Elektrické vlaky vyjedou. Dodavatelem trakční elektřiny bude příští rok znovu ČEZ

Lokomotiva 113, začátek Bechyňky v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva 113, začátek Bechyňky v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zajištění trakční elektřiny na další rok nebylo letos vůbec hladké.

Česká železnice se příští rok nebude muset hromadně vracet k naftě či uhlí a páře. Správa železnic si nakonec po měsících nejistoty zajistila dodavatele trakční elektřiny na příští rok. Stejně jako v minulých letech jím bude společnost ČEZ Esco, která zvítězila v aukci na komoditní burze PXE. Oznámil to dnes generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Roční objem zajištěné silové elektřiny činí 1,28 milionu MWh (loni to bylo 1,226 milionu MWh).

Zajištění trakční elektřiny na další rok přitom nebylo letos vůbec hladké. Obvykle má Správa železnic (SŽ) a dopravci jistotu už na jaře, letos se ale termín posunul až na listopad. Kvůli nejistotě na trhu a prudce rostoucím cenám elektřiny v minulých měsících nenašel mezi dodavateli žádný zájemce, ačkoliv Správa železnic je největších odběratelem elektřiny v tuzemsku. Loni bylo zájemců sedm. „Ta situace je velice napjatá. Cena je stále rostoucí, často je ale větším tématem, jestli vůbec bude ta zdrojovost, a ne za kolik,“ nechal se koncem srpna slyšet Svoboda.

Cestu k zajištění provozu v elektrické trakci na příští rok otevřela v polovině září vláda, která rozhodla o zastropování ceny silové trakční elektřiny na maximálně 200 eur (5 000 Kč) za megawatthodinu. V létě ceny elektřiny atakovaly i hranici 1 000 eur (asi 24 500 Kč) za megawatthodinu, aktuálně jsou zhruba na 370 eurech (cca 9 000 Kč). „Ocenění dodávky bude přes ceny spotového trhu plus vysoutěžená přirážka maximálně do zastropované ceny,“ uvedl dnes Svoboda.

Správa železnic poprvé využila aukci v roce 2018, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka. Firmu, která překvapivě vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ, následně koupila společnost Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Ve všech dalších aukcích zvítězil ČEZ, smlouva se uzavírá vždy na rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici vrátila v lednu 2019 po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON, pak to byl na jeden rok (2019) zmíněný Amper Market.

Soutěžním kritériem v aukci je takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. Hodnota obchodní přirážky na příští rok vzešlá z aukce činí 248,50 Kč/MWh, na loňský rok byla přirážka 144,7 koruny za megawatthodinu. Zájemci v aukci byli dva.

Tagy ČEZ ESCO Správa železnic trakční elektřina
83 komentářů