Doprava ve městě Metro Zprávy

DPP začal rozmísťovat bezkontaktní terminály do metra, ověří i platnost kuponů

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
Automat pro bezkontaktní platbu, ilustrační foto. Autor: Mastercard

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes začal do prvních stanic metra instalovat nové bezkontaktní terminály na nákup jízdenek. Cestující si na nich budou moci zkontrolovat i platnost zakoupených časových kuponů. Instalace terminálů do jednotlivých stanic potrvá do konce prázdnin. Terminály jsou náhradou za nefunkční validátory zrušené Opencard.

„Po zrušení Opencard a zavedení PID Lítačky dostáváme od cestujících řadu podnětů, ve kterých nás žádají o možnost jednoduše a pohodlně ověřit platnost zakoupených časových kuponů přímo v pražské MHD. S našim plánem rozšířit bezkontaktní terminály také do metra, na stojany po Opencard, se řešení přímo nabízelo. Proto jsme se je rozhodli vybavit i touto novou službou,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski.

Bezkontaktní terminály na stojanech po Opencard budou do konce ledna 2020 fungovat v testovacím režimu. Do konce prázdnin budou osazeny do všech stanic kromě Bořislavky, Petřin a Nemocnice Motol, kde byly validátory Opencard součástí nástěnné mozaiky. Během testovacího provozu doplní DPP bezkontaktní terminály i do zmiňovaných třech stanic metra A.

Oranžovými bezkontaktními terminály na nákup jízdenek už DPP opatřil všechny pražské tramvaje, stalo se tak letos na jaře. Do konce září chce podnik vypsat výběrové řízení na dodavatele bezkontaktních terminálů i do všech autobusů. Osadit je plánuje v průběhu příštího roku. Jízdenku z takového terminálu už není třeba znovu označovat.

Ve všech pražských tramvají byly terminály spuštěny do ostrého provozu letos 26 dubna. Do konce června, si jejich prostřednictvím cestující zakoupili téměř 433 tisíc jízdenek za 13 milionů korun. Největší využití mají terminály na linkách 22, 9 a 17.

Kromě bezkontaktních terminálů jsou v některých stanicích metra i jízdenkové automaty s možností platby kartou.  DPP plánuje těmito automaty vybavit každou stanici metra do konce příštího roku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
AbCd
Host
AbCd

Mně se v Praze a obecně v zónách PID osvědčila appka, kde jenom zadám odkud kam a pak už jen zaplatím příslušnou jízdenku. Někdy by ty cesty ze zóny do zóny byly docela matematický oříšek. 🙂

A.R.
Host
A.R.

Jak je mozne, ze zrovna Praha je se vsim tak zaostala?

vydra
Host
vydra

…i to má svoji světlou stranu:) člověk nemusí kromě platnosti jízdenky na nic myslet, a nikoho s tím pípáním nezdržuje. Sice to není taková moderna, ale třeba v centru Prahy si těžko dokážu ostravský výkřik techniky představit.

Xapadlo
Host
Xapadlo

Nevíte náhodou někdo, do jakých stanic DPP již tyto bezkontaktní terminály nainstaloval?

Haha
Host
Haha

Tenhle systém (na fotce od Mastercardu 🙂 ) máme už snad 5 let v Plzni a osobně mi to přijde praktičtější než ostravské pípání, není problém koupit lístenk někomu jinému…

PetrD
Host
PetrD

Však to taky v Ove problém není

Jan
Host
Jan

To je tak komplikované zmáčknout tlačítko „Spolucestující“? https://ibb.co/5YvLNnv

Tom
Host
Tom

A ako budu kupovat cudzinci listky na PID ?

Josef22
Host
Josef22

Odpověď Vás určitě překvapí, ale v tomto bezkontaktním terminálu, kde je možnost vybrat i jazyk.

A.R.
Host
A.R.

Mnohem jednoduseji nez na BID.

