DPP provádí největší rekonstrukci větrání metra, z trasy C mizí ventilátory ze 70. let

Nový ventilátor v pražském metru. Autor: ZVVZ MachineryNový ventilátor v pražském metru. Autor: ZVVZ Machinery

Pražský dopravní podnik letos a příští rok kompletně zmodernizuje větrání na vůbec nejstarším úseku metra, kterým je část trasy C

Pražský dopravní podnik letos a příští rok kompletně zmodernizuje větrání na vůbec nejstarším úseku metra, kterým je část trasy C mezi Florencí a Kačerovem. Celkem je zde devět větracích šachet, z nichž v každé jsou dva obří ventilátory. Strojovny procházejí rekonstrukcí, původní ventilátory ze začátku 70. let se mění za nové. Celkové náklady činí 155 milionů bez DPH. Dodavatelem nových ventilátorů je milevská společnost ZVVZ Machinery; stejný výrobce dodal i původní technologie v 70. letech.

Dopravní podnik podle mluvčí Anety Řehkové přistoupil ke kompletní výměně kvůli stáří původní technologie. Osazované ventilátory musejí vyhovovat nové směrnici o požární ochraně. „Novým směrnicím se přizpůsobují i nové silové rozvaděče a rozvaděče pro dálkové řízení. Pro zabezpečení provozu hlavního větrání i při požáru musejí být rozvaděče nově odděleny od větrací šachty a teplotně ochráněny,“ uvedla Řehková. Ve větracích šachtách probíhá rovněž výměna vodovodu, oprava podlah a další stavební práce. Kvůli požární bezpečnosti nesmějí probíhat práce na dvou sousedních šachtách.

Podle manažera zakázky ze ZVVZ Zbyňka Kaislera postupují práce podle harmonogramu. Za jeden z nejtěžších úkolů přitom Kaisler považuje transport dílů ze a do strojoven, neboť ty leží desítky metrů pod zemí a lze se do nich dostat jen v noci přes tunely, když metro nejezdí. „Během této krátké doby se musí odvézt staré díly ventilátorů a navézt nové. Ty se kvůli omezeným přístupovým cestám dělí na sedm dílů a sestavují až ve strojovně. Následuje seřízení a zkušební provoz, vrcholící 72 hodinovým nepřetržitým chodem,“ přiblížil Kaisler.

Nové typy ventilátorů mají lopatky ze speciálního ohnivzdorného hliníku s vysokou tepelnou odolností. Jsou certifikované na provoz až při teplotě 400 °C po dobu 120 minut. Kazetové tlumiče hluku pak na 450 °C po dobu 120 minut a klapky na 600 °C po dobu 120 minut. Součástí modernizace jsou i protipožární rozvaděče, kabely a software pro dálkové řízení ventilátorů.

Z devíti strojoven v úseku Florenc – Kačerov jich letos modernizací projde šest, zbylé tři pak v prvním pololetí příštího roku. Jde o tyto strojovny: Bulhar, Vrchlického sady, Muzeum, Čelakovského sady, Boženy Němcové, Na Veselí, Humpolecká, Měnírna a Kačerov.

Tagy dpp metro trasa C ventilátory ZVVZ
3 komentáře