Hlášení v každé dopravně zpomalí vlaky. Správa železnic mění od soboty předpis D3 i jízdní řád

Železniční stanice Mšeno. Foto: Michal ChrástŽelezniční stanice Mšeno. Foto: Michal Chrást

Kvůli častějšímu ohlašování strojvedoucích dispečerovi se na některých tratí prodlouží jízdní doby.

Strojvedoucí čeká od soboty změna na více než 1 700 kilometrech regionálních tratích, kde se doprava řídí podle předpisu D3. Od soboty se budou muset ohlašovat z každé dopravny na trati. Na prvních dvou tratích je už jisté, že opatření přinese prodloužení jízdních dob.

Nový balíček opatření je reakcí na železniční nehodu na začátku července u Perninku na Karlovarsku, kde strojvedoucí zapomněl požádat o povolení k jízdě a vydal se proti přijíždějícímu vlaku. Správa železnic věří, že nová pravidla zvýší bezpečnost na železnici.

Až dosud se musí strojvedoucí ohlašovat jen tam, kde jim ukládá jízdní řád. Od soboty budou mít všechny vlaky vždy a bez výjimky ve všech dopravnách nařízenou ohlašovací povinnost, tedy komunikaci strojvedoucího s dirigujícím dispečerem řídícím dopravu. Strojvedoucí vlaku bude smět odjet z dané dopravny až po obdržení povolení k jízdě do následující dopravny.

Dopravny jsou nádraží na tratích se zjednodušeným řízením dopravy, ve kterých je možné křižování protijedoucích vlaků či dostižení vlaků stejného směru a která nejsou obsazena personálem řízení provozu.

To ale bude strojvedoucí na některých tratích zdržovat. Správa železnic v červenci při oznámení této změny uváděla, že k prodloužení doby jízd nedojde. Momentálně se ale ukazuje, že zatím na dvou tratích pojedou ve vlaku lidé delší dobu než dosud.

„Z pohledu cestujících tímto opatřením nedojde k zásadním změnám, v některých případech se může projevit mírným prodloužením cestovní doby,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Konkrétně jde o dvě tratě: Mělník – Mšeno a Mšeno – Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou. Na obou tratích začne od soboty platit jízdní řád, který většinou posouvá o několik minut dopředu odjezd z výchozí stanice. Nové jízdní řády jsou na stránkách SŽ.

Nákladní vlaky bez náskoku

Nově od soboty končí také možnost jet takzvaně s náskokem. Jde o opatření pro nákladní vlaky, které mohly jet dříve, než měly v jízdním řádu.

„Při tvorbě jízdního řádu jsou a budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky, aby jejich jízda vždy vyvolávala zvýšenou pozornost. Správa železnic také jako podpůrný prvek pro toto ryze organizační opatření rozšíří k uvedenému datu možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího,“ dodala Správa železnic v tiskové zprávě. Možnost ohlásit se přímo z vlaku bude i na tratích, kde to dosud povolené nebylo.

Kvůli změnám už předminulý týden napsala Správa železnic dopravcům a objednatelům, aby co nejvíce minimalizovali mimořádné jízdy a nepravidelnost v jízdním řádu. „Jednou z cest, jak chyby lidského faktoru omezit, je odbourat výjimky z rutinní činnosti. Tím jsou myšleny výjimky v jízdním řádu: vlaky víkendové, letní, prázdninové apod., narušující svoji jízdou běžnou zažitou rutinu,“ napsal v dopise náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák. Dopravce i objednatele proto vyzval k vytvoření neměnných celotýdenních dopravních modelů bez víkendových či svátečních nebo letních výjimek.

Federace strojvůdců ČR nová opatření chápe a přijímá, ovšem pouze pro přechodnou dobu. „V zájmu zajištění bezpečnosti železničního provozu, ochrany zdraví a životů jeho účastníků je tedy neodmítáme. Nejedná se ovšem o systémová a definitivní řešení, tím bude až moderní traťové zabezpečovací zařízení,“ řekl ČTK mluvčí federace Libor Poláček. Z dlouhodobého hlediska tak pro strojvůdce zůstává prioritou vybavení všech tratí technickým zabezpečovacím zařízením.

Tagy D3 předpis D3 Správa železnic Top
142 komentářů