Jarek
Host
Jarek

To, co je na fotce, asi není jeho výchozí obrazovka.

Ladislav
Host
Ladislav

Ta fotka vůbec neni z Prahy

Josef J.
Host
Josef J.

ale z Plzně, jste mohl rovnou napsat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Podle mě je to pro Prahu (a PID) jednoznačně lepší řešení než formy zvolené v Ostravě či v Brně – a začal bych to v dohodě s ČD urychleně osazovat i do „šukafonů“ a pdobných vozidel zajišťujících regionální dopravu na méně frekventovaných tratích v PID, minimálně v zájmu rychlejšího odbavování cestujících v mezilehlých tarifních bodech.

Samo
Host
Samo

Jasné, nutnosť vopred si vyberať typ cestovného, riešiť tarifu a musieť riešiť papierový lístok je oveľa lepšia ako proste sa pípať.

A nie, výhovorka o nemožnosti zapojiť do „pípacieho“ systému vlaky a metro neobstojí, keďže v Londýne to ide bez problémov (a nie, nie sú všade turnikety). Ten ROPIDácky text o tom ako sa to nedá vychádza z úplne zlých premís a nepochopenia ako ten londýnsky systém funguje.

babilon
Host
babilon

Ano, jednou koupit je pro mě rozhodně jednodušší než při čtyřech přestupech 6x pípat a riskovat pokutu, protože revizor mojí kartu v systému nevidí.

Ojedinělec zde
Host
Ojedinělec zde

Dám příklad z Nizozemí – fungujou jejich vlastní předplacené ov-chipkaarty (cizinci jich hojně využívají) na principu pípnutí si při nástupu i výstupu z jakéhokoliv dopravního prostředku, turnikety jsou jen u metra a na vlakových stanicích, na vlakových zastávkách jsou umístněné stejné krabičky jako v autobusech a tramvajích. A systém funguje parádně a nikdy se mi nestalo, že by revizor neviděl to moje pípnutí na jeho terminálu (a to kontrolují docela často). Jen když si člověk zapomene odpínout, tak po nějaké době to systém zaznamená a naúčtuje mu to 4 €. To člověka donutí na to nezapomínat. 😉 A platí po… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

Jak často že v Ostravě dochází k tomu, že by revizor kartu neviděl? Myslím v současnosti, ne v počátcích provozu kdy ještě ne vše bylo vychytané. Já jsem o žádném takovém případu z poslední doby neslyšel.

Pokud odstraníte tenhle (populární) argument, už vám to bude vycházet rovnocenně (řešit předem co koupit, nebo jen pípat?). A pokud se opravdu bojíte pokut, je Ostravský systém vlastně i lepší, protože nemusíte řešit čas ani zóny.

Jarek
Host
Jarek

Čím je člověk starší, tím častěji chápe, že se některé věci nedají dělat skokově, což je asi i případ DPP. I když je tam ten blbej kus papíru, tak je to obrovský usnadnění a krok dopředu. A ve stínu Ostravy zůstává trochu nezaslouženě Plzeň, tam měli NFC už před 10 lety, nedlouho po Oyster Card a placení kartou na palubě mě tam taky pozitivně překvapilo. Co je na tom smutný je tříštění sil a jednotlivé dopravní svazy nemají mnohem intenzivnější komunikaci v nějakém „odbavovacím fóru“. Ono vyvinout intuitivně použitelnej systém a k němu i hezké a použitelné hardware není legrace… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

No to je dobrý, ale na ČD poměrně revoluční nápad. Současné řešení je zánovní, moderní (má LCD displej) a navíc z pohledu prakticky plně funkční.

Veselá příhoda, která na Nábřeží jistě vyvolá salvy smíchu: nedávno jsem se zaradoval, že ten krám vidím v provozu a pokusil jsem se v tom koupit jízdenku a kolo do Jakuszyc…

Závěr je ten, že ze sebe nebudu dělat idiota a žádného automatu ČD se už nikdy nedotknu.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll