Silniční nákladní doprava

Dobré zprávy pro státní kasu. Dopravci v září zaplatili za mýto nejvíce v historii

Kamion s návěsem, ilustrační foto. Autor: No machine-readable author provided. Klever assumed (based on copyright claims). – No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=649926
Kamion s návěsem, ilustrační foto. Autor: No machine-readable author provided. Klever assumed (based on copyright claims). – No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=649926
Výběr mýta meziročně stoupl o 12 %, provoz systému je levnější.

Tuzemský mýtný systém dosáhl v září letošního roku nového rekordu. Za jediný měsíc předepsala společnost CzechToll mýto ve výši 1,046 miliardy korun. Jde o nejvyšší částku od zavedení mýta pro auta nad 3,5 tuny v roce 2006.

CzechToll oznámil výsledky výběru za září v tiskové zprávě. Meziročně došlo k navýšení o 12,28 %. Na rekordním výběru mýtného se v září podíleli takřka stejnou měrou dopravci z České republiky (podíl 50,2 % na vybraném mýtném) a dopravci ze zahraničí (40,8 %).

Role České republiky coby tranzitní trasy pro mezinárodní dopravu pak má vliv na rozdělení výběru mýtného mezi dálnice (podíl 89 % na vybraném mýtném) a silnice I. třídy (zbylých 11 %). Více než 99 % projetého mýtného bylo naúčtováno nákladním automobilům, jen 0,7 % připadá na autobusy z České republiky a zahraničí.

Měsíce říjen a listopad patří ve výběru mýtného každoročně k nejsilnějším. Pokud nedojde k dalšímu podstatnému omezení ekonomiky či uzavírání hranic napříč Evropou, měli bychom i v letošním krizovém roce zvýšit meziroční výběr mýtného a přes výpadek během jarního nouzového stavu překonat hranici 11 miliard korun,“ uvedl ke statistikám Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Státu z mýta zůstane více peněz, oproti předchozímu mikrovlnnému výběru je provoz systému o zhruba miliardu korun ročně levnější.

Výběr mýta v ČR. Foto: SkyToll
Výběr mýta v ČR. Foto: CzechToll
Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim

Proč dáváte jako ilustrační foto švýcarský kamion dopravce (který do ČR vůbec nejezdí) jedoucí po zahraniční dálnici mimo území ČR? Dejte tam foto nějakého českého nebo jiného východoevropského špinavého šrotu jedoucí po české dálnici.

Spravedlnost

A o kolik zvýšili příjem státu naši slavní mašináři? Nebo zase jen natahují ruce pro více dotací, protože pršelo i bylo sucho a bylo moc horko i mráz a tak nebyla úroda?

Od lesa

O nic, brečí, aby si mohli koupit ještě větší traktory, místo pořádné orby mohli nastříkat víc jedu do půdy a víc demolovat místní silnice.

Od lesa

Zavedli mýto na 1. třídu, takže narostla přeprava po dvojkách a trojkách. Kdy už ti zabedněnci zavedou mýto všude? Navíc se to se satelitem dá krásně selektovat. Dálnice nejlevněji, 1. třída dráž atd.. Další věci jsou vjezdy kam nesmí – vjedeš na most, kde je omezení hmotnosti, poplatek 50 000 Kč, vjedeš do zákazu 100 000 Kč atd.. Selektovat se dá i čas, v pátek ve špičce dražší, v dopravním sedle levnější. Vlaky platí za každý kilometr a na každé trati. Jenže to by nesměla existovat mafie Česmad, aby nebyla vláda měkká a schválila to. Místo toho daňový poplatník zaplatil… Číst vice »

Lumpy

To je vse krasne
Ad1 vysoke mito na 2 a 3 tride zdrazi hlavne regionalni dopravu tzn stavebnictvi a zasobovani
Ad2 myto nepozna jakou mate vahu takze nemuze pokutovat vjezdy do zakazu a mosty
Ad3 v patek uz myto stoji mnohem vic
Ad4 stejne to ve vysledku zaplati spotrebitel zdrazujte kolik chcete jedinej efekt bude nekonkurence schopne vyrobky jelikoz tech stripku uz je tolik ze chybi kouse a podnikatele to zacnou zavirat
Pamatujte na to ze regulace narizeni a omezeni jeste nikdy neprinesly nic dobreho a uz vubec ne rovnovahu na trhu

Vladimír Bílý

Mýto tvoří jen malou část nákladů dopravce. Valnou většinu tvoří odpisy a údržba vozidla, nafta, řidič atd.. Jeho zavedením se tedy zásadní zdražení těžko stane. A ano, ve finále to zaplatí zákazník, čili dopravce to nepoškodí, jen to pošlou dál. Mýtné na dvojkách a trojkách by celé situaci výrazně prospělo. Přestalo by se objíždět a kraje by konečně měly spolehlivý a hlavně spravedlivě rozdělený zdroj financí na údržbu nebo snad i, (ne)dej Bože, výstavbu…

Od lesa

Váhu nepozná, ale za kamion se považuje souprava nad 12 tun, takže když demoluje most s nosností menší, tak pořádně zaplatí a nemusí tam stát policajt (který tam stejně v 99% nestojí). Vjezdy se pokutovat mohou. Pokud je tam značka zákaz vjezdu nebo zákaz vjezdu pro náklaďáky, tak je to jasné. Mám tohle kousek od domu, vjel do 10t kamion, ale „naštěstí“ se převrátil, tak ho chytli, zdemoloval část mostku. Za čas, když už vzhledem ke stavu tam dali betonové zúžení a 3,5t tam vyrazil další kretén, toho také chytli, protože se chytl mezi ty betony. Náklaďáky tam ale vesele… Číst vice »

Vlaczech

Tak od toho snad je silniční daň, né? Když se zavádělo mýto tvrdilo se že je to aby se zpoplatnil hlavně průjezd zahraničních dopravců přes ČR kteří tu nic neplatí. OK jako dopravce nemám problém se zavedením mýta na všech silnicich (stejně zjistíte že to nemá žádný efekt a po těch 2. a 3. se jede protože vykladka/nakladka není vedle dálnice) ale ať tedy zruší silniční daň aspoň bych si ušetřil běhání na úřad abych odhlásil auto a neplatil tak daň a pojistku

coolio

Bodejť by nevybrali meziročně o 12% víc, když od letoška zavedli mýto na silnicích 1.třídy, které má, pokud nekecají, podíl 11%. Asi peněžně.

Ricos

To me taky napadlo, ale pak by byl narust cca 12% I jine mesice.. az v zari se zkratka jezdilo tolik jako zari 2019 plus prvotridky.

Kubrt

Nerozumím tvrzení „Role České republiky coby tranzitní trasy pro mezinárodní dopravu pak má vliv na rozdělení výběru mýtného mezi dálnice (podíl 89 % na vybraném mýtném) a silnice I. třídy (zbylých 11 %).“ To přece z těchto dvou čísel vůbec nejde vykoukat (z jiných dat v systému do jisté míry ano).

55p

A je to skutečně přínos? Nejsou celospolečenské náklady vyššího provozu kamionů (poškození silnic, emise, nehody) dražší, jak peníze z mýta? Aneb proč musí mít v Liberci Jihočeské máslo a v Plzni máslo z Poděbrad?

Kubrt

Já jsem rád, že si můžu vybrat třeba mlíko z Opočna a nemusím kupovat podivnost místně příslušného z Pragolaktosu.

