cargo

Elektronické dálniční známky i supervize mýta přejdou pod Cendis, stát tak ušetří téměř půl miliardy

Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravyDálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy

Kauza elektronických dálničních známek, která stála ministra dopravy Vladimíra Kremlíka místo, skončí nakonec velkou úsporou pro daňové poplatníky. Vláda má

Kauza elektronických dálničních známek, která stála ministra dopravy Vladimíra Kremlíka místo, skončí nakonec velkou úsporou pro daňové poplatníky.

Vláda má na svém pondělním zasedání projednat dva materiály, které počítají s přímým zadáním zakázky na provoz celého systému elektronických dálničních známek státnímu podniku Cendis a současně převzetím funkce mýtného supervizora. Oproti vysoutěženým nabídkám stát celkově ušetří zadáním své firmě 455 milionů korun.

Vyplývá to z materiálů, které ministerstvo dopravy odeslalo v pátek večer do meziresortního systému a redakce Zdopravy.cz je má k dispozici.

Cendis měl celý systém elektronické dálniční známky připravovat podle původních plánů už před rokem, než Státní fond dopravní infrastruktury začal přes najaté poradce vymýšlet jiný model.

Materiál počítá, že elektronické dálniční známky vyjdou stát v příštích čtyřech letech na 749,1 milionů korun včetně tvorby samotného systému pro provoz.  Největší položkou zůstane fyzická distribuce, kterou si bude SFDI soutěžit znovu.

Z elektronických dálničních známek se stalo velké téma v lednu poté, co ministerstvo dopravy oznámilo zadání zakázky na vytvoření systému a jeho provoz za 401 milionů korun společnosti Asseco. Mediálně bylo celé téma zjednodušeno do tématu předražený e-shop, který měl být součástí systému včetně smlouvy na jeho provoz. Asseco bylo vybráno s ohledem na údajné nakládání s utajovanými informacemi v celém systému.

Cendis si to samé, za co měl stát původně zaplatit 401 milionů korun, nacenil na 128 miliónů. Stát na této zakázce ušetří 273 milionů korun oproti původní smlouvě s Assecem. To od smlouvy nakonec samo odstoupilo. Současná cena zakázky s Cendisem však zahrnuje i systém kontroly, jehož vybudování vyjde na 32 milionů a čtyřletý provoz na 105,6 miliónů. Jde o kompletní systém včetně kontroly platby známky.

Stát ušetří i díky tomu, že Cendis bude současně takzvanými supervizorem mýtného systému. V případě této zakázky bude úspora ještě větší: Ředitelství silnic a dálnic v soutěži vybralo společnost CGI za 210 milionů korun na deset let, Cendis bude tuto činnost za stejnou dobu vykonávat za necelých 28 milionů korun. Úspora je tak dalších 182 milionů korun, a tím nový záměr šetří celkem 455 milionů korun.

Ministerstvo dopravy zlevnění v předkládací zprávě vysvětluje tím, že „ve snaze snížit finanční náročnost systému byly v nové variantě provedeny úpravy a zjednodušení na základě úpravy požadavků bezpečnostních sborů.“

Materiál počítá s tím, že Státní fond dopravní infrastruktury zajistí ještě dvě další soutěže: na platební bránu (odhad 60 milionů za rok) a na fyzickou distribuci pro ty, kteří nemají přístup k internetu. Tuto zakázku již SFDI soutěžil, ale zrušil ji. Namísto původních 477 milionů je aktuální rozpočet 380 milionů korun na čtyři roky.

Tagy Cendis EDAZ elektronické dálniční známky Ministerstvo dopravy SFDI Státní fond dopravní infrastruktury Top
11 komentářů