Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice

Dřevo do Rumunska. ČD Cargo jelo poprvé na vlastní licenci přes Maďarsko

Vlak se dřevem společnosti CD Cargo Hungary. Pramen: ČD Cargo
Získání maďarské licence je součástí úsilí české firmy o expanzi do nejbližšího středoevropského okolí.

Skupina ČD Cargo začala využívat licenci pro maďarskou železniční síť, kterou dceřiná společnost CD Cargo Hungary získala 1. října. Ve středu firma v Maďarsku zajistila první přepravu na vlastní licenci; šlo o vlak s českým dřevem mířící do rumunské stanice Moacsa. ČD Cargo to oznámilo na svých stránkách.

„V následujících týdnech by tyto přepravy již měly být realizovány pravidelně ve spolupráci ČD Cargo – CD Cargo Slovakia – CD Cargo Hungary,“ uvedla společnost.

Získání maďarské licence a proměna tamní dcery v plnohodnotného dopravce je součástí úsilí o expanzi do nejbližšího středoevropského okolí. Napřímo nebo skrze dceřiné firmy má už český nákladní dopravce licence i v Polsku, Rakousku, Německu a na Slovensku.

CD Cargo Hungary má k dispozici hungarizované „laminátky“ řad 230 a 240 a lokomotivy řady 742 pro obsluhu neelektrifikovaných tratí. Do Maďarska bude dopravce jezdit také s lokomotivami řady 363.5 a 753.6 (bizon).

„Postupně zahajujeme podnikatelské aktivity i v maďarském vnitrozemí a velké plus vidím v možnosti navázat na maďarský úsek přímo tranzitem přes Rakousko,“ řekl v říjnu výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj takové trasování může usnadnit vyhnutí se kapacitně omezené trase přes Děčín.

Už v září ČD Cargo začalo s přepravou aut ze Slovenska do Německa přes Rakousko. „Potenciál na maďarském trhu vnímáme především v oblasti kombinované dopravy a obilovin. Zajímavé jsou i přepravy dřevní hmoty,“ dodal Tóth.

ČD Cargo se rozhodlo pro expanzi na zahraniční trhy před několika lety. Označilo ji za svůj strategický cíl. Postupně tak začalo opouštět model spolupráce se zahraničními partnery a začalo usilovat o vlastní licence.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Další doprava, která se vyhýbá české drážní síti poznamenané dlouhodobou modernizací. Výmluvnější ukazatel neexistuje.

Armando Andreoli

Není to nošení dříví do lesa? Proč není při takovém objemu dřevní hmoty dosud v Česku kvalitní technologie na její zpracování?

Karl vB.

Brečíš sice dobře, ale na blbým hrobě. Tady je to o vláčcích…
Zpracování dřevní hmoty v Rumunsku přijde levněji, než v Česku a velké nábytkářské řetězce jdou tvrdě po nižších nákladech.
V minulosti jsme také byli dostatečně levný dodavatel např. pro Ikea.

Jiri

Rumuni po vstupu do EU použili rozvojové fondy k modernizaci dřevozpracujícího průmyslu jsou dnes v rámci Evropy velký hráč. U nás moc kapacit není, a tak surovinu vozíme i do Rakouska.

Peeetr

Protože celková délka lesní kalamity bude zhruba 5 let, pak možná dalších 5 let dotěžování nechaných soušek už vhodných jen na spálení, ale pak bude hodně dlouho naopak u nás dřeva méně než v posledních desetiletích.

rtep

Kvalitní technologie tu samozřejmě je. Ale chybí poptávka, dřeva je a ještě několik let bude prostě moc.

ABC

Dřevo do Rumunska? Tam je málo lesů? A co na to Gréta?

Jerry

V Rumunsku jsou německé a rakouské pily takže je to tam levnější na zpracování.

rtep

Tak jako Češi spokojeně na tržnicích kupují rumunské borůvky, tak v Rumunsku rádi koupí levné dřevo. Dlouhodobě u nás nabídka dřeva převyšuje poptávku a ta situace se hned tak nezmění.
Proč do toho taháte Grétu, to opravdu nechápu.

Modré zábradlí

To je ohromná konkurenční výhoda že už kargo nemusí jezdit do Maďarska přes Děčín
„Postupně zahajujeme podnikatelské aktivity i v maďarském vnitrozemí a velké plus vidím v možnosti navázat na maďarský úsek přímo tranzitem přes Rakousko,“ řekl v říjnu výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj takové trasování může usnadnit vyhnutí se kapacitně omezené trase přes Děčín.

Jiří Kocurek

Když něco vezete do Maďarska až z Hamburku, tak možnost vyhnout se Děčínu nevypadá jako totální nesmysl. Prostě to „národní specifikuum“ objedete z jihu přes Rakousko.

Krušnohorec

Kolik bylo vyrobeno 753.6 (Bizon)? Severočeské doly – doprava mají první čtyři. Tři vezou vápenec, čtvrtý je rezerva.

asdfg

18ks.

Avlaky

Z toho 4 pro Cargo

David

Foto: Krásné nové stroje.

Zrzek

Tak východ už dobily, teď už zbývá Německo a Rakousko. Bastard ve Vídni přes Německo lamino v Drážďanech brejle a bangle v s rychlíkem v Mnichově. Trochu šílený, ale dnešní doba je ještě šílenější. Z ty techniky by EBA dostala infarkt.

Apollo17

Jste zaspal.Vždyť i v článku nahoře se píše :“Už v září ČD Cargo začalo s přepravou aut ze Slovenska do Německa přes Rakousko“.

Zrzek

Já psal o konkrétních typech lokomotiv Varga, jde o typy min 30 let staré.

asdfg

Starý mašiny se schvalují celkem dobře, protože se schvalují podle norem, podle kterých byly vyrobeny. Tj. dosadit PZB a německou vysílačku, udělat nějakou TBZ a teoreticky by to do Německa mohlo, ale to už dneska nikdo nezaplatí a ani dělat nebude. Brejláků u carga je jak šafránu (nulek), bangle pomalu mizí na reko, tak klasik už taky nebude pak mnoho, bastardi maj dojezdit se začátkem ETCS….

johny

Začátky jsou těžké, ale časem se to zlepší. Alespoň mají nějakou střednědobou vizi a jdou za ní, narozdíl třeba od ČSA. Tam se to řídí spíš polohou hvězd…

xyz

Čili z Maďarska de facto odtékají (resp. do něj nepřitékají) peníze (tržby z přepravy po železnici pro tamního nákladního dopravce atd.) vlivem firmy z ciziny. 😀 😀

(tzn. prakticky to samé, co někteří zastánci „mateřských“ ČD kritizují na Arrivě.)

Jiri

A madarsti zeleznicari nebodou mit co zrat! 😋

Jiri

Nebudou, pardon

Premek

To je jejich problém…

Peeetr

Mezinárodní a ještě k tomu nákladní doprava je úplně něco jiného než pravidelné místní osobní linky.

Adrián

Nemal by som porovnávať, ale v čase keď ZSSKC vo veľkom prepúšťa, ČD CARGO expanduje. Kde sa stala chyba?

JiP

Tak zakladnou pro expanzi je silna vnitrni poptavka a bohuzel na Slovensku vyjma automobilek, dreva a uhli nema zeleznice prakticky moc co vozit.

Kubrt

Plus přepravy navazane na kosicke ocelárny.

JiP

Tak ty ocelarny jsou z vetsi casti schovane v automobilkach, protoze se vozi hodne ocelove svitky na auta.

Jiří Kocurek

Až do 3nce!

Greta

A v Česku je co vozit kromě aut, dřeva a uhlí? Vápenec?

Stanley

koks,železné ingoty,šrot..

johny

Třeba; krom toho i hnojiva, obiloviny, cement nebo různé zboží po kontejnerech

Jiří Kocurek

+ ropná paliva a jiné chemikálie v cisternách

David

To sa predsa vozí aj na SK.
Chémia Duslo Šaľa smer DE a CZ . Rafinéria Slovnaft tiež smer CZ. Šrot tiež vo veľkom a z terminálu v DS kontajnery smer CZ a DE. Autá zo Žiliny , Trnavy a BA a asi aj z NR..
Druhá vec , že to vozia viacmenej súkromníci..

Jiří Kocurek

Pak je otázkou, proč etablovaný dopravce s dlouholetou praxí nezískává tyto zakázky. Měl by mít náskok přinejmenším ve znalosti prostředí, alespoň teoreticky.

asdfg

Nebo je zamrznutý v minulosti a čeká až zakázka přijde sama.

X 1

Re. Adrián
Jestliže ZSSK Cargo propouští, tak fírové mají možnost najít zaměstnání u celkem kvalitního dopravce (ČD Cargo). Obzvláště strojvedoucí kteří ovládají jak slovenčinu, tak maďarštinu.