lot
Zprávy

Elektronické dálniční známky i supervize mýta přejdou pod Cendis, stát tak ušetří téměř půl miliardy

Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy
Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy

Kauza elektronických dálničních známek, která stála ministra dopravy Vladimíra Kremlíka místo, skončí nakonec velkou úsporou pro daňové poplatníky.

Vláda má na svém pondělním zasedání projednat dva materiály, které počítají s přímým zadáním zakázky na provoz celého systému elektronických dálničních známek státnímu podniku Cendis a současně převzetím funkce mýtného supervizora. Oproti vysoutěženým nabídkám stát celkově ušetří zadáním své firmě 455 milionů korun.

Vyplývá to z materiálů, které ministerstvo dopravy odeslalo v pátek večer do meziresortního systému a redakce Zdopravy.cz je má k dispozici.

Cendis měl celý systém elektronické dálniční známky připravovat podle původních plánů už před rokem, než Státní fond dopravní infrastruktury začal přes najaté poradce vymýšlet jiný model.

Materiál počítá, že elektronické dálniční známky vyjdou stát v příštích čtyřech letech na 749,1 milionů korun včetně tvorby samotného systému pro provoz.  Největší položkou zůstane fyzická distribuce, kterou si bude SFDI soutěžit znovu.

Z elektronických dálničních známek se stalo velké téma v lednu poté, co ministerstvo dopravy oznámilo zadání zakázky na vytvoření systému a jeho provoz za 401 milionů korun společnosti Asseco. Mediálně bylo celé téma zjednodušeno do tématu předražený e-shop, který měl být součástí systému včetně smlouvy na jeho provoz. Asseco bylo vybráno s ohledem na údajné nakládání s utajovanými informacemi v celém systému.

Cendis si to samé, za co měl stát původně zaplatit 401 milionů korun, nacenil na 128 miliónů. Stát na této zakázce ušetří 273 milionů korun oproti původní smlouvě s Assecem. To od smlouvy nakonec samo odstoupilo. Současná cena zakázky s Cendisem však zahrnuje i systém kontroly, jehož vybudování vyjde na 32 milionů a čtyřletý provoz na 105,6 miliónů. Jde o kompletní systém včetně kontroly platby známky.

Stát ušetří i díky tomu, že Cendis bude současně takzvanými supervizorem mýtného systému. V případě této zakázky bude úspora ještě větší: Ředitelství silnic a dálnic v soutěži vybralo společnost CGI za 210 milionů korun na deset let, Cendis bude tuto činnost za stejnou dobu vykonávat za necelých 28 milionů korun. Úspora je tak dalších 182 milionů korun, a tím nový záměr šetří celkem 455 milionů korun.

Ministerstvo dopravy zlevnění v předkládací zprávě vysvětluje tím, že „ve snaze snížit finanční náročnost systému byly v nové variantě provedeny úpravy a zjednodušení na základě úpravy požadavků bezpečnostních sborů.“

Materiál počítá s tím, že Státní fond dopravní infrastruktury zajistí ještě dvě další soutěže: na platební bránu (odhad 60 milionů za rok) a na fyzickou distribuci pro ty, kteří nemají přístup k internetu. Tuto zakázku již SFDI soutěžil, ale zrušil ji. Namísto původních 477 milionů je aktuální rozpočet 380 milionů korun na čtyři roky.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Che che, neviditelná ruka trhu, která daňovým poplatníkům má šetřit miliardy, v praxi…

Zlámalík

ANO, to je něco. U nás bohužel převládá to, co na Slovensku kritizovala premiérka Radičová už dávno – i když náhodou vše klapne a vše je korektně vysoutěženo a podloženo, nikdo nedokáže říct, jestli je ta věc vlastně potřeba. Miliardy se utratí zbytečně, ale dle předpisu.

Mirek

Za čtyři roky zaplatí ČR cca 750 mio CZK. Na Slovensku platí stát 2,7 % z vybraných poplatků za kompletní zajištění služby bez jakýchkoli dalších nákladů. V podmínkách ČR by to znamenalo 2,7 % z 5,35 mld. Kč – za čtyři roky 578 mio CZK. V otevřené soutěži mohl stát ušetřit dalších 200 milionů 🙁

Lemmy

Platební brána stojí 60 milionů? Pro miliardové obraty vám ČSOB nebo PayU pomalu zaplatí i in-house integraci…

Josef Petrák

Poplatky zadarmo nikdo nedá. Kolik je očekávaný roční obrat? Kolik průměrná výše transakce? Z toho
se teprve dá náklad odhadnout, jestli je vysoký či v pořádku.

Přemek

Jeden pokud o vytunelování státu zažehnán. Pokusů je ale stále příliš mnoho. Kromě toho čeká stát jako celek přechod na efektivní hospodaření, a to včetně politické oblasti.

MildaIV

Stát nikdy efektivní nebude. Proto je nejlepší mít co nejmenší stát.

Dáda

Což věděli i Mečiar s Klausem, že…

Jaaa

Kdyby stát nebyl efektivní, už neexistuje…

Arimatejsky

Já myslel, že těmhle obecným mantrám o vyhladověni vlastního státu už nikdo nevěří, a on přijde Milda.

Kodl

Pekny uhybny manevr.