Komentáře

Glosa: To se nám to hoduje, když nám lidi půjčují peníze

Označník zastávky MHD upozorňuje na blížící se změnu tarifu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Označník zastávky MHD upozorňuje na blížící se změnu tarifu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Hromadnou dopravu v českých zemích posedla slevová mánie. Odstartovala to vláda se svými 75procentními slevami pro děti, studenty a důchodce a postupně se přidala většina velkých měst včetně Prahy. Dochází tak k dalšímu zvýhodnění skupin, které se v dopravě dávno slevám těší.

Argumentů pro a proti zaznělo už hodně, ten zásadní ekonomický se ale zdůrazňuje stále málo: Česká republika na takováto populistická gesta jednoduše nemá peníze. Rozpočet je v době největší ekonomické konjunktury od revoluce stále ve schodku desítek miliard.

Výdaje na slevy přitom budou nepředvídatelné. Jen stát zatím počítá se zhruba šesti miliardami ročně, skutečnost může být ale výrazně vyšší. A ve stejné době posílá ministerstvo dopravy do vlády materiál (deník Zdopravy.cz ho má k dispozici), kde hořekuje nad nedostatkem peněz na dopravní infrastrukturu a obhajuje nutnost půjčky od Evropské investiční banky.

„Ministerstvo dopravy (MD) ve svých odhadech investičních potřeb pro roky 2019-2027 identifikovalo nedostatek finančních zdrojů nezbytných pro rozvoj dopravní infrastruktury ve výši 82 mld. Kč,“ píše se v materiálu. Právě tolik si chce stát na dopravu půjčit. Jen na slevách přitom za stejnou dobu vyhodí z okna nejméně 54 miliard. Nelze si proto nevzpomenout na výrok kuráta Katze z titulku.

Štítky

92 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Diskuse je vtipná. Zastánci slev se na autora sletěly jako slepice po flusu.

    Já jsem autora pochopil tak, že peníze, které stát použije na slevy by bylo lepší použít na zlepšení infrastruktury a s tím se dá podle mě souhlasit. S lepší infrastrukturou by byla veřejná doprava atraktivnější i pro tu část populace, která těch 6mld zaplatí.

    • Re. Ondřej
      Nezbývá než s Vámi souhlasit.
      Vynaložené prostředky by se opravdu měly použít na zatraktivnění veřejné dopravy.
      Za 6 mld. ročně by mohlo vzniknout 60 – 100 kvalitních přestupních terminálů. Nebo o něco méně stejně kvalitních terminálů včetně parkovacího domu P+R.
      Zejména v příměstské dopravě jsou potřeba jako sůl. Mám za to, že toto by cestující veřejnost ocenila více než cestování téměř zdarma.
      Ona myšlenka veřejné dopravy zdarma nebo se slevou není špatná, ovšem ještě na ní neuzrál čas.
      Jsou zde totiž prvky které je potřeba dořešit či dodělat. Uznáváním jízdních dokladů počínaje, přes nedostatečnou kapacitu dráhy a kvalitnímy stanicemi a přestupnímy terminály konče.

  • Nikdo z vás si neuvědomuje další hrozivý aspekt rozdávání peněz osobním dopravců – ony se až tak nebudou prodlužovat stávající vlaky, oni přijdou postupně noví osobní dopravci, neboť nejsou v Evropě blbí a když se tady za nic rozdává, budou chtít být u toho. No a jsme u jádra pudla – kapacita a nákladní doprava. Máme z toho velké obavy.

    • Re: Oldřich Sládek
      Ano, dozajista máte pravdu. Ovšen nemyslím si, že by česká železnice nabídla takový s prominutím Vejvar, jako třeba Německo. Cena za km v D a v CZ je dosti rozdílná.
      Nicméně zcela jistě se nějací menší hráči objeví. Tedy kromě těch co jsou zde již přítomni.
      Prodlužování vlaků v příměstu je nasnadě. ČD by si mohly s předstihem zajistit do Elephantů vložený vůz s elektrickou výzbrojí na střídavinu. Metropolitní kapacitě by to pomohlo a ČD by vyřešily svůj problém budoucí konverze trakční soustavy. To místo toho aby zůstala zachována intenzita osobní dopravy, jaká je a do budoucna se s ohledem na omezenou kapacitu hlavní a příměstských tratí příliš nezvyšovala. Naopak by se zvýšila nabízená sedačková kapacita na stávajících spojích.
      Vynaložené prostředky by opravdu měly směřovat místo do slev, tak raději do infrastruktury. Např. Pravobřežka dnes vypadá, že má poločas rozpadu za sebou a každý rok mohou zejména nákladní dopravci hovořit o zázraku, že vydržela a modlit se aby s neúdržbou sždc vydržela ještě chvilku.
      Vydávat opravu pár kilometrů u Kostomlat za velkolepé dílo je spíše hodno Dona Quijota nebo lépe Pinnochia. Tam se dá spíše hovořit o větší údržbě.

  • !!! PROSÍM O POZORNOST – Dnes odpoledne bude Vláda ČR ohlašovat, o kolik vzrostou platy státních zaměstnanců – připravte si příspěvky, jak stát populisticky rozhazuje darmožroutům úřednickejm, co nic nedělají a nechávají se živit od pracující třídy v kolbence!

    • A není to pravda ? Z čeho žijí státní zaměstnanci ? Z toho , co se vydělá v soukromé sféře. Proč by tato sorta lidí měla vydělávat více , než ti lidé , kteří je živí ?

      • Víte, proč státní zaměstnanci musí žít mj. ze soukromé sféry? Protože když přijdete k právníkovi, zacálujete litr za jednu stránku a za celé usnesení dáte třeba 10 tisíc. Když přijdete na úřad, dáte za rozhodnutí o stejné délce třeba tři stovky nebo tisícovku. Kdybyste platil za výpis z katastru místo padesátky třeba 500, tak by se úředníci uživili. jenže to byste se pověsil. A nezapomínejte na to, že úředníci pouze papírují – tušíte, kolik papírů vzniká jen kvůli tomu, že úřad místo soudu řeší sousedské spory, resp. různé podněty a stížnosti lidí? A neříkejte, že výpis z katastru, vydání stavebního povolení apod. není třeba, že je to státní buzerace apod…. dovedete si představit, jak by to tady vypadalo, kdyby aspoň někteří úředníci nenašli odvahu a nebuzerovali by developery a jiné přidrzlé rádoby podnikatele?

        • A je třeba v dnešní době kvůli výpisu z katastru vůbec na úřad chodit ? Neměly by takové věci být řešeny tak nějak automaticky..třeba přes internet ? Kolik by se ušetřilo úřednických míst , kdyby se státní správa optimalizovala a zdigitalizovala ?
          Úředníci , kteří mají odvahu buzerovat developery tady nenajdete.Ti již byli dávno odejiti.
          Když se řekne státní úředník , představím si neschopného člověka , kterého bych jako vedoucí střediska v soukromé sféře nezaměstnal. A věřte mi o čem píšu. Se státní a obecní sférou přicházím do kontaktu poměrně často. Jako manažer v soukromé firmě i jako předseda bytového družstva , jehož je město též členem.
          Kdyby alespoň stát toho , že úředníky platí velice dobře uměl nějak využít. Že by třeba zaměstnával lidi ze soukromé sféry , kteří jsou trochu jiné kvality a své dlouholeté neschopné ouřady posílal na pracák. Jenže on toto neudělá. Státní úřady jsou natolik izolovanou entitou , do které se nemá šanci solidní člověk dostat…

          • Nechci se zastávat úředníků, ale mně se líbí, jak věštšině lidí stačí ke zvednutí ze židle sdělení, že úředníkům přidají „x“ procent… Férové by bylo podívat se na příslušné platové tabulky, pak by možná většina lidí spadla ze židle podruhé. Jsem zvědav, kde najdete kvalitního, zkušeného stavebního inženýra na stavební úřad za nástup 16 čistýho, resp. po „x“ odpracovaných letech za nehorázných 20 čistýho + stravenky k tomu… Mně se vždycky líbí, jak se stát chlubí, kolik přidal, jaký je průměrný plat, ale kolik bere nastupující úředník, tím už se nikdo nechlubí.

            • U nás ve městě byl zveřejněn inzerát s nabídkou místa referenta na stavební úřad s praxí , který zněl …mzda 40.000 Kč , možnost služebního bytu. Je to málo ? Jinak on je zcela vypovídající ukazatel ..průměrná mzda ve státním i soukromém sektoru. Ten mluví za vše.

              • Tak to ve vašem městě musí starosta brát víc než prezident, když řadový referent (8. – 10. platová třída) bere čtyřicítku + byt, auto z tuzexu… tak proč to nejdete dělat a zřejmě radši budete v soukromém sektoru?

                • Já nejsem stavební inženýr :-). Nicméně uvedený příklad dokazuje ,že když se nějaký útvar hroutí , dokáže si i město poradit a dosypat peníze z jiných zdrojů.

                  • Lidi na jednu stranu volají po tom, aby na úřadech seděli odborníci odborníků a na druhou stranu chtějí, aby ti odborníci brali 5 kč na hodinu, páč kamarád je pouze ten, co bere míň než já.

            • Tak všichni víme, že tabulky jsou jen základ. A žádný úředník za základ nedělá. Pokud ano, tak mu s největší pravděpodobností bylo sebráno osobní ohodnocení za nějaký průšvih. Nikdo neříká, že klasičtí úředníci si žijí jak prasata v žitě, ale porovnání průměrného platu státního úředníka je vyšší než průměrný plat v soukromé sféře.

              • Jestli to nebude také tím, že za státní správu máme celkem pravdivé informace o platech, zatímco informace ze soukromého sektoru jsou mnohdy zpochybnitelné. Nebo si opravdu myslíte, že takový hostinský poskytuje pečlivě data o veškerých výdělcích svých pinglů?

        • Nezapomeňte, že se zde bavíte většinou s lidmi, kteří nejsou životem dosud moc políbeni. A tudíž milion věcí nechápou a diví se, že v reálném světě moc nefungují různá rychlá a jednoduchá (zhusta pravicující/fašizující) řešení. Nedivte se jim, že na plno věcí reagují až podrážděně. Každý nechápe v souvislostech, to je dáno pouze zkušeným.

  • Na Slovensku jsou vlaky nacpané protože tam studenti a důchodci jezdí úplně zdarma (dokonce s doplatkem i v 1 třídě), ovšem nezapomínejme že tam to vzniklo jako součást boje proti Jančurovi a teď nevědí co s tím, jinak ačkoli to bude platit až od 1.9. tak už teď skoro všichni vědí jak to dopadne, navrhuji: dejme tomu klasických 100 dní hájení a až pak to hodnoťme.

    • Navíc těch důchodců zase tolik nepřibude, už dnes důchodci nad 70 mají IN Senior a jezdí denně.

      • velká část regionálních vlaků je poloprázdných nebo prázdných – mělo to platit jen v Os nebo Sp. Tím by se tyto spoje aspoň trochu zaplnily a zaplatily

  • Když natlačíte lidi do VHD tak nezůstanou peníze na investice. Krásný příklad je Slovensko, odkud súdruh Bureš vzal příklad. Jako člověk bez nároku na slevu na hlavní trati se couráte v přecpaných vlacích. Když chcete jet slušněji, tak máte k dispozici IC vlaky, ale cena je o 50 procent dražší. A hlavně – normálním vlakem se opravdu couráte, na trati, kde je povolená rychlost 160, se jede 120, protože dráhy musí zapřáhnout muzejní vagony, které víc jak 120 jezdit nemohou. A jak uvidíte cenu na IC vlak, tak si radši vezmete auto.
    Když vidím, jak jsou u nás naplněné vlaky nyní, tak myslím, že se máme na co těšit. V příměstské a dálkové dopravě jsme už teď na maximu, dalších vlaků a vagonů se tam moc nevejde. A v regionech je to jedno, tam by místo dotace pomohlo, kdyby ten vlak/autobus jezdil častěji za stejnou cenu. Když vám poslední spoj jede v 18:15 a vy se potřebujete přepravit později, tak stejně pojedete autem i kdyby veškerá VHD byla úplně zadarmo pro všechny.

  • Nemám auto – nesouhlasím, aby stát dotoval automobilovou dopravu! Bydlím v Aši, nesouhlasím, aby stát stavěl školu v Ostravě, protože mi je k ničemu! Na hory jezdím na Šumavu, nesouhlasím, aby areály zasněžovaly v Jeseníkách. Na kole jezdím zásadně jen úsek Aš – Hranice, nesouhlasím s tím, aby stát stavěl cyklostezku v Beskydech! Pracuji v Chebu, nesouhlasím s tím, aby stát podporoval podnikatele v Jihlavě… Takže asi tak… co se nás netýká, to považujeme za zbytečné.

