Ja byl kdysi stribrny zakaznik a v roce tusim 2013 letela karticka do kose…

RHood

Ve své podstatě je to reakce IATA správna. IATA neni pouze asociace, ale rovněž podnikatelský subjekt, kterého klienti jsou airlines, airports, agents, atd. Jestli táto aktivita byla „vyvolaná“ samotnou IATA ………✌

beija

Přesně tak – a to vysvětluje i výzvu české vládě.

Dopravak 01

Baví mě, řeči o rozvoji regionů a ekonomickém rozvoji. Nepamatuji jsi, že by kdy SWG létaly např. z Pardubic. Támto krokem dojde k pročištění trhu a hledáním dalších alternativ. Nemyslím si, že je třeba uměle držet dopravce při životě, trh si poradí sám. Hezký příklad je nyní Regiojet – jako dopravce ho nemusím, ale obdiv za vlaky do Chorvatska – takto má vypadat podnikaní! Nevidím zatím jediný kousek snahy od brečících miliardářů, tedy krom toho, že dojdou s nataženou rukou a chtějí, abychom to dosypaly z našich peněz. – Jen můj názor.

Dopravak 01

*dosypali

mtow

Mě zas baví řeči o pročištění trhu. Jakej proboha trh??? Trh přestal existovat v březnu. K žádnému pročištění nedojde, protože vlády pumpují levné peníze do svých domácí dopravců až na jednu vyjímku teda. A o tom je ten apel od IATA.

Dopravak 01

Omyl, někteří dopravci nabídli svá letadla k „zásobovacím“ účelům. Ale opět jsme u toho, že se musí chtít něco dělat. Zde snaha bohužel není. Tolik o otázce trhu – kdo situaci neustojí, krachne. To že vlády pumpují levné peníze do svých dopravců je pravda jen částečně, nedochází k tomu plošně a je jen otázkou, jak se k tomu postaví naše vláda. V případě že by šlo o dopravce, který skutečně splňuje to, že podporuje ekonomický rozvoj vč menších lokálních letišť, byl bych rozhodně pro podporu.

Dave

Lžete, ČSA a Smartwings okamžitě po začátku krize nabídla svá letadla pro zásobovací lety a několik letů i provedli. Bohužel, pro vládu bylo asi důležitější aby se v Praze jako první letadlo s humanitární pomocí objevilo China Eastern. Ono klanět se a děkovat čínskému velvyslanci u letadla ČSA, by asi nebylo ono.
Smartwings pak provedl mnoho repatriačních letů z celého světa a pomohl tak dostat se spoustě Čechům domu.

Původní Pražák

Za „pro vládu bylo důležitějši“ dosaďte „pro čínskou vládu bylo důležitější“ a pak už to bude celkem sedět. Není to zase tak dlouho, abyste si to nemohl pamatovat.

Dave

Souhlasím s Vámi a opravuji na „pro čínskou vládu bylo důležitější“. Naše vláda se tomu jen podřídila.

Původní Pražák

Myslim, že tou posledni invektivou se zbytečně shazujete. Můžeme si o nasi vládě myslet cokoliv, ale představa, že se v dané situaci mohla nepodřídit…

amey

jistě, taky si za to nechali tučně zaplatit, nejsou charita, takže vše do posledního místa za pěkné penízky….

Jiri

A která aerolinka létala charitu?

Dopravak 01

Tak mi prosím vysvětlete, proč stát, který odmítl pomoci té pro nás tak moc strategické společnosti touto formou (zásobovací lety) a nyní najednou není problém nasypat daleko více a to jen tak bez důvodně. Tyto dva kroky si navzájem rozporují

Syros

Sleduji již delší dobu, co je tu chytrých lidí, který radí jak by se to mělo a tak podobně. Proč už nejsou jako poradci pánů majitelů, určitě by to dávno vyřešili. Nevraživost, která tu panuje, je šokující. Spousta si tu léčí své mindráky a nic rozumného nenavrhnou, jen mluví o krachu. Na druhou stranu strašná péče např. o automobilový průmysl a to je asi v pořádku. ČSA je jedna z těch nejstarších aerolinek, tak by se jí mělo pomoci ať se to někomu líbí nebo ne. Jsme malá země uprostřed Evropy a tak bychom měly být hrdi na to, že… Číst vice »

Vít Jůza

Ale my už ji nemáme, už ji mají Číňané.

Tomas

Kterou?

amey

50,20 Šimáně, Vik a spol. a 49.80 Číňani v SWGroup kam patří i ČSA..o jaké to české společnosti mluvíte…???

beija

Jakou?

Kuna

Je mi až smutno z toho, jak jsme my, Češi, jako národ nepřejícní… Když čtu ty komentáře tady, tak si tak říkám, kolik zdejších komentujících musí mít nějaký mindrák a poté následnou radost z cizího neúspěchu… Vyjma těch, kteří teda sice nesouhlasí s podporou SWG, ale jsou schopni alespoň uvést rozumné argumenty, proč by tomu tak nemělo být… ale ten zbytek, který tu slepě pálí od boku komenty typu: “už aby to padlo”, “je dobře, že konečně skončí” atd., by se měli zamyslet sami nad sebou… Poukazuje to však na jejich jednoduchost… Není pak divu, že jsme jako národ tam,… Číst vice »

Axel

Pro Kuna… základem je, aby ten kdo žebrá, aby byl upřímný. Smartwings nejsou upřímní, utajují klíčová fakta. Takže je možná že za 14 dní Smartwings opět dorazí žebrat o další miliardy.

Petrs

Porad to same dokola… co SW utajuje? Jak vite, ktera data predlozili vlade? A jestli nekdo podle Vas zebra, tak aerolinky po celem svete

Axel

Hm… 5.5.pan ministr Havlíček přislíbil pomoc firmě Smartwings. Kde vzal čas, aby stihnul prostudovat podklady a jednat s věřiteli Smartwings, kolik % dluhů odpustí věřitelé Smartwings za podmínky, že stát poskytne dotaci do Smartwings ve výši xyz miliard Kč?

