Doprava ve městě Tramvaje

DPP vypsal miliardovou soutěž na novou vozovnu v Hloubětíně. Tramvaje bude mýt dešťovou vodou

Vizualizace nové Vozovny Hloubětín. Foto: DPP
Vizualizace nové Vozovny Hloubětín. Foto: DPP
DPP chce mít nové zázemí pro tramvaje hotové do konce roku 2023.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal jednu z největších stavebních zakázek posledních let, která se týká tramvají. V soutěži za 1,6 miliardy korun hledá firmu, která postaví novou deponovací a opravárenskou halu pro tramvaje v Hloubětíně. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 1,6 miliardy korun. DPP chce začít se stavbou ještě letos, stavba podle projektu potrvá 26 měsíců.

Nová hala bude mít dvě části. Do deponovací se vejde až 61 vozů typu 15T. V opravárenské vznikne šest stanovišť s kapacitou až 12 tramvají typu 14T/15T. DPP je vybaví novou technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Kromě toho vzniknou v areálu dvě nové budovy pro ostatní provozy, zmizí současně objekty, které jsou určeny k demolici. Přestavbou projdou také komunikace, odstavné a parkovací plochy či plochy zeleně. Celá stavba bude rozdělena na tři etapy.

DPP se rozhodl stávající vozovnu zbourat kvůli neopravitelným deformacím střechy, která hrozila zborcením. Paradoxem je, že k zemi šla nejmladší pražská vozovna; byla zbudována na přelomu 40. a 50. let. Její střechu tvořily železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton.

Soutěž vypsaná 70 let po zahájení provozu

Dopravní podnik bude v nové vozovně využívat úspornější technologie s nižší spotřebou energie a šetrnější k životnímu prostředí. Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení. Střecha haly bude částečně osázena fotovoltaickými panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál vozovny. Dešťovou vodu bude DPP sbírat a využívat na mytí tramvají, na vytápění areálu bude podnik používat úsporná tepelná čerpadla.

„Je to symbolické, že veřejnou zakázku na zhotovitele nové vozovny Hloubětín vyhlašujeme téměř na den přesně k 70. výročí zahájení provozu té původní. Udělali jsme další důležitý krok ke stavbě nové, moderní vozovny. Jediné, co z původního areálu zůstane beze změny, je hala úrovňového soustruhu, kterou jsme postavili v roce 2012,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Opravárenská hala pro nízkopodlažní tramvaje

Hala oprav bude speciálně postavena pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Nebudou v ní chybět lávky, jeřáby a stanoviště pro otáčení podvozků. Nová hala bude sousedit s někdejší halou denního ošetření, kterou budeme z hlediska vybavení modernizovat mimo jiné přestavbou myčky tramvají. Kromě Ústředních dílen v Hostivaři podobně vybavenou opravárenskou halu pro nízkopodlažní tramvaje nemáme v žádné jiné vozovně. „Díky novému zázemí v Hloubětíně budeme moci zefektivnit údržbu nízkopodlažních tramvají. Tramvaje nyní odstavované na venkovní ploše v Hostivaři budeme moci přesunout opět pod střechu do deponovací haly a zásadně zlepšíme pracovní podmínky našim zaměstnancům údržby,“ dodal Šurovský.

První etapa stavby začala už loni, jde o energocentrum a měnírnu. V současnosti je dokončena překládka kanalizace včetně výstavby kanalizačních šachet, zemnící síť proti bludným proudům a je vybetonována základová deska samotného energocentra a kompletně položena ležatá hydroizolace. Podle aktuálního vývoje stavebních prací by nové energocentrum a měnírna ve vozovně Hloubětín měly být zprovozněny na konci letošního září. Pokud výběr zhotovitele v právě vyhlášené veřejné zakázce proběhne bez komplikací, DPP plánuje navázat na zprovoznění energocentra zahájením stavby nové deponovací a opravárenské haly v průběhu čtvrtého kvartálu letošního roku. V takovém případě by nová vozovna Hloubětín mohla začít naplno sloužit svému účelu na konci roku 2023.

„Praha po více než 70 letech získá novou moderní vozovnu šetrnou k životnímu prostředí,“ doplnil Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vendali

Zeptá se někdo těch lidí co tam dělají jak jim mihou usnadnit práci.Nebo to bude zas někdo plánovat jen od stolu.

pawel

Dojde po zprovozneni vozovny k presunu vozu 15T do HL (napriklad vymena s Motolem nebo Pankraci)?

Daniel

Nejnadějnější je z kontextu vytržená věta „Tramvaje bude mýt“ 🙂

Ondřej

Jak často v posledních letech prší?

Poudy

V posledních letech (když nebudeme počítat srážkově vydatný rok 2020) se objem srážek moc nemění, mění se ale jejich četnost. Více prší v bouřkách a méně v klasickém zahradním dešti. Což v případě že máte rezervoár vody je vám úplně buřt, takže problém s vodou mít nebudou.

Dusanh

Moje zkušenost s 5-letým provozem domácí jímky na dešťovou vodu (11m3, sbírám z cca 220m2 střech) je taková, že pokud prší ten „klasický zahradní déšť“, tak na nějaký přírůstek můžu prakticky zapomenout. Sice by se řeklo, že když naprší 2mm srážek, tak získám vody 5x méně, než když naprší 10mm srážek, ale není tomu tak.

medical_examiner

Protože se hodně vypaří?

Dusanh

Jako ze v desti se vypari? 😀
Spis to podle me souvisi se smacenim ploch stresnich tasek apod.

Kubrt

O to důležitější je s vodou hospodařit. Tyhle velké plochy si o to přímo říkají, odvodnění tam stějně je, takže se voda místo do kanalizace pošle do nádrže, za mě super že se konečně tohle rozmáhá.

Jiří Kocurek

Není to nic nového. Technická zpráva z roku 2009:
Množství a) + b) + c) = 72,35 l/s je vedeno přes akumulační nádrž s řízeným odtokem 11 l/s přes škrtící kapacitní otvor ∅78 mm umístěný ve spodní části přepážky v odtokové šachtě Šas1.

Jiří Kocurek

Naposledy včera. Proč?

David

1) Doufám, že hala bude celá pokryta solárními panely a ne jak je na vizualizaci
2) Ta hala vypadá příšerně a nemá žádný nápad. Řekl bych že to namísto architekta zase navrhoval nějaký kvalifikovaný inženýr.

Jan Novak

Bohužel, střecha bude zelená….

medical_examiner

A DPP tam bude pěstovat PIVOňky…
Které doplní šeřík u odjezdu…

Roman Soudný

2) Protože to zase maloval Metroprojekt, klasicky bez architektonické soutěže.

Jiří Kocurek

Zbavme se kvalifikovaných inženýrů. Halu navrhne filozof s učitelem tělocviku, hlavní je, aby byli politicky aktivní.

Facepalm

Slyšel jste někdy o architektech?

medical_examiner

Zajisté, v budově fakulty máme v přízemí hned 2 exempláře…

Ryk Mat

Je to naprosto chaotické seskupení vzájemně si odporujících prvků bez jakéhokoli nápadu a dominuje tomu rudá barva jako rtěnka obstarožní prostitutky. To je další veledílo pseudoarchitekta Kotase. Tohle je naštěstí schováno za betonovou zdí a vidět to skoro nebude. Lze ale očekávat, že tak jako všechna veledíla tohoto protekčního diletanta to bude extrémně drahé, extrémně náročné na údržbu a technická řešení budou znehodnocena chybným návrhem a mnoho z nich bude navrženo nesmyslně.
Mimochodem na webu toho ničitele českých měst jsou texty, které mi velmi připomínají to, co jsem někdy v roce 2002 psal na K-Report o viditelnosti sítě atd.

Ryk Mat

Ještě mě napadá otázka, proč DP staví o tolik menší halu?

Jan

Proč není celá střecha pokryta solárními panely? Ještě přidat bateriové úložiště s menší měnírnou a pokryl by se aspoň pohyb v rámci areálu.

Peeetr

Protože nové státní dotace na soláry teď zase začínají, žádosti se budou podávat každoročně, ale nemá cenu se hlásit, když ještě nemáte postavenou tu střechu, na kterou je chcete umístit.

Poudy

Přesně, ta hala si o to svým řešením vyloženě říká. Možná je to v plánu později při snížení cen za tyto technologie, nenapadá mě z jakého jiného důvodu by tu střechu dělali takhle.

Jan Novak

Střecha bude zelená………..

obyčejný člověk

A na zelené střeše nemohou být i solární panely? Nevím – ptám se: ony by tam snad něčemu nepřekonatelně vadily, když jinde jsou soláry i na jinak vynikající orné půdě?

mic

Bude-li střecha zelená, kolik z ní nachytají vody? Několik lidí mi říkalo, že ze zelené střechy žádná voda neteče… Leda při extrémní průtrži…
Spíš by mě zajímalo, jestli by se na té vozovně nedalo ještě něco postavit…

Facepalm

A co takhle zpevněné plochy, z těch voda mizí do dimenze X?

mic

Maj pravdu:o) Zpevněné plochy tam jsou taky, podle fotky asi 1/3 plochy střechy. Otázka je, kolik zpevněných ploch tam nakonec bude…
A dimenze X se taky může nazývat dimenze K, tedy kanál.
Však uvidíme…

Sch

Jenže voda ze zpevněných ploch je dost špinavá a k umývání tramvají se nehodí. Že střechy stačí mechanické čištění a máte vodu na mytí vhodnou.