EK chce v roce 2030 čisté městské autobusy a zásadní omezení emisí z kamionů

Autobus SOR NS 18 Electric. Foto: Jan Sůra / Zdopravy,czAutobus SOR NS 18 Electric. Foto: Jan Sůra / Zdopravy,cz

Evropský parlament současně potvrdil zákaz prodeje osobních aut se spalovacími motory.

Nové těžké nákladní vozy vyráběné v Evropské unii by měly od roku 2030 postupně omezovat emise oxidu uhličitého a v roce 2040 je snížit o 90 procent proti roku 2019. Všechny nové městské autobusy by zároveň měly od roku 2030 být zcela bezemisní. Počítá s tím návrh, s nímž v rámci takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) přišla Evropská komise. Aby pravidla začala platit, musí je schválit členské státy a Evropský parlament.

Nákladní a autobusová doprava podle komise produkuje šest procent všech emisí skleníkových plynů v EU a více než čtvrtinu emisí připadajících na silniční dopravu. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů.

K dosažení našich klimatických a bezemisních cílů musí aktivně přispět všechny sektory dopravy. Naše klimatická norma s tím počítá, naše města to chtějí a naši výrobci se na to připravují,“ prohlásil dnes místopředseda unijní exekutivy Frans Timmermans.

Všechny nově vyrobené nákladní vozy nad 3,5 tuny a dálkové autobusy by podle představ komise měly od roku 2030 omezit emise CO₂ o 45 % proti roku 2019. O pět let později se má požadavek zvýšit na 65 a v roce 2040 na 90 %.

Evropský parlament včera současně výraznou většinou schválil zákaz prodeje osobních aut se spalovacím motorem po roce 2035. Problematice jsme se věnovali již dříve.

Tagy bezemisní dopravy Evropská komise
88 komentářů