A navíc – jak vyplývá z rozhovoru s panem Šimáně v červnu 2020 – tak dosud nikdo, opakuji NIKDO nezačal hloubkově studovat situaci Smartwings. (přece to pan Šimáně jasně řekl).
Jasně, od minulého týdne se mohlo něco změnit, například pan ministr Havlíček možná něco začal dělat, namísto žvanění.

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Vy jste na to prave neodpovedel. Jake maji dluhy v radech miliard z minula?
Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Vy jste na to prave neodpovedel a jenom si vymyslite a lzete. Jake maji dluhy v radech miliard z minula?
Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Proc neustale lzete?

Jake ma prosim SW dluhy v radech miliard? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

Frantisek

Jaké ma prosím SW dluhy? Neustále píšete že SW má dluhy v řádech miliard z minula. O jakých dluzích z minula prosím tedy mluvíte a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv? Sám dobře víte, že o dluzích v řádech miliard se v účetní závěrce nepíše

Vzhledem k rozsáhlé míře oblbování veřejnosti, které předvádí lidé nesnášející společnost Smartwings bych si rád ověřil, že jste napsal pravdu. Děkuji.

Honza

A proč zrovna tobě by měl někdo něco odtajňovat?

Axel

Protože několik (desítek) miliard dotací pro Smartwings bude pro mě a moji rodinu znamenat zvýšení daní o několik (desítek) tisíc Kč.

Vy si klidně pošlete SVOJE peníze do Smartwings přímo. Mě a moji rodinu z toho prosím vynechte, do té doby než po odtajnění skutečné situace Smartwings se ukáže že dotace pro Smartwings je lepší řešení než počkat na konec insolvence formou reorganizace Smartwings.

Jiri

To co me „uklidňuje“ je ze v jiných zemích to neni o moc jiné. Stejně diskuze se vedou v anglii, nemecku rakousku…..

skyline

Svatá pravda. Avšak těch, co pálí od boku ty nejostřejší komenty, ani nemusí být tolik. Stačí jeden, který tu exhibuje s pomocí mnoha variabilních identit. Už to tady padlo několikrát. Styl a výrazové prostředky jsou snadno rozpoznatelné, jede tu takřka bez pauzy. Kdy tedy takoví lidé stihnou pracovat a odvádět ty pověstné daně do státního rozpočtu, to je fakt záhada.

Původní Pražák

Není paradox, že jiné odsuzujete, že nemají argumenty proti, a sám nenabídnete žádný argument pro? A

Frequn

souhlasim s Kunou, cesky narod musi podporit milardare Simana+ podporit Cinskou lidove demokratickou republiku a nenechat je ve stychu..sbirku jak na Narodni divadlo bych udelal..a klobouk bude drzet Luftjarda…

beija

Hm, včera uvedl rozumné a smysluplné argumenty Analytik. Já jen opět přihodím jeden ze svých argumentů: Smartwings – téměř polovinu společnosti vlastní partner nesdílející naše demokratické hodnoty. A to nemluvíme o porušování lidských práv a diktatuře. Peníze pro Smartwings/ČSA půjdou dílem českému oligarchovi Šimáněmu, který je znám svým zájmem o leteckou bezpečnost( let s jedním motorem přes půl Evropy, který jsme všichni viděli, je evropský unikát,) a dílem finanční skupině ze země, která posílá národnostní menšiny do koncentračních táborů a kterou české bezpečnostní složky vyhodnocují jako bezpečnostní riziko pro Českou republiku. To velmi ukazuje na něčí jednoduchost a že jsme… Číst vice »

Poslanec

Klasicka ceska povaha. Co k tomu dodat. Ubohost co predvadi vlada a vlastne cely narod.

Axel

Já jako občan jsem součást národa. Co ubohého jsem předvedl? Fakt mě to zajímá.

František

V jednom kuse si zde vymyslite “svoje fakta” a sproste lzete

Axel

Pro František. Příklad v čem jsem nenapsal pravdu?

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jaky prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

viz konsolidovaná účetní závěrka skupiny Smartwings. a.s. Poslední zveřejněná popisuje situaci k 1.1:2019. S ohledem na vyjádření např. pana Šimáně z tohoto měsíce je zřejmé, že dluhy přetrvaly do současnosti.

František

To uz Vam Ostatni vysvetlili, ze jste tu ucetni zaverku spatne pochopil.

Jake maji tedy ty dluhy ve vysil miliard korun jak neustale pisete? Komu dluzi? Mate nejaky relevantni zdroj Vasich informaci?

Axel

Já to pochopil naprosto správně. Smartwings napsal k 1.1.2019, že jen na nájemném za půjčení letadel má platit miliardy. Ten kdo má platit je dlužník a splácí dluh.

Co je na tom tak nepochopitelného?
A to je řeč jen o části dluhů – o nájemném.

Např. pan Šimáně nyní v červnu potvrdil v rozhovoru, že loni půjčil do Smartwings a.s. 0,75 miliardy Kč a dosud Smartwings tento dluh nesplatil.

Ted

Tak to že máte měsíčně platit lessorum nějakou částku není přeci dluh. To by byl až okamžiku neplacení. To letadlo jim nezůstane, to je přeci normální operak. A samozřejmě že mají nějaké půjčky od akcionářů. To je normální provozní financování. To má každá větší firma a i třeba Škodovka která normálně vydělává.

Axel

Pro Ted – naprosto jednoduchá otázka. Z našich daní bude udělena dotace pro Smartwings.

Použije Smartwings tuto dotaci na doplacení nájemného tj. na provoz aerolinky nezbyde nic?

Nebo Smartwings nakoupí palivo, letištní poplatky a reklamu na letenky, aby Smartwings opět začal převážet cestující?

Tomas

proc by proboha se nemohl ty penize pouzit na letadla? to jentake provoz aerolinky

ps: jake “doplaceni”? on snad za leasing neco dluzi?

MartinS.

