lot
Silniční nákladní doprava

Dopravci začnou platit od února v mýtném i za hluk a znečištění, stát tak vybere o 1,6 miliardy korun navíc

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Nové poplatky mají státu přinést další peníze za použití silnic.

Do výše mýta se bude v Česku od 1. února započítávat nejen počet ujetých kilometrů a emisní třída vozidla, ale také jeho hlučnost a znečištění životního prostředí.

Ministerstvo dopravy finišuje s letitými plány na zavedení takzvaného třísložkového mýtného, ve kterém budou nově dopravci platit. Do meziresortního připomínkového řízení poslali návrh vyhlášky, která by výběr nového poplatku za hluk a znečištění ovzduší umožnila od 1. února příštího roku.

V materiálu dosud není uvedeno, jak přesně se bude poplatek za hluk vypočítávat. Stát na počátku roku uzavřel smlouvu s Deloitte Advisory na návrh výše poplatků. Výše sazeb by měla být součástí další vyhlášky, která řeší cenu mýtného.

Ministerstvo je ale zjevně už zná: materiál totiž uvádí odhadované příjmy navíc. „Ministerstvo dopravy předpokládá zvýšení předpisu mýtného v roce 2021 ve výši 1,6 miliardy Kč oproti roku 2019,“ píše se v textu. Stát loni vybral na mýtu 10,94 miliardy korun.

Poplatek za hluk je běžnou složkou mýtného v řadě jiných zemích, pro stát jde o jednoduchou cestu, jak od dopravců vybrat více. Zdražit samotné mýto není tak jednoduché kvůli velkému podílu evropských dotací na stavby dálnic.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marty

At udělají kvalitnější silnice a pak se třeba sníží hluk, když nebudeme skákat z jedné díry do druhé. A když chtějí vybírat za hovadiny, tak ať dopravcum zaplati i znicena auta z našich úžasných silnic a dálnic…

Fitipaldi

No tak nevím nevím z čeho dopravci budou to mýto platit. Firmy a podniky začínají krachovat, takže dopravci nebudou mít co vozit. A tím pádem nebude mít kdo platit mýto. Tak pak asi vláda třeba vymyslí daň pro občany za to že dýcháme vzduch a také za to že znečišťujeme ovzduší svými prdy a tím zaviňujeme globální oteplování.

etik

jen jak zacpat diru v rospoctu

medvěd

Na údržbu asi nezbývá, když stát táhne………..ekonomiku!

blueman

V článku se zmiňuje datum od 1. února, MD a ŘSD potvrdili že to bude už od 1.ledna

ušatá

Směšná částka v porovnání s tím, kolik celá silniční doprava toto vše produkuje.

Otakar

A neřeší jak hluk, tak znečištění už forma různého mýta dle Euro třídy? Přeci starší motory udělají více hluku a znečištění než moderní…

Je mi jasné, že je potřeba zamáznout sekeru Andreje, ale další zdanění dopravců mi nepřijde správné.

Zrzek

Starší motory větší hluk nedělají někdy od dob E1 E2 se s hodnotou hluku nehýbalo nebo jen strašně málo.

Tomáš Záruba

Tak ještě nějakou „kapacitní složku“ (dle místa a času), a třeba to mýto začne k něčemu být. Teda za předpokladu, že mimo dálnice bude vyšší, než na dálnici.

Tuzemák

Hele, už to nenápadně začíná-zvyšování zdanění. Pro zamáznutí Andrejova schodku.

Jaaaa

No a jestlipak mýtné za hluk půjde do protihlukových opatření? K hlukem poškozeným lidem? Tůdle!

Zajímalo by mne, jestli tohle je žalovatelné.

