Druhá nejhlubší komora prochází přestavbou, kvůli velké vodě se zvětšují vrata

Hněvkovická přehrada s dolní rejdou plavební komory. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHněvkovická přehrada s dolní rejdou plavební komory. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Před každou částí vodního díla musejí stavbaři nejprve vybudovat ochranné jímky, využívají proto potápěče

Zeje v Hněvkovické hrázi jako kaňon a jejích 15 metrů z ní dělá druhou nejhlubší komoru v republice. Plavební komora na Vltavě mezi Hlubokou nad Vltavou a Týnem nad Vltavou nyní prochází přestavbou, aby spolu s hrází lépe odolávala velké vodě.

Zakázku za 250 milionů získala od Povodí Vltavy společnost Metrostav, která s příchodem dubna ukončila první část úpravy komory. Ta spočívala především ve zvětšení horních vrat, když záporník (zarážka) vrat byl snížen o několik metrů.

Stavbaři tak stihli zahájení plavební sezony. „Po celou plavební sezonu bude komora v běžném provozu,“ uvedl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Komora je zhruba na půli cesty mezi Českými Budějovicemi a hrází nádrže Orlík. Vodní cestu na horní Vltavě loni využilo rekordních 12 tisíc lodí, což je o 27 procent meziročně více.

Přeliv Hněvkovické přehrady. Pramen: MetrostavHorní vrata plavvební komory na přehradě Hněvkovice. Pramen: MetrostavPlavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHněvkovická přehrada s dolní rejdou plavební komory. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPlavba po Hněvkovické přehradě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKomora Hněvkovická přehrada, vrata v původní velikosti. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přímo do komory se dělníci vrátí po ukončení sezony na přelomu října a listopadu a začnou s úpravou dolního ohlaví. Otvor dolních vrat plavební komory bude zvětšen o 2,2 metru a stará vrata budou nahrazena novými „s možností hrazení do nevyrovnaných hladin“.

Před každou upravovanou částí vodního díla musejí stavbaři nejprve vybudovat ochranné jímky, využívají proto potápěče. Před plavební komorou se pohybují v hloubce až 17 metrů. „V českých vodách je ovšem viditelnost běžně do 30 centimetrů, takže jsou za potřebí zkušenosti, dobrý hmat a velká představivost,“ uvedl Jan Prokeš, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.

Vedle úpravy komory procházejí přestavbou i dvě pole bezpečnostního přelivu, kde bude snížen práh o 1,5 metru a budou vyměněny uzávěry včetně ovládání. Přehrada by měla následně být schopna ustát a bezpečně převést až desetitisíciletou vodu.

Vodní dílo Hněvkovice vzniklo v 80. letech 20. století jako poslední velká přehrada na Vltavě, a to pro potřeby jaderné elektrárny Temelín. Už tehdy vznikla i šachta pro plavební komoru, která ale byla vystrojena a zprovozněna až v roce 2010.

Jak už bylo řečeno, jde o druhé nejhlubší zdymadlo v tuzemsku, první místo drží Štěchovická přehrada s 20 metry.

Tagy metrostav plavební komora Hněvkovická přehrada Povodí Vltavy rekreační plavba
7 komentářů