Horko kolem DPP. Primátor vyzval šéfa dopravního podniku k rezignaci kvůli ceně obrazovek

Obrazovky s informacemi o časech odjezdů na zastávce na Letišti Václava Havla. Foto: DPPObrazovky s informacemi o časech odjezdů na zastávce na Letišti Václava Havla. Foto: DPP

Základem sporu je porovnávání rozdílných výrobků.

Jeden tweet zaměstnance Ropidu o cenách obrazovek s informacemi o odjezdech autobusů vyvolal nezvykle silnou reakci. Když se před necelými dvěma týdny náměstek primátora Adam Scheinherr na Facebooku  pochlubil novými obrazovkami na zastávce na Letišti Václava Havla, jen chvíli poté Zbyněk Jiráček z Ropidu na Twitteru vyjádřil údiv nad jejich cenou. Teď již volá po rezignaci šéfa Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Petra Witowského končící primátor Zdeněk Hřib.

Podle Jiráčka jsou obrazovky pro DPP zhruba dvakrát dražší než ty, které kupoval Ropid. DPP, který zakázku zadal bez soutěže společnosti Xanthus, to ale odmítá a tvrdí, že se porovnává neporovnatelné. Na případ upozornily minulý týden Blesk a Naše Praha, zatím nejdůkladněji se kauze věnují Seznam Zprávy.

Je nepřijatelné, aby dopravní podnik nakupoval obrazovky s info o odjezdech za 290 000 Kč za kus bez výběrového řízení, když ROPID nakupuje obdobné obrazovky za 150 000 Kč za kus i se softwarem a v menším objemu,“ uvedl Hřib na Twitteru. Upozornil současně, že vedení DPP o zakázce vědělo a dozorčí rada doporučila neuzavřít smlouvu.

Witowski ve vyjádření pro ČTK odmítl předraženost. Podle Witowského jsou informační panely, které nakoupil DPP, diametrálně odlišné svým technickým provedením, a tedy i koncovou cenou, kterou nelze porovnávat s monitory Ropidu. „Zásadně odmítám mediální výzvy politiků k mojí rezignaci,“ napsal.

Pod smlouvou je podepsán i trestně stíhaný bývalý ekonomický ředitel DPP Matej Augustín, k podpisu došlo jen pár týdnů před vypuknutím kauzy. Server Seznam Zprávy oslovil i brněnský dopravní podnik, který upozornil, že cena obrazovek závisí na více faktorech. „Zejména v posledních letech se jejich ceny prudce zvedly. Například před dvěma lety jsme jeden kus nakupovali cca za 120 tisíc korun, letos se ceny pohybují okolo 180 tisíc, uvedla na dotaz redakce Seznam Zprávy mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Ropid letos pořídil obrazovky za 150,6 tisíc korun, z toho 35 tisíc korun stály softwarové úpravy. Od panelu pro DPP se ale liší například v úrovni ochrany: Ropid koupil ochranu na úrovni IP54, DPP IP55.

Vyjádření DPP k vyšším cenám obrazovek

Informační panely, které nakoupil DPP, a které zaměstnanec ROPIDu kritizuje na svém soukromém profilu na sociální síti, aniž by znal technické detaily, jsou určeny pro použití do metra a současně do exteriéru. To je první a zásadní rozdíl od panelů, které zakoupil ROPID. ROPID, dle vyjádření svého zaměstnance zakoupil „obyčejnou dostupnou televizi“. Její použití je v interiéru spojovací chodby mezi severním vestibulem stanice metra Nádraží Holešovice a odbavovací halou samotného vlakového nádraží. Je zcela logické, že pokud bychom nakupovali informační panely do interiéru, nebudeme u nich požadovat, aby např. splňovaly bezpečnostní a protipožární parametry pro použití v metru.

Technické specifikace, umístění, velikost a počty panelů, které nakoupil DPP, jsou transparentně uvedeny v jednotlivých přílohách smlouvy zveřejněné v registru smluv. V objednávce ROPIDu v registru smluv žádná specifikace uvedena není.

DPP poptával, dle lokality, celkem 38 infopanelů ve velikostech 32, 42 a 55 palců, kdy rozdíl ceny samotných monitorů mezi 32 a 55 palců je téměř trojnásobný. Celková cena téměř 11 milionů korun není jen za nákup 38 samotných informačních panelů, ale za 38 kompletních řešení neboli sad. To znamená vše od projektu po instalaci dle statického posudku, kabeláže, ochranných skříní, antireflexních skel, antivandalské úpravy, vybavení pro komunikaci se slabozrakými a nevidomými, včetně řídící elektroniky atd. Cena samotného monitoru činí podle velikosti pouze čtvrtinu nebo necelou třetinu celkové ceny sady. 290 tisíc korun tedy není cena za nákup samotného monitoru, ale kompletního technického řešení!

Pár poznámek k jednotlivým technickým parametrům informačních panelů DPP:

Informační panely DPP jsou určeny do exteriéru a do stanic metra, tj. musí splňovat odpovídající bezpečnostní protipožární parametry, musí být odolné vůči vodě, výkyvům teplot resp. sezónním výkyvům, čitelnost zobrazovaného textu musí být stejná za ostrého slunce či deště (tj. panely musí mít vysokou stabilní svítivost) a musí tak vydržet po určitou minimální dobu. Podchody metra, zvláště u jejich východů, mají naprosto specifické rosné podmínky, o čemž se v minulosti DPP přesvědčil při osazení monitorů na trase V.A. Máme tam stejný typ monitorů, které jsme nakoupili i nyní. V úseku metra V.A (Dejvická – Nemocnice Motol) fungují bezvadně v režimu 24/7, bez nutnosti zásadních oprav nebo dokonce výměny od roku 2015, což je nyní bezmála 7 let.

Informační panely DPP se skládají ze samotného panelu, ochranné skříně a antireflexního skla, obě v antivandalské úpravě. Informační panely DPP jsou, na rozdíl od panelu ROPIDu, navíc vybaveny vyhříváním, chlazením a čidlem měřícím teplotu a vlhkost. Při dosažení teploty rosného bodu se u panelů DPP automaticky zapíná jejich vyhřívání, v horkých letních dnech při dosažení určité nejvyšší teploty naopak jejich chlazení. To zajišťuje, že všechny informace na infopanelech DPP jsou dobře čitelné bez ohledu na vnější povětrnostní podmínky a spolehlivý provoz v značném rozsahu vnějších teplot. To u infopanelů ROPIDu chybí. Panely bez této výbavy používané v exteriérech nebo v místech s vyšší vlhkostí jsou při určitých teplotách zaroseny a cestující si na nich nepřečtou žádné informace.

Panely DPP musí vydržet, na základě bezpečnostních a protipožárních norem pro metro, po dobu minimálně půl hodiny teplotu 400 °C, aniž by se jakákoliv z jejich součástí rozpadla nebo roztekla (vytekla z ochranné skříně). Proto např. samotná skříň stojí více než monitor. Veškerá kabeláž k nim také splňuje podmínky nehořlavosti pro použití v metru. Jsou to obdobné podmínky jako používání materiálů v letectví. Deka, která se používá na palubě dopravních letadel má certifikát pro takové použití, je nehořlavá, ale proto násobně dražší než běžná deka, kterou si koupíte v supermarketu.

Infopanely DPP jsou přímo datově napojeny do řídících a informačních systémů DPP, změny informací probíhají on-line, v řádu milisekund, a to oběma směry. Jinými slovy, naše infopanely díky svému technologickému vybavení nám samy avizují svůj technický stav, tj. nemusíme k nim neustále jezdit a kontrolovat je. Znamená to sice vyšší vstupní investici, ale ušetřené provozní náklady na jejich objíždění a kontrolu. Panely společnosti ROPID jsou připojeny přes Golemio a MPVNet, do kterého posílají své provozní informace všichni dopravci v PID. Tímto připojením ale často dochází ke zpožďování zpracování a zobrazování informací relevantních pro cestující. V řadě případů se jedná o zpoždění až o 1 minutu. Opakovaně se pak stává, že na panelech, které spravuje společnost ROPID, je nesprávně zobrazován odjezd tramvajových spojů DPP, které nicméně z dané zastávky už před minutou odjely… Na panelech DPP, které jsou napojeny napřímo do řídícího a informačního systému se informace o těchto spojích zobrazujíc skutečně on-line, jak je vidí dispečink DPP řídící veřejnou dopravu v Praze.

Panely DPP disponují dálkovou, logovanou správou, což velmi zjednodušuje kontrolu a nasazování nových verzí softwaru či jakýchkoliv úprav bez nutnosti výjezdu na místo.

Panely DPP mají vyšší stupeň krytí IP55, lze je omývat tryskáním z různých úhlů včetně použití saponátů.

Panely DPP mají výrazně vyšší svítivost než monitor ROPIDu. Panel DPP na skutečnou svítivost 700 cd/m2 z důvodu použití v prostředí na přímém slunci vs. 450 cd/m2 u panelu ROPIDu.

Panely DPP mají vyšší nativní rozlišení i kontrastní poměr.

Panely DPP jsou pro slabozraké a nevidomé vybaveny reproduktory a zesilovačem s garantovaným výkonem min. 2 x 25W pro dostatečné ozvučení volných prostor, umístěnými vně zařízení a odolné vnějším vlivům prostředí. Toto řešení zajišťuje dostatečné ozvučení i větších prostor podchodů metra. Řešení DPP navíc umožňuje spuštění hlášení (např. ve stanici Bořislavka, kde jsou tři panely) kontinuálně, ze všech tří panelů postupně a se zajištěním doslechu, včetně možnosti ovládání do požadované vzdálenosti. To žádný panel ROPIDu neumí.

V neposlední řadě je podstatný rozdíl mezi panely DPP a ROPIDu v době záruky. U panelu ROPIDu jsou to 3 roky, u panelů DPP 50 tisíc hodin, což je téměř 6 let, tj. dvojnásobek. Naše zkušenosti s tímto typem panelů (metro V.A, vestibuly stanice Želivského, Hradčanská apod.) ukazují, že to může být mnohem déle bez závažnějších problémů či nutnosti většího technického zásahu. Stejné informační panely resp. jejich starší modely DPP už více než 11 let využívá např. na tramvajové trati na Nádraží Podbaba nebo ve vestibulu stanice metra Hradčanská. Panel ROPIDu je v prostorách nádraží Holešovice instalován pouze krátkou dobu, předevčírem byl např. po většinu dne nefunkční. Jak dlouho nakonec vydrží, jestli bude nutná po 3 letech (po uplynutí záruky) jeho výměna, ukáže až čas. Pak se nakonec možná ukáže, že sice vyšší počáteční investice, ale bezvadné fungování panelů DPP po dobu 10–11 let je ekonomičtější řešení, než výměna po 3–4 letech o polovinu levnějších panelů ROPIDu. Například infopanel ROPIDu, který testovali na Palackého náměstí v rámci nového typu zastávek vydržel pouze 1 rok… Nejspíše to byla také „obyčejná dostupná televize“…

Vyjádření Ropidu

ROPID v žádném případě nepořizoval jen „obyčejnou dostupnou televizi“. Monitor reálně splňuje prakticky stejné parametry a požadavky a zahrnuje kompletní řešení. Jedná se o průmyslový zobrazovač s úhlopříčkou 49“ určený pro provoz v exteriéru, s vysokou svítivostí, s ochrannou skříní s odolností proti vandalismu, řídící elektronikou, přijímačem pro nevidomé, LTE modemem, držákem a vzdáleným dohledem a správou. V ceně je též montáž, statický posudek, elektrorevize a 3letá záruka a SW úprava, která by se v případě nákupu většího počtu dělila. Umístění ve vestibulu železniční stanice je též zcela srovnatelné s vestibulem metra. Rozdíly zůstávají opravdu jen v detailech, které ale většinou nejsou podstatné. Například zmíněné krytí IP55 versus IP54 ve vestibulu, kde neprší, nemá cenu porovnávat, podstatné je, že je obrazovka odolná proti omytí vodou. Parametry IP55 vs IP54 jen říkají, jakou můžete použít trysku. Je také otázka, proč je potřeba argumentovat nutností odolnosti vůči přímému dennímu světlu, které v metru až na výjimky nehrozí, a proč na letišti nebyly použity klasické venkovní LED panely jako například na Palackého náměstí.

Dále pak

  • Svítivost obrazovky je 700 cd/m², nikoliv 450 cd/m², jak uvádí DPP, tedy stejné
  • Rozlišení je FullHD, předpokládáme opět stejné (vyšší je stejně zbytečné pro tyto účely)
  • Ochrana odlesků, vzdálená správa, přijímač pro nevidomé, reproduktor – vše přítomno
  • Zpoždění informací v důsledku použití otevřeného zdroje je v řádu sekund, nikoliv minuta, čili pro cestujícího téměř neznatelné. A právě díky použití otevřeného zdroje, který je navíc univerzální pro celý PID, ne jen DPP, jsme mohli výrobek podrobit veřejné poptávce a tím výrazně ušetřit. A možnost posílání aktuálních informací z dispečinku je u nás také samozřejmostí.
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp praha
40 komentářů