A co jiného než provoz aerolinky jsou splátky za leasing letadel? Aby mohla aerolinka přepravovat cestující musí mít letadla, palivo, hadling, zaměstnance, platit poplatky na letištích… to všechno je provoz… zkuste si někdy nastudovat finanční toky v obchodních společnostech… a hlavně nevyprávějte o miliardách dluhů, které jsou jen účetní operací… existuje na to podle smluv splátkový kalendář a není důvod, proč by se to mělo platit předčasně…

Axel

Pro Martin S…. asi Vás překvapím, já s Vámi souhlasím. Se znalostí toho co jste napsal, tak jste Vy ochoten garantovat, že miliarda dotace pro provoz Smartwings zajistí, že Smartwings přežijí několik let (přežijí myslím ve zmenšené podobě například na polovinu)?

Pokud jste ochoten to garantovat, tak jste ochoten Váš vlastní majetek použít jako garanci pro úvěr pro Smartwings, pokud Smartwings obdrží provozní dotaci 1 miliardu Kč z našich daní?

MartinS.

Ale o tom to přece celé je. Nikdo na světě teď u žádné aerolinky neumí/nemůže garantovat, co bude v následujícím roce, dvou, pěti. Protože to nikdo neví. Nikdo neví, jaká bude situace už letos na podzim, jestli se opět zavřou hranice a přestane se létat nebo přijdou jiné zásahy vyšší moci? Kdyby to někdo garantovat uměl, tak si ta aerolinka může jít půjčit do banky. Ale protože to nejde, tak se aerolinky na celém světě ucházejí o státní pomoc. A protože nedosáhnou na žádný pomocný program určený běžným podnikům, ucházejí se o pomoc nadstandardní individuální. A ta forma pomoci je… Číst vice »

František

Rozdil mezi operacnim a financnim leasingem Vam zde byl jiz vysvetlen.

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Bohuzel jste nikdy neodpovedel jake dluhy v radech miliard maji z minula
Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Proc neustale lzete?

Jake ma prosim SW dluhy v radech miliard? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

beija

Asi nerozumí účetnictví..Takových „specialistů“ co nerozumí položkám má dáti-dal( s nadsázkou) je zjevně ve Smartwings i tady na fóru spousta.
Anebo je František( i ostatní) opravdu líný si to dohledat.

Dalibor

Prosím, sdělte někdo IATA, že dobré zdravé letectví v ČR nemáme už dlouho.

beija

Napište jim, kontakty mají na webu a výše jsou také uvedeny. Raději v angličtině. A navrhuji se v IAT2 také zeptat, jak si kontrolují, zda je ještě u kokpitu ve Smartwings pilot, co letěl s jedním motorem přes půlku Evropy.

beija

Omluva za překlep – v kokpitu.

Vojta Zvolský

Zvláštní, že nikdo neřeší, kolik lidí bude (a ono opravdu bude) ohroženo poklesem poptávky po autech. To se u nás bude jednat o desítky tisíc a nějaké SW budou oproti tomu kapkou v moři. TO teprve bude problém.

Axel

Přesně!!!!

beija

Naprostý souhlas. O Škodě auto se nepíše denně..Asi neumí lobovat jako oligarcha Šimáně.

jkjk

Ano, proč řešit automobilový sektor se 150 tis. zaměstnanci, SW s 2,5 tis. zaměstnanci má jasnou prioritu.

Původní Pražák

Dotaz pro zastánce pomoci: vlna krachů a propouštění se teprve rozjede, třeba u dodavatelů automobilového průmyslu nebo v cestovním ruchu. Jste schopni nadefinovat jasná kritéria, koho má stát zachraňovat a koho ne, aniž by tím jediným kritériem bylo „letecká společnost“?

Axel

Z rozhovoru s Václavem Novákem, který kdysi působil v dozorčí radě ČSA: „SeznamZpravy.cz: Kdyby vám někdo takovou firmu jako je Smartwings nabízel za korunu, šel byste do toho? V. Novák: Tak předně, nikdo mi to za korunu nenabízí. A kdyby někdo přišel, že to za korunu prodá, tak jsem si jist, že podobných firem je už teď za korunu po celém světě tak padesát. Ale i s převzetím závazků, a to je ten zásadní problém. Klíčové jsou vždy právě závazky, stávající i budoucí. Protože ta firma něco sežere, jenom z toho, když pasivně přežívá. Letadlo vydělává pouze tehdy, když je… Číst vice »

Dave

Tak to jste si vybral pěkný případ. „Václav Novák pomáhal před 11 lety zachraňovat České aerolinie.“
Jsem nevěděl že se tehdejšímu tunelování ČSA říká dneska zachraňování. Ten pán přišel, prodal sloty na JFK a LHR, pobral odměny a zase po pár měsících odešel. Každý kdo dělal v roce 2009 na letišti si to musí pamatovat.

Axel

Pro Dave: Co je nepravdivého na: „Klíčové jsou vždy právě závazky, stávající i budoucí. Protože ta firma něco sežere, jenom z toho, když pasivně přežívá.“

Což IMHO přesně pasuje na situaci firmy, která nemá téměř žádný vlastní zpeněžitelný majetek.

beija

No, Šimáně si na tom s Travelem také utrhl svůj díl..

Karel Jezbera

Jo, globalčici z IATA. Ať jsou do háje. Tohle je nehorázný nátlak na naši vládu. Nejlepší by bylo, kdyby Smartwings definitivně padly a byl by klid. Alespoň se nám sem do naší kotlinky nebudou hnát cizí živly. Praha je nyní bez turistů úžasné místo pro život.

Petra

Vy si opravdu myslíte, že SW převáží cizince do ČR? 😀 Tak to trochu nevíte, která bije 😉

Tomas

ajaj .. vysoká škola života…. a ve vašem případě asi nejspíš ani nedostudovaná.

Kubrt

Spíš vokovická sorbona.

Nekdo

Poprve Vam dávam plus. Tenhle zapskly bolsevicky dedek, ktery si moc preje obnovit ostnate draty na hranicich a vyjezdni dolozky je jeste horsi nez cerna dira jmenem QS ktera jeste porad ohrozuje nase penezenky…

Jakub K

Praha turisty potřebuje jako sůl, nebo půjde do prdele celé Česko …

Axel

Pro Jakub K… A jak s Vaším názorem souvisí splácení dřívějších dluhů firmy Smartwings? Ať si utáhnou opasky věřitelé firmy Smartwings.

Proč si já mám utahovat opasek kvůli Smartwings, když jsem nijak nezavinil dřívější dluhy Smartwings?

Tomas

Prosím … jaké jsou ty dřívější dluhy smartwingsu?

(a prosím, ne, neposílejte sem výši splátek za leasing z roku 2024)

UzNechciRousku

Vy si určitě opasek utahovat nebudete. A pokud, tak těch 900mio co má být garancí za úvěr, bude nic v porovnání s tím, co tu předvádí vláda celkově. Navíc, SW se Vám nemusí zodpovídat ze svých dluhů.

Axel

Jasně, že Smartwings nemusí zveřejňovat nic nad rámec povinností ze zákona.

Ale taky není povinností aby Smartwings dostala jednu jedinou korunu provozní dotace (nemluvím o náhradě škody za březen 2020, tuto škodu doufám obdrží Smartwings z našich daní).

UzNechciRousku

Ja taky netvrdím, že mají něco dostat, ale jde mi o to, že na to koukáte jen z jednoho jediného pohledu a těch pohledů musí být víc, jako ve všem.

Axel

Jasně že pohledů je víc.

Např. z pohledu Smartwings je kruté sledovat jak někteří konkurenti jsou dotování. Ovšem to nic nemění na mém názoru, že v ČR je obrovská spousta firem, které budou potřeba trochu rozhýbat.

Předpokládám, že na podzim přibude prosebníků mnohem mnohem víc. Takže se bráním, aby nyní se rozdaly peníze těm co křičí nyní, kteří dotace použijí na splacení starých dluhů. A na zbytek nezbydu nic.

https://ekonom.ihned.cz/c1-66772440-bojim-se-ze-silni-zneuziji-situace

Pro zadlužené firmy holt asi nejmíň špatným řešením je insolvence formou reorganizace.

UzNechciRousku

S tím souhlasím, nicméně požadavek 900mio je v rámci společnosti, odvětví a délky přežití společnosti velmi rozumné číslo. S nacházející finanční krizí, to může být levnější, než platit lidi na ÚP. A k tomu, že se tu ekonomové bojí, že peníze budou zneužity jakýmkoli způsobem, tak to se tu již děje napříč všemi vládními Anticovid programy.

Axel

Za předpokladu, že miliarda provozní dotace zajistí přežití firmy Smartwings na několik roků (=Smartwings předpokládám, že se zmenší například na půlku) a že Smartwings bude většinu letů operovat v ČR, tak souhlas. Akorát, že mám velmi, velmi silné podezření, že nic tak konkrétního za tu miliardu nebude. Vy jste slyšel, černé na bílém, co konkrétně dostaneme my daňoví poplatníci za tu miliardu provozní dotace pro Smartwings? A slyšel jste, že žádné další provozní či jiné dotace nebude potřeba pro Smartwings z kapes nás, daňových poplatníků? Věřil bych tomu, že žádné další peníze nebudou potřeba, kdyby už (od dubna) probíhala insolvence… Číst vice »

UzNechciRousku

Tak je to jednoduchá matematika, 900mio,nebo celek 2.5mld, je záruka fungování SW po dobu jednoho roku. Zeštíhlení flotily je nasnadě, ale neviděl bych problém, že lítají z WAW, KTW, BUD a jiné za předpokladu, že jim to vydělává. Co z toho bude mít daňový poplatník? Vcelku nic stejně, jako že z našich peněz dostali 25 OSVČ, kteří to ne všichni potřebovali. Asi jako že některé firmy využily Antivir, aniž by byly ohroženy. U SW to ohrožení je celkem zřejmé. A můžeme se bavit o tom, že vysávání peněz ze státu nebude stát tolik, jako tato podpora, ale na druhou stranu… Číst vice »

beija

Ano, už jsou dávno zapojeni v Antivirus programu a jen za březen dostali kolem 7-8miliónů.
Jen tak mimochodem, Praha podpořila všechny své podnikatele celkovou částkou 1,6miliardy. A tady chtěl spolknout jeden podnik 2,5mld., což neprošlo, tak chtějí „jen“ 900 000 000 Kč.

beija

A to je právě ten průšvih. Oligarcha Šimáně si myslel, že se to v tom obrovském mínusovém schodku ztratí a jemu spadnou miliardy (původně chtěl 2,5mld.) do klína. Tak se vydělávají peníze, jestli to ještě nevíte.

UzNechciRousku

Takto by se vydělávaly peníze za předpokladu, že dostane xy peněz a firmu hned položí. Ten požadavek na úvěr je vcelku rozumný, člověk z vlády v dozorčí radě, kontrola využití peněz, peníze od akcionářů.. V kontextu vysávání peněz ze státu různými druhy netransparentní pomoci, Antivirus I, II, 25 a jiné, je tato podpora celkově průhledná.

Peet

To je jakoby zájmové sdružení prodejců v maloobchodě vyzvalo vládu k podpoře supermarketů. Fakticky to má význam plácnutí do vody….

beija

No, myslím, že to byla Šimáněho „nuclear option“. Nebo Vás napadá ještě nějaká silnější lobovací aktivita, která ještě nebyla oligarchou Šimáněm použita?

Vít Jůza

Tak já na tom odkazu nevidím žádný náznak, že by mělo jít o pomoc zrovna a právě skupině Smartwings.

Jindra

SW čím dříve padne,tím lépe.

Pitr

Ostuda pro ČR, nějak se jim pomoci mohlo. Místo toho jako jediný necháme aerolinky krachnout. Strašný tady, a dělá to jen naše závist a nepřejícnost – stačí se podívat na komentáře, to je samý „však on má miliardy, on má miliardy, on je miliardář…“

asdefasdf

a není?

Pitr

Ano je, ale vždyť to přece není žádný argument..

asdefasdf

to bych úplně neřekl. Je to jeden z mnoha argumentů a nulovou hodnotu nemá, může mít nízkou hodnotu, ale určitě ne nulovou. Každý to vidí nějak (jinak). Zde v diskuzi vídite názory jiných lidí, pro které jak sám vidíte je to dost podstatný argument, nikoli tedy „žádný argument“. Nicméně se na to dívejte jak chcete, je to Váš názor.

Tomas

jo. je vidět, kolik lidí v diskusi myslí, že když je někdo milardář, tak má někde v šuplíku těch pár miliard.

J.L.

To nic, to jen malý český člověk je přesvědčen, že miliardář má plný sklep bankovek a že jeho investice se nepočítají.

Analytik

Nepotřebují žádné bankovky ve sklepě, stačí se zaručit bance svým majetkem. Proč to odmítají když je to jejich společnost? Asi nechtějí riskovat své peníze …

Tomas

proč by se proboha měl majitel ručit vlastním majetkem?

představ si, že by sis koupil pár akcií nějaké společnosti, a pak z titulu akcionáře bys ručil za úvěry společnosti svým majetkem? 😀

Peet

Tak když nemá sklep plný bankovek, a v čase krize si chce alespoň část svého businessu zachovat, tak se holt některých investic bude muset zbavit. Co musí udělat běžný člověk, mající byt, chalupu, auto, manželku, příjde o práci? No musí něco prodat. Manželky bývají finančně dost náročné, takže jdou špatně na odbyt, tak holt prodá chalupu , byt nebo auto.
Jsou snad miliardáři výjimkou?

Pe.tr

Pěkně napsáno .

Analytik

Fakta:
1) 49,9% patří čínskému státu – opravdu ho musí ČR sponzorovat? To jsou ty slibované čínské investice?
2) Smartwings mají zahraniční dceřiné společnosti – platí daně v zahraničí ne v ČR.
3) Smartwings daní 2/3 ze zisku v daňových rájích – opět platí nízké daně v zahraničí a ne v ČR.
4) Krach je pouze na majitelích, mohou si najít jiného investora, prodat celou společnost, reorganizovat, apod. Možností je opravdu hodně.
5) Majitelé jsou rozhádaní a rozhodli se zaplatit PR kampaň, ve které vyhrožují krachem, brečí a stěžují si…

Petr

To jsou tedy skutečně nezaujatá fakta. Napsal bych že Vám chybí nějaká pozitiva, tak to zrychlím tak, že by mi sem někdo odepsal že „pozitivní fakta to nemá“. Z mého pohledu třeba ano, ale nebudu to sem rozepisovat. Evidentní je, že každý má nějaký svůj názor a pohled.

Roman

Pro bod 3 máte nejake podklady?

Tomas

Pro b od 2 a 3 máte nějaké podklady? 🙂 nebo jen tak … kecáte, protože to psali na facebooku? 😀

Bilbo

Smartwings daní zisky v zemi, ve které je registrovaný, což je ČR…

Pe.tr

Tzn že zde platí odvody a základ. Zbytek optimalizuje pronájmem letadel nebo jiných služeb neprokazatelně patřící stejným majitelům a sídlící v rájích. Podle mě se snaží oje*at i číňany , ale tam už na tom maká LuftJarda.
Základ pro žádost by mělo být celkové odhalení vlastníků i návazných čiností . Jinak se tu bavíme o záchraně cca 1000 lidí z nichž většina se uplatní ihned jinde . To se nedá říci a montovně v pohraničí . Proto bych měl jiné priority než zachraňovat postradatelný ,nadstandartní a svým způsobem prémiový produkt.

Tomas

Jak se optimalizuje daně pronájmem letadel?
Kde se ti lidi uplatní?

František

Stát sobě a jim nejvíce pomůže, když je nechá krachnout.

Roman

Cim sobě pomůže stát?

Dalibor

Je mi jedno jestli má miliardy, nebo holou řiť. Je to soukromý podnik a nechápu, proč by se ausgerechnet tomuto podniku mělo pomáhat a jinýmu ne. Buď má být podpora adresná tak, kde se objektivně vážou na onu „paniku“ (tj všechny druhy dopravy, velká část služeb atp), nebo žádná. POdpořit jen některý firmy smrdí dost velkou nespravedlností placenou z našich daní.

Nekdo

Protoze majitele QS a majitele statu jsou kamarati z PZO, zvou se navzajem na svatbu a vubec….

Mat

Zase ostuda pro ČR. Akcionáři slíbili nasypat do společnosti stamiliony, chtějí po státu jen garantovaný úvěr. Oproti jiným aerolinkám v minimální výši. Opravdu nechápu, proč u nás nic nemůže fungovat normálně.

Analytik

Garance za úvěr znamená, že pokud podnikatelský záměr nevyjde a aerolinky zkrachují, tak stát o ty peníze navždy přijde. Je to zbytečné riziko pro stát. Majitelé riskovat své peníze nechtějí. Asi té společnosti sami moc nevěří.

Mat

Majitelé by si úvěr moc rádi vzali, ale nikdo jim nepůjčí. Na komerční úvěr nedosáhla ani Lufthansa. Stát nesmyslně promrhá takové množství peněz, že riskovat 900 milionů na záchranu jediné české letecké společnosti už opravdu může. Ostatní země také riskují.

Analytik

Pokud by se jednalo o strategickou společnost (to je taková bez které se neobejdete, např. plynárny, elektrárny, vodárny, apod.) tak je risk namístě. Ale jedná se jen o snadno nahraditelnou malou aerolinku. Majitelé se mohou zaručit bance svým majetkem – ti čeští vlastní třeba supermarkety OBI a golfové hřiště a ti čínští jsou státní – mají tedy majetek v řádech miliard dolarů. Majitelé riskovat své peníze nechtějí, proč by stát měl?

MartinS.

A na to jste přišel jak, že někteří z českých akcionářů SWG vlastní hobbymarkety OBI? Vy někde v akcionářské struktuře SWG vidíte německou společnost Tengelmann Group?

Dalibor

České společnosti???

