Elektřinu bude dodávat české železnici i příští rok ČEZ, zvítězil v aukci

Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhyLokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhy

Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice, aukci poprvé využila v roce 2018.

Správa železnic už počtvrté využila při hledání dodavatele trakční elektřiny aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE). Vítězem a dodavatelem na rok 2022 se stal znovu ČEZ, konkrétně společnost ČEZ ESCO, oznámila burza.

Správa železnic poptávala na příští rok 1,226 milionu megawatthodin (loni na letošek to bylo 1,331 mil. MWh), soutěžním kritériem v aukci byl takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. Vítězná nabídka zatím nebyla zveřejněna, loni společnost ČEZ ESCO zvítězila s nabídkou 144,7 koruny za megawatthodinu.

Samotná cena elektřiny bude odpovídat vývoji na burze. Zájemců bylo podle PXE sedm. „Aukcí na výběr dodavatele pro nás celý proces spolupráce se Správou železnic začíná, neboť konečná cena bude známa až na základě provedených kroků fixace ceny, které budou pro konečnou cenu určující. Jednotlivé kroky budou prováděny za aktuální ceny velkoobchodního trhu a pro Správu železnic tento proces představuje optimální způsob nákupu při maximální míře diverzifikace rizika,“ sdělil David Kučera, generální sekretář Power Exchange Central Europe.

Správa železnic, která je největším odběratelem elektřiny v České republice, poprvé využila aukci v roce 2018, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka s indexem 100,9 Kč/MWh. Firmu, která překvapivě vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ, následně koupila společnost Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Ve všech dalších aukcích zvítězil ČEZ a nejnověji si zajistil práci pro železnici i na příští rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici vrátila v lednu 2019 po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON., předloni pak to byl zmíněný Amper Market.

Tagy PXE Správa železnic trakční elektřina
21 komentářů