      • To není „mimo“, ale jen do hlubších důsledků a velice trefně rozvinutý názor autora gloSSy:(

        • Blbost… automobilová doprava je pro stát vysoce ziskovou oblastí. Apropos zamyslete se nad tím , kolik tento segment živí lidí , jakých zisků dosahují všechny firmy, které s tím mají nějakou souvislost (výrobci , obchodníci , banky , leasingové firmy, chemičky atd.) a kolik z těchto zisků platí na daních..
          Do zasněžování areálů mi je putna. Tyto areály jsou vlastněny soukromými vlastníky a tito ať si dělají , co uznají za vhodné.

          O cyklostezkách si rozhodují a financují je obce a kraje. Takže mi je úplně jedno , zda Moravskoslezský kraj si vybuduje cyklostezku kolem Jablunkova. Zajistit dětem školy stát musí a nezaměstnanost v jedné části republiky se projeví i v jiné části republiky.
          Takže asi tak…

      • A v čem je to mimo? V čem tkví hlavní věc, proč někteří nesouhlasí se slevami v dopravě? Protože jsou řádně platící a ony slevy se jich netýkají. Kdyby dali slevu úplně všem, bude kvičet max pár zapřisáhlých odpůrců HD, kteří musí za každou cenu všude autem. Proč lidé nekřičí, že stát každý měsíc zvýhodňuje slevou na dani všechny zaměstnance? Protože se jim sleva hodí a týká se jich!

        • A pro pó … jsem řádně platící a se slevami také nesouhlasím! Jsem řádně pracující, a proto nesouhlasím se zvyšováním důchodů… atd. atd. stát tisíci způsoby zvýhodňuje určité skupiny lidí – rozdíl je v tom, že některé skupiny nejsou tak slyšet, páč nemají například přístup na web zdopravy.cz …

        • Když dají slevu každému jako podporu VHD , bude to pro mne mnohem a mnohem menší zlo…

          • Takže zadara všem a pak to socialismus nebude… na tohle si netroufli ani komunisti))) Kdy už pochopíte, že zvýhodnění je VŽDY pouze pro nějakou skupinu lidí – vždy pro jinou, logicky. To je jako bych říkal, že když tisícovku důchodcům, tak by ji měli dát všem, vč. kojenců!

  • ještě bych pochopil slevu pro dojíždění žáků z a do školy – tam je to v pořádku, ale proč se sleva vztahuje i na výletování kamkoli a kdykoli bez ohledu na účel !??

    • Proč ?? Protože populismus . Potřebujeme si nějak koupit hlasy voličů , ne ? To , že jde o blbost je vcelku jedno…

      • populismus?… no tak to bych byl také rád kdyby si můj hlas někdo koupil nějakou tou kačkou, zatím jsem jen 25 let slyšel sliby o podpoře rodin s dětmi atd a když jsme se konečně jednou dočkali tak nám to hned druhej rok ministr Kalousek všechno zrušil,
        Jen pro představu diskutujících : když oba rodiče pracují a mají o asi 400 kč nad minimální mzdu
        a mají jedno dítě tak už nemají nárok na přídavek na dítě ve výši 900 kč měsíčne. čili podle státu se mají dobře 🙂 to bych neřek že je populismus.

        • Tady se nekoná žádná podpora rodin s dětmi ? Nejsou žádné odpočitatelné položky na děti ? Není rodičovský příspěvek v celkem solidní výši ? (a například vyšší než vedle v Německu ?)
          A nebylo by třeba lepší zvýšit daňový odpočet na děti a těch 6 mld raději pustit tímto směrem , než za to financovat slevy na vlak ?

  • A jé, autoři serveru – nezávislí novináři – se zase projevují. Nejsem zastáncem slev na všechno možné, ale můžete mi páni novináři objasnit, proč stát vybírá daně a poplatky úplně za všechno? Trochu mi to zavání správným pravičáckým názorem – vybrat peníze od lidí, ale nic pro ně neudělat. Ano, je to populismus, ale co není? Je populismus také to, že všichni zaměstnanci mají nárok každý měsíc na jednorázovou slevu na dani ve výši 2070 kč? Je populismus a rozdávání, že hypotékářům stát vrací 15% z úroků, které zaplatili bance? Není náhodou populismus, že stát opravil silničku do vísky s 10 lidma? Zamyslete se krapet. Fascinuje mě, jak velká část lidí smýšlí tak, že když stát vybere peníze od lidí, je to O.K. (resp. to bereme jako samozřejmost) a když má stát tyto peníze lidem vrátit, tak je to populismus… nj, myšlení některých lidí nepochopíš. A můžete mi zase můj příspěvek smazat – stejně jako všechny, kde člověk rozporuje vaše názory!

    • Pravděpodobně nedokážete rozlišit co je a co není populismus. Pokud se stát rozhodne podpořit studenty a penzisty částkou 6mld Kč ročně tak , že tuto částku rozdělí mezi všechny studenty a penzisty stejným dílem , a nebude řešit co si za to studenti a penzisti pořídí… poté v tom populismus nevidím. To , že všichni mají odpočitatelnou položku z daní..to není žádný populismus..ba naopak..tato položka by měla být vyšší. Vrácení úroků- také není žádný populismus..jde o podporu bydlení. Na to mají nárok ale všichni…nikoliv žádná „vybraná“ část společnosti..

      Dokázal bych pochopit , kdyby stát za těchto 6 mld nějak snažil celý systém veřejné dopravy nějak vylepšit. Takto jsou to ale totálně vyhozené peníze..

      • A vy chápete, co je populismus? Tak to gratuluji. Já třeba jako populismus beru půjčky pro mladé , přestože pro některé rodiny to může být východisko ze složité situace. Jako populismus beru zvyšování důchodů před volbami – sakra, někdy jsou i troje volby za rok, tak kdy je zvyšovat, aby to nebyl populismus? Nevím… Takto stát taky přece zvýhodňuje určitou celou skupinu lidí, dokonce věkově a jasně omezenou. Jinak řečeno – když stát od tahá prachy, je to v pořádku, když je „nabízí“, je to populismus. Trochu divný způsob myšlení. Jen dodávám – jsem řádně platící, se slevami nesouhlasím, jsem řádně pracující – nesouhlasím se zvyšováním penzí.

  • Ono jde o to, po čem dopravci prahli – mít zaplaceno. Proto někde jezdili a najednou už nejezdili. Ekonomika je drtila.

    Aby potlačili konkurenci tak jezdil linku predátor za 1 Kč a dotovaný dopravce za 100 Kč. A ejhle – ono nic. A nikdo z radních v Liberci neřekl – predátor nám škodí – musíme do dotovaný linky nacpat ještě 50x100Kč – jedna jízda.

    To jsme fakt bohatí, že si to necháme líbit. Pardon, takový máme zákony.

    Dříve museli schánět kšeft – nyní ho mají na zlatém podnose.

    Odvezou cestujícího – erár zaplatí. Budou volby – ptáčka chytají. A už ho mají !

    A co po volbách ? Budou peníze ? Zbudou peníze?

    Lidi moc peněz nemají, tak jim to vyhovuje.

    Ale neuvědomili si, že o to budou víc platit na daních! Ale to už bude po volbách !

    To už koblihy nebudou zadara, ale jedna za 6,90 Kč jako v prodejně……….

  • Zajímavé, jak pan Šindelář hned přispěchal s touto kritizující glosou, pokud se jedná o příspěvek z veřejných peněz na veřejnou dopravu, tedy ve prospěch cestujících občanů a ekologie. Ale když se jedná o nacpání >60mld. z veřejných peněz do kapses lobbistům, kvůli odsunu brněnského nádraží z centra, tj. evidentně v neprospěch cestujících, tak se podobného komentáře zde nedočteme.

    • Rádi si přečteme, jaký efekt na ekologii to bude mít. Určitě plně porovnáte spotřebu a emise jedné 810 s pěti, po slevě s 10 cestujícími s 10 auty a podobně. Komentářů k brněnskému nádraží zde bylo x, většina proti.

    • Milane, jen jsem postavil vedle sebe dvě čísla. Na jedné straně lití miliard dopravcům za slevy, po kterých nikdo nevolal, které jsou fakticky nekontrolovatelné a přesunu lidí z aut do hromadné dopravy nepřispějí, na druhé straně nedostatek peněz na infrastrukturu a zadlužování. Pokud jde o Brno, ať to dopadne jak chce, vždy to bude investice do infrastruktury. A mimochodem, k přesunu nádraží jsme měli několik kritických komentářů, když jsme dali prostor externím komentátorům.

    • Obávám se, Milane, že jste tu glosu vůbec nepochopil. Nevadí. Stačí z očí vyprášit ten bílý poprašek od rozdávaných koblih, třeba to bude mít u vás vliv i na fungování šedé kůry mozkové.