Bilbo

Ano, Smartwings, a.s. se sídlem Praha 6, K Letišti 1068/30, PSČ 16008 zapsaný u Městského soudu v Praze je vskutku česká společnost

Analytik

martwings, a.s., K letišti 1068/30, 160 08 Praha 6, Česká republika

Smartwings Slovakia, s.r.o., Ivanská cesta 30/B, 821 04 Bratislava, Slovenská republika

Smartwings Hungary Kft., Wesselényi u. 16/A, 1077 Budapešť, Maďarsko

Smartwings Poland, Sp. z o.o., ul. Gordona Bennetta 2B, 02-159 Varšava, Polsko

Smartwings Germany GmbH, Germendorfer Allee 55, 16515 Oranienburg, Německo

Analytik

Společnost Smartwings, a.s. stojí v čele koncernu, jehož součástí jsou následující společnosti: České aerolinie a.s., se sídlem Evropská 846/176a, Vokovice, 160 00 Praha 6, Identifikační číslo: 45795908, společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1662; Smartwings Slovakia, s. r. o., se sídlem Ivanská cesta 30/B, 821 04 Bratislava, Identifikační číslo: 47880627, společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Okresním soudem v Bratislavě, vložka 100343/B, založená na Slovensku, řídící se právem Slovenska; Smartwings Poland Sp. z o. o., se sídlem Gordona Bennetta, č. 2 B, 02-159 Varšava, Identifikační číslo: 142926546, NIP: 5222978306, společnost založená v Polsku,… Číst vice »

Pe.tr

Jenom slupka jako banán . Jen ta žlutá je vevnitř .

Nekdo

Tomu narativu, ze polocinska-polomafianska spolecnost QS je udajne ceska, nekdo realne veri? 🙂

Bilbo

Takže předseda představenstva Šimáně a ředitel Vik jsou Čínani, nebo to jsou snad Židi které ovládá ďábel v přestrojení Soros? A co zaměstanci? Vy jste asi na něco přišel kamaráde…

Axel

Pro Mat … co za těch 900 milionů z naší kapsy dostaneme, my daňoví poplatníci? Bedlivě jsem pročetl rozhovor s předsedou představenstva panem Šimáně, ale nic konkrétního jsem se nedověděl, co konkrétně za to.

Mat

Že můžete z ČR a zpět cestovat důstojně a za přijatelné ceny (na pravidelných linkách ČSA). Nemyslete si, že pokud ČSA skončí, někdo je plnohodnotně nahradí. Linky do velkých hubů obsadí Lufthansa, AF, KLM apod. a budou si účtovat náležité ceny. Něco by přidal Ryanair a Wizz, ale tam je kultura cestování diskutabilní. A ceny také, pokud člověk nemá štěstí na akci.

Původní Pražák

Šlo by tuhle úvahu podložit například informacemi o vývoji v Budapešti po krachu Malévu?

MartinS.

To byste chtěl srovnávat nesrovnatelné. Krach Malévu přiáel v době, kdy po stagnaci (stagnaci, ne poklesu) kolem roku 2008 výkony aerolinek stabilně rostly. Teď je celé odvětví ve stádiu poklesu, dokonce pádu a bude trvat několik let než se vrátí na nějakou rozumnou úroveň. V době stabilního růstu můžou společnosti riskovat a rozlétávat nové linky, protože případnou ztrátu mají z čeho vykrýt. Teď ale budou rády, že vůbec budou pokrývat náklady na provoz a že by se hrnuly do riskantních kroků není úplně pravděpodobné… na trhu sice bude dostatek letadel, ale nebude dostatek kapitálu, který by bylo možné používat na… Číst vice »

Axel

Pro Martin S…. ano bude mj. záležet na zájmu cestujících o cestování. A já na podzim (mimo sezonu) chci koupit letenku na dovolenou, bude-li Smartwings jen o málo dražší než konkurence (max. o 20%), tak koupím letenku u Smartwings.

Akorát nevím proč tento rozumný názor píšete do diskuze k článku, který s tím vůbec nesouvisí?

MartinS.

Protože jsem odpovídal na předchozí reakci? Proto to píšu sem 🙂

Původní Pražák

Dekuju za vecnou odpověď, ale domnívám se, ze je naprosto zásadní rozdíl mezi „rozletavat novou linku“ a nahrazením odpadlé konkurence na dávno rozlétané lince. Na charterovych linkách z Prahy k mořím nebo pravidelných linkách do evropských hlavních měst po odeznění krize žádné riziko nevidím, to je naopak sázka na jistotu.

MartinS.

Máte částečně pravdu, ale i nahrazení odpadlé konkurence na nějaké lince může být pro společnost, která do té destinace nikdy nelétala, totéž jako nová linka. I ty charterové linky nesou riziko, protože se těžko odhaduje dostupnost destinací a zájem dovolenkářů. U linek do evropských hlavních měst se zase nemusíte dostat k původním slotům, můžete mít nevýhodný čas a opět, těžko se odhaduje jak počet turistů, tak i počet business cestujících. To se přece projevilo už v době krize 2008 a možnosti online komunikace jsou teď mnohem dál… Fakt si nemyslím, že by se teď (minimálně do letního letového řádu 2021,… Číst vice »

Nekdo

Tak jste si odpovedel. Moznosti je hromada a vzdy bude. Navic pro vetsi cast CR je regionalni letiste PRG zcela irelevantni, protoze maji blize lepsi mebo levnejsi letiste. Namatkove VIE KTW MUC WRO DRS LEJ BTS…

Axel

Když IATA navrhuje „cílenou“ dotaci, tak tento dopis v první řadě měli poslat do Smartwings a jejím věřitelům, aby Smartwings začala vyjednávat dohodu s věřiteli o odpuštění části dřívějších („před-čínským-virem“) dluhů.

Cílem je, aby případná provozní dotace nebyla vyplýtvána na placení dluhů vzniklých rozhodnutím firmy Smartwings.

Jinými slovy – až udělají pořádek ve Smartwings (oddluží), tak POTÉ nastane čas okamžitě začít vyjednávat o případné provozní dotaci.

Roman

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jaky prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Tomas

nedozvis se….jenom tak planta

Vilém Baczko

Napjate ocekavame zverejneni zaverky za rok 2019, abychom na tuto otazku dokazali odpovedet. V zaverce za 2018 tam byl dluh 1,68 mld. vuci ceskym bankam a 250 mil. vuci ČSA. Ted je to urcite +/- pul miliardy vuci cestujicim. A nebudeme prekvapeni, jestli se zacnou ozyvat nektera letiste.

Nekdo

Tak Letiste Praha se urcite neozve. Ti maji uz pul roku dohodu o tom ze jim nemusi platit parkovaci, pristavaci a hlukove poplatky. Plati jim jen za pristaveni mostu a dopravu cestujicich autobusem. Takze nejvetsi vydajova polozka (krome leasingu) jim odpada

Tomas

ale nepovídej :)) a to jsi si vymyslel, nebo se Ti o tom jenom zdálo?

nevím, kdo ti to napovídal, ale fakt nemůžeš věřit každé blbosti. v okamžiku, kdy by tato situace nastala, tak se na ně sesypou ostatní společnosti takovým způsobem, že by se jim protočily panenky. a to hlavně letišti praha.

chicagská úmluva je svina.

ps: jen na okraj, přistávací poplatky se neplatí letišti. ale ŘLP.

Nekdo

Ne, to jsem si opravdu nevymyslel, nikdo mi to nenapovodal a ani se mi o tom nezdalo. Jen na okraj, pristavaci poplatky se plati letisti. Maji je dokonce i v ceniku, na ktery se muzete podivat na jejich webovych strankach

Tomas

jo, máte recht. přeplo jsem do režimu poplatek za přiblížení (přibližovací poplatky).

ale ten zbytek .. je ve vší úctě nesmysl.

Nekdo

Nevim proc by se mely jine spolecnosti bourit. Proste ty faktury maji (o hodne) odlozenou splatnost.
Zkuste si jen podle ceniku spocitat kolik by normalne ted platily za parkovani cele sve flotily

Viki

Pletete si přistávací a přibližovací poplatky.
Přistávací poplatek je dle MTOW v ceníku Letiště Praha.

Axel

Pro Vilém Baczko – ne, to jste nedočetl do konce. V konsolidované účetní závěrce skupiny Smartwings a.s. je pár informací o některých dluzích Smartwings k 1.1.2019, které indikují objem současných dluhů. Například na straně č. 61 je vyčíslen dluh vyplývající z nájemních smluv (ze smluv o operativním leasingu) ve výši 18.307.061 tisíc Kč, tj. 18,5 miliardy Kč. TIpuji, že k současný dluh vyplývající z nájemních smluv může být nižší o pár miliard Kč, řekněme zhruba 13 miliard. Plus navýšení o případné sankce z nájemních smluv pokud Smartwings do jara 2020 neplatil nájemné včas a v plné výši … to vycházím… Číst vice »

Tomas

je vidět, že ani neumíš číst, viď…

to, co je na straně 61, nejsou žádné dluhy smartwingsu, ale součet budoucích splátek leasingu za letadla 😀

pochopil jsi vůbec to, o čem tady pindáš?

pro jistotu – to nejsou žádné dluhy.

Axel

Vážený pane, ale samozřejmě že nájemné je dluhem. Jestli to nejsou dluhy, tak nabídněte Vy 1 Kč za Smartwings za podmínky, že zaplatíte všechny dluhy Smartwings…. Napište jak jste dopadnul s touto nabídkou u věřitelů firmy Smartwings.

Jestli Vy jste elita ve firmě Smartwings, s tímto nulovým ekonomickým povědomím, tak jak jsou na tom ostatní ve Smartwings? Jsou to tzv „inženýři“ protože se umí podepsat „čtyřmi křížky“ (cituji z jednoho vtipu).

Tomas

ok .. děkuji za potvrzení, že jste naprosto mimo 😀

Roman

Pletete si dluh a zavazek

Axel

Nerozumím. Vy jste opilý?

Roman

Ale notak chlapče. Pokud nemas argumenty tal se neuchyluj k urážkám. Nebo tebe neucili doma slušnému chování?

Axel

Já to napsal naprosto správně – viz Občanský zákoník (§ 1721), takže to Vy jste popleta. Čili Vy pane Roman (Vik), jste ve Smartwings jedním z nejchytřejších?

Ten kdo má povinnost splácet peníze je dlužník a tedy z pohledu dlužníka se závazek nazývá dluh.

Z pohledu věřitele se tentýž závazek nazývá pohledávka.

Tomas

ehm… smart wings … leasingovky … obcansky zakonik?

jste si jist? vis vubec, co je to obcansky zakonik? a co se obcanskym zakonikem ridi?

Pája

Bylo by opravdu lepší, kdybyste si nastudoval pravidla leasingů letadel, než tady začnete agresivně vařit z vody. Rozlišují se na operační a finanční leasing. SW má naprostou většinu letadel na operační leasing, tj. ta letadla nikdy nepřejdou do jejich vlastnictví a platí se jenom jejich pronájem. Ten je termínovaný a lze jej v podstatě kdykoliv předčasně ukončit, i když se pak platí smluvní pokuta.
Leasingové splátky se podle účetnických pravidel vykazují jako závazky, tedy nikoliv dluhy.

Axel

Pro Pája – lze-li okamžitě a bezplatně ukončit nájemné, tak proč Smartwings neukončil nájem letadel? Vždyť je zřejmé, že holt dolních 10 milionů si nějaký ten pátek nebude moci dovolit leteckou dovolenou. Vůbec nechápu to pletení pojmů… Povinnost splácet vyplývá z Občanského zákoníku a ten uvádí v § 1721, že z pohledu dlužníka se závazek nazývá dluh, a z pohledu věřitele (ten kdo peníze má dostat od dlužníka) se tentýž závazek nazývá pohledávka. Tím okecáváním a Vaší neznalostí zákona se snažíte zamaskovat, že dosud Smartwings nedokázal zaručit, že případná provozní dotace bude výhradně na opětovný rozjezd Smartwings. Tj. je velmi… Číst vice »

František

Jake ma prosim SW dluhy? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Roman

Hodně štěstí ja to z něj doteď nedostal. Jen jsem uz ziskal příjmení. Tobe bude rikat treba Palacký 🙂

Axel

Pro Roman, ale kdepak. Odpověděl jsem Vám konkrétně. Stačí nebýt líný číst.

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

František

Proc neustale lzete?

Jake ma prosim SW dluhy v radech miliard? Neustále pisete ze SW ma dluhy z minula. O jakych dluzich z minula prosim tedy mluvite a které se netýkají pravidelných splátek leasingu dle platnych smluv?

Axel

Již jsem Vám odpověděl několikrát. Evidentně Vás moje odpověď neuspokojuje. A nemůžu za to že jste líný číst účetní závěrku Smartwings a.s. a skupiny Smartwings. Tak proč se mě ptáte pořád dokola?

Roman

Stejně tak jsou v ze same uzaverce pohledavky za 3 mld. Tzn dokud nebude zveřejněna uzaverka za minulý rok nelze tvrdit ze firma ma dluhy ani zisk

Axel

Pro Roman… je zcela zřejmé, že Smartwings jsou v situaci, že firmě Smartwings nechtějí půjčit profesionálové kteří se živí rozhodování komu půjčit a komu ne. Tj. je zřejmé, že firma Smartwings je v takové bídné ekonomické kondici, že té firmě nikdo nechce půjčit. Ani akcionáři Smartwings. Budu moc rád, když se ukáže můj odhad jak pesimistický. Ovšem do té doby než Smartwings odkryje karty tak ani korunu provozní dotace z mých daní. Vy, pane Roman, klidně pošlete peníze do firmy která takto utajuje klíčová fakta, ale posílejte POUZE SVOJE peníze = nešahejte na peníze z daní které já zaplatil!!!!!!!! Já… Číst vice »

Roman

Zadne letecké společnosti nechtějí půjčit. Když uz. Nijak to nesouvisí s kondicí tech společností ale se stavem letecké dopravy jako takové. Proto vetsine aerolinek půjčují staty nebo se zarucuji za bankovní uvery které by jinak tyto aerolinky nedostali.
Dovolim si soudit ze klíčová fakta forma poskytne těm kteří budou rozhodovat a ne nejakemu …. z fóra

Kolemjdouci

Nikde jsem to neviděl přeložené do mandarinštiny, aby si to i majitelé v Pekingu mohli přečíst. Zvláštní. Teď očekávám zase obrat ve vládě ve stylu „Já nic, já muzikant, to nějaká mezinárodní organizace na nás tlačí, abychom jim ty peníze dali. Tak jsme museli. Sorry jako.“

Javert

Když by se měla zavřít fabrika, ozval by se Svaz průmyslu a obchodu. Nic vyloženě podstatného.

Michal

no nevim, kdyz kliknete na press releases, tak treba 3.6. je podobná výzva na Tunisko. takze „Jde o první případ, kdy se silná letecká organizace obrátila“ je ponekud prehnane

Analytik

Já nechápu pro č to posílají vládě a nepošlou to majitelům. Jsou to miliardáři a peněz na to mají dost a je jen na nich zda je do své firmy dají, najdou si jiného soukromého investora, nebo nechají aerolinky jejich osudu.

Mýval

Majitelem těch aerolinek je hlavně stát se zdroji daleko převyšujícími zdroje ČR.

Takže ano, pokud majitelé chtějí společnosti poslat peníze, klidně můžou. Zdroje na to rozhodně mají!

Jožin

Přesně tak, co s tím má vláda, není majitel. IATA nemůže nic nařizovat, je to jen sdružení. Navíc používá podezřele naprosto stejně formulované důvody, jako vedení SWG. 30t..???

Honza

…přeloženo do normálního jazyka… „už se na ten bordel a nezájem u vás už nemůžeme koukat ..jste exoti“

Kubrt

Ale ne, jen lobbují za svého člena, to je normální.

kanafasik

Smartwings členem IATA nejsou ČSA ano

Vilém Baczko

Je mozne mit IATA kod (QS) a nebyt clenem?

Tomas

ano. nesouvisí to.

vetsina lowcostu (ryanair, easyjet, wizzair a řada dalších společností) nejsou členy iata.

Nekdo

Ani lowcost QS neni. Mimochodem jedna z nejznamejsich aerolinek v Evrope, zapsala se do dejin zejm. diky hrdinskemu činu kpt. Veseleho!

kanafasik

ano.

Vít Jůza

Očekávaný odkaz mi nefunguje, tak nemám podklad pro hádání, proč si autor myslí, že je to výzva pro českou vládu, aby podpořila zrovna čínské aerolinky.

mtow

Neumíte klikat?

Vít Jůza

Klikat umím, a teď už mi to funguje. Ale děkuji za optání.

Roman

No Aeroklub v Kolíně asi nemyslej

Mýval

Hmm.. a poslali i druhou kopii vlastníkovi aerolinek do Číny?

J.L.

A Vy si opravdu myslíte, že americké, britské či francouzské letecké společnosti mají jen místně příslušné akcionáře?

Vilém Baczko

To si nemyslime. Stejne tak si nemyslime, ze v jakekoli jine evropske aerolince drzi cinska vlada bezmala polovicni podil.

Honza

V AUA drží LH Group 100% viz minulý článek.. jaký je rozdíl mezi čínskou polovinou a německým celkem?

Vilém Baczko

Nekonečný.

Tomas

nulový.

nemluvě o tom, že to, jestli drží čínani (a jaký) podíl např. v lufthanse (která je veřejně obchodovatelná) se v podstatě nikdy nedovíte.

Nekdo

Tak ted váham, mily pane. Vy jste zde jako zamestnanec QS nebo zastupujete Jardu Tvrdika, cinskou ambasadu, CITIC, nebo neco podobneho?

Kubrt

To je vážně míněná otázka? Když se zeptám, jaký je rozdíl mít obchodního partnera Němce nebo Číňana, tak taky „bez rozdílu“? Život v Berlíně a Pekingu – to samé?

Jožin

Ať pomohou akcionáři!!! A nekladou si podmínky jako že když dá stát, dají taky.