Doprava ve městě Mikromobilita

Do ulic Prahy se vrátila část elektrokoloběžek firmy Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime
Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime

Společnost Lime, která poskytuje sdílené elektrokoloběžky, dnes částečně obnovila provoz v Praze po pauze způsobené pandemií nového typu koronaviru. Z 1500 koloběžek, které v české metropoli běžně provozuje, jich zatím do ulic znovu rozmístila 200. Lime stáhl vozítka z ulic v polovině března ve více než dvacítce měst po celém světě.

Kdy se do ulic vrátí všechny koloběžky, podle Širokého není jasné a bude záležet na zájmu lidí. „Bude hodně záležet na tom, jak se bude vyvíjet chování spotřebitelů,“ uvedl provozní ředitel Lime Ondřej Široký.

Dodal, že firma bude koloběžky důkladněji mýt a dezinfikovat. Praha patří podle firmy k prvním městům na světě, kde Lime začne opět fungovat. Další města budou následovat.

Silniční úřad Prahy 1 před časem schválil zákaz elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Radnice však zatím nerozmístila příslušná značení, takže omezení nevstoupilo v platnost. Radní městské části Richard Bureš (ODS) ČTK řekl, zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Vztah mezi firmou a pražskými samosprávami je dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2.

Pražský magistrát před časem zrušil memorandum o spolupráci, které měl s firmou uzavřené. Podle Širokého se nyní jedná o novém. „Byl nám poskytnut návrh nového memoranda o porozumění, ke kterému jsme již předložili naše komentáře a v současné době čekáme na reakci ze strany magistrátu,“ uvedl. Dodal, že firma městu nabídla například možnost plateb za využití veřejného prostoru a v nejužším centru města s největším množstvím lidí plánuje zavést zóny s omezenou rychlostí.

Lime začala v Praze elektrokoloběžky poskytovat na konci roku 2018. Lidé v centru i samosprávy si dlouhodobě stěžují na pohyb vozítek po chodnících a jejich nevhodné parkování. Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.

Kromě Lime v Praze funguje sdílení jízdních kol Rekola, sdílení automobilů Car4way a Revolt či společnost Homeport, která nabízí elektrokola.

ČTK

tagy
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

Hura, pocasi tomu preje – budu mit jak jezdit z/do prace bez nutnosti lezt do MHD.

Bob

Ať si to tu klidně jezdí, ale ať pro to platí stejná pravidla jako pro mopedy. A ať to neparkuje na chodnících!

Dalibor

Takže koronavirus byl na „citróny“ krátkej….

xyz

Stockholmský kolejový systém je vůbec velmi pestrý: – 3 trasy metra, které se v okrajových částech města větví (modrá trasa, o jejímž prodloužení je nyní řeč, je podzemní v téměř celé své délce, na rozdíl od dvou dalších, jejichž povrchové úseky jsou delší) – další 2 kolejové systémy na bázi samostatného metra, zčásti povrchové a přesahující katastr města – 4 (navzájem nepropojené!) tramvajové tratě navazující na metro či vedené tangenciálně – 2 trasy (mimo Stockholm se rovněž větvící do více směrů) příměstských vlaků (vedených mj. až do Uppsaly nebo Södertälje), provozované ovšem (stejně jako všechny výše jmenované linky) stockholmským dopravním… Číst vice »

xyz

Pardon, komentář vložen pod jiný článek než ke kterému patří. 🙁

Aslanex

K poslednímu odstavci… Homeport letos v Praze moc nepůsobí, má pouze testovací provoz v Karlíně. Naopak zde jezdí už přes měsíc Nextbike.

Azkaban

Doufal sem že se tenhle zelenej odpad už do ulic nevrátí

Nekdo

a budou tyhle jednostopá motorová vozidla z půjčoven (ten model skutečně NENÍ sdílení) konečně v zákoně správně upravená? t.j. s povinností SPZ, TK, VP skupiny A, povinného ručení, nošení přileb a pohybu pouze a výhradně na silnicích?

Jirka

Kolo je v tomto případě rychlejší a nebezpečnější. Kdepak má ono SPZ povinnost přilbu a řidičák na kolo?
Ta koloběžka jede na rovince s pruměrným člověkem 20 km/h. To se s motorkou vážně nedá srovnat.

Tady jedině bych třeba přistoupil pokud vozítko překročí konstrukční například rychlost například 35 km/h tak bych už byl pro nějaké řidičské oprávnění.

Dalibor

na řidičák bych se vykašlal, ale povinnost, a důkladně kontrolovaná, nejezdit po chodnících, ale po silnici/stezce pro cyklisty. MP by sa n ato měl zaměřit a každýho kokoty na chodníku okořenit alespoň 30Euro pokutou

ABC

Nebudou. Welcome to EU.

Petr

Tak teď se ukáže, jestli ty marketingové kecy o ekologické mikromobilitě za 25 Kč nástupní sazba a 2 Kč za minutu byly pravda, nebo jestli jakékoliv tržby závisí na bezohledných opilých turistech.

Frantík

V září to bylo 4 Kč za minutu…

Petr

To jsem ani nevěděl, když začínali, tak inzerovali 2 Kč. Tak to už je úplný nesmysl, když s Anytime můžete mít za 4,99 Kč auto, bez nástupní sazby 😀 S Car4way za 6 Kč.

jkjk

To už se prokázalo, koloběžky zmizely hned koncem března, když byly zavřené hranice.
Naopak třeba Rekola fungují pořád, několik týdnů tam byly i kratší jízdy zadarmo.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO