Dva vlaky Českých drah jely proti sobě, výpravčí zapomněl použít generální stop

U Jihlavy jely dva vlaky proti sobě, zastavily 28 metrů od sebe. Foto: Drážní inspekceU Jihlavy jely dva vlaky proti sobě, zastavily 28 metrů od sebe. Foto: Drážní inspekce

Od srážky dělilo vlaky 28 metrů.

Drážní inspekce dokončila vyšetřování mimořádné události z loňského dubna, kdy proti sobě u Jihlavy jely dva vlaky Českých drah. Strojvedoucím se podařilo zastavit včas a nedošlo ke srážce. Od té je dělilo 28 metrů.

Vyšetřování přitom ukázalo, že k pochybení došlo nejen u jednoho ze strojvedoucích, ale i u výpravčího. Zapomněl aktivovat takzvaný generální stop, který by vlaky zastavil. Závěrečná zpráva je na stránkách Drážní inspekce.

K události došlo 23. dubna ve 22:39. Strojvedoucí vlaku Os 8376 projel za hlavní (odjezdové) návěstidlo L5 s návěstí zakazující jízdu a rozřízl výhybku. Proti němu jel osobní vlak Os 28305. Ke srážce nedošlo, vlaky se oběma strojvedoucím podařilo zastavit. V případě strojvedoucího vlaku z Jihlavy zpráva konstatuje, že šlo o nevědomé pochybení. V obou vlacích bylo celkem 24 cestujících. V případě vlaku z Jihlavy šlo o jednotku Regionova, u vlaku do Jihlavy o motorový vůz Stadler RS1.

Strojvedoucí vlaku Os 8376 svoji chybu zjistil velmi rychle, při jízdě po zhlaví si všiml protijedoucího vlaku a ihned zastavil. Vzápětí mu volal vnitřní výpravčí a oznámil mu, že odjel na návěst zakazující jízdu, že proti němu jede vlak a dal návěst „Stůj, stůj“. Nebyl však zastaven generálním stopem.

Výpravčí následně vypověděl, že v danou chvíli mu nedošlo, že by měl použít funkci generální stop. Nikdy v minulosti ji použít nemusel. Generální stop je funkce traťového rádiového systému na železnici, která umožňuje výpravčím nebo dispečerům v případě hrozící nehody zastavit na dálku všechny vlaky v určitém okruhu. Podle předpisů Správy železnic měl generální stop použít.

Tagy České dráhy drážní inspekce projetí návěstidla
200 komentářů