Dvoumiliardová zakázka na tramvaje pro Plzeň přilákala jen polskou Pesu. Škoda se „doma“ nepřihlásila

Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.

Oficiálním důvodem zrušení soutěže je podání jediné nabídky. Tramvaje od Škody přitom PMDP koupily v soutěži, kam se nikdo jiný nepřihlásil.

Škoda Transportation neprojevila zájem dodat nové velkokapacitní tramvaje pro město, v kterém má své sídlo. Nemusí se ale obávat, že po Plzni budou jezdit nové tramvaje od konkurence. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zakázku zrušily.

PMDP při zrušení soutěže neuvedly, kdo se přihlásil. Účast Pesy vyplývá až ze zveřejněné písemné zprávy zadavatele. „Podali jsme platnou nabídku a po půl roce bylo výběrové řízení zrušeno s odůvodněním, že byla podána jenom jedna nabídka. V minulých letech přitom pochopitelně jedna nabídka v soutěži nebyla žádný problém,” uvedl Piotr Szarafinski, který je v Pese zodpovědný za prodej tramvají.

Zákon umožňuje zrušit zakázku kvůli podání jediné nabídky, v případě PMDP jde ale o jeden z prvních takových případů. Řada soutěží na nová vozidla v Plzni skončila tím, že přišla jediná nabídka a smlouva byla uzavřena. Jde i o případ nejnovějších tramvají od Škody pro Plzeň. Do soutěže v roce 2018 se nikdo jiný nepřihlásil. Přesto PMDP soutěž nezrušily.

Otázkou zůstává, proč se nepřihlásila domácí Škoda Transportation. „K obchodním záležitostem se nevyjadřujeme,“ řekl ředitel komunikace a marketingu Škody Milan Kosař. V oboru se mluví o tom, že firma nestihla zpracovat nabídku včas.

V soutěži s odhadovanou cenou 1,92 miliardy korun poptávaly PMDP až 24 tramvají o délce 42 metrů, polovina z nich měla být obousměrná. Dopravce je chtěl nasadit na linku 4, kde měly jezdit od poloviny roku 2024. Tramvaje měly mít kapacitu minimálně 240 cestujících. Soutěž počítala s úplnou nízkopodlažností, klimatizací, otočnými podvozky, nadstandardní šířkou uličky mezi sedačkami nebo prostory pro osoby na vozíku či dětské kočárky. PMDP vyžadovaly kromě jiného také protikolizní systém zabraňující srážce s jinou tramvají, bezpečnostního asistenta hlídajícího nepřekročení rychlosti v obloucích či automatické počítání cestujících. Zda PMDP vypíší soutěž znovu a kdy, není zatím jasné.

Tagy pesa Plzeň Plzeňské městské dopravní podniky PMDP Škoda Transportation
141 komentářů