Dopravci Železnice

Druhý život pro rychlovlak. Italové z něj udělali nákladní expres

Jednotka ETR500 předělaná pro přepravu zboží. Foto: Mercitalia
Jednotka ETR500 předělaná pro přepravu zboží. Foto: Mercitalia

Italský státní železniční nákladní dopravce Mercitalia se jako první pouští do nákladní dopravy rychlovlaky. Společnost patřící do skupiny státních italských železnic FS spustí první linku do konce října.

Pod značkou Mercitalia Fast spustí provoz upravené jednotky ETR500, kterou nasadí mezi terminály Boloňa Interporto a Caserta Marcianise u Neapole. Trasu napříč Apeninským poloostrovem zvládne vlak za 3 hodiny a 20 minut, průměrná rychlost bude 180 kilometrů v hodině.

Plán na spuštění nákladních rychlovlaků firma oznámila letos v dubnu,na facebooku se již objevilo první video nové soupravy před zahájeném běžného provozu.

Gepostet von Gabriele Ferraris am Donnerstag, 11. Oktober 2018

Dvanáctivozová souprava vznikla z první generace rychlovlaků řady ETR 500, která už nejezdí. Je schopná převážet přepravky o velikosti 70x80x180 centimetrů do 220 kilogramů. Vlak má nahradit až 18 kamionů, vejde se do něj podle firmy tolik, jak do dvou nákladních boeingů 747.

Jde o první případ vysokorychlostní nákladní železniční dopravy. Podle šéfa Mercitalia Logistics služba míří na zákazníky, kteří potřebují rychlou a spolehlivou dopravu, například pro expresní kurýrní služby. Pokud se služba na první trase osvědčí, chce ji rozšířit i mezi další města.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Domdur

Také to není úplně první pokus o přepravu zboží rychlovlaky. Francouzká La Poste měla od roku 1983 7xTGV pro přepravu pošty. Ale koncept se jim příliš neosvědčil, v roce 2015 byla poslední jízda.

Gogo

Jenom pro upřesnění, poštovních TGV bylo vyrobeno pouze pět půlvlaků (1 Motorový + 4 vložené vozy) a z nich byly sestaveny dvě kompletní TGV a jedna půlka zůstala jako náhradní, později bylo ještě na poštovní předěláno jedno celé starší oranžové PSV.

Gogo

Oprava: to starší bylo PSE z první generace.

Klugscheißer

Mercitalia fast pouziva lokomotivy E.404.514 a 516 (http://www.ferrovie.it/portale/articoli/7895), coz je druha serie ETR500 (https://de.wikipedia.org/wiki/FS_ETR_500#Zweite_Serie_(ETR_500_Politensione))

vs

Keď sa chce, všetko sa dá. To len v Stredoeurópskom Banánistáne sa nedá… (resp nedá sa ak nenecháš bakšiš)

K.S.

Vypadá to jako velmi zajímavý koncept, mohlo by to dobře fungovat pro přepravu rychle se kazícího zboží. Otázka je jak to je s nakládkou a vykládkou, rozhodně to bude potřebovat asi normální nástupiště, nebo nějakou úpravu pro snadnější nakládku a vykládku.

Pedro72

Taky mě napadla nakládka a vykládka, ve videích ani na fotkách jsem nenašel žádnou nápovědu, jak to budou řešit.

Šalinář

ETR500 není Pendolino, nýbrž konvenční rychlovlak.

Petr.R

a klopí?

Petr.R

tohle by čd neudělala, ale soukromníci už přemýšlí a už by se psal článek, expresní pošta ostrava-praha pod 2,50hod. a nedávat zásilky“neklopit“

poiuz

To chci vidět jak by jste zajel Pha-Ova za 2,5h :-D. Průměrná rychlost 143km/h je naprosto nereálná a mimo mísu.

petr.r

a pendolino čd to jezdí jak? Pošták by nestavěl, jel by v noci.

Lukáš F.

Proč? Pendolino se zastávkou v Olomouci a Pardubicích zvládá ze Svinova do Prahy 125 km/h, a to jsem počítal z jízdy před několika lety, mezitím už je nově 160 na kousku trati u Prahy, kde bývalo 120. Když se odstraní propady rychlosti a na pár úsecích se odstraní přejezdy a povolí 200, tak průměrných 140 km/h bez zastávky není sci-fi.

Bram

A ostatní vlaky, zejména nákladní, budou stát v kopřivách. Tak takhle by to soudruhu opravdu nešlo – aby ti, co jsou nedotováni, byli ještě více odstrkováni.

Pevně věřím, že zdravý rozum zvítězí a blbosti typu vmax větší než 160 km/h na současných koridorech se nikde nestanou realitou…

petr.r

pro náklad bude třetí kolej.

Martin K

O tom není sporu, ale otázkou je kdy ta třetí kolej bude.

Jiri Tyr

A otazkou take kde. Poststavit 3.a4.kolej uplne jinde může byt snazsi…