Drezíny za 10 milionů čeká instalace ETCS za stejnou cenu. Správa železnic chystá miliardovou investici do svých vozidel

Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

(aktualizováno 12:20 o vyjádření SŽ) Správa železnic počítá s miliardovou investicí do vybavení svých vozidel mobilní částí zabezpečovače ETCS. Investice

(aktualizováno 12:20 o vyjádření SŽ) Správa železnic počítá s miliardovou investicí do vybavení svých vozidel mobilní částí zabezpečovače ETCS. Investice se týkají i téměř nových drezín, u kterých Správa železnic v době nákupu věděla, že zabezpečovač bude potřeba. Přesto ho neobjednala a nyní bude muset zaplatit za dodatečnou montáž.

Zakázka zveřejněná na profilu zadavatele počítá s instalací zabezpečovače do celkem 98 drážních vozidel, odhadovaná cena zakázky je 980 milionů korun. Správce železnic v rámci tržních konzultacích řešil podmínky soutěže se společnostmi AŽD Praha, CZ LOKO a ČD-Telematika.

U všech typů vozidel odhaduje Správa železnic cenu deset milionů za kus. Největší část má jít na drezíny řady MUV 75, které státní organizace koupila v posledních dvou letech od CZ LOKO. Na instalaci jich půjde celkem 44. Na příkladu těchto vozidel je vidět, o jak nákladnou technologii jde: mobilní zabezpečení pro každou z nich vyjde na zhruba stejnou částku, jako byla kupní cena jednoho kusu. Jedna vyšla na deset milionů korun.

Správa železnic na dotaz, proč už v roce 2017 při podpisu kupní smlouvy nepožadovala vybavení zabezpečovačem, uvedla, že na takovém postupu nevidí nic nehospodárného. „U zařízení by vzhledem k zahájení výhradního provozu od 1. 1. 2025 skončila záruka dříve, než by bylo fakticky užíváno a vyzkoušeno, nemluvě o nákladech za průběžnou údržbu zařízení. Celý systém ETCS za tu dobu prošel a stále prochází poměrně dynamickým vývojem. To sebou nese také riziko toho, že by v případě dodání MUV 75 s ETCS z výroby zastaralo zařízení ještě před zavedením výhradního provozu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle ní vozidla MUV 75 z výroby disponují „přípravou“ pro dodatečnou a snadnější instalaci palubních jednotek ETCS. „Toto řešení považujeme za nejlepší možné, protože cena palubních jednotek se postupem času snižuje,“ dodala Friebová.

Cena nakonec být ještě výrazně vyšší. Na trhu s vybavením ETCS je aktuálně velký převis poptávky, čemuž odpovídají i ceny. České dráhy v únoru musely zrušit soutěž na montáž ETCS do vybraných vozidel, protože nabídky přesahovaly 15 milionů za jedno vozidlo.

Správa železnic chce na instalaci ETCS získat dotaci z Operačního programu Doprava. Kromě 44 vozidel MUV 75 je součástí zakázky 33 vozidel MVTV 2, 10 MVTV 2.2, 8 vozidel MVTV 2.3 a 3 vozidla MTW 100. „Dosazení mobilních částí ETCS umožní jejich provoz na tratích, na kterých je instalovaná traťová část tohoto vlakového zabezpečovače,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. Povinnost instalovat systém ETCS do hnacích vozidel platí i pro dopravce. Národní implementační plán počítá s tím, že od 1. ledna 2025 nebudou na koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí systému ETCS.

Aktuálně je systémem ETCS pokryto 255 kilometrů železničních tratí v České republice. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné postoupilo do zkušebního provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce. Dále se pracuje na úsecích Plzeň – Cheb, Praha-Uhříněves – Votice a Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín. Pro několik dalších úseků momentálně probíhá projektová příprava.

Tagy ETCS MUV 75 Správa železnic Top
152 komentářů