Jan Sova

Neee, půjde to zpřízněné firmě Deloitte Advisory. Asi že je nejlepší….

súdružka Kolesárová

Proč lidem? Aby si koupili špunty do uší? Logicky by z toho měla být placena protihluková opatření…

Vnější pozorovatel

Dopravci začnou platit od února v mýtném i za hluk a znečištění, stát tak vybere o 1,6 miliardy korun navíc… Ve svém důsledku od nás všech

Greta

Od všech něco, ale od každého různě. Od těch co spotřebovávají více zboží více, od těch s malou spotřebou skoro nic. A tak je to správné.

Kráťa

Tak záleží, na co se těch 1,6 mld použije. Pokud by to bylo účelově a výhradně na opravu silnic a dálnic a výstavbě nové infrastruktury, pak ať zavedou klidně i poplatek za využití odpočívadla, tedy po té, co ho z těch peněz postaví. Na nové vizitky a propisky pro MD ať si seženou peníze jinak.

David

Mýto jde přímo do rozpočtu SFDI.

Radim Cenek

Příplatek za hluk a znečištění by logicky měl jít přímo do zdravotnictví, ne?

súdružka Kolesárová

Nerekl bych. Mel by jit do odstraneni/eliminace zdroje hluku/znecisteni. Zdravotnictvi resi az nasledky a obtizne se kvantifikuje, ktery zdroj a jak mnoho mel dopad na zdravi konkretniho pacienta

Martin V.

Poplatek za hluk bude asi potřeba utratit v protihlukových zdech, tichém asfaltu či speciálních oknech obytných místností u nemovitostí v těsné blízkosti dálnic. Jinak by to šlo napadnout. Ale to asi nebude takový problém, protihluková opatření se dělají stále.

Jaaaa

A co to znečištění?
Krom toho to nemají být opatření pro nové stavby nebo rekonstrukce, tam je to povinnost. To má jít na „starou“ hlukovou zátěž. A na to jsem právě zvědavej.

súdružka Kolesárová

„Stara“ hlukova zatez se da vyresit tak, ze se omezi vjezd pro motorova vozidla, nebo se ponech vjezd pouze elektrickym/vodikovym vozidlum. Zbytek jede na kole.

MLB

Což je akorát další forma zdanění, protože ve výsledku to zaplatí zákazník na dovážených produktech.

ušatá

Tak se musí vozit jinak nebo snížit přepravní náročnost nebo výrobky zdražit. To vše je přeci trh, nebo ne?

Radim

A kdy začnou platit mýto také osobní automobily? Ty by také měli platit za hluk a znečištění, obzvláště ty diesly, které obcházely limity. Některé motorky by také měli platit za hluk, zejména ve městech.

ABC

A kdy cyklisti a chodci?

Tady na Moravě

No v libertariánské utopii by platil každý za všechno, a to v přesném poměru k užívanému podílu a způsobu užívání, snad kromě dýchání vzduchu, který nemá majitele. V normální společnosti je ale potřeba najít rozumný poměr mezi službami, které jsou komplet placené „z veřejného“ a službami, kde si uživatel něco extra připlatí.
Investice do silniční infrastruktury zapříčiněné automobilovou dopravou jsou o několik řádů vyšší, než investice do infrastruktury pro pěší a cyklisty.

ABC

jistě, to ovšem výnosy taky

Radim

Nikdy,
ani jedni totiž nezpůsobují hluk ani znečištění ovzduší, neboť vydechují jen páru a CO2, žádný prach ani dioxiny. Ale ty motorky, když to roztůrují, toho se leknou i zvířata. Nemluvě o exhalacích z osobních dieslů, které jsou na jednotku výkonu mnohem škodlivější než kamion, který si přidává do výfuku močovinu.

ABC

CO2 je skleníkový plyn.

Radim

Ok, přestaňte tedy dýchat, pomůžete planetě!

ABC

Mě je planeta … někde, já už to tady nějak doklepu 🙂

ušatá

Bezohledný sobec?

Y.K.

CO2 je skleníkový plyn, ale ten co vydechujete nemá fosilní původ, takže nijak nemění jeho poměr v atmosféře. Pokud tedy nejíte plasty a nezapíjíte to motorovým olejem.

ABC

i „fosilní původ“ vznikl svého času z přírody

Y.K.

Fascinující slovní spojení. :-D. Tady nejde o to jestli je něco z přírody nebo ne. Jde o to, jestli to patří do naší doby. Jako sem nepatří dinosauři, kteří by lidstvo vyhladili velmi rychle a snadno, nebo obří hmyz z doby křídy, tak sem také nepatří tehdeší CO2, protože současný život vznikl v jiných podmínkách a na jiných kontinentech. Příroda (koule ve vesmíru) si to přebere, ale lecos už na ní nebude.

Martin V.

A navíc, když funím při jízdě do kopce, tak to je hluk. 🙂

Jan Sova

motorky ale nikdo zpoplatňovat nehodlá. To ještě zpřízněná firma nedostala zadáno. Příště možná kápne i tohle….

Leoš Konečný

A kolobezky, vlaky a vytahy

Jan Sova

No z vás bych se fakt radši pos… a taky připlatil….

MLB

Motorky rozhodně, ty dokážou být hlučnější než kolona kamionů. A hlavně to jejich majitelé dělají schválně pro potěšení.

realista

Není náhodou měření hlučnosti motocyklů součástí procesu, na jehož základě je umožněno vystavení technického průkazu pro jejich jednotlivé typy? Jestliže si kdokoli upraví motocykl jinak než v souladu s technickými podmínkami (třeba odstraněním nějakých složek tlumících hluk) a PČR to zjistí (třeba i na základě udání), je asi jedinou realistickou možností pro zjednání nápravy okamžité její fyzické zabavení na místě samém a pro vrácení majiteli nejdříve uvedení do „předpisového“ stavu na jeho náklady a zaplacení tučné pokuty – je to sice zdánlivě „hnusné“, ale jinak než metodou „na hrubý pytel hrubá záplata“ v těchto případech asi v ČR aspoň nějakou… Číst vice »

Jan Sova

To sice v jádru takto je, ale náš velký vzor z Rakouska-uherska to dotáhl až tam, že v jejich tunelech již nesplňují hlukové limity ani homologované motorky bez úpravy. A hádejte kam jezdí pan Bábuška na dofču ??

Lemmy

Přesně tento dotaz mě napadl.

Zrzek

A není rozdělení podle emisních tříd placení podle znečištění? Jen pro představu máme nejdražší rozdíl mezi E2 a E6. U standartni návěsové soupravy při nájezdu 8000km po dálnicích je rozdíl v D cca 500euro, v A cca740euro a u nás cca 32000Kc. Německo je dále rozděleno podle počtu náprav a celkové hmotnosti a Rakousko má menší rozdělení podle emisí. Maximální hodnota hluku se delší dobu nemění a výrobci staví vozidla více méně na její hodnotu bo úspora nákladů. Pro kritiky, divili byste se jaký skanzen v Německu jezdí.

Peeetr

Tak jasně napsali, že poplatek za hluk je jen z administrativních důvodů, že na rozdíl od mýtného není v omezení z důvodů EU dotací na stavbu dálnic a silnic.

Zrzek

Ja taky neberu hluk jako nějaký velký problém. Jen naše slavná ministerstva vymýšlí, jak z lidí dostat ještě víc peněz. Nestačí jim, že už skoro polovinu roku vyděláváme na státní aparát a hokusy pokusy panáků nahoře. Efektivita státu je, že vydaných 100 Kč přijde na dalších 80 Kč.

Lemmy

Hlavně pokud vybírají za hluk, tak se to ministerstva dopravy netýká – to má dávno postavené „Husákovo ticho“. 🙂
Prachy za hluk by měli dávat jako kompenzaci lidem hlukem postiženým, který bydlí v sousedství silnic, né si je strčit za žebro…

Greta

Hlavně žádné rozdávání finančních kompenzací jako bylo pohřebné za bolševiků, vybrané peníze by měly jít do snižování hluku a znečištění-zelene stěny, obchvaty atd.