      • Dostal jsem od ANO koblihu, od ODS igelitku… nejsem si teď úplně jistý, která z těch věcí více rozvíjí mojí kůru mozkovou… koblihu jsem už dávno sežral, tak teď aspoň koukám na tu igelitku a zatím to se mnou nic nedělá… nejsem divnej?

    • Tipoval bych oba autory na dva mladíky, co se snaží o nezávislou novinařinu, ale soustavně nám vnucují svůj názor, páč se nejsou schopni ztotožnit s tím, že může vládnout i někdo jiný než ODS apod. Zajímalo by mě, z čeho tito autoři žijí… nejsem si jistý, jestli je uživí tento web… aby se nakonec neukázalo, že sami žijí z nějakých dotací a příspěvků od státu.

      • Děkujeme za lichotku. Po 40 označení mladík potěší. Žijeme z reklamy, žádné dotace a příspěvky.

        • Je mi jasné, že dotace ani příspěvky neberete, to bylo myšleno spíš tak obecně, kdy hodně lidí křičí, že od státu nevezmou jedinou korunu a ve výsledku sosají a sosají…

          • „Zajímalo by mě, z čeho tito autoři žijí… nejsem si jistý, jestli je uživí tento web… aby se nakonec neukázalo, že sami žijí z nějakých dotací a příspěvků od státu.“
            Není nad názorovou stálost.

      • Všechny vaše příspěvky jsou směsí neznalosti a demagogie. Mícháte daňové odpočty či investice do infrastruktury s plýtváním veřejnými penězi a výhodami pro vybrané skupiny občanů. A když nejsou věcné argumenty, začnou se kádrovat lidé, tedy autoři. Správně po našem, po bolševicku.

        Opakuji znovu, aby stát mohl poskytnout takto rozsáhlé slevy, půjčuje si peníze a zadlužuje ještě děti našich dětí. Neřekl bych ani slovo, kdyby rozpočet přetékal letitými přebytky, dálniční síť byla hotová, Prahu a Brno spojovala vysokorychlostní trať a fungovala celorepubliková jízdenka úplně na všechno.

        • Máte supr web, jestli se koníček stane povoláním a uživí, není nic lepšího, toto se v Čechách, na Moravě a ve Slezsku ale neodpouští. Nenávistné komentáře tak jsou znakem, že to děláte dobře. Ale i tak méně nenávistných a více komentářu k věci přeji!

  • Dochází tak k dalšímu zvýhodnění skupin, které se v dopravě dávno slevám těší.

    Řekl bych že důchodci od roku cca 2011 nárok na žádnou slevu neměli nebo se pletu?

  • Zajímalo by mě kolik bodou stát celkem slevy města, které si to odsouhlasily. To by bylo nových chodníků, parkovišť, sportovišť……….. Pane Sůra mohl by jste nakonci roku udělat uzávěrku. 🙂

  • se nemělo dávat lidem v té akci deštovka a ty vyměny kotlů a nějaký zelená k uspoře, zateplení atd. Na dopravě se nemá šetřit. Jsem zvědavéj, jestli ti studenti si tu slevu nebudou kupovat co to tak kritizovali.

    • Aneb si, pravicujícně tak nějak přiznejme, že po klauzovských hodech, kdy se zde bohatci rodili rychleji a radostněji, nežli ženské v Sexmisi, tak prostě tak ňák vostatní teďkon chtěj taky, z toho pomyslného talíře, něco oblíznout. A já si prostě myslím, že je to tak ňák dobře, aut je moc, tak prostě proč ne?

      • Protože slevy pro děti a důchodce opravdu nesníží počet aut v ulicích, spíš naopak. Nedostatkem veřejné dopravy v ČR není vysoká cena, ale nízká atraktivita. Současná slevová mánie může atraktivitu veřejné dopravy ještě snížit, jistě ji však nezvýší.

      • Doprava zdarma NIKDE nevedla k poklesu počtu aut. A ti,co na tyhle slevy musí vydělávat,to jsou také bohatci a ti se budou mít také lépe.

        • třeba u nás ti zbohatci s autama dotují mhd. Já to řeknu přesně, bez aut mhd bude drahý pro radnici. A nevím jak v praze jestli za parkovné to taky jde do mhd, na to se zeptejte, třeba na ty slevy koupí sto automatu na parkovný.

