Francouzský Montpellier couvá od plánů na vodíkové autobusy. Provoz elektrobusů bude šestkrát levnější

Solaris Urbino s vodíkovým pohonem. Foto: RVKSolaris Urbino s vodíkovým pohonem. Foto: RVK

Vysoké náklady souvisí i s tím, že v Montpellier měli používat takzvaný zelený vodík.

Radnice ve městě Montpellier zrušila zakázku na dodávku 51 vodíkových autobusů, které měly výrazně snížit emise z veřejné dopravy ve městě na jihu Francie. Město zjistilo, že nákup a provoz budou pro město příliš drahé. V porovnání s elektrobusy by provoz vyšel až šestkrát dráž nebo u elektrobusů.

O změně rozhodnutí informovala francouzská média, například La Tribune. Podle Julie Frêche, viceprezidentky Montpellier Méditerranée Métropole, je pořizovací cena vodíkových autobusů o 150 000 až 200 000 eur vyšší než u elektrifikovaných autobusů. Roční náklady na provoz autobusů na vodík měly dosáhnout tří milionů eur, zatímco u elektrobusů jen půl milionu eur. Město navíc zjistilo, že by nemělo dostat takzvaného zeleného vodíku pro zásobování celé flotily. V přepočtu na kilometr vycházela cena u elektrobusu na 15 centů, u vodíkového na 90 centů.

Vodíková technologie je slibná,“ řekl Michaël Delafosse, starosta Montpellier. „Náklady jsou ale vysoké, takže prozatím od vodíku upouštíme. Uvidíme, zda v roce 2030 nebude levnější,“ uvedl starosta.

Důvodem vysokých nákladů je i skutečnost, že město počítalo s takzvaným zeleným vodíkem, který se vyrábí elektrolýzou za pomoci elektřiny z obnovitelných zdrojů. Město na stavbu zařízení získalo velké dotace, na poslední chvíli ale kvůli vysokým nákladům od celého projektu ustoupilo.

S vodíkem koketují i některá česká města: Ústí nad Labem již vybralo výrobce vodíkových autobusů, běží soutěž v Ostravě.

Tagy Montpellier vodíková mobilita vodíkové autobusy
128 komentářů