Michael

Asi nejsem dost ekonomicky vzdělaný, ale může mi autor vysvětlit, jak 50,2% a 40,8% dá dohromady 100%? Díky 🙂

Petr

Se upsal . Skoro stejně , tak to u zahraničních bude 49,8

Nekdo

9% budou mezikontentalni prevozy, mimozemstani a podobne veci…

Ondra

To mi teda po pravdě hlava nebere.. bych čekal že se současný stav na tom podepíše dost negativně, čím to teda je? že se zboží ze sektorů ekonomiky které jsou nejvíce postiženy prostě nepřeváží po silnici? nebo čím.. ?

SaulGoodman

Hranice se pro zboží neuzavřely nikdy, dílčí zpoždění se asi neprojevilo. Případné zpomalení ekonomiky a snížení objemu přepravy se taky asi projeví až později.

Kodl

Super. Kdy se zvysene vybery odrazi na stavu dalnic v Ceske republice? Kdy se dostavi D52, cela D3, cela D35, aspon kousek D49 a zbytek D1 u Prerova? Dekuji.

Vít

Prý do deseti let.

BND 30

Nedostavba uvedených úseků nevisí bohužel na financích. D3 na jihu bude dle plánu s výjimkou tunelu Pohůrka. Středočeská část nebude ani za 10 let protože NIMBY, tam Patrika nepotřebují, tam si to zazdili a zdí sami. D52 je letitá ostuda, také bych na ní nespoléhal v příštím desetiletí. Na D35 se dělá a nedělá. Jsou úseky s pravomocným SP už několik let a není kopnuto (Svitavsko), okolo Litomyšle neví, co chtějí, a tak nějak se čeká jestli to nebude cestou PPP, což se u nás bude teprve zkoušet na dostavbě D4. D49 je kolbiště pro spolek Egeria, zde se bojuje… Číst vice »

Jakub (easydrink)

Možná to nevíte, ale peníze nejsou důvod, proč výstavba nejde rychleji. Jinak harmonogram výstavby a zprovoznění jednotlivých úseků najdete na internetu velmi snadno.

Vitekcz

Pro ty co by nevěděli, tak zde je odkaz na termíny stavby dálnic. Je to plán, ale realita je taková, že se většina termínů postupně posouvá, viz D49 již několik let. Bohužel
http://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/

Radovan Komínek

Chtělo by to propočítat, kolik peněz zbyde po odečtení údržby, práce dopravní policie, práce hasičů a škod pro stát (daňové poplatníky) z dopravní nehodovosti a snížené kvality životního prostředí. Do plusu se přidá spotřební daň, dálniční známky a poměrově daň silniční. Obávám se ale, že toho moc nezbyde. Možná bude lepší nepočítat, aby se nezjistilo, že mýto, dálniční známky a spotřební daň jsou nedostačující pro pokrytí nákladů státu se silniční dopravou. Myslím si, že kdyby tato kalkulace byla pozitivní, tak ji ČESMAD lepí na každý sloup.

Kubrt

Spotřební daň z paliv tvoří asi 7 % příjmu českých veřejných rozpočtů.

Greta

No právě, 7pct je dost málo.

Pe.tr

Příjmy z různých plateb ze silniční dopravy dotuje státní rozpočet zhruba desetinou. Kdyby se co se na silnici vybere na ni vracelo tak jezdíme jen po nových cestách od Aše po Jablunkov .

Jan Pytela

Do silnic neinvestuje jen ŘSD, ale taky obce a kraje.

Honza

Ono by ke zlepšení na silnicích určitě stačilo, kdyby peníze, které se vyberou od motoristů a jdou do SFDI, se nepřesouvaly do Správy železnic. Uživatelé silnic ročně na poplatcích a daních zaplatí kolem 100 miliard. A tato částka se ani náhodou zpět do silnic nevrátí.

Greta

Až se ŘSD naučí získávat povolení a až se místní dohodnou, kudy to ma vést.

Martin V.

Zvýšené výběry se na stavu dálnic projevují už dnes, ale jinak než byste si přál. 🙁 Vyšší výběr při nezměněné sazbě => hustší provoz => větší opotřebení, ale taky třeba předjíždění typu „souboj omezovačů“. 🙂