          • Ano, bohatým je třeba se klanět, až k zemi, že.
            Někdy zírám. A těším se, co se zde objeví za devotnost vůči těm vašim bohatým dobrodějům. A jestli ta další replika bude ještě více ponížená, nežli byla ta před ní:(

        • Někdo zmiňoval dopravu zdarma pane Sůro? Já si naopak dovoluji na základě veřejných statistik tvrdit, že díky rozšiřování integrovaných tarifů, tj. výhodnějšímu jízdnému, cestujících ve veřejné dopravě výrazně přibývá.

          • Já spoléhám na informace ze statistik. Přibývá cestujících v železniční dálkové dopravě (kvůli konkurenci a cenám a D1), příměstské kolem Prahy a Brna (protože síla velkých měst a dojíždění za prací a zacpané příjezdové silnice). Regionální vlaky i autobusy jinak zažívají velký sešup dlouhodobě, integrace neintegrace. Nejsem rozhodně proti integraci, ale je rozdíl integrovaný tarif a sleva 75 %.

            • Bodejď by sešup nebyl, když příměsto, třeba v okolí Českých Budějovic, téměř zaniklo a totéž nedávno chystali v okolí Plzně. Jako novinář jistě ctíte komplexní pohled a vžití se do konkrétní situace, články novináře, ve kterých který paušalisuje a předjímá nejsou v dnešní době ničím zajímavé. To byste mohl rovnou do Refluxu. Ještě tak v mých „oblíbených“ devadesátých letech, to se ke slepě poslušné novinářské podřízenosti nové garnituře ještě přidávala schopnost pravicování a nedotknutelnosti témat typu privatizace, klauze, restitucí a t.p.

        • Doprava zdarma NIKDE nevedla k poklesu počtu aut , to máte pravdu, kor když od nás o víkendu vůbec autobusy nejezděj a vlak co 4 hodiny, a na nádraží daleko…

          • A je lepší,aby se zaplatilo za slevy nebo aby zaplatil častější interval?

            • A jak zajistíte, že to, co se nezaplatí za slevy bude skutečně věnováno na zaplacení nových spojů?
              Nehledě k tomu, že dokud ty nové spoje budou vozit jen třeba řádově jednotky lidí, budete právě Vy jedním z prvních v řadě „praporečníků“, kteří to budou ostře (a s mnohdy hloupými argumenty) kritizovat: proto je jednoznačně mnohem užitečnější věnovat teď ty finance především na pokrytí slev, aby větší frekvencí bylo aspoň možno eliminovat klausovsky hloupé argumenty typu „když jsem jel autem do Lán, musel jsem zastavit v Pavlově u závor, aby mohl projet motorák s řádově jednotkami cestujících“ – a na základě vlastních zkušeností jsem přesvědčen, že až těch cestujících (i díky těm slevám) přibude, veřejná správa se ssma přesvědčí i o potřebě přidání dalších spojů a jejich financování.

              • Pane anonymní důchodče, přeji Vám krásný zbytek života a užívání si dalších benefitů od státu,na které Vám rád přispěji. Další debata s Vámi je zbytečně, máte vždy pravdu a všechno víte nejlépe.

                • Klidně se „urážejte“ – to je pro mě jen důkaz, že chápete, že tu pravdu skutečně aspoň v něčem mám: dovedu ocenit množství energie a času, kterou své práci věnujete, protože z vlastní bohaté zkušenosti vím, oč jde, ale „řitilezce“ (jako někteří jiní na tomto webu) Vám kvůli tomu rozhodně dělat nebudu.
                  A pokud jde o ty „benefity“, ty už na to, co mi vyhovuje, mám dávno i bez těch nových slev , a zbytek si platím, nebo tam nejedu, když nutně nemusím. Navíc se mi s přibývajícím věkem čím dál méně chce jezdit někam tam, kde bych těch nových slev využil, protože by mi ty dosavadní „benefity“ nestačily, a takových seniorů je, věřte, mnohem víc, takže jsem přesvědčen, že velkým nárůstem „důchodcovské“ frekvence strašíte zbytečně – ale když Vám to dělá dobře, klidně si to užívejte: on čas ukáže …
                  A k novým slevám ještě (opětovně) dodám, že jejich rozsah mi v případě seniorů také hned od počátku připadal trochu velký a situaci komplikující: vrátil bych se k tomu, co zrušil ten lump Kalousek, tedy 50 % pro osoby „65+ až -70“ a pro osoby „70+“ bych nechal jízdné zcela zdarma = m.j. třeba právě proto, co jsem napsal v předchozím odstavci: tipuji, že pak by náklady na „kompenzaci“ byly výrazně menší, protože „staříky 70+“ už „cestování pro zábavu“ láká mnohem méně než ty mladší. Ale já o tom (z Vašeho pohledu asi „naštěstí“) nerozhoduji, takže na moje názory nemusíte brát zřetel (jako ostatně stejně ani v jiných případech).

                  • Asi jsem se nevyjádřil dostatečně jasně: já nemám problém s tím, že má někdo opačný názor, ve velké části příspěvků s vámi plně souhlasím. Mám problém s tím, když někdo svého oponenta začne urážet a ještě k tomu pod rouškou anonymity.

      • Na dotacich vydělávají hlavně určité skupiny napojené na vladni úředníky a pobirajici dotace (Agrofert, Transparency International, obnovitelne zdroje energie, destovka, Česká unie sportu).

      • Zkusil bych omezit třešňovku :),

        Ale teď vážně, problém je že je u nás zanedbaná, i díky socialismu, infrastruktura, není dostatečně rychlá výkonná kapacitní, nejsou pohodlná vozidla, nebo jich není dostatek, proto je mimo jiné veřejná doprava málo atraktivní pro lidi, kteří dnes jezdí auty. Pokud zavedete další a další slevy, sice možná do VHD natáhnete další lidi, ale spíše to budou lidé doposud VHD nevyužívající, v zimě dost možná lidé hledající kde se zdarma ohřát, ti mohou do aut naopak nahnat více lidí.

        Pokud by někdo chtěl do VHD dostat lidi, pak je třeba aby urychleně došlo ke zrychlení tratí, zejména kolem krajských měst, pořídily se lepší vlaky, došlo k modernizacím vozů a kapacita se naháněla patrovými soupravami, ne počtem vlaků, protože ty zbytečně ubírají kapacitu.

        • Pokud vezmu v úvahu jižní Čechy, tak spojení bývalých okresních měst s krajským, je ve stavu, kdy Český Krumlov a Prachatice prohrávají v čase s autobusy, z Tábora, Strakonic, Písku či Jindřichova Hradce jsou efektivnější rychlíky, jezdící každou hodinu (Tábor) nebo ve dvouhodinovém taktu u zbytku stanic.
          U Písku či Tábora jsou pak autobusy stejně rychlé jako osobní vlaky, někdy rychlejší. Pokud vezmu v úvahu, že rychlíky na trase České Budějovice – Tábor – Praha, staví v Soběslavi, či ve Veselí, tak už mi pak na trati zbývají pouze obce typu Ševětín či Hluboká (sem jezdí MHD), takže ten potenciál není v regionální dopravě moc velký.

          • Mimo jak ta jedle. Porovnáním, třeba s r. 2000 zjistíte, že za „nezájmem“ o veřejnou dopravu bylo PRVOTNĚ(!) umělé snižování nabídky – spojů. Na Strakonice klesl počet spojů o 25%, na Veselí n.L. dokonce o 65%. A není pravda, že „jsou efektivnější rychlíky“, to je pouhé zdání v situaci, kdy kraj (vyčůraně) nic jiného v určitých časech neobjednává – třeba zrovna do Hradce. Venkovani z mezilehlých zastávek, staniček, trhněte si nohama! A rychlejší autobusy? Chlape bídná, byl jste se v těch ČB podívat kolem špičky? Celá ta tristní situace jen ucpala město, co se (konečně za Konečného) brání přílivu aut, která z větší části vygenerovala vykutálenost minulého krajského vedení (píšeme o JČ, tam si s uspořenými penězi ví rady, jak se ukazuje). I nyní se nic neděje, ze strany kraje pouhé „sliby nezarmoutíš“. Náznak zlepšení stavu nižádný.

    • Takže když stát vybere peníze od lidí, je to hrozně kapitalistické a když se je snaží vrátit lidem, je to straně socialistické? Asi nejlepší by bylo je rozkrást a lidem nic nedávat, protože jedině tak je to správně!

  • Aneb jak říká ekonom Kohout, kyvadlo už je vychylene doleva. Jak předvádí socialistická vláda pana Babise.

    • Kyvadlo nakloněné doprava ochudilo tuto zemi o stovky miliard – tolik se rozebralo zejména v 90. letech

      • Omyl. Tady kyvadlo vyklonene doprava nikdy nebylo. Klaus kazal vodu a pil vino.

        Jinak kyvadlo vychylene doleva nas stoji biliony. Ty, ktere po Bastiatovsku „nejsou videt“.

Newsletter

Partneři